(Beginners vragen) Wat mag wel en wat mag niet.

• Topicstarter Topicstarter melly
  • Startdatum Startdatum
M

melly

Guest
Hallo,net nieuw op dit forum en ook hagelnieuw in het radiografische gebeuren ;)
Deze hobby heeft me eigenlijk altijd wel getrokken (wie niet) echter leek het mij allemaal veels te duur en te moeilijk.
Echter door de aanschaf van een speelgoed vliegtuigje (Sky Soldier en daarna de Q-twin) wil ik toch een stap verder gaan.
Wel zoek ik het allemaal erg laagdrempelig om toch nog eerst de kat uit de boom te kijken.
Dus nu ben ik op zoek naar een vliegtuigje wat vliegt op een accu maar wat wel meer te bieden heeft dan de speelgoed vliegtuigjes die ik gekocht heb.
Echter...mag je zomaar alles kopen en ermee op openbare grasvelden vliegen?
Ik kan me niet voorstellen dat ik zonder bezwaar een joekel van een vliegtuig door de lucht mag knallen zonder enige ervaring.
Ik heb al hier en daar iets gelezen over je brevet halen???
Affijn...tot hoever mag ik gaan zonder gelijk aan allemaal regels gebonden te zijn?
Is hier ergens een link van?
Of kan iemand mij dit vertellen?

Alvast bedankt :)

Welkom Melly :)

melly zei:
Jazeker!

De Faq's: (Modelbouw-FAQ link bovenin)
Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.
De wet en modelvliegen
Ministeriële regeling modelvliegtuigen (aanvulling op de "Wet Luchtvaart")

Verder:
ron van sommeren zei:

Al je vragen zijn overigens al vele malen behandeld. Gebruik de zoekfunctie even als je wilt.
Als je zoekt op de term "wildvliegen" levert dat al vrij "interessant" leesvoer op. :roll:

Satoer zei:
Welkom Melly :)

melly zei:
Jazeker!

De Faq's: (Modelbouw-FAQ link bovenin)
Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.
De wet en modelvliegen
Ministeriële regeling modelvliegtuigen (aanvulling op de "Wet Luchtvaart")

Verder:
ron van sommeren zei:

Al je vragen zijn overigens al vele malen behandeld. Gebruik de zoekfunctie even als je wilt.
Als je zoekt op de term "wildvliegen" levert dat al vrij "interessant" leesvoer op. :roll:
Bedankt voor de links :)
Ik heb de zoekactie gebruikt alleen ik gebruikte verkeerde termen..."wildvliegen" was niet bij me opgekomen ;)
Maargoed..zolang ik onder de 500 gr blijf is er niets aan de hand begrijp ik.
Ik lees erg veel over de Easystar dus ik zal daar eens naar opzoek gaan.
Wat ik zo zag is dat inderdaad ongeveer wat ik zoek.
Alleen hoelang kan zo'n vliegtuig in de lucht blijven?
Ik meende dat ik ergens 5 min. zag staan??
lijkt mij zo kort...

volgens mij is de easystar meer dan 500g. :wink:

met de easystar kan je ook zweven. Ik heb ergens gelezen dat iemand op een thermiek rijke dag ruim 1 uur in de lucht was. De meeste vluchten zullen denk ik tussen de 5 en de 15 min. liggen.

Een easystar houdt je met een 1050 NIMH zeker 10-20 minuten in de lucht, ook op een thermiek arme dag... :)

Het is geworden de WindSpirit :)
Ik vond 250,- voor een komplete Easystar set toch wat teveel om het zomaar ff uit te geven als probeersel (wie weet ligt alles na 2 weken in een hoek te verstoffen).
Echter ben ik nu wel in overtreding aangezien hij 900 Gr. weegt ;)
Maar gelukkig woon ik in Almere en daar barst het van de verlaten poldergbieden :)
80 Euro voor een hele set vond ik een schappelijke prijs..zo kan je nog eens een gokje wagen.
Ben erg benieuwd hoe het morgen allemaal gaat...ergens ben ik ook wel angstig om zo'n groot (en toch wel zwaar) ding voor het eerst weg te gooien.
Die vleugels zien er zo breekbaar uit :(
Wel bedankt voor de hulp...nu heb ik in iedergeval wel een beetje idee wat wel en niet mag (Windspirit dus niet).
827.jpg

melly zei:
Echter...mag je zomaar alles kopen en ermee op openbare grasvelden vliegen?

Kopen mag je inderdaad alles, ermee vliegen echter niet.

Als je 'n Easy-Star zou kopen, krijgt die geen kans op stoffig te worden, je hebt immers al enkele stapjes gezet in de "goeie" richting, en je interesse is gewekt.

Ga naar een club, laat je grondig informeren, en vraag eens naar tweedehands, als je nieuw te duur zou vinden.

En hou er i.v.m. frequenties en eventuele interferentie ook even rekening mee dat er in Almere een vliegclub zit. Zou vervelend (understatement) zijn als....etc

melly in almere ziten twee vlieg clubs heel dicht bij elkaar die heben dus al een freq systeem bedacht zo dat ze elkaar niet kunen storen.
nu ga jij met je zender er ook tussen ziten.
als je niet bij een club wil doe dan even heel goed onderzoek naar waar de clubs ziten en ga er dan minstens 5 km van af ziten en dus ook niet er naar toe vliegen van af die 5 km maar er altijd van af.
dat je er niet naar toe moet vliegen is voor je eigen belang maar die 5 km is dat voor hun en voor jouw

marco bosch zei:
melly in almere ziten twee vlieg clubs heel dicht bij elkaar die heben dus al een freq systeem bedacht zo dat ze elkaar niet kunen storen.
nu ga jij met je zender er ook tussen ziten.
als je niet bij een club wil doe dan even heel goed onderzoek naar waar de clubs ziten en ga er dan minstens 5 km van af ziten en dus ook niet er naar toe vliegen van af die 5 km maar er altijd van af.
dat je er niet naar toe moet vliegen is voor je eigen belang maar die 5 km is dat voor hun en voor jouw
Bedankt voor je tip,maar waar ik ga vliegen is geen club te bekennen.
Maar wel goed dat je het even meldt...kan inderdaad voor zeer vervelende situaties zorgen.

@Dragon...bedankt,maar deze shop was ik al tegen gekomen hier op het forum.
Alleen ben ik niet het type wat snel iets over de grens zal gaan kopen.
Voorlopig houd ik het bij de Windspirit...als dit door gaat zetten tot een heuze hobby dan ga ik het serieuzere pad op.
Club bezoeken en m.b.v. hun iets leuks uitzoeken.
Vanavond hoop ik mijn 1e start te maken..

Back