beginners vragen

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door nexxt, 31 mei 2010.

  1. nexxt

    nexxt Guest

    Ik wil het lijn vliegen weer eens oppakken echter de laatste keer was 25 jaar terug en dit waren cox modellen.
    Nu heb ik het idee weer opgepakt om dus weer te gaan lijn vliegen en heb mijn corsair met een 0,8 cc cox maar weer eens uit het museum getrokken en een paar pogingen gedaan die duidelijk naar meer smaakte echter de corsair gaat het museum weer in.
    Ik heb inmiddels op de tekentafel een idee voor een model op papier gezet waar een 2,5 cc diesel op moet.
    Ik had in eerste instantie een PAW in de gedachten maar ik hat dit forum door gespit en de reactie deden mij het vermoeden dat ik dat beter niet kon doen. Ik ben dus op zoek naar een 2,5 cc dieseltje welke kan ik het beste nemen. Dan komt de tweede vraag hoe lang moeten mijn lijnen zijn.
    Mijn model heeft een spanwijdte van 1180 mm en een vleugel koorde van 350 mm.

    Ik zit net de site van de KNVvL te bekijken en de FIA voor de richtlijnen betreffende het F2D
    maar ik vind niks behalve de verplichte afsluiter, waar kan ik wel de regels vinden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mei 2010
  2. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    de regels kun je bij de FAI vinden: CIAM Documents Page zie F2 linecontrol

    Wat wil je gaan doen, combatten?
    Een makkelijke diesel motor om te starten is de 2,5cc FORA Junior.

    Ook een 1,5cc diesel combat is leuk om mee te beginnen, is tevens een klasse welke in NL wordt gevlogen.

    In welke omgeving woon je, mogelijk dat je met iemand een testvlucht kan maken
     
  3. nexxt

    nexxt Guest

    Marco als eerste bedankt voor je reactie, ik kom uit het altijd gezellige achterhoek en ik heb inderdaad ook de gedachte al gehad om eens bij de ervaren rotten in het vak te gaan kijken. Wat ik na een avond surfen en googelen wel wat duidelijker is geworden is dat ik wel aan de F2D zit te denken ik heb inmiddels ook de regelementen op de site van de FIA gevonden. Moet wel zeggen dat het geen makkelijke site is voor informatie.
    Dat Fora dieseltje waar is dat te verkrijgen ik kom tot nu toe uit bij een paar vage site's.
     
  4. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Waar in de achterhoek woon je Herbert woont misschien wel bij je in de buurt.
    PP (Fox 35 op dit forum) heeft dacht ik nog wel een fora 2,5 voor je.
    De materialen voor LB gaan vaak via via.
    dit is in het begin wat moeilijk maar als je het wereldje kent weet je hoe je aan je materiaal komt.
    De motoren komen uit het oost blok en liggen dus niet in de winkel.

    Kijk ook eens op lijnbesturing.nl
    onder links -> leveranciers -> Viko.

    Er komt een grote combat wedstrijd aan de DCI.
    Ik zou daar zeker heen gaan. Daar worden vaak ook motoren en modellen etc. verkocht.

    Groet Robert-Jan
     
  5. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Nexxt neem contact op met me,ik kan je verder helpen.
     
  6. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Indertijd hebben we met een aantal mensen tegelijk een aantal Fora's besteld. Of eigenlijk correcter, de Fora junior (ik geloof dat hij daar de Fora pionier werd genoemd). Dat is een sportmotor, maar wel een moderne. Tijdens de laatste LB-dag in Almere vloog John Klok met zo'n Fora tegen Fred Meijer (al heel lang een combatcrack) met een Oliver Tiger en de Fora was niet langzamer dan de Oliver.

    Degene die ze toen besteld heeft (Loet Wakkerman, een voormalig wereldkampioen combat!) heeft er toen een aantal méér besteld. Toen daar een tijdje geen vraag naar was en hij er van af wilde heb ik de resterende motoren toen overgenomen. Stuur me maar een PM.

    Een andere mogelijkheid voor 2,5cc is PAW (Progress Aero Works) in Engeland. Ik zou dan de dubbel kogelgelagerde nemen (TBR ofwel twin ball race). In tegenstelling tot veel berichten vind ik dat echt geen slechte motoren, maar het zijn ook geen topmotoren. Qua snelheid zal hij met normale propellers ook niet veel onderdoen voor een Oliver of een Fora, en qua duurzaamheid denk ik ook niet of niet veel voor een Fora.

    Alberto Parra op de canarische eilanden (even googelen) heeft ook een eigen versie van de Fora laten maken onder zijn naam, ook niet erg duur en zou nog weer verbeterd zijn.

    Tweedehands kom je nog wel eens een Webra Winner tegen, maar dat is geen erg sterke motor. Verder zou ik me voorlopig maar ver houden van andere motoren, met name MVVS, MARS (MAP3), en dergelijke motoren. Die kunnen heel leuk zijn, maar daarvoor kun je beter wat meer ervaring hebben.

    We zullen je verder wel informeren over propellers, brandstof, lijnen etc.

    118cm is overigens wel een vrij grote spanwijdte voor een 2,5cc model! Ik zou het voorlopig liever op 90-100cm houden.
     
  7. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    een PAW is denk ik sterker als het om crash bestendigheid gaat ,bij de Fora breekt de krukas wel eens,ken een aantal mensen waar dat gebeurt is,dacht bij John en Gerben.
     
  8. nexxt

    nexxt Guest

    Dit is een van de redenen dat ik mijn vraag op het forum gooide want als ik alle topics terug lees speur ik een negatief beeld over de PAW.
    Tja en wat crashen betreft is eigenlijk nooit goed voor een krukas ik zeg dan ook bij de laatste centimeter altijd opvangen;). Maar wat ik begreep was de fora junior iets steviger op dat gebied als de standaard Fora pro.
     
  9. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Een PAW is een prima motor,daar zeg ik niets negatiefs over,is alleen moeilijker te starten dan een Fora
     
  10. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Ik ken in iedergeval 2 gevallen waarbij de tegenzuiger van een PAW los kwam te zitten.

    Je kan ook voor 1,5 cc gaan ook een fora. 1,5cc is een NK klasse.

    Groet Robert-Jan
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2010
  11. nexxt

    nexxt Guest

    Herbert ik bedoel jouw ook niet maar toen ik het idee heb opgevat om het lijn vliegen door te zetten heb ik me zo goed en kwaat mogelijk in proberen te lezen en ook dit forum dus en daar speurde ik die negatieve waas terwijl ik op het punt stond een PAW te bestellen.

    Ik vind de 1,5 cc ook en goed idee en ga daar wat meer info over opzoeken. De 2,5 is bij mij op gekomen omdat ik van een vriend van mij een Viko kreeg die voor een 2,5 is.
    Maar omdat ik erover zit te denken eventueel met wedstrijden mee te doen is de 1,5 een leuk idee.
    Maar ik moet zeggen dat het tegen valt om info en matriaal te vinden.
    Maar ik ben al blij dat ik hier van alle kanten hulp krijg.
     
  12. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    ik heb 2 fora's 1,5.
    Leuke motoren. Starten makkelijk.
    Behoorlijk snel. Ze draaien rondjes om een PAW.
    Alleen ze lopen niet lekker door als je achtjes vliegt.
    Ik heb een kleinere venturi gemaakt maar nog geen kans gehad hem te testen.

    Misschien heeft Loet er nog een liggen?
    Een 1,5 cc model heb ik nog wel voor je.
    Lijnen lukt ook nog wel ik heb alleen geen klosjes meer.
    Fred had hem tijdens een wedstrijd gekocht.
    Ik neem aan dat ze tijdens DCI ook verkocht worden.

    Groet Robert-Jan
     
  13. nexxt

    nexxt Guest

    Ik heb inmiddels de tekening ( mini wakkerman)voor een 1,5 cc al in bezit en ga er morgen wat bouwen vanacht heb ik al snijmallen gemaakt en vanavond de bouw plank maken.

    Lijnen ik heb nog drie roller diamant lintze liggen a 30 meter stuk moet alleen de lijn lengte weten. Eigenlijk moet ik alleen een diesel hebben, ik heb al wat mailjes rond getuurd maar het schijn echt zeldzaam te zijn.
    Ik zal loet wel eens mailen.
     
  14. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik heb je een PM teruggezonden.

    Voor info over diesels voor LB is het clubje in Nederland klein. Ik denk dat we het over maximaal 25 man hebben. Je bent hier dus aan het juiste adres. De mensen die negatieve ervaringen hebben met PAW's zijn in mijn beleving echte wedstrijdvliegers. Iemand die een auto zoekt om professioneel mee te rallyen of te racen vind een Opel Astra helemaal niks, terwijl het voor normaal gebruik helemaal geen slechte auto is. Inderdaad ken ik twee gevallen van een PAW met een slechte contrazuiger (één van die motoren heb ik zelf in Engeland gekocht voor een kennis en daar ook weer laten reviseren), maar enerzijds zijn er relatief veel PAW's in ons clubje in gebruik, anderzijds ook weer niet zoveel dat we kunnen stellen dat het een echt mankement is. Daar staat tegenover dat de krukas van de Fora Junior misschien te dun of te ver doorgehard is, want ook daarvan ken ik twee gevallen van breuk. Een diesel die ju nu nieuw kunt kopen voor 70-100 euro moet je beschouwen als sportmotor waarmee je geluk kunt hebben of, in een enkel geval, pech. Ik heb ook Chinese diesels gekocht voor 25 dollar. Daarmee moet je echt geluk hebben als je een goeie treft, maar ook dat kunnen dan best behoorlijke motoren zijn, voor zo lang als ze lopen. Voordeel van PAW is dat je ze altijd kunt laten repareren/reviseren voor enkele tientallen ponden. Ik ga jaarlijks naar de nationals in Engeland en de familie Eifflander doet dat ter plekke.

    Ik ben wel benieuwd wie die vriend is waarvan je een Viko hebt gekregen. Dat moet haast wel iemand uit het kleine LB wereldje zijn.

    De Graupner diamant-litze is denk ik alleen bruikbaar voor 1,5cc, voor 2,5cc lijkt het me echt te dun.
     
  15. nexxt

    nexxt Guest

    Oke de Viko op de plank laten liggen, mijn vriend (Janos Valiri)komt uit Letland en komt veel in de Oekraïne en heeft daar zo zijn contacten en hij had hem daar gekregen op een meeting.

    Ik ga dus eerst maar voor een 1,5 cc met een wakkermannetje
    De Lintze dus voor mijn andere toestellen blijven gebruiken en andere lijnen aanschaffen duidelijk.
    Zo komt er tenminste duidelijkheid in mijn boodschappenlijstje.

    Volgende vraag is er een automatische afslag nodig voor de 1,5 cc klasse
     
  16. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Dan kan hij je ook aan een motor helpen,de fora komt uit de Oekraine dacht ik.
    Loet heeft geen 1,5 motoren meer liggen ,de laatste heb ik van hem.
    maar is een webra record niet wat,deze tref je nog wel eens aan op flea-bay
     
  17. nexxt

    nexxt Guest

    Hij kan mij inderdaad aan de motor helpen maar hij is pas over een maand weer hier en ik geen geduld hebben:rolleyes: Maar heb pb van Loet en hij had er nog 1 liggen:p .
     
  18. nexxt

    nexxt Guest

    besturing

    Ik zat vandaag eens te bedenken of ik wel op de juiste wijze stuurde, ik ben van een simpel principe uit gegaan ofwel je trekt omhoog en je drukt naar beneden ofwel vertaald in foto's

    [​IMG]

    dit is neutraal.

    [​IMG]

    Dit is up ofwel omhoog

    [​IMG]

    Dit is down ofwel naar beneden.
     
  19. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    Het principe is inderdaad het voor- en achterover hellen van je handvat, echter het is in het begin niet aan te raden dit vanuit de pols te doen.

    Beter aan te leren met gestrekte arm je model te sturen, dus je gestrekte arm naar boven bewegen en je zult merken dat je model geleidelijk naar boven gaat en idem dito als je je model naar beneden wilt sturen.

    Dit alles zonder je pols te gebruiken.

    Eenmaal bekend en zekerder van je zaak kun je vanuit je pols gaan sturen.
    Vlieg je figuren dan volg je je model met gestrekte arm waarbij je uiteindelijk toch vanuit de pols gaat sturen.

    Er zijn verschillende technieken, sommige piloten draaien met combatten het handvat mee met de vliegrichting zodat up altijd up is en niet per ongeluk down als je inverted vliegt, het is maar wat je jezelf aan leert en als prettig ervaart.
     
  20. nexxt

    nexxt Guest

    lijn clips

    Waar kun je in nederland sluitingen voor de lijnen kopen. Ik heb in duitsland wel een shop gevonden maar de beste man wil niet verkopen want voor 8 sluitingen van wel geteld 4 eurie wil hij 22,50 euro verzendkosten hebben. Ik heb hem gevraagd de handel in een envelop te doen maar zelfs dan 22,50 euro.
    Momenteel zet ik de lijnen vast aan het handvat en de kist maar bij mijn twee nieuwe modellen wil ik de lijnen kunnen demonteren.
     

Deel Deze Pagina