Beginnerset Modelraceauto.

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door haagie, 15 sep 2004.

  1. haagie

    haagie Guest

    Ik ben op zoek naar tips voor een beginnende modelbouwer.
    Ik wil graag weten wat wel of niet aan te raden is en waar ik e.v.t. starterskits kan bestellen tegen redelijke prijs.
    Of het verstandig is te beginnen met brandstofauto's of electro etc etc etc
    Mijn voorkeur gaat uit naar brandstof

    B.v.d. Daniel
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Zoek eens in de autoforums, al vele malen besproken.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De zoekfunctie vind je rechtsboven. Zoeken op 'beginnen*' OF "beginners*". Voorlopig heb je dan leesvoer genoeg :)

    Het is ook nuttig om hier al wat algemene RB modelbouw/brandstofmotor/ informatie op te doen:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_articles.php
     
  4. haagie

    haagie Guest

    Heb gezocht in het forum maar kan niet echt een antwoord vinden, dus zou ik deze alsnog kunnen krijgen?
    Of er startkits bestaan kant en klaar wat je zelf op kan bouwen etc etc
     
  5. haagie

    haagie Guest

    Ehhh er staan geen reacties in de Faq over modelbrandstofauto's??? :?

    En ik heb de zoekfunctie gebruikt en niet echt een duidelijk antwoord kunnen krijgen.
     
  6. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je voorkeur uitgaat naar brandstof, dan moet je brandstof kopen (als je ook daadwerkelijk de voors en tegens op een rij hebt gezet). De voors en tegens staan in het autoforum wel degelijk meerdere malen opgesomd, zoek bijvoorbeeld eens op "brandstof vs. electro" of zonder vs. ertussen, ik weet zeker dat je iets krijgt.
    Startersauto's zijn volop te krijgen, kijk maar eens op www.pkracing.nl, daar staan RTR (Ready to Run) auto's. Zijn bij (bijna) elke modelbouwzaak te krijgen.

    Mijn zoekresultaten op brandstof AND electro zijn bijvoorbeeld: brandstof of electro?
    kort antwoord mijnerzijds
    wat moet ik nemen?
    Beginnersauto

    Voor verdere vragen kun je uiteraard terecht in het autodeel
     
  7. haagie

    haagie Guest

    Ik heb rond zitten kijken en de voor en nadelen van brandstof en electro zijn me nu wel duidelijk, ik ben best bereid tijd in de hobby te steken dus zou ik wel voor brandstof kiezen, nu nog graag wat advies over welk model auto ik zou kunnen nemen als starter, ik wil graag zelf bouwen van begin tot eind, is dat verstandig of zal ik echt een RTR set moeten nemen?
     
  8. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    RTR set's zijn al kompleet voorgebouwd
    dus die raad ik je af als je zelf wilt bouwen

    maar dan moet je je zelf gaan afvragen wat wil ik met de auto.

    gewoon op straat rijden

    of snelle rondjes klokken op het circuit

    en wil je even duidelik maken wat voor een aandrijving (elektro of brandstof) je gekozen hebt?

    Groet Robo
     
  9. haagie

    haagie Guest

    Ik heb gekozen voor brandstof aandrijving en wil gewoon zelf op straat rijden... en e.v.t. later op een circuit, maar dat zal meer voor de lol zijn dan echt voor de sport.
    Is een RTR set goedkoper als een ''zelfbouw set''?
     
  10. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    tja meestal is een RTR set ietsjes geodkoper

    maar als jij zelf bouwt weet jij precies hoe je auto in elkaar zit en kun je hem gemakkeliker reparen

    en er willen nog wel eens bouwfoutjes zitten in RTR set's. schroefjes die geen locktite hebben e.d.

    tja er zijn erg veel soorten auto's op de markt. misschien is het leuk om eens naar de volgende auto's te kijken:

    Schumacher fusion
    HPI super nitro
    Tamiya nitro XB

    Groet Robo
     
  11. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    ik zie zojuist dat je in zoetermeer woont,

    Dan raad ik je zeker aan om eens even een kijkje te nemen bij RC-Pitstop te zoetermeer, (molenstraat 3) www.rc-pitstop.nl
    als je daar een keer langs gaat geven ze je perfecte informatie, en als je me even PBt dat kan ik kijken of ik ook even langs kan komen.
    dan kan ik je ook informatie verschaffen

    Groet robo
     
  12. haagie

    haagie Guest

    de Tamiya nitro XB komt mij nog het meest in de richting van mijn interesse, ook kwa budget.
    Maar deze zijn kant en klaar :?

    NITRO XB Ford Focus RS WRC 2003
    deze is erg mooi

    zijn er ook zelfbouwsets die je met alle onderdelen tegelijk koopt?
     
  13. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    nee, dat ligt aan de winkel
    de winkel zelf wil nog wel eens een "rijklare" set maken, je krijgt dan alles wat je nodig hebt om te rijden maar met bouwpakket.

    maar deze zijn niet door een fabrikant op de markt gebracht.

    Groet Robo
     
  14. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    XB betekent Expert build, RTR dus
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Meestal kost een startsetje rond de 70.. tel dat er maar bij en je kan racen :)
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @Haagie, een aantal jaren geleden heb ik ook een brandstofauto gebouwd. Geen RTR-model, maar alles zelf in elkaar zetten. Het grote voordeel hiervan is dat je exact weet hoe alles in elkaar zit. Als het een model is van een als goed bekend staand merk, is het lezen van de bouwtekening over het algemeen niet zo'n probleem: die zijn tegenwoordig redelijk 'foolproof'. Zo leer je ook hoe bijv een differentieel in elkaar zit, tot dan toe een voor mij absoluut raadsel...
    Het 'tunen' van je model kan dan ook makkelijker, omdat je exact weet waar en hoe alles zit.
    Meestal wordt het 'tunen' van je model ook in de beschrijving beschreven, evenals de 'hop-up-parts', het starten en inlopen van je motor, het afstellen van je rem, enz enz enz... Kortom: je hebt alle informatie bij de hand.
    Bij een RTR-model moet je dat vaak maar uitzoeken en laat men je aan je lot over...
    Trek je conclusie!
     
  17. haagie

    haagie Guest

    Ja, daarom wil ik m ook eigenlijk zelf bouwen maar was bang dat dat een leek in de rc wereld niet gaat lukken, maar dit blijkt dus mee te vallen.
    Ik ga 1 van komende dagen naar de winkel hier in de buurt om een kit te kopen, enig advieS?
     
  18. Guest

    Guest Guest

    gebruik de zoekfunctie nou even, het is al zoooooooovaaaaaaaak gevraagd.
     
  19. haagie

    haagie Guest

    Joh, en die heb ik ook al zooooooooooooovaaaaaak gebruikt...
     
  20. Guest

    Guest Guest

Deel Deze Pagina