Beginnersgedeelte

Micropuller

Forum veteraan
Ik bezoek met enige regelmaat een aantal modelbouwgerelateerde fora, waarvan dit er een is. Wat mij opvalt is, dat veel ervan een beginnersgedeelte kennen, waar iedereen die nog niet erg bekend is met de hobby terecht kan met zijn of haar vragen.

Ikzelf ervaar dit als prettig, aangezien op die manier allerlei basisinformatie in een apart forumgedeelte terug te vinden is en beginners dus naar dat subforum verwezen kunnen worden. Bijkomend voordeel is, dat de overige delen hierdoor minder "vervuild" raken (sorry, ik kon even geen beter woord verzinnen)

Op het modelbouwforum viel het tot voor kort nog wel mee, maar ik kan me niet aan de indruk onttreken dat er in de afgelopen maanden steeds meer topics worden gestart met daarin dezelfde vragen die al meerdere malen zijn behandeld. Zou het geen idee zijn om ook hier een speciaal beginnersgedeelte in te stellen, waar al dit soort posts bij elkaar worden gezet?

Het maakt niet uit, je lost het probleem niet op dat 99% van de nieuwelingen hier aanmelden en direct hun vraag neerplempen ipv. eerst even lekker uitgebreid te gaan zoeken en de topics doorlezen. De meesten zien zelfs de stickies niet eens staan.....

Sterker nog, je zult een afdeling creëren waar velen van ons niet meer zullen kijken omdat we moe worden van steeds weer dezelfde vragen te beantwoorden.....

Het maakt niet uit, je lost het probleem niet op dat 99% van de nieuwelingen hier aanmelden en direct hun vraag neerplempen ipv. eerst even lekker uitgebreid te gaan zoeken en de topics doorlezen. De meesten zien zelfs de stickies niet eens staan.....
Lijkt me een kwestie van een tijdje streng modereren (= verplaatsen)

Sterker nog, je zult een afdeling creëren waar velen van ons niet meer zullen kijken omdat we moe worden van steeds weer dezelfde vragen te beantwoorden.....
Misschien een mooie motivatie om dan wel zelf eerst eens te gaan lezen cq zoeken?
Waarom zou het hier niet werken en op een site als bijvoorbeeld RCCrawler wel?

Laatst bewerkt:
@Micropuller, je gaat met suggestie als deze voorbij aan het in mijn ogen gegeven dat telt wie je bent, niet wat je bent (=beginner).

Laat daarom een ieder zelf bepalen hoe ervaren/hij of zij is met deze geweldige hobby. Voor discussie is PB'en prima of gewoon hier in Micropuller's topic is ook bonne. :cool:

moet zeggen dat ik de stickeys soms nogal irritant vind, dit omdat het een lange lijst geworden is in de tijd dat het forum up is, doordat hij zo lang is nu moet je altijd een suk scrollen om de nieuwe posts te kunnen zien.
opzich ben ik er niet tegen als het gaat om een beginners sectie, misschien een subforum beter? kan je beginners electro beginners bigscale en beginners brandstof maken in het forum zelf.
zo heb je een apparte sectie maar toch ook weer niet.
hier kun je dan ook alle stickeys e.d in verwerken

@Zore: Ik snap niet helemaal waar je naartoe wilt met je post. Het is niet zo dat ik het op het persoonlijke vlak wil trekken. Het onderscheid tussen een beginnersvraag en een "gevorderde" vraag is toch redelijk objectief te maken.
Waar het mij om gaat is een verfijning van het forum, waardoor het gebruiksgemak en plezier toeneemt.

Mijn voorstel is toch niet zo gek? Als ik een vraag heb over electro-aangedreven auto's, dan weet ik waar ik daarmee terecht kan. Ben ik totaal niet geinteresseerd in bigscale, dan kan ik dat onderdeel onzichtbaar maken. Ben ik het niet eens met de denkwijze van een specifieke gebruiker, dan kan ik hem of haar zelfs blokkeren. Maar ondertussen staan de -vaak vrij algemene en basic- beginnerstopics en veel meer specifieke "gevorderden" topics nog steeds door elkaar heen.

Is de manier van TG niets?
Als je een account aanmaakt heb je eerst maar toegang tot een deel van het forum, daar moet je je eerst voorstellen en dan kan je de rest van het forum bekijken/vragen stellen.

Hierbij dat ook toegepast worden maar dan iets anders.
Dus dat "de" beginner eerst alleen toegang heeft tot het gedeelte van de beginners, of dat ze eerst 1-2 uur forumbezoek moeten hebben voordat ze berichten kunnen plaatsen.(ik weet dat ik de gevorderde modelbouwer hiermee benadeel die een account aanmaken)

Back