Beginnershulp met Robbe FC-16 / FP-R118F / MFC-01

Discussie in 'Beginners' gestart door Marcel1970, 20 okt 2016.

  1. Marcel1970

    Marcel1970

    Lid geworden:
    20 okt 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Aalsmeer
    Van mij broertje een hele mooie truck gehad om na te zien (heb je als electricien), want hij doet niet veel.

    Bij opstart gaat de truck piepen,starten en trillen en piepen en stopt daarna.
    Kwam er achter dat eea qua mode niet goed stond (gekozen voor mode2).
    Hierna reageert de truck op sturen (rechterstick li-Re) en schakelen (linkerstick li-re)

    Vooruit krijg ik hem niet.
    Heb ook al kanaal 2 misbruikt voor vooruit-sturing,maar krijg er geen leven in.
    Meet geen spanning op de uitgang naar de "motor" (servo los)

    Ook zit er een Multi switch prop 12+2 in de FC-16, maar dat wordt de volgende opgave.
    Handmatig op de truck zijn alarm en grootlichten te bedienen.
    Accu's vol.

    Waarschijnlijk zit het in de instellingen, enkele tips zijn welkom !
    Of weet iemand een RC enthousiasteling in de buurt van Uithoorn.?
     
  2. Marcel1970

    Marcel1970

    Lid geworden:
    20 okt 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Aalsmeer
    Moet de Ontvanger FP-R118F niet gevoed worden ?
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    De ontvanger wordt via de kanaal-aansluitingen vanuit de MFC-01 gevoed.
    Test_zps5fb29684.png
    Heb je de kanaal-volgorde goed? Sluit anders is een servo direct op ontvanger uitgang 2 aan en kijk wat er gebeurt als je de gas stick bedient. Wel minstens één kanaal op de MFC-01 laten zitten, anders heb je geen voeding.

    Volgens mij is echter bij Robbe/Futaba het standaard kanaal voor gas kanaal 3, dus daar zou de verbinding met J5 op de MFC-01 moeten zitten.
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2016
  4. Marcel1970

    Marcel1970

    Lid geworden:
    20 okt 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Aalsmeer
    J5 zit idd op kanaal 3
    Als ik J5 op kanaal 2 zet heb ik geen actie, ook geen spanning op de uitgang naar de servo
    Ook J6 input/support leg laat geen reactie zien.
    J7 en J4 wel.
    ook merk ik dat bij loshalen van J7 of J4 het systeem spanningsloos valt (speakerruis)
    MFC01 stuk ? zekering ? toch externe voeding ?

    Alvast bedankt voor de support so far.
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Hallo Marcel,
    Een externe voeding (op de ontvanger) moet je zeker niet doen, daar wordt in de gebruikshandleiding (mijn link boven) uitdrukkelijk tegen gewaarschuwd. De algemene voeding direct aan de MFC zou via een z.g. BEC (Battery Eliminator Circuit) de ontvanger via één of meerdere van de aansluitingen J4-J7 moeten voeden. Daarom snap ik niet hoe het systeem spanningsloos kan worden als je één van deze stekkers loshaalt.
    Je noemde in je eerste post ook al een "servo" als je het over de motor hebt, dat begrijp ik niet. De motor zit direct aan de MFC vast, daar komt geen servo aan te pas. De motor snelheidsregelaar is voor zover ik kan zien een integraal onderdeel van de MFC.
    Ik ben bang dat ik je niet veel verder kan helpen, ik ken de MFC (en het truck-gebeuren) helemaal niet, ik kan alleen zien wat er in de handleiding staat. En ik heb 40+ jaar ervaring met RC systemen, maar dan i.v.m. vliegtuigen. Persoonlijk zou ik eens beginnen met de zender-ontvanger combinatie te testen, met de servo's direct op de ontvanger uitgangen aangesloten. En wat ook nog zou kunnen: misschien is het systeem gevoelig voor de stand van de gasknuppel bij het aanzetten. De meeste elektro-vliegtuigregelaars hebben daar een beveiliging opzitten die verhindert dat de motor gelijk start als je de zender aanzet en het gas staat niet dicht.

    Groeten,
    Max.

    Nog iets: heb je de afregel procedure al uitgevoerd? Pagina 6, zie http://www.wheelsacademy.com/a1/rcauto/truckmanual/MFC-01 56511.pdf
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2016
  6. Marcel1970

    Marcel1970

    Lid geworden:
    20 okt 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Aalsmeer
    Dank nogmaals Max, we komen samen steeds verder.

    Idd de motor komt uit de MFC.
    Het wisselen van de J4-J7 aansluitingen op de werkende uitgang 2 heeft dus geen ander resultaat dan het wel willen werken van de stuurinrichting en het schakelen.
    Motor of onkoppelinrichting blijven "dood"

    Het lijkt erop dat ik alleen BEC voeding heb met J7 en J4.

    Die afregel procedure heb ik bekeken en geprobeerd, maar ik zie niets knipperen als ik 1sec druk op SW1.
    Wat doe ik verkeerd ?

    Misschien weet jij een club enthousiaste RC-ers in de buurt van Uithoorn/Aalsmeer ?

    groet,
    Marcel
     
  7. Marcel1970

    Marcel1970

    Lid geworden:
    20 okt 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Aalsmeer
  8. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Hallo Marcel,
    Ik zie niets tegenstrijdigs op pagina 6 van de handleiding van de FC18 (ik dacht dat je een FC16 had?). Ik zie wel een batterijaansluiting op de ontvanger, maar die heb je alleen nodig als je géén BEC hebt, bijvoorbeeld bij een niet-electrisch aangedreven vliegtuig of auto. In de ontvanger zitten normaal alle + en - pennetjes doorverbonden, dus of je nu spanning via de batterij aansluiting of via de servokanaal-aansluiting op de ontvanger krijgt maakt dan niets uit.
    Ik lees in de handleiding dat lichten, claxon etc. gestuurd worden via speciale combinaties van stuurbewegingen, gecombineerd met de positie van de trimschuif (helemaal naar voren of helemaal naar achteren), die dan door de MFC gedecodeerd worden. Hoe precies is mij ook niet helemaal duidelijk, daarvoor moet je de spullen bij de hand hebben om e.e.a. uit te proberen. Overigens staat ergens dat je zelf-centrerende knuppels moet hebben en de trimhevels moeten normaal in de middenstand staan. Anders zou dat misschien ook kunnen verhinderen dat de gasknuppel dienst weigert.
    Ik weet niets van een club in jouw buurt, maar dat zegt op zich niet zoveel.
    Heb je wel gekeken of de voedingsaccu niet moe is en te weinig spanning geeft? Ik lees het zo gauw niet, maar misschien verhindert dat wel het draaien van de motor door een ingebouwde beveiliging die voorkomt dat je de accu's te ver ontlaad.

    Groet,
    Max.
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2016
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Misschien het topic laten verplaatsen naar de afdeling auto's? kans dat je meer reacties krijgt.
    Dit is het beginnensgedeelte voor vliegende apparaten
     

Deel Deze Pagina