W
westex
Guest
Beginnerslogboek, deel 1 "de oriëntatie"
Mooie en actieve site dit modelbouwforum.
Ik denk dat veel mensen (vooral mannen, boys & toys enzo) af en toe in de verleiding komen met RC te beginnen. Ik twijfel al bijna 46 jaar :wink: . Nu ben ik binnenkort jarig (inderdaad ik word 46) en mijn zoontje van bijna 2 benoemt steevast alles wat vliegt als "cop" dus ik heb besloten dat het er nu maar eens van moet komen.
Eerste stap is een uitgebreide internet speurtocht op zoek naar informatie. Deze tocht is ruim 2 weken geleden begonnen en deed mij ook dit forum ontdekken. Ik ben vast niet de enige aspirant dus het lijkt mij aardig, en wellicht ook nuttig voor anderen, om mijn ervaringen van het begin af aan te delen. En ik bedoel van het begin af aan letterlijk, ik heb op dit moment van schrijven nog nooit een zender vastgehouden. Dit is dus verslag 1 "de orientatie". Ik hoop dat er nog vele volgen en dat niet bijvoorbeeld verslag 3 als titel krijgt "ik kap er mee".
Ik heb nooit voorbij een modelbouw winkel kunnen lopen zonder in de etalage te kijken. Toch is het er nooit van gekomen, vroeger mede om financiële redenen later veelal vanwege niet nog een hobby er bij. Bovendien had ik altijd vliegen in mijn hoofd. De hardnekkige "cop" fobie van mijn zoontje deed mij, puur gevoelsmatig, besluiten dat het er toch van moest komen, maar dan geen vliegtuig maar een "cop". In één keer zag ik dat helemaal zitten en ik wil op mijn verjaardag (4 september) voor de gasten mijn eigen heli in ieder geval even kunnen laten loskomen en weer landen.
De eerste vraag is micro, electro of brandstof. De eerste dagen ook veel gesurfd bij shops en bij vraag en aanbod site's. Brandstof viel af omdat dat lawaai voor mijn zoontje wellicht afschrikwekkend werkt. Verder ook te veel gedoe, gesmeer en viezigheid (beginnersoverweging, heren brandstoffanaten val me niet aan, je moet keuze's maken en als beginner doe je dat voor een groot deel ongegrond). Micro vind ik te klein, eigenlijk geen gezicht voor een volwassen vent (ik merk dat ik waarschijnlijk alleen maar vijanden maak) en ik wil buiten vliegen. Als ervaren zeiler denk ik dat je heli dan toch een beetje formaat, kracht en eigen massa moet hebben om niet helemaal speelbal van de wind te zijn. Ik heb toen besloten dat ik op zoek zou gaan naar een electro heli met een spanwijdte van zeg een meter. Het veel gelezen beginnersadvies om te beginnen met een fixed pitch heb ik besloten te negeren. Om dat verantwoord te kunnen doen heb ik besloten wel met enkele lessen bij een erkende instructeur te beginnen en het daarna zelf verder uit te zoeken (ik denk dat iedereen van zich zelf denkt dat hij dit soort zaken op zijn minst even makkelijk oppikt als ieder ander en waarschijnlijk sneller, dat denk ik dus ook)
De volgende vraag is budget. Ik had 500 all-in in mijn hoofd. Gegeven het gewenste formaat nieuw in ieder geval niet haalbaar. En 2e hands dus ook niet als je het op een vertrouwd adres wilt kopen Daarmee bedoel ik een bonafide winkel in Nederland waar ik eventueel verhaal kan halen en ook kan lessen. Mijn gedachte is dat als de verkoper weet dat ik bij hem les hij mij nooit echte troep zal verkopen. Ondertussen was ik al 10 dagen aan het internet surfen, had ik vele verkopers op met name marktplaats het hemd van het lijf gevraagd en had ik alle op het net goed overkomende shops al gebeld op zoek naar gebruikt in mijn gewenste formaat.
Begin deze week de doorbraak! Een optisch niet van nieuw te onderscheiden kyosho EP concept SR, laatste model, standaard motor, minder dan 5 x gevlogen en met schandalig mooie carbon blades. Met een mix van gebruikte en nieuwe spullen erbij helemaal compleet, inclusief garantie voor circa 550. Precies mijn gezochte formaat en wat ziet dat ding er gelikt uit (dat is voor een beginner, in ieder geval voor mij, erg belangrijk). Na nog een dag surfen gericht op dit model wist ik het zeker, dat wordt mijn "cop". Ik heb onder andere gelezen dat dit model technisch verouderd is, underpowered, langzaam en niet geschikt voor beginners. Ik heb ook gelezen dat dit een briljant vliegende 100 % 3D geschikte perfecte beginnersheli is..........
Over precies 1 week heb ik mijn eerste vliegles. Dat is trouwens met de standaard leskist een brandstof raptor .50. Ik hoop dat voor die tijd de Kyosho is klaargemaakt en voorgevlogen kan worden zodat ik hem in ieder geval thuis heb en wellicht met de zender simulatie kan vliegen.
Ik besef dat ik een aantal beslissingen heb genomen die de ervaren heli vlieger op zijn minst als eigenwijs zal betitelen. Ik ben er van overtuigd dat veel beginners met mij vergelijkbare trajecten ondergaan. Je hebt ratio en emotio. Die laatste is meestal beslissend bij de aankoop; zeker voor een beginner zonder ervaring die dus in feite geen idee heeft waar hij nou echt aan begint.
Ik hoop dat een aantal van jullie het leuk vinden om deze beginnersperikelen te volgen.
Ik ben zelf erg benieuwd naar het vervolg. Flying high 8) of crash and burn :cry: ?
Ik houd jullie op de hoogte :wink: .
Mooie en actieve site dit modelbouwforum.
Ik denk dat veel mensen (vooral mannen, boys & toys enzo) af en toe in de verleiding komen met RC te beginnen. Ik twijfel al bijna 46 jaar :wink: . Nu ben ik binnenkort jarig (inderdaad ik word 46) en mijn zoontje van bijna 2 benoemt steevast alles wat vliegt als "cop" dus ik heb besloten dat het er nu maar eens van moet komen.
Eerste stap is een uitgebreide internet speurtocht op zoek naar informatie. Deze tocht is ruim 2 weken geleden begonnen en deed mij ook dit forum ontdekken. Ik ben vast niet de enige aspirant dus het lijkt mij aardig, en wellicht ook nuttig voor anderen, om mijn ervaringen van het begin af aan te delen. En ik bedoel van het begin af aan letterlijk, ik heb op dit moment van schrijven nog nooit een zender vastgehouden. Dit is dus verslag 1 "de orientatie". Ik hoop dat er nog vele volgen en dat niet bijvoorbeeld verslag 3 als titel krijgt "ik kap er mee".

Ik heb nooit voorbij een modelbouw winkel kunnen lopen zonder in de etalage te kijken. Toch is het er nooit van gekomen, vroeger mede om financiële redenen later veelal vanwege niet nog een hobby er bij. Bovendien had ik altijd vliegen in mijn hoofd. De hardnekkige "cop" fobie van mijn zoontje deed mij, puur gevoelsmatig, besluiten dat het er toch van moest komen, maar dan geen vliegtuig maar een "cop". In één keer zag ik dat helemaal zitten en ik wil op mijn verjaardag (4 september) voor de gasten mijn eigen heli in ieder geval even kunnen laten loskomen en weer landen.
De eerste vraag is micro, electro of brandstof. De eerste dagen ook veel gesurfd bij shops en bij vraag en aanbod site's. Brandstof viel af omdat dat lawaai voor mijn zoontje wellicht afschrikwekkend werkt. Verder ook te veel gedoe, gesmeer en viezigheid (beginnersoverweging, heren brandstoffanaten val me niet aan, je moet keuze's maken en als beginner doe je dat voor een groot deel ongegrond). Micro vind ik te klein, eigenlijk geen gezicht voor een volwassen vent (ik merk dat ik waarschijnlijk alleen maar vijanden maak) en ik wil buiten vliegen. Als ervaren zeiler denk ik dat je heli dan toch een beetje formaat, kracht en eigen massa moet hebben om niet helemaal speelbal van de wind te zijn. Ik heb toen besloten dat ik op zoek zou gaan naar een electro heli met een spanwijdte van zeg een meter. Het veel gelezen beginnersadvies om te beginnen met een fixed pitch heb ik besloten te negeren. Om dat verantwoord te kunnen doen heb ik besloten wel met enkele lessen bij een erkende instructeur te beginnen en het daarna zelf verder uit te zoeken (ik denk dat iedereen van zich zelf denkt dat hij dit soort zaken op zijn minst even makkelijk oppikt als ieder ander en waarschijnlijk sneller, dat denk ik dus ook)
De volgende vraag is budget. Ik had 500 all-in in mijn hoofd. Gegeven het gewenste formaat nieuw in ieder geval niet haalbaar. En 2e hands dus ook niet als je het op een vertrouwd adres wilt kopen Daarmee bedoel ik een bonafide winkel in Nederland waar ik eventueel verhaal kan halen en ook kan lessen. Mijn gedachte is dat als de verkoper weet dat ik bij hem les hij mij nooit echte troep zal verkopen. Ondertussen was ik al 10 dagen aan het internet surfen, had ik vele verkopers op met name marktplaats het hemd van het lijf gevraagd en had ik alle op het net goed overkomende shops al gebeld op zoek naar gebruikt in mijn gewenste formaat.
Begin deze week de doorbraak! Een optisch niet van nieuw te onderscheiden kyosho EP concept SR, laatste model, standaard motor, minder dan 5 x gevlogen en met schandalig mooie carbon blades. Met een mix van gebruikte en nieuwe spullen erbij helemaal compleet, inclusief garantie voor circa 550. Precies mijn gezochte formaat en wat ziet dat ding er gelikt uit (dat is voor een beginner, in ieder geval voor mij, erg belangrijk). Na nog een dag surfen gericht op dit model wist ik het zeker, dat wordt mijn "cop". Ik heb onder andere gelezen dat dit model technisch verouderd is, underpowered, langzaam en niet geschikt voor beginners. Ik heb ook gelezen dat dit een briljant vliegende 100 % 3D geschikte perfecte beginnersheli is..........
Over precies 1 week heb ik mijn eerste vliegles. Dat is trouwens met de standaard leskist een brandstof raptor .50. Ik hoop dat voor die tijd de Kyosho is klaargemaakt en voorgevlogen kan worden zodat ik hem in ieder geval thuis heb en wellicht met de zender simulatie kan vliegen.
Ik besef dat ik een aantal beslissingen heb genomen die de ervaren heli vlieger op zijn minst als eigenwijs zal betitelen. Ik ben er van overtuigd dat veel beginners met mij vergelijkbare trajecten ondergaan. Je hebt ratio en emotio. Die laatste is meestal beslissend bij de aankoop; zeker voor een beginner zonder ervaring die dus in feite geen idee heeft waar hij nou echt aan begint.
Ik hoop dat een aantal van jullie het leuk vinden om deze beginnersperikelen te volgen.
Ik ben zelf erg benieuwd naar het vervolg. Flying high 8) of crash and burn :cry: ?
Ik houd jullie op de hoogte :wink: .