Beginnerslogboek

• Topicstarter Topicstarter westex
  • Startdatum Startdatum
W

westex

Guest
Beginnerslogboek, deel 1 "de oriëntatie"

Mooie en actieve site dit modelbouwforum.

Ik denk dat veel mensen (vooral mannen, boys & toys enzo) af en toe in de verleiding komen met RC te beginnen. Ik twijfel al bijna 46 jaar :wink: . Nu ben ik binnenkort jarig (inderdaad ik word 46) en mijn zoontje van bijna 2 benoemt steevast alles wat vliegt als "cop" dus ik heb besloten dat het er nu maar eens van moet komen.

Eerste stap is een uitgebreide internet speurtocht op zoek naar informatie. Deze tocht is ruim 2 weken geleden begonnen en deed mij ook dit forum ontdekken. Ik ben vast niet de enige aspirant dus het lijkt mij aardig, en wellicht ook nuttig voor anderen, om mijn ervaringen van het begin af aan te delen. En ik bedoel van het begin af aan letterlijk, ik heb op dit moment van schrijven nog nooit een zender vastgehouden. Dit is dus verslag 1 "de orientatie". Ik hoop dat er nog vele volgen en dat niet bijvoorbeeld verslag 3 als titel krijgt "ik kap er mee". :(

Ik heb nooit voorbij een modelbouw winkel kunnen lopen zonder in de etalage te kijken. Toch is het er nooit van gekomen, vroeger mede om financiële redenen later veelal vanwege niet nog een hobby er bij. Bovendien had ik altijd vliegen in mijn hoofd. De hardnekkige "cop" fobie van mijn zoontje deed mij, puur gevoelsmatig, besluiten dat het er toch van moest komen, maar dan geen vliegtuig maar een "cop". In één keer zag ik dat helemaal zitten en ik wil op mijn verjaardag (4 september) voor de gasten mijn eigen heli in ieder geval even kunnen laten loskomen en weer landen.

De eerste vraag is micro, electro of brandstof. De eerste dagen ook veel gesurfd bij shops en bij vraag en aanbod site's. Brandstof viel af omdat dat lawaai voor mijn zoontje wellicht afschrikwekkend werkt. Verder ook te veel gedoe, gesmeer en viezigheid (beginnersoverweging, heren brandstoffanaten val me niet aan, je moet keuze's maken en als beginner doe je dat voor een groot deel ongegrond). Micro vind ik te klein, eigenlijk geen gezicht voor een volwassen vent (ik merk dat ik waarschijnlijk alleen maar vijanden maak) en ik wil buiten vliegen. Als ervaren zeiler denk ik dat je heli dan toch een beetje formaat, kracht en eigen massa moet hebben om niet helemaal speelbal van de wind te zijn. Ik heb toen besloten dat ik op zoek zou gaan naar een electro heli met een spanwijdte van zeg een meter. Het veel gelezen beginnersadvies om te beginnen met een fixed pitch heb ik besloten te negeren. Om dat verantwoord te kunnen doen heb ik besloten wel met enkele lessen bij een erkende instructeur te beginnen en het daarna zelf verder uit te zoeken (ik denk dat iedereen van zich zelf denkt dat hij dit soort zaken op zijn minst even makkelijk oppikt als ieder ander en waarschijnlijk sneller, dat denk ik dus ook)

De volgende vraag is budget. Ik had 500 all-in in mijn hoofd. Gegeven het gewenste formaat nieuw in ieder geval niet haalbaar. En 2e hands dus ook niet als je het op een vertrouwd adres wilt kopen Daarmee bedoel ik een bonafide winkel in Nederland waar ik eventueel verhaal kan halen en ook kan lessen. Mijn gedachte is dat als de verkoper weet dat ik bij hem les hij mij nooit echte troep zal verkopen. Ondertussen was ik al 10 dagen aan het internet surfen, had ik vele verkopers op met name marktplaats het hemd van het lijf gevraagd en had ik alle op het net goed overkomende shops al gebeld op zoek naar gebruikt in mijn gewenste formaat.

Begin deze week de doorbraak! Een optisch niet van nieuw te onderscheiden kyosho EP concept SR, laatste model, standaard motor, minder dan 5 x gevlogen en met schandalig mooie carbon blades. Met een mix van gebruikte en nieuwe spullen erbij helemaal compleet, inclusief garantie voor circa 550. Precies mijn gezochte formaat en wat ziet dat ding er gelikt uit (dat is voor een beginner, in ieder geval voor mij, erg belangrijk). Na nog een dag surfen gericht op dit model wist ik het zeker, dat wordt mijn "cop". Ik heb onder andere gelezen dat dit model technisch verouderd is, underpowered, langzaam en niet geschikt voor beginners. Ik heb ook gelezen dat dit een briljant vliegende 100 % 3D geschikte perfecte beginnersheli is..........

Over precies 1 week heb ik mijn eerste vliegles. Dat is trouwens met de standaard leskist een brandstof raptor .50. Ik hoop dat voor die tijd de Kyosho is klaargemaakt en voorgevlogen kan worden zodat ik hem in ieder geval thuis heb en wellicht met de zender simulatie kan vliegen.

Ik besef dat ik een aantal beslissingen heb genomen die de ervaren heli vlieger op zijn minst als eigenwijs zal betitelen. Ik ben er van overtuigd dat veel beginners met mij vergelijkbare trajecten ondergaan. Je hebt ratio en emotio. Die laatste is meestal beslissend bij de aankoop; zeker voor een beginner zonder ervaring die dus in feite geen idee heeft waar hij nou echt aan begint.

Ik hoop dat een aantal van jullie het leuk vinden om deze beginnersperikelen te volgen.

Ik ben zelf erg benieuwd naar het vervolg. Flying high 8) of crash and burn :cry: ?

Ik houd jullie op de hoogte :wink: .

Leuk initiatief, Westex.

Sinds een jaar vlieg ik ook met een electrisch aangedreven helicopter en mij bevalt het goed.
Ik hoop dat je er net zoveel plezier aan gaat beleven, als ik.
Hou wel de veiligheid in de gaten, met die kleine jongen erbij. Het is maar "speelgoed", maar die grasmaaier kan lelijke dingen doen.

Heel veel succes met de hobby en"join the club" :D

M.vr.gr.

Theo de Kramer

De Concept is inderdaad al wat ouder. Hij zal prima vliegen, ligt er natuurlijk ook maar net aan wat voor spullen er in zitten.

Wat zit er allemaal op en aan? (type zender, servo's, motor, gyro, accu's, regelaar?)

Ik denk dat de concept een leuk maatje is om het nog redelijk betaalbaar te houden. Ik vlieg zelf met een Logo 10. Die is een slag groter, maar met die grote ben je voor een goede lipo accu al snel 300€ kwijt om 17 minuten te raggen.

Succes met je lessen! Je hebt in iedergeval een goede start gemaakt: Veel zelf uitzoeken, wikken, wegen, beslissen en lessen nemen. :thumbsup:

Groetjes Michel

Satoer zei:
Wat zit er allemaal op en aan? (type zender, servo's, motor, gyro, accu's, regelaar?)
Groetjes Michel

Het enige wat ik je nu kan vertellen is dat de motor standaard is en niet brushless. Dat is volgens de verkoper voor een beginner geen nadeel. Tzt wellicht wel een optie om er een brushless motor in te zetten. De zender is nieuw, dat is een Graupner computer-systeem mx-12. De rest; dat ben ik vergeten omdat de namen voor mij toch niets betekenden. De bladen zoals eerder vermeld zijn van carbon volgens mij MS composite of zo. Ook de swash plate of onderdelen rond de swash plate waren niet standaard. Ik weet verder dat er 4 servo's inzitten en dat de vliegtijd met de (ook nieuwe) accu's ruim boven de 5 minuten moet liggen voor de beginner. Een gevorderde zou er 10 minuten uit kunnen persen....

Rake opmerking over die sport van je vriendin trouwens. En dat betreft niet alleen geld maar ook tijd. En tijd is .... :wink: Is hier ook zo alleen ben ik al een tijdje geleden met mijn vriendin getrouwd waardoor het nu vrouw is.

Groet
Hein-Pieter

hein pieter, investeer nog in een brushless set, het ding vliegt er zoveel beter en langer door.

Gerard_nl zei:
hein pieter, investeer nog in een brushless set, het ding vliegt er zoveel beter en langer door.

Dat vertelde de verkoper ook dus dat is op termijn zeker de bedoeling. Maar hij adviseerde ook om eerst met de standaard motor te beginnen. Reden daarvoor is dat volgens hem crashes met de brushless motor in de regel meer schade opleveren dan met de standaard motor.

Dus na deze vertrouwenwekkende informatie (hij vertelt daarmee immers impliciet dat crashen en dus schade er bij hoort) leek het mij OK om het voorlopig bij de standaard motor te houden. Ik hoor graag of je na deze argumenten nog achter je advies staat want ik ben op zich makkelijk over te halen om te investeren in meer power 8)

En welke set zou je dan trouwens adviseren.

Vr.gr.
Hein-Pieter

Deel 2 van het beginnerslogboek: "ik kon niet wachten"

Kijk, die eerste les is pas donderdag. Dat duurt lang als je gegrepen bent door het virus :wink: Toen ik op dit forum bij te koop dan ook de postings van Rover Junior zag die erg veel moeite deed om van zijn Piktor micro af te komen heb ik besloten ons allebei een plezier te doen. Kan ik meteen wat oefening opdoen met zo een zender in mijn handen.

Dus nu heb ik voor het eerst gevlogen :D OK, fixed pitch, dubbele bladen, elke gek zou er mee moeten kunnen vliegen, maar toch. De eerste pogingen waren best nog lastig. Met de tweede sessie na een uurtje opladen kreeg ik een soort van controle en nu gaat tie heel aardig zoals ik wil voor en achteruit en naar links en rechts. Terwijl ik dit schrijf wordt tie weer opgeladen en straks nog 1 sessie bij de lantaren paal 8)

Hopelijk heb ik er donderdag wat aan bij de eerste les en straks bij "het echte werk" met de EP concept. To be continued.....

Deel 3 van het beginnerslogboek: "vijvers en helicopters verdragen elkaar slecht"

De les van donderdag werd helaas afgezegd vanwege het zeer dreigende weer. Die is verplaatst naar vanavond. Morgen daarover een verslagje.

In de tussentijd had ik mijn vaardigheid met de Piktor dusdanig verhoogd dat ik overmoedig besloot om wat foto's te maken in de achtertuin. Mijn zoontje van 2 besloot spontaan om veilig achter een struik te gaan staan en dat had natuurlijk al een waarschuwing moeten zijn. Naast een stuk gras en wat bossages heb ik een vrij grote koi vijver in de tuin. En jawel hoor. De Piktor bleek toch weer een eigen wil te hebben en belandde, mijn volgas ten spijt, subiet in de vijver. Door de volgas kwam hij er meteen weer uit maar ik had in een schrikreactie het gas weer dicht gezet waarna hij echt te water ging en deze keer koppie onder :oops: .

Na een zeer snelle reddingsactie bleek al snel dat de electronica toch een hekel heeft aan water. Na een diagnose bij de lokale RC shop bleek Piktortje net niet total loss zodat hij nu ligt te wachten op een nieuw electronica plaatje.

Hopelijk is er vanavond bij de leslocatie geen open water in de buurt.... :wink:

To be continued...

@westex

hoe gaat het nu met de piktor??
hij kan een hoop hebben maar geen water blijkt dus :lol:

gr peter

Deel 4 "De eerste lessen"

Ondertussen 1 x maal introductie en 1 x gelest met een benzine Raptor. Echt leuk en volgens leraar Marcel gaat het goed. De Concept is ondertussen ook klaar maar ik wacht nog heel even voor ik daar zelfstandig mee vlieg tot ik met die Raptor in ieder geval vertrouwd kan opstijgen, hooveren en veilig terugkomen op aarde. Het is in ieder geval duidelijk voor mij dat zonder enige begeleiding zelfstandig gaan vliegen met een collective pitch helicopter vragen om problemen is. En het is ook duidelijk dat het met enig gevoel vrij makkelijk en snel te leren is. Ik denk nog 1 of 2 lessen en dan kan ik zelf gaan oefenen met de concept. Ik heb dan maximaal 4 lessen geïnvesteerd en de kosten daarvan zijn een stuk lager dan van 1 echte crash.

De Piktor wacht nog steeds op het nieuwe electronica plaatje.

To be continued....

Deel 4 "De eerste lessen"

Ondertussen 1 x maal introductie en 1 x gelest met een benzine Raptor. Echt leuk en volgens leraar Marcel gaat het goed. De Concept is ondertussen ook klaar maar ik wacht nog heel even voor ik daar zelfstandig mee vlieg tot ik met die Raptor in ieder geval vertrouwd kan opstijgen, hooveren en veilig terugkomen op aarde. Het is in ieder geval duidelijk voor mij dat zonder enige begeleiding zelfstandig gaan vliegen met een collective pitch helicopter vragen om problemen is. En het is ook duidelijk dat het met enig gevoel vrij makkelijk en snel te leren is. Ik denk nog 1 of 2 lessen en dan kan ik zelf gaan oefenen met de concept. Ik heb dan maximaal 4 lessen geïnvesteerd en de kosten daarvan zijn een stuk lager dan van 1 echte crash.

De Piktor wacht nog steeds op het nieuwe electronica plaatje.

To be continued....

@#*&%$## trage computer :evil: . Sorry voor de dubbele plaatsing :oops:

Haha ik dacht al: eentonige lessen ;)

Geeft wel een kick hè, zo'n ding in de lucht houden. En die kick krijg je elke keer weer. Eerste keer side in, eerste 8tje, eerste keer nose in, eerste keer over de kop (kost je een schone onderbroek :P )...

Back