Wat versta je onder een aanslag? De verkleuring op de zuiger door verbranding of de troep onderin het blok wat door lang stilstaan kan aankoeken? (geen roest)
Op www.truggy.nl kan je mijn test en vergelijking tussen 2 types Merling terug vinden.
De verkleuring op de zuiger wordt door sommigen als niet goed beschouwd terwijl het niets anders is dan een koolstoflaag wat van de verbrande olie komt, met name risinus oliën geven een donkere verkleuring wat ook weer afhankelijk is hoe goed het gezuiverd is. Bij Tornado is dat wisselend maar heb je een brandstof met een "schone verbranding" kan je er van uit gaan dat er geen risinus olie in zit.
Is dat goed of niet goed? Ook daar zijn de meningen over verdeeld maar in de praktijk is wel gebleken dat pure syntherische oliën niet zo goed smeren als men zou willen, voor een groot deel heeft dat te maken dat synthetische 2-takt oliën gemaakt zijn om zo goed mogelijk mee te verbranden en zo amper een smering in de motor achter blijft. Amper olie in de motor betekent weer minder bescherming.
Het gebruik van een risinus olie wat niet zo snel mee verbrand zal meer olie in de motor achter laten wat ook helpt met het smeren.
En dan over de verkleuring van de zuiger, deze laag zal namelijk ook als hitteschild dienen waardoor de zuiger koeler blijft, en een koelere zuiger betekend dat je het materiaal door een te hoge temperatuur niet aantast (zachter maakt) en voor de wedstrijdrijder kan het betekenen dat die de motor een haartje armer kan zetten zonder meer schade op te lopen.
Nadeel van risinus olie (en bij wonderolie is dat heel goed zichtbaar) is dat het op kan drogen en zo de naalden in de carburateur verstopt. Ik heb dit ook bij de meest beste brandstof (Runnertime) zien gebeuren.
Op www.truggy.nl kan je mijn test en vergelijking tussen 2 types Merling terug vinden.
De verkleuring op de zuiger wordt door sommigen als niet goed beschouwd terwijl het niets anders is dan een koolstoflaag wat van de verbrande olie komt, met name risinus oliën geven een donkere verkleuring wat ook weer afhankelijk is hoe goed het gezuiverd is. Bij Tornado is dat wisselend maar heb je een brandstof met een "schone verbranding" kan je er van uit gaan dat er geen risinus olie in zit.
Is dat goed of niet goed? Ook daar zijn de meningen over verdeeld maar in de praktijk is wel gebleken dat pure syntherische oliën niet zo goed smeren als men zou willen, voor een groot deel heeft dat te maken dat synthetische 2-takt oliën gemaakt zijn om zo goed mogelijk mee te verbranden en zo amper een smering in de motor achter blijft. Amper olie in de motor betekent weer minder bescherming.
Het gebruik van een risinus olie wat niet zo snel mee verbrand zal meer olie in de motor achter laten wat ook helpt met het smeren.
En dan over de verkleuring van de zuiger, deze laag zal namelijk ook als hitteschild dienen waardoor de zuiger koeler blijft, en een koelere zuiger betekend dat je het materiaal door een te hoge temperatuur niet aantast (zachter maakt) en voor de wedstrijdrijder kan het betekenen dat die de motor een haartje armer kan zetten zonder meer schade op te lopen.
Nadeel van risinus olie (en bij wonderolie is dat heel goed zichtbaar) is dat het op kan drogen en zo de naalden in de carburateur verstopt. Ik heb dit ook bij de meest beste brandstof (Runnertime) zien gebeuren.