Beginnerstruggy? Protech Vrx 1

Wat versta je onder een aanslag? De verkleuring op de zuiger door verbranding of de troep onderin het blok wat door lang stilstaan kan aankoeken? (geen roest)
Op www.truggy.nl kan je mijn test en vergelijking tussen 2 types Merling terug vinden.

De verkleuring op de zuiger wordt door sommigen als niet goed beschouwd terwijl het niets anders is dan een koolstoflaag wat van de verbrande olie komt, met name risinus oliën geven een donkere verkleuring wat ook weer afhankelijk is hoe goed het gezuiverd is. Bij Tornado is dat wisselend maar heb je een brandstof met een "schone verbranding" kan je er van uit gaan dat er geen risinus olie in zit.
Is dat goed of niet goed? Ook daar zijn de meningen over verdeeld maar in de praktijk is wel gebleken dat pure syntherische oliën niet zo goed smeren als men zou willen, voor een groot deel heeft dat te maken dat synthetische 2-takt oliën gemaakt zijn om zo goed mogelijk mee te verbranden en zo amper een smering in de motor achter blijft. Amper olie in de motor betekent weer minder bescherming.
Het gebruik van een risinus olie wat niet zo snel mee verbrand zal meer olie in de motor achter laten wat ook helpt met het smeren.
En dan over de verkleuring van de zuiger, deze laag zal namelijk ook als hitteschild dienen waardoor de zuiger koeler blijft, en een koelere zuiger betekend dat je het materiaal door een te hoge temperatuur niet aantast (zachter maakt) en voor de wedstrijdrijder kan het betekenen dat die de motor een haartje armer kan zetten zonder meer schade op te lopen.

Nadeel van risinus olie (en bij wonderolie is dat heel goed zichtbaar) is dat het op kan drogen en zo de naalden in de carburateur verstopt. Ik heb dit ook bij de meest beste brandstof (Runnertime) zien gebeuren.

Ik zeg niet dat het slecht is, ik zeg dat het niet nodig is. Tot op heden heb ik nog geen duidelijke reden gehoord waarom het slecht zou moeten zijn dan alleen dat de laag de timing aantast. Tja, als je denkt dat die 0.05mm laag een groot verschil uitmaakt.....
Ik doe het pas als ik de motor verbouw, te ver verkleurd is of door een te arme afstelling een beetje gespikkelt is. Na het schoon maken heb je met de visuele controle zicht op je afstelling.

maar om weer een beetje on topic te komen;)
wil je nog steeds de hpi trophy truggy?
lijkt mij op zich ook een leuke bak maar ik ben meer een buggy man?
misschien dat je ook wel een beetje 2e hands hier op het forum kan kijken. na 1 seizoen zijn er veel rijders die hun wagen wegdoen vanwege een nieuwer type wagen

Dat 2de hands zal beetje tegenvallen, er zijn weinig nieuwe truggy's gereleased :).

De HPI is goed, je moet hem wel deftig onderhouden en kijken of je niet teveel speling op de aandrijving/armen krijgt ed. Maar dat hoort bij elke wagen.

Truggy gaat echt zo hard en ziet er imposant uit. Vandaar dat ik er ook 2 heb (1/8 nitro en 1/10 elektro).

Er is volgens mij op 1/8ste gebied niet zoveel gereleased de laatste tijd.
De mugen is van MBX6 naar MBX6R gegaan, maar de verschillen zijn eerder klein.

De asso is ook maar lichte upgrade.

Rtr autokes ben ik iets minder op de hoogte, enkel de 'grote' merken een beetje.

Haha, body kan je ook altijd laten spuiten hé ;)
Moet even kijken wanneer ik naar Pk ga, waarschijnlijk binnen 2 weken ivm school, en zal ook eens kijken of ze hier of op Marktplaats staan, scheelt soms inderdaad een hoop geld wat ik ook kan uitgeven aan nitro!

EDIT: Op Marktplaats al 1 gevonden, 200euro en moet je alleen nog zelf trekstarter erop zetten en kristallen voor de zender, of gewoon 2.4Ghz erin stoppen :D

Wat heet groot..... het grootste voordeel van een startbox is dat je helemaal niets meer te maken hebt met een oneway bearing op de achterdeksel die kapot kan of door slipt.

Back