Beginnersvliegtuig Easystar - paar vraagjes

• Topicstarter Topicstarter mGerben
  • Startdatum Startdatum
M

mGerben

Guest
Het Easystar forum heeft al 74 pagina's...
En ik heb een paar specifieke vraagjes over dit model.

Ik wil graag een beginnersvliegtuig kopen, en om
a) de opstartkosten
b) de risico's op crash
c) de gevolgen van een crash
allen laag te houden, denk ik er aan om niet direct de Twinstar II te kopen maar het veelgebruikte startersvliegtuig Easystar.

Nu vraag ik mij af:
- In hoeverre kan ik de componenten voor de Easystar aanschaffen zodat ik ze op een Twinstar kan hergebruiken;
- Is dit wel een goed idee?

Ik denk dan met name aan
De speedcontrol; de Twinstar vraagt een Multiplex X32 controller, die beide motoren tegelijk aanstuurt. Deze kan 32A aan. Kan deze ook voor 1 speed-400 motortje gebruikt worden?

Een twinstar battery pack bestaat uit Sub-C cellen. Is dit een beetje te zwaar voor de Easystar, of veel te zwaar?

De servo's van de twinstar zijn van het 'tiny' type; die van de Easystar van het 'nano' type. Kan ik hier geld besparen door alvast 'tiny' te kopen, of zijn die te zwaar?
En het in-en ombouwen van servo's, is dat een klus die je maar 1 keer wilt doen, dus kun je de servo's beter in het vliegtuig laten zitten voor het geval je er nog eens mee wilt vliegen?
Of zijn ze net zo makkelijk om te pluggen als, bij wijze van spreken, een batterypack en een ontvanger?

Nog een laatste vraag; dit heb ik nog niet terug kunnen vinden. Geldt voor zowel Easystar als Twinstar als eigenlijk alle electrovliegers:
Krijgt de ontvanger een eigen batterypack of voedt je hem uit het hoofd-batterypack? Het grote batterypack wordt toch bewaakt door de ESC zodat je altijd spanning houdt om naar de grond te zweven?

Jongens, wordt toch AUB lid van een club in je buurt, bij de meesten krijg je gratis vliegles en zit er nog meer voordeel aan dan alleen maar die gratis vlieglessen.

Gerben, het geen wat jij zelf al als antwoord geeft kan in grote lijnen, alleen de accu kan een klein probleempje worden, maar daar is overheen te komen.

die reglaar kan wel gebruikt worden maar ik weet alleen niet wat die weegt

als je een beetje budget hebt zal ik naar lipos gaan ipv sub c cellen kijken ik vlieg met een 7.4 volt 1250 mah packje maar die is te licht ivm het zwaartepunt en die kun je voor zover ik weet ook wel in de twinstar maar dat is wel een groter model dus die kan beter iets sterkere servos gebruiken maar dat weet ik niet zeker

de servos weet ik niet ik heb in mn easystar 2 micro servos van 9 gramzitten

een ontvanger accu is niet nodig maar ik heb de plus draad van de esc afgeknipt en geisoleerd en er een 4 cellen ontvangeraccu ingezet ivm het zwaarte punt omdat de lipos te licht zijn

ik heb de servos voorzien van een krimpkousje en toen met ca lijm vastgelijmd omdat er anders speling op kan zitten je kan ze ook met klitteband vastzetten maar ik koop voor ieder model nieuwe servos heb altijd een vooraadje

edit: ben ik nu zolang bezig geweest met het typen van mn bericht????? :?

Theo Coenen zei:
Jongens, wordt toch AUB lid van een club in je buurt, bij de meesten krijg je gratis vliegles en zit er nog meer voordeel aan dan alleen maar die gratis vlieglessen.

Ik denk er nog over.
Ik heb nog geen NiMH accu of Ledje gekocht.
't is dus nog allemaal 'ter info'.
Maar wellicht ga ik vrijdagavond even bij een club kijken.

Gerben, het geen wat jij zelf al als antwoord geeft kan in grote lijnen, alleen de accu kan een klein probleempje worden, maar daar is overheen te komen.

Hm ja. Je wilt het ook nog vliegbaar houden he? Dus om er nu 8 (ja 8) sub-C cellen in te hangen is ook weer zo wat.

D'r kan zo veel, maar gratisch is het geen van allen.

ik heb ze allebij .
als je als maat servo,s hs81 aan neemt kun je ze in bijde kisten gebruiken .en deze kunnen ook nog tegen een stootje.
de regelaar dus direkt groot genoeg kiezen 25 a 30 ampere groter mag ook .1xspeed 400 neemt ongeveer 7a 10 ampere per stuk.
afhankelijk van prop en accu .
groeten wiebe.

Volgens mij beveelt Multiplex voor de EasyStar de Tiny-C servo's aan, in de handleiding althans. De uitsparingen in de romp van mijn EasyStar zijn hier ook op gesneden. Oftewel op servo's van 30cm.

Als je kleinere servo's neemt moet je de gaten gaan opvullen met ander materiaal, of de achterkant van de servo heel goed lijmen denk ik.

Maar je kan ook andere servo's als de originele van multiplex gebruiken, zolang ze maar dezelfde maat hebben. Dan kom je goedkoper uit en hoef je je ook niet zo druk te maken om hergebruik. Kun je lekker 2 vliegtuigen in de lucht houden.

a) de opstartkosten

Ongeveer 350 a 400 euro.
Easystar. 70 Euro.
Graupnet MX-12 zender (6 kanaals+ontvanger) 140
Regelaar 25 /40
servo's 20
accu (ligt aan type) 20/50
Lader (ligt ook weer aan accu type) 40/70

b) de risico's op crash

Ligt aan je begleiding en voorbereidingen.

c) de gevolgen van een crash

Van minimaal tot total loss. De easy kan veel hebben, maar er zijn altijd grenzen.

Ontvanger + regelaar kun je zo meenemen als je er vantevoren rekening mee houd hoe je verder wil gaan. Servo's meestal ook, alhoewel dat lastig word als je ze wilt wisselen tussen je vliegtuigen.

Hopelijk heb je er wat aan.

Bedankt, men leert hier nog eens wat.

Servo's overzetten naar een ander toestel wordt blijkbaar niet veel gedaan. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Het formaat kan anders zijn, en ze zijn natuurlijk letterlijk ingebouwd.

Ontvanger en accupack verhuizen tussen de ene en de andere machine lijkt me wel een optie, mits het accupack is afgestemd op het vliegtuigje.

Hoe zit het eigenlijk met de accu voor de ontvanger? Heeft die een eigen accupack? Of heeft een electrovlieger maar 1 pack waar alles uit gevoed wordt? En hoe krijgt men dan de juiste spanning voor de ontvanger (6 volt toch) ?

Ontvangersaccu is niet nodig bij deze setup.

Op de regelaar zit een connector die de ontvanger voorziet van stroom.

Een tip wikkel de standaard motor met dubbelzijdig tape in. Zo kan de motor klemvast er in worden gedrukt. Als deze ooit stuk mocht gaan kan de oude motor er uitworden geschoven en de draden worden los gesoldeerd. Een nieuwe motor op dezelfde manier erin en "overleefd" de easy star het als de motor stuk is. Anders zit de motor erin vast gelijmd en kan die er niet uit zonder het kopje waar de motor in zit er af te breken.
Ik heb het ook zo gedaan en het werkt perfect. Zorg wel dat de motor erg klemt erin anders wordt hij na verloop van tijd in de houder gedrukt!

gr,

niels

Dubbelzijdig tape: Hiermee bedoel je dubbelzijdig klevend? Gaat de zaak niet kapot als je dat probeert te verwijderen? Of bedoel je gewoon omwikkelen met zoveel tape dat hij dik genoeg wordt om hem vast te klemmen?
Wel een goede tip om hem in ieder geval niet vast te lijmen!

Ja, dubbelzijdig klevend tape. Ook bekend als dubbelzijdig plakband.

Ik zou de motor niet helemaal met een dikke laag dubbelzijdig tape inwikkelen, want dan kun je de romp van het vliegtuig niet meer aan elkaar plakken zonder de boel grondig te vervormen.

Let op de luchtgaten van het motortje. Deze NIET AFPLAKKEN! Kijk ook even naar de romp zelf. Er zitten wat uitsparingen op de plek waar de motor gemonteerd wordt. Deze zijn bedoeld om de lucht langs te laten stromen. Zorg ervoor dat deze vrij blijven.

Je kunt ook stroken rubber op de verhogingen plakken (PTT elastiek) zodat de luchttoevoer intact blijft en dan het geheel aan de buitenkant strak vastplakken/inpakken met verstevigde tape (Pattex bij de Gamma). Zit stevig en het is makkelijk later een motor te wisselen.

Groeten, Aad

Wat ik bedoel met het tape is je bouwt de easy star helemaal met de draden in de romp alleen niet met de motor erin tijdens het lijmen! Als het geheel gelijmd is doe je er dubbelzijdig tape omheen en laat je aan de buitenkant het beschermlaagje zitten zodat de buitenkant niet kleeft! soldeer dan de draden eraan en stop ze in het motor huis. NU kun je de motor er in schuiven weliswaar met enige moeite maar zo valt hij erniet uit. En aangezien de motor niet vast gekleeft zit omdat het beschermlaagje van het dubbelzijdig tape eromheen zit kun je als het nodig is de motor eruit schuiven!

gr,

niels

ps nogmaals: ik vlieg er mee zonder problemen dat zouden jullie ook kunnen mits het goed klemvast zit. Anders wordt ik aangezien voor schuldig als plost de motor naarbinnen schiet! :wink:

Gewoon tape is veel dunner en geeft niet egt mee
van twee laagjes dubbelzijdig tape heb je veel minder nodig en het is zacht dus veert een beetje mee bij het er induwen(propppen) van de motor
gr,

niels

Ligt er natuurlijk aan wat voor dubbelzijdig tape je bedoeld. Je hebt dat schuimige stickypad spul en echte dubbelzijdige tape van hooguit 0.5mm dik.

@Niels: aha, dus zo zetten ze in een EasyStar de motor met dubbelzijdig tape vast.. :P

Nou ja, ik zal met een mesje een beetje de tape weg moeten snijden als ik de motor er weer uit wil hebben. Alhoewel ik niet van plan was dat in de nabije toekomst al te doen...

Back