en is het een motor model wat alleen vlak moet vliegen? of ook op zijn rug en goed moet rollen etc? ik zou je adviseren om eens soortgelijke modellen op te zoeken op outerzone of andere sites waar je tekeningen kan downloaden. vergelijk de profielen, het bijbehorende instelhoek verschil etc. dan krijg je wat gevoel bij de materie. snelle modellen hebben minder instelhoek verschil (tot zelfs praktisch 0 graden) nodig dan langzamere modellen zware modellen hebben meer instelhoek verschil nodig dan lichte modellen
Dat is ook afhankelijk van het gebruikte profiel. Er zijn profielen die op bepaalde modellen een negatieve invalshoek hebben. GJ
Instelhoek(verschil) en zwaartepunt hebben wel met elkaar te maken, maar de volgorde is misschien anders dan je denkt. Je bepaalt de plaats van het zwaartepunt aan de hand van de gewenste stabiliteitsmarge. Deze moet je dus kiezen, en daarna de plaats van het zwaartepunt berekenen, wat onafhankelijk is van het gekozen profiel, maar afhangt van de geometrie van je vliegtuig. Daar zijn berekeningsprogramma's voor, bijvoorbeeld DIT programma. Pas als je het zwaartepunt bepaald hebt, kun je de instelhoek proefondervindelijk gaan bepalen, waarbij 1,5 tot 2 graden vaak een goed uitgangspunt is. Of berekenen met FLZ-VORTEX zoals Arthur zegt, persoonlijk heb ik daar geen ervaring mee.