beginnersvraag elektro offroad.

hallo,
ik heb vandaag voor het eerst een auto gekocht.
jawel, een elektro offroad, FS Racing travel king pro.
ry%3D480

nu had ik een paar vragen.
1. zijn jullie bekend met deze auto? zo ja wat zijn de weak spots?

2. er zit een 3000 mAh ni-mh accu bij, alleen overal op internet lees ik dat er een nicad bij zit. wat is het nu? IVM laden.

3. wat zijn punten die goed onderhouden moeten worden, en hoe? bijv. diff en aandrijflijn.

hoop dat jullie me eens op weg kunnen helpen in deze tak van de modelbouw.

MVG Jesse

1. Nee
2. Staat dat niet gewoon op de accu?
3. Bearings, shocks, aandrijving en diffs zijn wel het meeste onderhoudsgevoelig denk ik (naast het gewoon schoonhouden / ontdoen van zand etc). Hoe kun je zelf wel opzoeken.

1e kan ik niet beandwoorden.
2e wel
een nicd accu is de voorganger van de nimh maar ze zijn met de zelfde lader gewoon te laden
3e idd gewoon de draaiende delen beetje invetten en controleren

P.S. hij is toch rtr? kijk of alle schroeven vast zitten 9 van de 10 problemen bij beginners die stukken rijden is omdat ze dat niet goed controleren

op de accu staat nim-h maar op internet lees ik overal nicad..
wat is het verschil in laadprogramma's?
ik heb een t2m swallow lader.

'k zou 'm ff zonder kap moeten zien om zeker te zijn, maar hij lijkt verdacht veel op een Tamiya DF-03. Waarschijnlijk is het een kloon, met misschien hier en daar wat kleine wijzigingen. Dus zoek eens op de tamiya naam, dan ga je al een hoop meer info vinden :wink:

Hier heb je bijvoorbeeld al een review: http://www.oople.com/rc/photos/reviewkeenhawk/

zal morgen eens een foto posten zonder kap.
als ik zoiets wil ombouwn naar brushless hoe gaat dat dan in zijn werk?
er zit nu een 540 size motor in, maar het mag wel wat harder.
ik zie bij de motoren de turns staan? hoe werkt dit?
weet er iemand misschien een leuke set de ik er in zou kunnen zetten? het liefst van hobbycity.

MVG Jesse

Jesse,

als je naar brushless gaat, moet je er ook een brushless regelaar bij kopen. In de NL-winkels kan je dan wat duurder uitkomen.

De Hobbycity-setjes staan allemaal op backorder, maar een soortgelijke firma (ook goed bekend) heeft ook dergelijke sets. Of die wel uit voorraad leverbaar weet ik niet, moet je de bestelling voor doorlopen. ;)

Ook niet te duur: R2hobbies.com - 3650kv Brushless Motor 60A Sensorless Power System for 1/10 RC Car, 1/10 or 1/12, rcps81711_code

Volgens mij is dit wel een leuke set om mee te beginnen, wat meer power en de regelaar wat zwaarder zodat je eventueel ook nog een iets zwaardere motor aan kan hangen.

Maar laat vooral iemand met meer ervaring (met auto's) mij verbeteren of aanvullen. :-)

Wat betreft de turns, hoe lager, hoe sneller (of sterker), maar dus ook meer stroomtrekken ==> zwaardere regelaar.
Van wat ik nu een beetje geleerd en begrepen heb moet je normale/kleinere offroad auto niet lager dan 8 turns gaan. De lage getallen zijn eigenlijk weer voor vlakke-baan-auto's.

Op de indoor-offroad van de Mach in Haarlem rijden de meesten 10turns (of 9 of 9,5 of 10,5).
Het is ook afhankelijk van waar je rijd, welk soort terrein. Wil je wedstrijden gaan rijden, of gewoon een beetje "bashen"/crossen met virenden. Vermeld dat ook even, dan kunnen we je beter advies geven.

Ik ben weer sinds 5 weken in de auto's, dus nog een beetje "groen" en niet helemaal bekend met auto-motoren.

Laatst bewerkt:
*Op last van robert verwijderd*

Laatst bewerkt door een moderator:
ik kan bij degene waar ik hem gekocht heb alle onderdelen uit voorraad halen, dat scheelt wel.

het moet goed mogelijk zijn het ding om te bouwen naar brushless, als ik zo rondlees op internet in ieder geval.

ik heb niet vreselijk veel geld te besteden en hij is ook meer voor de fun erbij, want ik ben meer van de vliegtuigen, maar ik wil hem gewoon sneller maken, en ook een beetje kijken wat nou de mogelijkheden zijn.

er zit nu een 18 turns motor in, dus dat is neit de snelste jongen, als ik er nu een 10 turns motor met bijpassende regelaar indruk wat gaat er dan ongeveer gebeuren?

hop ups zijn trouwens ook goed verkrijgbaar hiervoor..

mvg jesse

Laatst bewerkt:
Volgens mij is zoals al eerder vermeld dit een echte namaak van de DF03 van Tamiya. Dus de kans bestaat dat Tamiya hun onderdelen wel pas zijn en je dan uiteraard zijn de onderdelen wel goed leverbaar.

Heb je het hier over 10T brushed of brushless ?
Ik denk dat een 10T wel wat aan de snelle kant gaat zijn.

13.5T misschien ?

jah heb al gekeken inderdaad naar de df03 en die onderdelen kloppen precies..

ik heb het over 10T brushed, denk dat brushless financieel nog niet haalbaar zal zijn voor mij.
maar als ik die erin zet, moet ik dan ook nog de tandwielverhoudingen veranderen ofniet? want o'n motor heeft meer koppel maar minder toeren toch dus de vertraging zal kleiner moeten worden??

M VG jesse

Laatst bewerkt:
Ezrun set's kosten eigenlijk niet veel.

Inderdaad naargelang de motor moet je ook je tandwielverhouding aanpassen.

Dit is zelf wat zoeken. Ik begin meestal met gewoon de stockgearing en zo verder afstellen.

goed vandaag dus ff wezen shoppen bij Q en die hadden een leuke aanbieding:
t2m brushless motor met Hype alfa regelaar voor 80 euro.

motor is 15 t dus moet nog ff de tandwielverhouding aanpassen, maar wat een wereld van verschil!!!:O
hij gaat nu al bloedhard!!!!
leuk speelgoed:D

Back