a) Er bestaat niet zoiets als het juiste zwaartepunt, maar een goed liggend zwaartepunt bevind zich in een margegebied wat voor het ene model ruimer kan zijn dan het andere, waarbij binnen dit gebied voorlijke of achterlijke ligging zo zijn eigen eigenschappen oplevert.
b) Voor
veel (dus niet voor alle) modellen is 30% een redelijke waarde, maar kleine tot grotere afwijkingen komen voor: dus die 30% zegt eigenlijk niets dan alleen: dit is meestal wel een aardig uitgangspunt.
c) als bij zwaartepuntbepaling het model voorover (of achterover) helt betekent dit alleen maar dat het steunpunt
niet onder het zwaartepunt ligt en dus het zwaartepunt niet precies bepaald is.
Dat wil dus in zo'n geval zeggen dat bij voorover hellen het zwaartepunt iets voorlijker ligt dan dat je eigenlijk zegt dat het ligt.
Veel mensen stellen zo af omdat een zwaartepunt dat iets voorlijker dan de specificaties ligt dikwijls, maar ook weer niet altijd, een wat makkelijker vlieg en stuurgedrag oplevert.
(Tja, gelukkig is het inderdaad allemaal wat complexer en daardoor interessanter, dan de eenvoudige regeltjes suggereren.)
