Beginnersvraagje: verklaring notities op accupak

Hoi,

Een echt electro beginners vraagje.

Wat willen de aanduidingen 3A - 1050mAh op mijn accupak exact zeggen?

Ik heb de EasyStar van Multiplex en die is voorzien van een Permax 400 6V motor.

De accupak welke de winkelier me adviseerde is een 8-cellen Ni-MH - 3A 1050 mAh. Nu vraag ik me af op wat ik moet letten om een accupak te kopen welke me een langere vliegtijd geeft.

Thanks.

Roozeken

:D :D

3A maximale laadstroom, wel een deltapeak detectie lader gebruiken.
1050mAh is de capaciteit, te vergelijken met de inhoud van een emmer.

Voor het gemaak 1000 milli Ampere*uur genomen, de accu kan:
1000milliAmpere = 1 Ampere gedurende een uur leveren
2 Ampere gedurende een half uur.
0,1 Ampere gedurende tien uur
0,5 Ampere gedurende vijf uur
enz.enz.
Het produkt van stroom en tijd, de capaciteit dus, is constant.

Hoe groter de capaciteit (bij een gegeven spanning = aantal cellen in serie) hoe langer de vliegtijd.

Lees de elektro faq's maar eens door, over accu's, motoren en laders:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_articles.php

Engelstalige e-flight FAQ:
www.ezonemag.com -> FAQ

Hey,

De aanduidingen hebben te maken met de maximale laadstroom en cappaciteit.

Even voor de duidelijkheid 1000 mah is 1A.

Die 3A lijkt me de maximale laadstroom want zoveel ruimte voor dergelijke cellen is er in de easystar niet.

Welk merk zijn de cellen? Of kan je dat niet zien door de sealing.
Meestal staat op de cel heel duidelijk aangegeven wat de cappaciteit is e.d.

Groeten
Ruud

Ik vermoed dat het KAN 1050 cellen zijn. Die zou ik met hoogstens 2 Ampere laden! Dan worden ze al goed heet trouwens.

Paul

Ja Ron, ik las het al. We hebben denk ik tegelijk ons bericht zitten typen.

Zit er een beetje naast...dank voor de uitleg!

Groet
Ruud

Hoi,

Bedankt alvast voor de reacties.

Als ik het goed heb begrepen is de laadstroom dat wat je insteld op je snellader. Ik heb namelijke de Robbe Power Peak 400.

De winkelier had me aangeraden om niet hoger te laden dan 1.5 A.

Nu nog uitzoeken welk pak ik me zou kunnen aanschaffen om langer te vliegen.

Roozeken

Ola,

Ik heb geleerd van de bovenstaande uitleg, doch graag nog een bijkomend vraagje.
Welke rol speelt Volt in het hele verhaal?
Wat ik eigenlijk wil weten: Hoeveel maal kan je een 5 pack akku van 1000MAh opladen met een autobatterij van 50 Ah?

groetjes
Crash

In theorie 50 keer maar de praktijk wijst soms uit dat dit vele malen minder het geval is.

Theo,

Toch kon ik met een 12 Volt autobatterij van 43 Ah probleemloos een 6pack van 3300 MAh 3 maal opladen?

groetjes
Crash

Helaas is wat Ron schrijft m.i. net niet helemaal juist, maar het komt wel dicht in de buurt.
Als je een accucapaciteit (mAh) opgegeven ziet dan is dit altijd bij een bepaalde constante ontlaadstroom. Bij Sanyo is deze ontlaad stroom 1/5 van de nomale capacteit per uur dwz een accu met 3000 mAh levert 600 ma gedurende 5 uur. Ga je nu sneller ontladen door een hogere stroom te gebruiken dan neemt de werkelijk bruikbare capaciteit tov de nomale capaciteit AF.
Dit komt door de interne verliezen in de accu waarvan warmte ontwikkeling de grootste is. De energie voor de voelbare verwarming van de accu bij ontladen met hogere stromen komt natuurlijk ook ergens vandaan en dit komt dus in mindering op de nominale capacitiet. Afhankelijk van de constructie van de accu (af te leiden uit de typering zoals "AEL" of "SCR" e.d. is dit effect groter (AEL types) of minder groot (SCR types). In de documentatie van Sanyo, Panasonic, Saft, Varta en Nife (accufabrikanten) wordt dit uitvoering in grafieken gedocumenteerd.
Je ziet de gebruikmaking van dit effect terug in de manier waarop het ontlaadprogramma van de Schulze werkt. Tegen het moment dat de spanning van de accu begint in te zakken vermindert de ontlader de ontlaadstroom steeds een beetje zodat de accu werkelijk tot het laatste drupje ontladen wordt (of gedestrueerd indien er één cel in een pakket niet 100% is want deze kan dan te ver worden ontladen.......recent zien gebeuren bij twee van mijn pakketten) Mijn andere ontladers/capaciteitmeters laten dit effect ook zien. Bij hogere ontlaadstromen minder capaciteit dan bij lagere ontlaadstromen.

Hans Delemarre

Je vraag over hoe vaak je kan laden....Je kan berekenen hoe dit werkt.
Een accu van 50 Ah is leeg als deze onder belasting een spanning heeft van 11 volt. 50 Ah betekent dat je 50 uur 1 ampere stroom kan laten lopen. Om te laden heeft een Nicad ongeveer 1,6 volt per cel nodig (eindspannig gemiddeld). Een 5 cel pak moet dus minstens 1,6 maal 5 = 8 volt kunnen "zien" De eindspanning van de loodaccu is dus ruim hoog genoeg. Er is dus geen verlies in verhoging van de spanning in de lader. Je kan dus de volle capacitieit gebruiken. Aannemende dat de lader zeer effectief is en maar 10% verlies toont en de chemie van de accu een hoog laadstroom rendement heeft zodat je maar 25% laadenergie verlies hebt dan moet je dus 1000Mah +10% van 1000 mAh+ 25% van 1000 mAh erinstoppen vanuit de loodaccu voor één lading. Dit is in totaal 1350 Mah. 50/1,050 =47,6. Je moet dus 47 keer kunnen laden uit deze accu, voorop gesteld dat de aannames dicht bij de waarheid liggen.......en daar zit nu het probleem. Niemand geeft op wat het rendement van z'n lader is en nogal wat energie gaat verloren in de lader en meestal is de accu ook niet zo effectief in het omzetten van laadstroom naar capaciteit die weer bruikbaar is. Je kan wel een goede indruk krijgen als je eens de stroom meet die vanuit de loodaccu naar de lader loopt als deze de accu oplaadt. Zie je hier dat de lader b.v. 2,5 ampere trekt dan moet je dus 25 keer kunnen laden. De kwaliteit van de loodaccu moet dan wel goed zijn.

Hans Delemarre

Hoi,

Weer veel bijgeleerd.

Nog een praktisch vraagje.

Welke akkupaks gebruiken jullie?

En waar halen jullie die en tegenwelke prijs ongeveer?

Groeten,

Roozeken

Delcam zei:
Helaas is wat Ron schrijft m.i. net niet helemaal juist, maar het komt wel dicht in de buurt. ...
"Niet helemaal volledig" vind ik veel beter klinken ;)

Verder.
Auto startaccu's zijn gebouwd op het leveren van grote stromen (meer dan 100A) gedurende korte tijd. Ze zijn niet gemaakt om diep ontladen te worden, dat is slecht voor hun levensduur. Hun grote capaciteit is een 'bijprodukt' van de zo vurig gewenste hoge startstroom. Beter is het om tractie-accu's te gebruiken die in heftrucks, scooters, invaliden karretjes e.d. zitten.

Aan de goeie gasten,

Bedankt alvast voor de informatie; nu ga ik met mijn vrouw uit eten en hopelijks begrijp ik morgen wat jullie geschreven hebben.

groetjes,
Crash

Hoi,

Weet soms iemand hoe ik kan uitmeten of een bepaalde cel van een accu defect is?

Ik heb volgende meteingen raads gedaan :

-de spanning over elke cel appart: allemaal ongeveer gelijk
- de stroom gemeten bij elke cel als ik er een fietslampje heb tussen hangen : bij elke cel ongeveer dezelfde A

Ik moet wel opmerken dat de cellen wel nog met elkaar verbonden zijn. Dit geen misschien niet de juiste resultaten.

Groeten,

Roozeken

Onbelast spanning meten geeft geen goede indicatie. Je moet de accu belasten (lamp, weerstand) en tegelijk (successievelijk) spanning van elke cel meten.

Waarom denk je dat er een cel niet meer in orde is?

Bij het laden geeft de lader aan na korte tijd dat hij vol geladen is en dit bij :

akku 105O mAh - laadstroom 1.5 A

Ik heb nu de celen los gekoppeld en de weerstand per cel gemeten.
4 van de acht cellne geven een zeer grote weerstand aan. Waarde 1 op de mulie meter. Dandere 4 cellen geven een weerstand van +/- 7ohm aan.

Ik vermoed dat de cellen met zeer hoge weerstand stuk zijn.

Roozeken :D :D

Aangezien de accu's een spanningsbron zijn, kun je de weerstand niet meten met een gewone weerstandsmeter. Aan jouw weerstandsmeting kun je daarom geen conclusies verbinden.
Je moet weerstand bepalen door te kijken naar de verandering in spanning t.g.v. een verandering in stroom.

Back