beginnersvragen 8tx->4rx, uni servo

• Topicstarter Topicstarter MikeV
  • Startdatum Startdatum
M

MikeV

Guest
Hallo,

Een paar echte beginnersvragen: :roll:

1. Kun je een 8 kanaals zender (F14) met b.v. een 4 kanaals ontvanger gebruiken?

2. Ik zie vaak servo's te koop zonder dat erbij staat voor welk merk ze zijn, bestaat er zoiets als een universele servo?

Bedankt,

Mike

Elke servo is in principe universeel. Het is alleen de aansluiting (Multiplex/Graupner/Futuba/JR) die bepaald op welke ontvanger je de servo kan aansluiten. (Hier zijn eventueel ook verloop-stekkers voor te krijgen)
Je kan een 4-kanaals ontvanger ook prima met een 8-kanaals zender gebruiken. Logischerwijs heb je dan alleen besturing over 4 kanalen. :)

En voor het geval het een ontvanger van een ander merk is: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3942

Dat is mooi nieuws, kan ik een lichtere (en goedkopere) ontvanger in mijn heli zetten :D
Worden gewoon de eerste 4 kanalen van mijn tx gebruikt in de rx? Dat zijn dan hoop ik de 2 sticks, maar dat kan ik zo nakijken.
De andere thread is ook zeer interessant: ik had totaal geen compatibiliteit verwacht tussen de merken.
Bedankt voor de snelle reactie!

Mike

Voordat je een 4 kanaals ontvanger op een 8 kanaals zender gaat gebruiken zou ik het eerst even goed testen. Het is niet onmogelijk dat het niet goed werkt. Sommige van die 4 kanaals ontvangers hebben een (te) kortere "resettijd" waardoor de ontvangers soms ook nog op de laatste puls van de 8 kanalen wil reageren. Het gaat te ver om uit te leggen hoe dit komt maar je krijgt wel rare effecten. Vooral op het eerste kanaal of de eerste twee kanalen. Die servo('s) zal dan raar staan bibberen en niet of heel slecht naar zijn stuurknuppel luisteren.
Het kan zijn dat dit nu niet meer voorkomt maar ik heb het met wat oudere 4 kanaals ontvangers diverse keren gehad. Even testen en je weet het.

Bedankt voor de tip Ernst. Ik heb me er nooit in verdiept maar uit je beschrijving maak ik op dat die modelbouwzenders gewoon een lange pulstrein uitzenden, ieder extra kanaal wordt daar achter geplakt? Als een 4 kanaals daar geen rekening mee houdt kun je inderdaad rare dingen krijgen. Ik zal er bij mijn bestelling rekening mee houden.

Mike,

PPM zenders zenden inderdaad een pulstrein uit die één puls langer is dan het aantal kanalen. De tijdsduur tussen de eerste en de tweede puls is de pulsduur voor kanaal 1. Tussen de tweede en de derde puls voor kanaal 2 enz. enz. Zodoende heb je dus één puls extra nodig om aan acht tussentijden (kanalen) te komen. Na die negen pulsen is er even niets. Dit is de resettijd die de decoder in de ontvanger nodig heeft om weer naar de beginstand terug te gaan om de volgende pulstrein te decoderen.
Als er in de ontvanger slechts een viervoudig schuifregister wordt gebruikt voor het decoderen dan kunnen de pulsen na de vijfde dus weer doorkomen op het eerste kanaal en weer doorschuiven naar de volgende kanalen. Ik weet het niet zeker maar van een aantal ontvangers weet ik dat ze altijd een achtvoudig schuifregister gebruiken waarvan alleen de eerste vier naar buiten uitgevoerd worden. Deze ontvangers werken zonder problemen met een achtkanaals zender.

Back