Beginnersvragen: is een Carisma M14 een optie?

Hallo community!

Mijn zoon (11 jaar) wil een electro rc auto aanschaffen van zijn zakgeld. Nu heb ik op dit forum diverse 'beginners' discussies gezien en de richtlijn die ik daaruit afleid is dat een serieuze beginnersauto €250 - €400 kost.

Onze uitgangspunten zijn:
een electro auto;
voor op straat/asfalt;
onderhoudsvriendelijk (geen 'klus'model);
robuust;
hoeft geen competitie model te zijn (worden geen wedstrijden mee gereden);
snelheid is wenselijk, dus meer een race/straat model dan een 'buggy' type.

Op internet heeft mijn zoon een Carisma m14 Ferrari FXX gezien voor €85.

Onze vragen:
Is deze Carisma een serieuze kandidaat of is dit 'speelgoed'?
Wat is volgens jullie een goede beginnersauto (graag met prijs/link)?

Andere tips of als informatie van onze kant ontbreekt (wij zijn tenslotte beginners) wordt gewaardeerd.

Bedankt!

Groet, Ruud en Noah

Laatst bewerkt:
welke merk ??? en dan geen type auto maar merk en type van het chassis, wil je een redelijke auto waar je een poosje mee vooruit kan ben je meer geld kwijt voor alleen een redelijke motor en regelaar ben je al meer dan 85 kwijt.
wil je redelijk rijden koop dan een Tamiya 1:10 kijk hier meer eens
Real80 /Nieuwe aanbieding
dit is een voorbeeld met een lidmaatschap, maar hij is ook overal zonder te krijgen natuurlijk, verwacht geen raket, maar voor op de straat en voor jullie budget is dit een goede wagen

Eigenlijk komt er bij mij maar 1 auto op: Tamiya TT01. Simpel, weinig onderhoud, op te voeren, leuk om samen met anderen te rijden op een baantje.
Wat dacht je van deze auto, inclusief zender, accu en lader:

Tamiya Ferrari F430 Special Deal

Smaken verschillen, maar persoonlijk vind ik de Ferrari F430 kap echt he-le-maal te gek.

Ik lees trouwens nergens dat er lagers bij zitten... die heb je wel echt nodig: Tamiya 4WD TT-01 Chassis Models B/R Set

Iets boven budget, maar tja... anders ga je dat geld later toch ook wel uitgeven, als je begint met iets goedkopers.

Hallo R2D2!

Bedankt voor de reaktie.

Hierbij de link naar de Carisma, die wij hebben gezien op de site van monstercars.

Monstercars

Heb je hier wat aan?

Groet, Ruud

Het Carisma spul is leuk, maar het blijft speelgoed. Ik zou is kijken naar een Tamiya TT-01, elke modelbouwwinkel heeft de onderdelen op voorraad, en hij is simpel en robuust opgebouwt. Ook de prijs is zeer schappelijk.

Edit: SlashMaster was me net voor;)

Ik nieg naar de traxxas,bijna onbreekbaar, en snel..
Bv iets van een stadium truck, leuk voor op straat, en in terrein. Zeker leuk voor beginner, vanwege de 50% snelheid optie, en luek voor de gevorderde, met deze optie uit!

Bijna iedereen heeft het over de TT-01 en dat ik het chassis wat ik bedoel, je kan diverse bodies op dit chassis zetten, mooie start wagen en is ook nog een beetje te tunen met betere onderdelen, ook nieuwe onderdelen zijn geen probleem.
Denk er wel aan een auto kopen is geen probleem dat kan iedereen, een auto houden ( er gaat echt wel iets kapot) is een andere zaak, als je de smaak te pakken krijgt van het racen ben je verkocht dan een snelle motor een betere regelaar, een beter zender, enz enz.
Ik denk dat bijna iedereen op dit forum zich hier wel herkent.......... of vergis ik mij ??????
zie mijn lijstje hier onderaan, en geloof me ik heb er nog veel meer gehad van een serpent tot marder en van een carson tot een FG

Laatst bewerkt:
TT01 zou kunnen, maar dan wil hij over een tijdje een andere motor, regelaar enz. enz. en misschien wat hop ups om de auto wat beter te maken.
dan kan je beter naar een traxxas model gaan kijken, misschien de vxl serie( 2e hands ofzo).
daar zit een brushless motor in, die heeft zowat geen onderhoud nodig, gaan heel lang mee en verliezen geen prestatie.
ook zit er wat al is genoemd op de regelaar een 50% functie zodat je maar 50% van de power krijgt, om te oefenen.
De topsnelheid (gewoon 100%) licht op 70mph, zo'n 112kph.
dat is met 3s lipo, met een gewoon 6-pack nihm is het zo'n 65-70 kph.
en doordat het een offroad is kan je zowat ook overal rijden, in de straat op een grasveldje, in het bos en op strand.
ook zijn deze modelllen zeer degelijk, ze kunnen wel tegen een stootje.
de modellen waar ik het over had zijn de:
stampede vxl, monster truck
rustler vxl, stadium truck
bandit vxl buggy
Kijk maar op youtube of op de site van traxxas: traxxas.com
de versie zonder brushless motor, maar met gewoon een brushed motor is:
rustler
bandit
stampede

TT01 zou kunnen, maar dan wil hij over een tijdje een andere motor, regelaar enz. enz. en misschien wat hop ups om de auto wat beter te maken.
dan kan je beter naar een traxxas model gaan kijken, misschien de vxl serie( 2e hands ofzo).
daar zit een brushless motor in, die heeft zowat geen onderhoud nodig, gaan heel lang mee en verliezen geen prestatie.
ook zit er wat al is genoemd op de regelaar een 50% functie zodat je maar 50% van de power krijgt, om te oefenen.
De topsnelheid (gewoon 100%) licht op 70mph, zo'n 112kph.
dat is met 3s lipo, met een gewoon 6-pack nihm is het zo'n 65-70 kph.
en doordat het een offroad is kan je zowat ook overal rijden, in de straat op een grasveldje, in het bos en op strand.
ook zijn deze modelllen zeer degelijk, ze kunnen wel tegen een stootje.
de modellen waar ik het over had zijn de:
stampede vxl, monster truck
rustler vxl, stadium truck
bandit vxl buggy
Kijk maar op youtube of op de site van traxxas: traxxas.com
de versie zonder brushless motor, maar met gewoon een brushed motor is:
rustler
bandit
stampede

De vraag was een straat auto, dit is niet een echte straat auto, doordat de wagen hoger op zijn wielen staat zal hij makkelijker omslaan dan een wegauto.
Natuurlijk is dit ook een leuke wagen, maar er is dus niet gevraagd om een off-road.

r2d2, ik wou NET hetzelfde zeggen. wanneer leren mensen het eens: er wordt een ONROAD gevraagd, en jullie beginnen hier OFFROAD te suggereren...

als jij naar een autogarage gaat, en je wilt een sportwagen en de mens begint een jeep aan te prijzen, ben je toch ook weg zeker!?!?!?!

ik denk idd dat de tt01 een goede optie is, anders evt een carisma gt14 is ook niet slecht. want mensen... houdt er rekening mee, als je 11 jaar bent is 40km/u al heeeeeel snel! zeker als je niet direct alles kapot wilt rijden. dus ik zou het houden op zo een auto (tt0/carisma gt14), misschien vind je zoontje het na enkele weken toch maar niets en dan is het ook zonde om daar 200 euro aan uit te geven of meer...

just my 2 cents.

ps. ik denk, vfrruud, dat je hier goed moet opletten... je zoontje is 11 jaar, beginner. je vraagt hier raad aan mensen van 30 en meer. en dan nog eens die-hard rc mannen... de raad die je hier krijgt moet je ZEEEEEEEER goed mee opletten!

r2d2, ik wou NET hetzelfde zeggen. wanneer leren mensen het eens: er wordt een ONROAD gevraagd, en jullie beginnen hier OFFROAD te suggereren...

als jij naar een autogarage gaat, en je wilt een sportwagen en de mens begint een jeep aan te prijzen, ben je toch ook weg zeker!?!?!?!

ik denk idd dat de tt01 een goede optie is, anders evt een carisma gt14 is ook niet slecht. want mensen... houdt er rekening mee, als je 11 jaar bent is 40km/u al heeeeeel snel! zeker als je niet direct alles kapot wilt rijden. dus ik zou het houden op zo een auto (tt0/carisma gt14), misschien vind je zoontje het na enkele weken toch maar niets en dan is het ook zonde om daar 200 euro aan uit te geven of meer...

just my 2 cents.

ps. ik denk, vfrruud, dat je hier goed moet opletten... je zoontje is 11 jaar, beginner. je vraagt hier raad aan mensen van 30 en meer. en dan nog eens die-hard rc mannen... de raad die je hier krijgt moet je ZEEEEEEEER goed mee opletten!

Helemaal mee eens, ik rij al meer dan 10 jaar RC en ben ook zo begonnen, mijn zoontje van 10 jaar heeft ook een auto (mijn oude wedstrijdwagen) maar hij is echt wel langzamer gemaakt, koop niet direct een heel snelle wagen, 30 á 40 km is best wel snel, een heel snelle wagen gaat ook heel snel stuk, en als het steeds stuk gaat is de lol er snel af. dus rustig aan beginnen en kijken waar het schip strand, als je zoontje er niks aan vindt is 200 euro nog te overzien, 1500 euro voor een komplete snelle wagen is wel iets minder makkelijk te overzien.
Ik zou gewoon voor de TT-01 gaan ook als je zoontje er dus niks aan vindt is deze makkelijk weer te verkopen. ( ook al is dit niet de opzet, maar het zijn kinderen ik weet waar ik over praat)

Hier word echter advies gevraagd voor een eerste auto.
snelheid is wenselijk, dus meer een race/straat model dan een 'buggy' type.

Ik weet dat de voorkeur uitgaat naar snelheid, niet per direct alleen onroad.

Either way, Ik kan me bij Emil etc aansluiten, de Traxxas rtr modellen zijn erg goed, en voor een kind van 11 zou een Rustler XL-5 al erg snel zijn, en leuk omdat deze overal kan rijden. bovendien zijn ze 2e hands best goedkoop.

Als het een straatauto moet worden, sluit ik emt bij R2D2 aan, een TT-01 is een leuke keus hiervoor.
is een erg degelijk chassis, en gaat voor een kind van 11 lijkt mij echt hard genoeg. (ik weet nog toen ik voor het eerst met m'n oude M-03 reed,.. dat was op straat gewoonweg eng! )

Persoonlijk zou mijn voorkeur gaan naar een off-road auto met goede wegligging op straat (de Traxxas Rustler bijvoorbeeld.) daarmee kun je namelijk op behoorlijk veel soorten terrein rijden, en houd het leuk.
Een oneven klinker pleintje is vaak al te ruig voor een straatauto, hiervoor heb je echt asfalt nodig wil je leuk kunnen rijden.

Even voor de duidelijkheid: De Carisma M14 (geleverd door Graupner) heeft plastic differentiëlen die behoorlijk slijtagegevoelig zijn. Iets verkeer afgesteld en de tandjes worden van de tandwieltjes gestript. Niet leuk als je net begint met rijden. De GT14 Pro heeft naast een carbon chassis ook kogeldifferentiëlen. Ik heb vorig jaar de M-Auto Wintercompetitie gereden met een GT14 en het is een leuk wagentje maar niet voor op straat. Door de beperkte grootte (schaal 1:14) en de geringe bodemspeling (hooguit 5mm) is rijden op straat kansloos, je tipt en stuiters alle kanten op tenzij je een flinke plak asfalt tot je beschikking hebt.

De TT01 is zeker een beter alternatief omdat deze schaal 1:10 is en dus wat groter. Goedkoop om in te stappen en toch voldoende mogelijkheden om het sneller te krijgen als het echt moet. Maar ook hiervoor geldt dat je toch wel over een redelijk vlak oppervlak moet kunnen beschikken, opstaande stoeptegels zijn over het algemeen funest voor de wielophanging.

Wat al geopperd is, is te kiezen voor een terreinmodel als de Traxxas modellen. Die worden voor leuke stuntprijzen aangeboden en zijn er in grote en kleine uitvoeringen. Daar heb je echt meer plezier van (mijn dochter rijdt al een paar jaar met een HPI E-Savage en de XRay T1M ligt sindsdien in de hoek). ;)

@Psygho: Je onderschrift voldoet niet aan de forumregels (max. 2 regels etc.). 8O Als mod zou je beter moeten weten. ;)

Thx + laatste vraag: wat is een goede RC shop in de buurt van Maastricht?

All,

Bedankt voor alle adviezen. De conclusie die wij nu trekken is dat mijn zoon gaat doorsparen voor een echte (beginners) RC auto, waarvoor jullie diverse zeer bruikbare adviezen hebben gegeven (o.a. de TT01).

Even een losse opmerking: ik vind dit trouwens een fantastisch forum, waarbij de leden zelfs de moeite nemen om een 'echte beginner' op weg te helpen. Dit geeft mij een warm gevoel. Thx!

Een laatste vraag: wat is een goede RC shop in de buurt van Maastricht?

Greetz!

Laatst bewerkt:
Back