Beginnersvragen Revell 1:400 Titanic

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bbs, 26 jan 2013.

  1. Bbs

    Bbs Guest

    Dag allemaal,

    Ik hoop dat ik dit in het goede forum zet, ik ben een echte leek op dit gebied, dus mijn excuses als ik iets verkeerd plaats.
    Ik ben van plan binnenkort met de bouw van een 1:400 Titanic van Revell te beginnen. Ik ben een echte beginner, en bij het lezen van de bouwinstructies kwam ik wat dingen tegen waar ik niet geheel zeker over was. Misschien kunnen jullie me helpen en wat tips geven voor ik iets verkeerd doe en onherstelbare schade aanricht :p

    - Op de instructies van Revell staat dat er op een gegeven moment gaten moeten worden gemaakt (boven stap zes), uit mijn hoofd in het dek. Het tekeningetje waarmee Revell dit aangeeft, is een boortje. Nu hoorde ik van iemand anders dat deze gaten al voorgemaakt zijn in het dek, en dat deze ook gewoon met een naald doorgeprikt kunnen worden. Wat is jullie advies hierover? Ik heb geen boortje, is het nodig er één aan te schaffen? Of zijn de gaten ook op een andere manier te maken/door te prikken?
    - Ik heb een rol masking tape van Revell bijbesteld, ik vroeg mij af: kan ik deze ook gebruiken/plakken op delen die al geverfd zijn? Of schaadt dit de verf bij het verwijderen? Mocht dit wel kunnen, hoe lang kan ik de verf het beste laten drogen voor ik de masking tape erop aanbreng?
    - Revell raadt aan eerst de standaard en het eerste gedeelte van het schip in elkaar te zetten en dat dan pas rood/zwart te verfen. Is dit handig of kan ik beter de losse delen eerst rood/zwart verfen voor ik ze in elkaar zet?
    - Bij gebrek aan airbrush moet ik met de kwast werken, is het aan te raden de verf hiervoor te verdunnen met bv wasbenzine?

    Excuses voor de vele vragen, maar ik wil het liefst zo veel mogelijk weten voor ik begin, om te voorkomen dat ik iets verkeerd doe of iets dergelijks :)

    Mochten jullie verder nog handige beginnerstips voor het werkproces of benodigheden hebben, hoor ik die uiteraard ook graag :)

    Met dank,

    Bbs
     
  2. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Jan
     
  3. Bbs

    Bbs Guest

    Dank Jan, heel graag! Zo viel het mij op de James Camerons' Titanic een dunne gele lijn heeft over de gehele lengte tussen het zwarte en witte gedeelte, maar dat meeste van de bouwmodellen deze niet hebben. In de instructies staat echter wel iets over okergeel, dus er lijkt wel rekening mee gehouden te zijn. In ben erg benieuwd naar jouw resultaat :)

    Ook een goede tip van de naald, die ga ik zeker gebruiken! Kan ik hier gewoon een normale (dunne naald voor gebruiken)? Ik ben niet zeker maar ik dacht dat de gaatjes enkel voor de touwen waren en niet voor iets anders.
     
  4. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Gaatjes zijn idd voor de touwen van o.a. de schoorstenen.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Ik heb er helaas niet zoveel foto,s van , omdat ik heb binnen 1 week klaar had, en daarna gelijk verkocht heb.

    Hoop dat je er wat mee kunt, en wens je veel succes met je Titianic!



    Jan
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    In dit bericht zie je op een veel groter (1:150) model die gele band wel, maar die is uitest smal. Verven wordt denk ik altijd te grof, je zou kunnen denken aan "TrimLine", een rol met tape van verschillende breedtes waarvan de smalste 0,5 mm is (ik dacht dat het veel bij versiering van helicopters gebruikt wordt). Volgens mij bij de meeste modelbouwwinkels wel te krijgen. Het mooiste is om dat aan te brengen voordat je het model nog een keer aflakt met een transparante lak. Dan wordt het "geseald".

    Groet,

    Ad Bakker
     
  6. Bbs

    Bbs Guest

    Dat is een goede tip Ad, daar ga ik zeker eens naar kijken. Om dit af te plakken zal inderdaad nogal een gepriegel worden. Dank! Wat voor lak raadt je aan voor het aflakken?

    Jan, wat een geweldig resultaat. Heb je alleen de verf gebruikt die Revell voorschrijft (de uitgebreide versie, niet alleen de bijgeleverde basiskleuren) of nog andere? Welke kleur heb je bijvoorbeeld gebruikt voor de wat meer oranje-achtige kleur op de vloer van de stuurhut en de ballustraden daarbij? Heb je deze nog met een glanslak overgeschilderd?

    Ook vind ik alles op het voorste gedeelte op het dek, in de punt zeg maar, er vele malen beter uitzien dan op de foto's die ik gewend ben. Mijn scheepsterminologie is teleurstellend, maar ik bedoel dan vooral de 'schroeven' waar de ketting van het ander omheen gaat. Heb je dit volgens de instructies gedaan of er je eigen draai aan gegeven? Het ziet er in ieder geval erg realistisch uit.

    Dank voor jullie hulp beiden, het wordt zeer gewaardeerd :)
     
  7. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Brugdek kleur is Revell matt nr. 85
    Alle dekken zijn matt geschildert, geeft gewoon een realisticher beeld.

    Snap niet helemaal wat je bedoelt met de schroeven en het ketting.
    Maar heb zelf het ankerketting erop gezet, gewoon omdat het echter lijkt.

    Ik hou me nooit echt aan de bouwinstructies, maak altijd mijn eigen instructieboekje, de bouwstappen die Revell neemt zijn niet echt altijd logisch.
    Daarom ben ik ook afgestapt van de bouwpakketten en maak ik modelen vanaf werftekeningen, dan heb je alles zelf in de hand, en komt het meestal goed.

    Ook kijk ik niet naar de kleuren die Revell gebruikt, maar bestudeer ik eerst heel goed het echte model.


    Jan
     
  8. Bbs

    Bbs Guest

    Dank weer Jan! Dat was verhelderend en de kleuren van de dingen die ik 'schroeven' noem heb ik inmiddels uit de bouwinstructies kunnen halen :)

    Ik had nog twee vragen: is het mogelijk metallic verf te mengen met niet-metallic verf, bijvoorbeeld zijdemat of mat (in het geval van Revell verf)?

    Klopt het dat de bijgeleverde kleuren bij het Anniversary pakket zwart, wit, purperrood, oker en lichtgrijs zijn?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jan 2013
  9. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Het mengen van een metallic lak met en niet-metallic lak heb ik nog nooit geprobeert, weet ook niet wat er dan gebeurt, lijkt mij dat het gewoon kan.

    Geen idee of dat de juiste kleuren zijn, is het belangrijk?
    Nee, gewoon even foto,s zoeken van de echte titanic, of een keer weer de film bekijken.

    Zelf heb ik veel gehad aan de volgende website:
    Titanic Paint and Color Reference

    Staan alle kleurtjes op.


    Jan
     
  10. Bbs

    Bbs Guest

    Zeer handige site Jan, die komt zeker van pas :) met de film kijken was ik ook alweer begonnen, heb wat aantekeningen gemaakt dus dat gaat ook hopelijk helpen. Bedankt! :)
     
  11. Bbs

    Bbs Guest

    Jan, mag ik overigens nog vragen hoe de ankerkettingen gemaakt zijn en hoe je ze bevestigd hebt? Zorgt inderdaad voor een stuk meer realisme.
     
  12. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Ketting heb ik gekocht.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    He ze met een staaldraadje aan de onderkant van het dek met elkaar verbonden.


    Jan
     
  13. Bbs

    Bbs Guest

    Dag allemaal,

    Weet niet of ik hier een nieuw topic voor mag aanmaken dus probeer het eerst maar even hier...

    Weet iemand of ik losse onderdelen uit de gietramen van de Revell Titanic op de één of andere manier los kan bijbestellen? Mijn reling van het achterdek, uit mijn hoofd nummer 43 is vandaag helaas doormidden gebroken :( ik heb het zodanig opgeknapt dat het toonbaar is, maar het is niet perfect en ik weet nu al dat ik me daar aan ga ergeren. Weet iemand een manier om op de één of andere manier aan een nieuwe achterreling te komen?

    Bij voorbaat dank,

    Bbs
     
  14. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Mischien messing PE reling kopen in1:400
    anders mischien zelf iets solderen.



    Jan
     
  15. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    Revell aanschrijven, die leveren net als bijna alle andere model makers losse delen na. zelf solderen is natuurlijk ook een optie, en misschien wel steviger ook :).
     

Deel Deze Pagina