beginnnen met speed 400 klasse pylon

• Topicstarter Topicstarter aviador
  • Startdatum Startdatum
A

aviador

Guest
hallo,

ik wil van de winter beginnen met pylonracen in de speed 400 klasse.
mijn oog is gevallen op de pr400-2 van paul, deze wil ik dan uitrusten met lipo's en een brushless binnennloper. ik ga namelijk niet bij een club, en ga dus gewoon voor mezelf rondjes vliegen, misschien nog met een vriend maar geen wedstrijden (nog). ik heb al een ontvanger, servo's, 3200kv binnenlopertje (voor het begin want deze is niet zo heel erg snel) en een esc. over de electronica maak ik me geen zorgen, maar over het bouwen wel een beetje. het zal de eerste keer met balsa worden, en hoewel dat ook nog wel moet lukken zie ik op tegen het bespannen. ik heb nooit begrepen hoe dat in zijn werk gaat en waar je het materiaal koopt (modelbouwwinkel?). en is het bespannen en balsa duur? ik wil gaan vliegen van het geld dat ik met de kerst ophaal met krantjes, schat op zo'n 150 euro :) en aangezien ik al aardig wat electronica heb moet het hiermee wel lukken hoop ik.
kunnen jullie mij wat duidelijkheid over het bouwen, bespannen en misschien nog meer kunnen geven over deze pylonracer?

alvast bedankt,

grt oscar.

Leuk dingetje. Wil je nou toch sneller? haha
Laurens is de laatste tijd ook flink met pylonracertjes bezig. Volgens mij had hij ook zo'n modelgemaakt, misschien dat hij je kan helpen.

Balsa bouwen is erg leuk. Het valt ff tegen als je het moet kopen (vind ik). Je moet goed nadenken welke maten je allemaal nodig heb en goed naar de structuur en het gewicht kijken. Ik vind het ook nog redelijk prijzig. Maarja, als je het goed gebruikt, heb je niet veel nodig.

Bespannen lijkt heeeeel eng. Maar dat moet je id gewoon een keertje DOEN :).

Hij moet idd best goedkoop te bouwen zijn denk ik ja :).
Tis een klein toestelletje, dus er hoeft niet zo heel veel balsa en oracover in/op gelukkig. dus de prijs zal zeker een flink stuk onder de 150 euro kunnen. (met wat je al heb)

Als je nog nooit met balsa gewerkt hebt, lijkt me dit niet echt een beginners project ..... dat zonder hulp van een ervaren bouwer vrijwel zeker mislukt.

Balsa koop je bij de modelbouw-winkel, maar plankjes en latjes koop je in verschillende hardheden en structuren (dit moet je wel zelf kunnen uitzoeken uit de stapeltjes met plankjes en latjes in de winkel) met verschillende toepassingen ......

En ook folie verkopen ze daar in allerlei soorten en kleuren ..... ook hier is enige voorkennis gewenst ...

Ex electronika moet 150euro zeker lukken inc gereedschap dat voor balsa nodig is.

En dit is een erg makkelijk kistje om te bouwen, 4 plankjes op maat en 3 spantjes ertussen een paar driehoe's latjes in lijmen en veel schuuren.

Maar warom kies je voor de racer die niet een massieve vleugel heeft, een masieve vleugel vind ik een stuk makkelijker te bouwen dan is de vleugel gewoon een hoop schaaf en schuur werk (en als je niet tevreden bent gewoon een nieuwe maaken) enige wat een beetje lastig Kan zijn de 1e keer is de aileron aanstuuring maar daar kan dit forum je prima doorheen slepen.

Maar een ervaren bouwer erbij is altijd verstandig.

Een pylon Racer vliegt altijd hard (iets rond de 50 tot 70 Km/uur) om in de lucht te blijven, dat betekend dat je zo'n kistje heel nauwkeurig moet bouwen want kleine afwijkingen kunnen desastreuse gevolgen hebben ... voor goed bouwen van alleen een tekening is best wel wat ervaring nodig, zeker voor dit soort modelletjes.

Voor mijn eerste zelfbouw-balsa project zou ik iets "eenvoudigers" kiezen, in iedergeval een kistje dat langzamer vliegt en bij een constructiefoutje vergevingsgezinder is .....

En ook om te vliegen zij dit soort kistjes bepaald geen beginners modelletjes die je "eventjes" in een weilandje vliegt .... crashen met dit soort vliegtuigjes is al snel "total loss" van zowel het kistje als een deel van de RC componenten ....

Denk dat het oscar wel gaat lukken :).

en ook al crashed je 1e kistje, heb je weer flink wat geleerd en is de 2e goed.

Vliegen moet geen probleem zijn denk ik. Aangezien je beter met de T-Rex vliegt dan ik... en ook wel met vliegtuigies vliegt.
knalluuuuhhhhhhhh

De PR400 is wel een leuk kistje, ik heb hem zelf niet gebouwd maar wel meerdere keren gezien. Hij is redelijk simpel te bouwen, de vleugel kan je maken uit een massief 6mm plankje.

Als je crasht is ie redelijk stuk maar voor het geld bouw je zo weer een nieuwe. Electronica overleeft 9 van de 10 keer wel gelukkig.

Mijn ervaring met bespannen is dat je eerste kist nooit mooi word met je eerste poging. Dit moet je lekker zo laten want langzaamaan leer je het wel.

Zelf heb ik geen PR400 gemaakt maar een Quickie 500 pylonracer, de "Blackjack". Deze vliegt erg rustig alleen mn landingen zijn nog niet perfect. Op dit moment ben ik een vol composiet Club 20 racer aan het bouwen, de Flowline. Deze gaat stukken sneller en landen is wat makkelijker.

bedankt voor alle antwoorden!
jullie helpen me al een stuk op weg gelukkig :D

de romp en de staart lijken niet niet zo ingewikkeld nee, met depron heb ik al wel heel wat moeilijkere vormen gemaakt maarja dat is geen balsa. de vleugel van een massief 6mm plankje is een goed idee, ribbetjes maken en lijmen kan makkelijk voor problemen zorgen dus massief en dan sturen komt wel goed uit.

kwa vliegen zal het wat wennen worden, ik ben niet echt hele snelle kistjes gewend en hoewel ik er veel heb gevlogen heb ik er weinig geland haha :nosmile:

verschillende soorten balsa had ik nog nooit van gehoort, hoe weet ik wat goed is? bestaat het hele vliegtuigje uit dezelfde soort?
schuren, lijmen en de ailerons moet wel lukken schat ik, en ik wil het liefst geen oracover verspillen. misschien is het slim om eens naar de lokale vliegclub te gaan om te kijken of iemand me kan helpen met bespannen en misschien ook wel het bouwen. de club zit in hoofddorp, ik ben er een keer eerder geweest om met mijn t-rex te vliegen.

Groeten van oscar.

Zeker naar een vliegclub gaan, daar zit altijd zoveel ervaring dat het niet fout kan geen.

hmmm, lees net dat in dit topic wordt verteld dat bv. de speedster 400 sterker zou zijn. in prenciepe moet je natuurlijk er nooit vanuit gaan dat een pylonracer bij een crash het overleeft in houtbouw, maar zou de speedster misschien toch iets beter (voor mij) zijn? :P
de speedster 400 heb ik al meerdere keren van depron gebouwd, dus dat is al een begin kwa ervaring natuurlijk.

dus speedster of pr400-2 ?? :)

oscar

speedster... maar het gaat denk ik ook over de sterkte in de lucht, en omdat er een brushless ingaat is dat wel verstandig.

de speedster valt wel mee kwa bouwen, 6mm vleugeltje schuren, rompje in elkaar plakken, staart uitsnijden, al vaak egdaan met depron.
maar wat ben ik nou ongeveer kwijt aan balsa en oracover? schatting?

Balsa ongeveer een tientje gok ik, aan oracover ongeveer 8 euri (hangt van de lokale prijs af, 1 meter is zat)

ooohhhhh, en ik nog wel denken dat ik bijna de hele 150euro alleen voor bouwmateriaal zou kwijt zijn :lol:
ik heb er helemaal zin in :D sorry dat ik je advies niet opvolg Dirk, maar pylon racen heb ik altijd al gaaf gevonden, en simpele kistjes heb ik al genoeg gehad van depron.

na kerst start ik de bouw waarschijnlijk.

ik ben ook begonnen met de bouw van een deceiver, een pylonracer voor speed 400 motor. ik ben tot nu toe nog maar 130 euro kwijt en dat met motor, snelheidsregelaar, lipo, servo's en al het hout(waarvan ik veel over zal hebben). alleen de prop, oracover en de besturingen moet ik nog aanschaffen.

ik volg zeker dit dradje, ik kan er zelf nog veel van leren want het is ook mijn eerste pylonracer

alvast succes

olivier

Mijn eerste zelfbouw kist (van Balsa) was ook een speedster. Als je gewoon rustig de tijd neemt en alles goed bouwd heb je een prachtig kistje. Ik had hem uitgerust met een warp 4 brushless motor op 3s 1800 lipo (kan me prop grote niet herinneren). Dit kistje vliegt als een zonnetje.

Oh ja, als je de vleugel gaat schaven/schuren.. Koop alvast een "tweede arm".

Mijn speedster is trouwens gecrashed na een falende ontvanger. Schade was trouwens niet zo erg groot maar had al een vervangend toestel voor de electronica.

Groeten,
Xander

Back