Begonnen met de Protech Helixx 3d

• Topicstarter Topicstarter helixxpilot
  • Startdatum Startdatum
H

helixxpilot

Guest
Hej hallo,:)

Ik ben deze week begonnen met het modelvliegen van een helixx 3d!:cool:

Leuk apparaatje , heb ondertussen al paar crashes:mrgreen:gehad, zoals gewoonlijk begrijp ik uit het lezen van de forums,

Maar nu mijn probleem...vanaf het eerste moment dat de heli uit de doos kwam vliegt hij echt NIET stabiel..:confused:ik dacht dat ligt aan mij (beginner he)maar het is gewoon niet stabiel te houden...heb al de accu verschoven en aileron en elv staafjes gedraait,maar kunnen jullie miss nog tips geven waar naar te kijken? ik zet er een foto bij van de sash >>:eek:

qtk7z6o.jpg

grtn Helixxpilot

Ik heb ook een Helixx.
Apart dat dat ding niet stabiel vloog vanaf het begin met goede rotoren.
Die van mij vliegt nu ook niet stabiel maar de rotoren zijn kapot.

Ik ben net terug van vakantie dus ik ga morgen een paar setjes nieuwe main-blades halen.

Maar toen hij het uit de doos was, en zelfs met licht beschadigde rotoren was hij nog redelijk stabiel.

Wat versta jij onder niet stabiel?, dat hij om z'n as draait?
Of dat hij niet recht weg vliegt?

Heb je hem al geprobeerd te trimmen?
Want dat werkt bij speelgoed heli's niet maar bij coaxiaal wel.

En als je wegvliegt even vol gas geven tot 1 meter hoogte anders komt de heli in wervelingen terecht en is de heli ook niet stabiel

De meeste Helixx Helicopters zijn uitgerust met een te korte flybar (18 cm tov. 20 cm bij een LAMA V4) of met te weinig gewicht aan de uiteinden van flybar. Daardoor vliegen ze niet rechtuit maar 45 graden naar links. Daardoor lijkt het alsof ze niet stabiel vliegen. Je reactie op een beweging van de heli levert altijd een afwijking van 45 graden naar links op. Dit geeft verwarring en daardoor lijkt het alsof de heli oncontrleerbaar vliegt. Ook ik als ervaren rc-vlieger heb hierdoor in het begin veel crashes gehad. Totdat ik wist wat er aan de hand is. Daarna nooit meer gecrashed.

Je kunt het probleem op 4 manieren oplossen.

1. Met een mixer in een programeerbare zender. Zie helixx-besturing-klopt-niet-opgelost
2. Langere flybar, bijvoorbeeld van de Lama V4. Deze past niet helemaal in de gaatjes. Die moet je een beetje uitboren/uitvijlen. De flybar moet soepel bewegen
3. Gewicht toevoegen aan de uiteinden van de flybar. Bijvoorbeeld door aan beide uiteinden zo'n zelfde gewicht bij te plaatsen. Dit werkt prima.
Je kunt ook een stuk soldeer om de as van de flybar wikkelen. Wel opletten dat je aan beide zijden evenveel wikkelingen gebruikt. Of je zet een paar m3 moeren voor de flybar gewichten.
4. Rekening houden met de 45 graden afwijking en dus bijvoorbeeld bij vooruitvliegen je knuppel 45 graden naar rechts sturen.

Succes, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Lets try..

Heej jongens, bedankt voor je snelle reactie...ik ga de tips eens uitproberen ...ben blij dat het een bekend probleem is...ik kan ook niet het afwijken bij trimmen of bij stellen aan de servò`s,ben al een aantal uren zoet geweest met die servo`s maar krijg m niet echt stabiel het grootste probleem is toch het om zijn as draaien naar links...als ik dus dan helemaal naar rechts trim...dan is het nog niet helemaal weg...:confused:

maar ik zal eens gaan proberen!!

het is wel een hele leuke bezigheid dat vliegen!:-D

jullie horen van mij!

Het ronddraaien kun je oplossen met een instelschroef op de 4in1 ontvanger. JVDL heeft dit al eens in een andere thread aangegeven.

Met de proportional wijzig je de draai-verhouding van de beide motoren. Teveel naar de ene kant en de heli draait linksom, teveel naar de andere kant en de heli draait rechtsom. Eigenlijk heeft de proportional dezelfde functie als de links-rechts trim van de linkerknuppel (als je een mode 2 zender hebt).

Bert

:)

Heej ,

Het gaat nu al idd stukker beter...2 m3 moeren op de flybar erbij en ja het ging al wat beter;)nog beetje afstellen...en hij draait ook niet meer om zijn as!:) dankje voor de tips!!

Maar nu nog een probleempje...

Klopt het dat je accu de onderkant van de heli raakt? ik had eerst met dat klitteband ertussen maar toen zat ie helemaal tegen het tandwiel aan.. is mijn accu dan te groot ofzo?het is wel de orginele die erbij zat!heb nu het klitte band ertussenuit gehaald maar nog steeds raakt hij ...kan ook niet de accu voor of achteruit schuivendan raakt hij het onderste van het tandwiel weer!

Help?!:rolleyes:

Greetz!! helixxpilot

Zoals al eerder vermeld op dit forum heb ik 2 Helixxen die nooit rechtuit wilden vliegen. Altijd een afwijking van 45 graden linksom in alle richtingen.
Het extra gewicht op de flybar kon dit enigszins compenseren. Vooruit en achteruit vliegen gaat dan goed, maar naar links en rechts hooveren niet en verliep altijd in een bocht.

Ik heb nu op beide Helixxen nieuwe motoren gezet. Eén met Xtreme motoren en één met standard Esky V4 motoren. Sindsdien vliegen beide Helixxen perfect rechtuit (zonder extra gewicht aan de flybar) en hooveren goed in alle richtingen.

Ik ben nog aan het zoeken naar een verklaring. Met de oude motoren moest ik altijd vol gas vliegen. Nu maar half gas.

Misschien werd het probleem van het niet rechtuitvliegen veroorzaakt doordat de motoren constant op vol vermogen draaiden. Bij cyclic input komt er wrijving op de holle as en gaat deze langzamer draaien. Als de aandrijfmotor van deze holle as niet meer vermogen kan geven via de gyro aansturing kan deze de heli niet rechthouden.????

Bert

Laatst bewerkt:
Back