Begonnen traxxas grave digger te spuiten

Ik ben begonnen mijn traxxas grave digger te spuiten de kleur word wit met zwarte ramen maar ik heb een vraag wat kan ik het besten doen 2 of 3 lagen

Wat ik zie: Men pakt een spuitbus, spuit net zo lang tot alles bedekt is en zet de föhn erop. Als de lak niet meer glimt pakt men weer de spuitbus en hop! Dan weer föhnen en klaar.
De volgende dag de kap op de auto en karren maar! na een paar dagen liggen de verf schilfers in de auto en ziet de kap eruit alsof wolverine er een woede aanval in heeft gehad en staat men bij de hobby winkel te schelden dat de verf "niet goed was".

Zo moet het dus niet..

Was de kap eerst met lauw water en blue wonder of afwasmiddel. Ontvet de kap goed en spoel hem goed na met lauw water. Daarna kun je hem voorzichtig droogvegen met keuken rol of nog beter een niet pluizende microvezel doek.

Je vraagt of je er 2 of 3 lagen op moet doen? Mijn antwoord is dat je er het beste 6 dunne lagen waarbij de eerste laag heel dun wordt aangebracht, zo dun dat je maar net ziet dat het erop zit.

Dit doe je om een goede hechting te krijgen met de volgende lagen en het lexaan.
De eerste laag kan dan goet aan het lexaan hechten en de volgende lagen hechten aan je eerste laag. Zo voorkom je dat je verf er bij de eerste botsing al afbladert.

De eerste laag laat je 15 tot 20 minuten drogen voor je de tweede heel dunne laag aanbrengt en weer 15 a 20 minuten laat drogen. Als je verf hebt op water basis mag je helpen met de föhn, maar dat verdampt alleen het aanwezige water en versnelt het proces enigszins, maar laat de verf niet harden.
Veel airbrushers doen dit om de verf beter te laten vloeien en kleine putjes in het oppervlak van een verflaag te voorkomen omdat door het föhnen het pigment beter verdeelt dan bij langzaam drogen. Dit wordt heat-setten genoemd. Als je föhnt moet je dus evengoed toch de verf even laten rusten.

Dan breng je de derde laag aan en nu mag je net zoveel verf aanbrengen tot de kap een "Mat" uiterlijk krijgt. Ook nu weer een vrij dunne laag dus.

Laat de kap nu een nachtje met rust en de volgende dag doe je hetzelfde als dag 1 maar nu mag je iets dikkere lagen aanbrengen. Let op: Als het er "NAT" uitziet moet je stoppen en heb je waarschijnlijk al teveel erop aangebracht.

Een goede laag breng je met net genoeg verf aan dat het na het spuiten al bijna lijkt alsof de verf droog is. Weersta de verleiding om eraan te voelen want je krijgt dan vingerafdrukken in je verf.

De vierde en vijfde laag mogen iets dikker worden aangebracht, maar let op dat je niet zo dik aanbrengt dat je lopers krijgt want dan ben je wederom te dik bezig.

Hou na de vijfde laag de kap goed tegen het licht en kijk of je delen hebt in je kap waar onevenredig veel licht doorheen komt. Hier is minder verf terecht gekomen dan op de rest van de kap. Laag 6 gebruik je om dit te corrigeren. Spuit gericht op de plekken waar je nu teveel licht doorheen ziet en als je tevreden bent laat je de kap 2 dagen uitharden en ontgassen.

Afhankelijk van het merk en verftype ben je nu klaar, of moet je een clearcoat aanbrengen. Ook hier geldt, eerst een paar dunne lagen en dan pas een dikkere.

Pas als alles droog en uitgehard is, is de kap klaar en heb je een kap waar je lange tijd plezier van gaat hebben!

Back