begrijp geen pepernoot van batterijen

• Topicstarter Topicstarter robertvdmm
  • Startdatum Startdatum
R

robertvdmm

Guest
ik heb een vraagje over batterijen, ik doe al 20 jaar modelbouw, en kom er nu pas achter dat ik altijd aan het klooien ben met batterijen. :hammer:
ik gebruik in mn zender 8 penlites van 800 mah, die laat ik dan zo'n 12 uur op (als ze enigzins leeg zijn) op 50mah,... maar kan bv ook 25 doen, of 100, of 500,... maar ik denk altijd 50mah, dat is goed,.. maar mn batterijen gaan nooit echt lang mee, laat ik nu te lang,..?? is er een een of andere berekening voor hoe lang je bij welke mah moet laden en met welke sterkte??
en klopt het dat ik als ik vlieg, en ik gebruik mn 700mah batterijen, dat ik eigenlijk 1500mah batterijen zou moeten gebruiken,....

De 1e vraag. als je een accu met 50mah laadt voor 12 uur, heb je er dus zo'n 12*50 = 600Mah ingedaan. Je laadt ze dan dus zeker niet vol.

1500mah batterijen voor vliegen, is overbodig. Punt is dat het qua kosten niet meer scheelt tegenwoordig, dus de meeste mensen hebben dat soort specs. Ik heb zelf bv. zelfs 2500Mah, maar als ik na een lange dag vliegen ga laden, gaat er max 600 in. Had ik dus ook gewoon 700Mah accu's kunnen gebruiken.

Als ik jou was, zou ik eens investeren in een lader. Voor pak-m-beet 75 euro heb je hele mooie laders, die alles voor je doen. Vooral het feit dat ze afslaan als de accu's vol zijn, is wel lekker.

robertvdmm zei:
ik gebruik in mn zender 8 penlites van 800 mah, die laat ik dan zo'n 12 uur op (als ze enigzins leeg zijn) op 50mah,... maar kan bv ook 25 doen, of 100, of 500,... maar ik denk altijd 50mah, dat is goed,.. maar mn batterijen gaan nooit echt lang mee, laat ik nu te lang
Rekensommetje voor de laadtijd te berekenen:
(Capaciteit/laadstroom)*1,4
In jouw geval is dat dus:
(800mAh/50mA)*1,4=ongeveer 22uur.
20uur zou waarschijnlijk ook al genoeg moeten zijn.
Als je je accu langer laad dan dit, kan dit geen(of nauwelijks) kwaad voor je accu's. Dat komt door de geringe laadstroom.

Het is dus niet vreemd dat je accu's snel leeg zijn, ze zijn nooit volledig opgeladen!

Denk nou trouwens niet, ik ga op 500mA laden, dan zijn mijn accu's snel vol.
Want je weet nooit hoeleeg je accu's zijn, dus kan je nooit de laadtijd berekenen!!!

robertvdmm zei:
en klopt het dat ik als ik vlieg, en ik gebruik mn 700mah batterijen, dat ik eigenlijk 1500mah batterijen zou moeten gebruiken,....
Dat kan ik zo natuurlijk niet zeggen. Ik heb geen idee wat voor voertuig, motor en type accu is!
Enige dat ik wel weet is dat je met een grotere accu langer kan varen/vliegen/rijden. Accu wordt wel zwaarder en groter. Soms is dat een erg grote bepalende factor!

Verder zou ik je nog adviseren om in de FAQ te kijken.
Daar staat enorm veel nuttige info in, ook veel over accu's!!!

Edit: Hezik was me voor...

hezik zei:
als je een accu met 50mah laadt voor 12 uur, heb je er dus zo'n 12*50 = 600Mah ingedaan.

Dat hoeft helemaal niet waar te zijn! Je weet niet hoeveel de accu OPNEEMT. Je hebt nooit 100% laadrendement. Er gaat altijd energie verloren(je accu wordt warm)
Hoeveel je verlies hebt, is afhankelijk van type Accu's, laadstroom en waarschijnlijk nog veel andere factoren.

Capaciteit druk je uit in mAh trouwens...(Om maar weer even lastige te blijven :roll: :wink: )

Ik heb eigenlijk weinig toe te voegen aan wat m'n voorgangers al hebben geschreven. Vooral het advies van Hezik is een zinnig advies. Een goede lader is eigenlijk een must. Uiteindelijk verdien je de extra kosten van zo'n lader altijd terug. Je accu zal langer mee gaan, betrouwbaarder zijn en je weet beter hoe de zaken er voor staan, meer zekerheid dus.
Net als Michiel al schreeef raad ik je aan de FAQ eens door te lezen.
Het verhaal over de NiCad accu's kan je HIER vinden.
Het verhaal over de NiMH accu's kan je HIER vinden.
Als loodaccu's je ook interesseren dan moet je HIER even kijken.
Succes.

hee bedankt voor de reacties tips en wijsheden! nu weet ik ook waarom ik meer batterijen dan benzine verbruik!
nog een dom (laatste) vraagje: als ik batterijen gebruik, is het dan slecht om bv 4x800 mah te gebruiken en 4x600 (bijvoorbeeld),.. als het ongeveer even oude batterijen zijn. kortom, maakt de ene batterij de andere 'slechter' of, is het slecht om ze zo samen op te laden??
groetjes robert

Bij voorkeur steeds batterijen gebruiken met de zelfde capaciteit (mAh). Wanneer je een computerlader gebruikt met automatische afslag kun je door jou genoemde combinatie in de problemen komen. Dus steeds batterijen met de zelfde Capaciteit gebruiken in één en de zelfde pack.

Stevo

Het is niet verstandig om accu's of batterijen van verschillende merken of types door elkaar te gebruiken. Als je 4x800mAh en 4x600mAh hebt dan moet je die bij elkaar houden. Je moet geen 600mAh en 800mAh door elkaar gebruiken. Je maakt dus één pakket van 4x800mAh en één pakket van 4x600mAh. Zo laad en gebruik je ze.

Back