begrijp geen pepernoot van batterijen

• Topicstarter Topicstarter robertvdmm
  • Startdatum Startdatum
R

robertvdmm

Guest
ik heb een vraagje over batterijen, ik doe al 20 jaar modelbouw, en kom er nu pas achter dat ik altijd aan het klooien ben met batterijen. :hammer:
ik gebruik in mn zender 8 penlites van 800 mah, die laat ik dan zo'n 12 uur op (als ze enigzins leeg zijn) op 50mah,... maar kan bv ook 25 doen, of 100, of 500,... maar ik denk altijd 50mah, dat is goed,.. maar mn batterijen gaan nooit echt lang mee, laat ik nu te lang,..?? is er een een of andere berekening voor hoe lang je bij welke mah moet laden en met welke sterkte??
en klopt het dat ik als ik vlieg, en ik gebruik mn 700mah batterijen, dat ik eigenlijk 1500mah batterijen zou moeten gebruiken,....

De 1e vraag. als je een accu met 50mah laadt voor 12 uur, heb je er dus zo'n 12*50 = 600Mah ingedaan. Je laadt ze dan dus zeker niet vol.

1500mah batterijen voor vliegen, is overbodig. Punt is dat het qua kosten niet meer scheelt tegenwoordig, dus de meeste mensen hebben dat soort specs. Ik heb zelf bv. zelfs 2500Mah, maar als ik na een lange dag vliegen ga laden, gaat er max 600 in. Had ik dus ook gewoon 700Mah accu's kunnen gebruiken.

Als ik jou was, zou ik eens investeren in een lader. Voor pak-m-beet 75 euro heb je hele mooie laders, die alles voor je doen. Vooral het feit dat ze afslaan als de accu's vol zijn, is wel lekker.

robertvdmm zei:
ik gebruik in mn zender 8 penlites van 800 mah, die laat ik dan zo'n 12 uur op (als ze enigzins leeg zijn) op 50mah,... maar kan bv ook 25 doen, of 100, of 500,... maar ik denk altijd 50mah, dat is goed,.. maar mn batterijen gaan nooit echt lang mee, laat ik nu te lang
Rekensommetje voor de laadtijd te berekenen:
(Capaciteit/laadstroom)*1,4
In jouw geval is dat dus:
(800mAh/50mA)*1,4=ongeveer 22uur.
20uur zou waarschijnlijk ook al genoeg moeten zijn.