Behotec J66 HP service beurtje :)

Tadango

Forum veteraan
Ik ben gevraagd of ik een behotec wou nakijken die gecrached was. Natuurlijk :) Stuur maar op ;) Even later kreeg ik de motor binnen die op het eerste gezicht niets mankeerde. Het enigste wat ik zag is een kleine markering op de intake cover en een lichte ratel als je hem een slinger geeft. Uitelkaar dus en eens alles nakijken.

CIMG5509_JPG.jpg

Het mooie van deze motor is dat de brandkamer geschroefd is :) Handig voor reparaties na een grote crash. De kamer was wel iets vervormd door een hoge werktemperatuur denk ik.

CIMG5510_JPG.jpg

De compressor cover had geen voelbare beschadiging en de kras die er zat was puur optisch. De lagers zijn gespoeld en voelen nog als nieuw, ze zijn ook niet oud zover ik begreep. De as tunnel was aan de voorkant wel iets beschadigd door de veer dus dit is gepolijst. Daarna de randen van de veer ook zodat dit niet meer gaat happen. Daarna de lagers in de veer geprobeerd en dat liep weer heerlijk soepel.

CIMG5511_JPG.jpg

Toen maar weer gaan monteren. Als eerder de brandkamer inelkaar gezet. De ngv en kamer deksel zijn 1 stuk. Dit valt erg klem in het huis en dat kost wat aandacht en kracht. Daarna de astunnel en diffusor in het huis en de ngv schuiven en lichtjes erin kloppen. De passing tussen ngv en as tunnel lijkt me veel te strak maar die heeft altijd gelopen en het achterste lager zat los dus dit pas ik niet aan.

CIMG5516_JPG.jpg

CIMG5518_JPG.jpg

De electronica voor de sensoren zitten op een print voorop de motor. Deze print is van projet net als de ecu. De brandstof aansluitingen zitten op een bracket welke weer op de intake cover zit geschroeft. De afdichting gebeurd door 3 O ringen om de leidingen tussen de intake cover en de bracket.

CIMG5523_JPG.jpg

Uitlaat conus en thermo koppel er weer op. De kegel in het midden zit niet vast maar rust op staanders die in de buitenste ring zitten gelast. Dat kan gaan resoneren......

CIMG5525_JPG.jpg

Zo, kapje er weer op en testdraaien :) Ik heb alleen de beugels en de hdt er niet bij gekregen :( Hdt kan ik lenen maar beugel zal ik even een setje voor moeten maken........ of even met de eigenaar bellen ;)

CIMG5527_JPG.jpg

Laatst bewerkt:
Ah foutje ;) Ik was op de interne site aan het werk en had daar de url's van genomen....... Nu moeten ze het wel doen :)

simpel ding eeh zo,n behotec ,maar ik vond wel dat ze stevig gemaakt zijn .

Heb er zelf ook meerdere uit elkaar geschroeft , ja wat heb ik niet in m,n handen gehad ;), maar is zeker een goed motortje.
Alleen die kamer , waarom toch in vredesnaam al die gaten geponst , is helemaal niet nodig , het kamertje gaat er alleen maar van kapot:( , want rond de gaten brand ie weg, komt omdat de lucht te veel afgeremd word , en afremmende lucht is wrijving.
Je kan veel beter ,tenminste dat heb ik toen gedaan , alle gaten weer terug slaan , na meten ,en verboren , de lucht snijd door de gaten en geeft een extra koeling .

Och ja , je moet het maar weten he.

Mvg,

Martin.

Tja, de kamer is erg belangrijk en daarmee kan je leuk expirimenteren :) Voordeel van zo'n schroef kamer is dat je relatief eenvoudig een andere cover kan maken met een ander gaten patroon. Binnen 30 min hab je een andere kamer erin zitten.

Motor is inderdaad erg degelijk (zwaar) maar goed solide. Alleen die losse kap voor is dan weer vreemd............

Ja die kap is niet netjes gecentreerd ,want de eerste behotec motor waren zonder startmotor.

Dus die 3 poot hebben ze in de kelk gezet ,omdat het wat lastig centreren was voor hun , en hoefden ze die kap niet zo precies te maken.

Wel een slim idee, en waarschijnlijk goedkoper.

Uitlaat conus en thermo koppel er weer op. De kegel in het midden zit niet vast maar rust op staanders die in de buitenste ring zitten gelast. Dat kan gaan resoneren......

CIMG5525_JPG.jpg
Hoi tadango
ik heb er geen last van dat de kegel gaat resoneren bij mijn jb130 met de software van een jb165 vlieg ik al meer als drie jaar zonder noemenswaardige problemen .

Wat je goed moet begrijpen ,is als de motor warm is , alles vast zit absoluut geen trilling.
Maar zo gauw die koud is zit ie weer los, merk je niets van.

Wat lijkt zo'n behotec dan op een KJ 66 zeg!
Mijn motor heeft nagenoeg dezelfde onderdelen!
Hij heeft al een hele tijd in de kast gelegen, maar de laatste tijd begint het weer te jeuken om hem weer eens tevoorschijn te halen...

Ik weet nog in die tijd dat de JG 100 de opvolger was van de 66 maar heb toen andere bezigheden gehad en de motoren laten liggen.
Zijn hier voor de doe het zelver ergens nog tekeningen van te krijgen/hebben?
Of zijn er inmiddels betere motoren?

Groeten Casper

He Casper , hoe is het jongen.

Leuk dat je weer wilt beginnen.

Voor de JG 100 conversie kun je het beste even met Gerald Rutten mailen ,en ik dacht ook dat Gerrit Jan Broekhuizen er 1 gebouwd had.

Klopt dat jongens?

Deze motor ziet er qua princiepe (diffusor, brandkamer edg) gelijk uit als mijn amt copy.

Het komt echt op details aan voor de grote verschillen zoals die geponste gaten zoals eerder al genoemd.

Ik heb de ecu tot leven gewekt zonder de hdt ;) Nu even alu strips halen en een beugel inelkaar zetten.....

Martin,

Met mij is het erg goed, alleen te veel bezigheden.
Of anders gezegt de dagen hebben gewoon te weinig uren...
Maar waarschijnlijk ken je het probleem.
Ben me voorzichtig weer even aan het inleven in de turbine wereld.
(en heb mijn inloggegevens weer terug!:))

Back