Beineke ASH26 4m

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Phaedra, 5 aug 2020.

  1. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Een 2-tal jaar geleden zag ik een advertentie voor een tweedehands ASH26 met 4m spanwijdte, merk onbekend.
    Toen ik het model ter plaatse ging bekijken, gaf de verkoper mij de indruk (ik kan verkeerd zijn) dat hij een en ander wou verstoppen, door het model in een slecht verlichte locatie te leggen. Ik kon echter goed zien dat de romp hersteld was op verschilleden plaatsen, maar aangezien de herstelling me goed gedaan leek kocht ik het model.
    Het heeft me lang speurwerk gekost eer ik het merk van dit model te weten kwam, maar het is overduidelijk een Beineke ASH26.
    Ik begon alvast met een inventaris van alles, en kwam op een gewicht van 3,3 kg zonder motorisatie. Ik wil dit model als elektro zwever gaan uitrusten, en zal dus zeker boven de 4kg uitkomen als alles vliegklaar is.

    Het feit dat de romp in een grijze primer staat verklapte mij al dat er herstellingen aan gedaan waren. Vooraan in de neus zaten ook een heleboel loodkorreltjes die als ballast gediend hadden, en die moeten dus verwijderd worden. De vleugelverbinder is 10mm staal wat dus duidelijk maakt dat dit geen acro toestel is (wat ik ook helemaal niet zoek, een zwever dient voor mij om thermiek te vliegen)

    P1080983.jpg

    Binnen in de romp zijn de sporen van de herstelling duidelijk zichtbaar:

    P1080984.jpg

    Dir is duidelijk hard op z'n neus terechtgekomen. De spanten die los in de romp lagen zijn duidelijk opnieuw met de hand gemaakt, te zien aan sommige ruwe randen.

    De servo's voor de remkleppen werden aangesloten via een gewone servo connector, die in de romp en in de vleugelwortel waren gelijmd. Dit maakte de montage echter nodeloos moeilijk, en dat moest dus veranderd worden.

    P1080985.jpg

    In de neuw kon ik de loodbolletjes redelijk makkelijk verwijderen, want er moest plaats gemaakt voor een motor.

    P1080986.jpg

    Er zat ook een canopy slotje ingebouwd, waarvan ik vermoed dat er een lange kabel aan bevestigd was, zodat je het hendeltje achteraan de romp kon verbergen. Die kabel bleek afgebroken.
    P1080987.jpg

    Aan de vleugelwortel zie je dus van links naar rechts: een MPX multi-lok, remklep servo aansluiting, opening voor vleugelverbinder, MPX plug voor servo's van rolroeren en flaps, en helemaal achteraan een tweede multi-lock.

    P1080988.jpg

    Die combinatie van 2 multi-locks bleken redelijk moeilijk om in en uiteen te krijgen. Ik gebruikte op aanraden van een ervaren iemand met een wig te werken, maar vroeg of lat ging ik iets beschadigen, zo stroef ging dat systeem.
    Ik overwoog om die locks af te schuren om ze vlotter te laten open en dichtgaan, maar dan werd ik weer bezorgd dat dat misschien in vlucht zou loskomen, wat catastrofaal zou zijn. Ik heb het systeem dan maar aangepast, waarover later meer.

    De vleugel is vrij mooi afgewerkt, met flaps én remkleppen, maar de inbouw van de servo's vragen om aandacht en nauwkeurig nazicht; ze zaten alleen met dubbelzijdige tape ingekleefd, maar daar heb ik niet genoeg vertrouwen in. Wordt aangepast, zie later.
    Deze combinatie van flaps en remkleppen was voor mij de aanleiding om deze zwever te kopen; op deze manier kan ik hiermee alvast eens experimenteren op een betaalbare manier, zonder een dure performance zwever te hoeven kopen.

    P1080990.jpg



    P1080991.jpg
    P1080992.jpg

    Ik heb intussen redelijk wat werk verricht aan dit model, waarover meer in volgende berichten....
    Wordt vervolgd....
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Berrie, serge pot, Hans V en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Qua motorisatie dacht ik meteen aan de XPOWER XC4226/12 LS motor, die 4 kg stuwkracht kan geven met een 15x8 folding prop op 4S. Deze combo heeft me al goed geholpen bij mijn Twin Astir, al blijft de inbouw van die motor wel een frustrerende bezigheid.
    De verticale stabilo ziet er heel solide uit, ook qua torsionele krachten is die meer dan stevig geoeg. De horizontale stabilo wordt bevestigd met 2 bouten

    P1080993.jpg

    De hoogteroer servo zit ingebouwd onderaan, achter het richtingsroer:
    P1080994.jpg

    Dit is goed voor het zwaartepunt, zo zou blijken uit een eerste balancering.

    Eens de horizontale stabilo en richtingsroer bevestigd, is de boel heel compact en strak achteraan

    P1080995.jpg
    P1080996.jpg

    Vlak na de aankoop heb ik alle delen even bij mekaar gevoegd om een idee te krijgen van hoe het model er uiteindelijk zal uitzien

    P1080997.jpg

    De vleugeltips zijn niet aanwezig, die zal ik later zelf moeten voorzien.

    Een zicht op de vleugel met flaps en remkleppen:
    P1080999.jpg

    Het "vloertje" in de neus bevatte een richtingsroer servo en een soort kaapstaander, om de krachten op te nemen van, vermoed ik, een pull-pull kabel systeem.
    P1090001.jpg
    Op de bodem van de romp was dan een pivoteer punt ingelijmd, voor de as van de kaapstaander:
    P1090003.jpg

    De remkleppen zijn mechanisch, en de servo zit dicht bij de vleugelwortel ingebouwd in de vleugel:
    P1090799.JPG

    Ik heb een opening naar deze servo gemaakt, omdat ik de voorste connector wou elimineren tussen vleugel en romp. Ik heb de servokabel dan maar rondgeleid naar de MPX connector, waarvan er nog pinnen vrij waren.
    Om dat te doen heb ik een groefje gefreesd waarin de kabel netjes past:

    P1090801.JPG
    De groef is een beetje breed, maar dat was de smalste frees die ik ter beschikking had. En zoals je kan zien op de foto had ik de voorste multi-lock al afgezaagd.

    En zo heeft het model een paar jaar aan de kant gelegen, tot ik recent de behoefte kreeg om die finaal klaar te stomen voor zijn eerste vlucht.
    Ik heb besloten om alleen de functionele werken uit te voeren, zodat ik er dit seizoen nog kan mee vliegen en de instellingen goed krijgen. Daarna kan ik de esthetische details onder handen nemen, zoals ik voor de Twin Astor heb gedaan.
    Vliegklaar weegt het model nu 4,45 kg, en met een vleugel oppervlakte van 62 dm2 kom ik uit op een vleugelbelasting van 73g/dm3, wat zeer acceptabel is.
     
    ISOLA2, Hein.z, Berrie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Een prettige kist.
    Ik heb er drie gebouwd.
    Voor mijn broers en mezelf.
    Dat is de enige kist waar ik spijt van heb dat ik die verkocht heb.
    De vleugel pen heb ik nooit krom gehad en heb toch aardig wild met hem gedaan.
    Hou hem wel licht.
    Die van mijn broer vloog met een zware setup 5.5 kilo. (Nog met borstel motor)
    Ik had hem licht gehouden, er ook geen welfkleppen in gemaakt, die woog 4300 gram schoon aan de haak.
    Nog wel met nicad accu's.
    Het is dus wel een tijdje geleden waar ik over praat.
    Ook zat er destijds veel gewicht verschil ik de vleugels van beineke.
    Niet tussen links en rechts maar dus tussen verschillende sets.

    Beineke had destijds best goede kisten voor weinig geld.
    In mijn herinnering koste de kit 269 euro rond de 18 jaar geleden
     
    Berrie vindt dit leuk.
  4. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Vorige zomer, tijdens de zoveelste hittegolf, wanneer het toch te warm was om op een vliegveld te staan, heb ik de ASH26 terug bovengehaald en wat verdergewerkt.
    Ik had intussen de motor ontvangen (na een onredelijk lange wachttermijn bij Lindinger (1 jaar!) heb ik mijn bestelling geannulleerd en ergens anders besteld.
    Maar soit. Ik vind dit goede motoren, maar frustrerend om in te bouwen. Je kan de montage bouten alleen aan de voorkant (van het model) indraaien, terwijl het net de bedoeling is dat je de neus van het model niet hoeft af te zagen (vandaar de verlengde as)....wie heeft dit bedacht?
    Mijn oplossing, zoals op de Twin Astir, is een dubbele motor ophanging: eentje waaraan de motor zit vastgeschroefd, en eentje vast in de romp, waarop dan de andere wordt vastgeschroefd.

    P1090820.JPG

    Zoals je kan zien gebruikte ik een sandwich van triplex en een overschot van een printplaat.
    Later heb ik toch nog de neus moeten openmaken, meer daarover later.
    Maar eens alles ingebouwd, ziet het er wel netjes uit:

    P1090821.JPG

    Daarna kwam het intrekbaar wiel aan de beurt. De locatie daarvan is gedicteerd door de echte ASH26, maar het bepaalt wel een en ander qua plaatsing van de batterij en de richtingsroer servo.
    Die laatste moet namelijk bereikbaar blijven voor montage/demontage en afstelling richtingsroer, en voor allerhande eventueel onderhoud.
    Mijn oplossing was om een extra verdieping te maken op de steunplaat van het wiel:

    P1090822.JPG
    P1090829.jpg
    Op deze manier kan ik nog altijd aan alles aan eens de boel is vastgelijmd.

    Ik ben ook begonnen aan de deurtjes voor het landingsgestel ,maar ga deze voorlopig er aflaten. Op De Twin Astir heb ik namelijk de ervaring dat de deurtjes er al na de eerste (goede) landing af lagen, en het kost giganisch veel tijd qua afregeling om alles goed te krijgen.
    Maar goed, de opening is er, en ik had de scharniertjes al voorlopig ingelijmd (nu terug verwijderd):
    P1090823.JPG
    P1090824.JPG
    P1090830.jpg

    Zoals ik al schreef, het is de bedoeling om het model op korte termijn de lucht in te krijgen en een aantal testvluchten te doen, alvorens ik er ook nog maar aan denk om dit soort details af te werken.
     
  5. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Bedankt voor de info, Bertus, dat geeft me een fijn gevoel Ik lees nu inderdaad op Duitse fora vrij goede ervaringen van mensen met dit model.
    Toen ik het kocht had ik geen idee van het merk, en blijkbaar heb ik een goede gok gewaagd, heel fijn.

    Ik heb net de vleugels even gewogen, en er zit een verschil op van 10g tussen links en rechts: 895g en 885g respectievelijk. Goed dat je me eraan herinnert om dat te doen.
    Zoals ik al schreef zal ik op 4,45 kg uitkomen vliegklaar op 4S, waar ik best tevreden mee ben.
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard


    Die was de start van de laatst gebouwde ash.
    Deze vleugels had ik helemaal zelf gemaakt.
    De kwaliteit is slecht maar het is ook al een erg slecht filmpje.
    Ik heb nog erg veel foto's van de bouw van deze ash.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  7. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Die ging wel heel vlotjes de lucht in!
    Waarom had je de vleugels zelf gemaakt? Voor het gewicht?
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ja inderdaad voor het gewicht.
    Ik wilde dat eens zelf proberen.
    Mijn broer had tien nog een borstel motor.
    Omdat die met zijn eerdere ash best zwaar was.
    Heb ik zijn vorige tot sleepzwever omgebouwd en een nieuwe romp gekocht en er zelf lichte vleugels bij gemaakt.

    Zoals je zag ging dat goed ook lang geleden al met 16 nicd cellen en een borstel motor.;)
     
  9. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    En zo komen we in 2020 terecht, en we halen de SH26 terug uit de motteballen om er verder aan te werken.
    Als ik de motor er terug in probeer te installeren, merk ik dat 1 van de boutjes niet meer in de contramoer wil...en dat is slecht nieuws. Bij het proberen om die er toch nog in te krijgen, komt zelfs die contramoer los.
    Dat betekent dat de voorste steunplaat, die in de romp zit vastgelijmd, er terug uit moet. De moed zinkt me in de schoenen, tot ik me bedenk dat ik net zoals bij de Twin Astir toch nog een lager moet aanbrengen vooraan in de neus, om trillingen te elimineren.
    Dat gaf me voldoende argumenten voor een drastische ingreep: tijdelijk de neus er afslijpen, zodat ik overal beter aan kan.
    Dé grote uitdaging hieraan is om de snijlijn zo haaks mogelijk en zo smal mogelijk te maken.
    Mijn oplossing was om het deksel van een verf spuitbusje te gebruiken om de snijlijn te kunnen aftekenen; mijn Pinochio model:

    P1100220.JPG

    Ik had nog ultra dunne slijpschijfjes van Dremel liggen, en die maken het mogelijk van een zeer fijne zaagsnede te maken:

    P1100221.JPG

    Eens de neus open, kon ik beide taken veel makkelijker tot een goed eind brengen: eerst een nieuwe contramoer inlijmen, daarna de steunplaat beter inlijmen, en dan het lager installeren.

    En ik kon tevens nog wat meer van die loodballetjes verwijderen op plaatsen waar ik tevoren niet goed aan kon:

    P1100222.JPG
    Je ziet ook onderaan de motorsteun dat er nog een hele spleet open was, wat niet zichtbaar was toen de neus er nog aan was.

    Het lager even passen, alvorens ik een oplossing zoek om het permanent in te lijmen:

    P1100223.JPG

    Ook het richtingsroer had mijn aandacht nodig. Er was bovenaan en onderaan een scharnierpunt voorzien, maar ik vond geen acceptabele manier om de scharnierpinnen op hun plaats te houden.
    En aldus nam ik weerom het meer drastische belsuit om de aanvalsboord er af te zagen, om er dan een huls in te lijmen, waardoor ik een nylon kabel kon leiden die als scharnierpin voor onder en boven kan dienen. Die nylon draad kan ik makkelijker op zijn plaats zekeren (door er een staaldraadje in te lijmen en dat om te buigen)

    P1100225.JPG

    De nylon kabel breng ik dan langs boven in, door beiden scharnierpunten heen. Zo blijft het demonteerbaar.

    P1100226.jpg

    Intussen heb ik ook de steunplaat voor landingsgestel en richtingsroer servo ingelijmd, na een laatse balancering om de plaats van de batterijen te bepalen.

    P1100227.jpg

    Voor de vleugelbevestiging ben ik ook teruggevallen op mijn geteste oplossing van de Twin Astir: een haakje aan beide vleugels, die dan via een goede straffe veer bij mekaar gehouden worden

    P1100228.JPG

    Het haakje heb ik in de restanten van de multilock plug geschroefd.

    Voor de verticale stab had ik nog een plaatje nodig die de krachten van de bevestigingsschroeven wat meer verdeelt over de stab. Ik maakte een sandwich van epoxyplaat en zacht balsa, en schuurde dat wat bij om de aerodynamica toch wat te verbeteren

    P1100229.JPG

    Zoals iedereen die iets op een aanhangwagen of dakreg vastsjort altijd zegt: "dat gaat nergens heen" :)

    Nogmaals alles monteren, om nog een laatste keer te meten waar de 4S batterij mag komen, om dan een vloertje in te lijmen:

    P1100230.JPG

    Daarna de Neuron 80A regelaar een plekje gegeven, dicht bij motor én batterij, en ver genoeg van de ontvanger(s). Voor de telemetrie junkies als ik is dat een prachtding: telemetrie van opgenomen stroom, accuspanning, BEC spanning en stroom, toerental, temperatuur,...en het vermijdt wat draden en ander ongein in de romp, doordat ik de andere sensoren nu niet meer hoef te installeren.

    Het monteren en afregelen van de pull-pull van het hoogteroer heeft me wel een paar levensjaren gekost, gezien de niet zo makkelijke bereikbaarheid van de kaapstaander waaraan ik de kabels telkens moet aankoppelen en loskoppelen als ik de kabelspanning moet aanpassen. Maar moeilijk gaat ook, zei m'n grootvader altijd.
     
    jve, Vale Ouwe, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    De inbouw van het voorste lager...
    Ik kan dat lager niet zomaar in de neus lijmen, om meerdere redenen (lijmen metaal op kunststof, frictie van de motoras als de motor verwijderd of gemonteerd moet worden,...).
    Ik heb dus een soort doosje gemaakt in triplex (sandwich 1mm-3mm-1mm) waarin het lager vervat zit:

    Eerst het gat boren met een Forstner boor:
    P1100231.JPG

    Daarna de triplex op maat uitzagen, en rand afschuinen
    P1100232.JPG

    En het geheel afwerken aan beide kanten met een 1mm triplex, om het lager op zijn plaats te houden:
    P1100233.JPG

    Alvorens de neuw er terug op te lijmen, heb ik eerst nog wat extra steunlatjes ingelijmd, om beide delen ietwat solider aan mekaar te kunnen zetten
    P1100234.JPG

    En daarna was het een kwestie van schuren en passen om mijn "doosje" in de neus te kunnen vastlijmen:
    P1100235.JPG

    Ik heb ook een opening onderaan de neus gemaakt, zodat ik wat koellucht kan binnenlaten naar de motor toe. Want met die volledig dichte neus (het kleine gaatje dat er al was rond de as is nu afgedicht door dat lager).
    Die opening is onderaan, en quasi onzichtbaar als het model op de grond staat.

    En na heel wat passen en positioneren, kon ik eindelijk de neuw terug op zijn plaats lijmen:
    P1100236.JPG

    Dankzij de koellucht opening onderaan, kon ik daarna nog wat extra epoxy rond en in de naad aanbrengen waar nodig.
    Ik heb intussen al een motortest gedaan, met propeller, en op volle toeren is er nauwelijks spoor van trillingen. Perfect. Weer een horde genomen.
     
    lecraM, ISOLA2, jve en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Laatste loodjes voor de maiden: telemetrie.
    Vrij recent ontdekte ik de OpenXsensor, een open-source project om zelf je telemetrie sensoren te bouwen. Voor het GPS widget had ik al de GPS sensor uitgeprobeerd (met succes), nu heb ik daar ook de druksensor aan toegevoegd zodat ik barometrische hoogte en vario beschikbaar heb. Het is bijna ongelooflijk hoe eenvoudig en goedkoop het is om zo'n gecombineerde sensor te bouwen.
    P1100238.JPG

    Ik heb wel 1 fout gemaakt, zoals ik vandaag met de Twin Astir mocht ondervinden: na 3 vluchten in de vroege ochtend, kwam ik thuis en wou ik iets aan de telemetrie aanpassen, toen ik merkte dat ik geen telemetrie meer had (tijdens de vluchten dus wel). De GPS antenne stond echt heel warm, en die sensor bleek ook compleet dood. Zoals je in de foto hierboven kan zien, maakte ik de fout om de dubbelzijdige tape die de GPS antenne aan de Arduino kleeft, bovenop de Arduino processor te kleven. Mijn theorie is dat die compleet oververhit is geraakt met deze temperaturen. Dat moet ik dus helemaal opniew doen én anders.
    Maar voor de ASH26 werkt de telemetrie perfect nu, en is ie daarmee klaar voor een maiden. Alleen wachten op perfect weer (deze hitte is dat niet).

    Op een Duits forum deed ik dan weer een nieuw idee op om de caopy te laten scharnieren zoals het origineel:
    canopy.jpg

    Daarvoor vond ik deze scharnier:
    scharnier.png

    Nu even afwachten hoeveel die echt weegt...maar dat is sowieso een projectje voor tijdens de winter.
     
    Piet G, ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  12. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    En de eerste vlucht is een feit!
    Vanmorgen bleek het weer ideaal: nog fris/koel, wat bewolking, geen wind; perfect voor een eerste vlucht.
    Alleen, tegen dat ik op het vliegplein was, brak de zon al door de wolken en warmde het al heel snel op. Een lichte wind stak op, maar gelukkig netjes in de as van de piste.
    Gauw alles gemonteerd en klaargezet op de dolly, om dan de traditionele pre-maiden foto's te nemen

    P1100239.JPG

    Nog even alle stuurorganen gecontroleerd, en ik merkte al direct 1 ding: de flaps drukken op de dolly, ik hoor de servo's zoemen van zodra ik het model er op leg. Dat moet aangepast worden, door een laagje isolatie toe te voegen op de steunpunten.
    Maar dan was ie helemaal klaar er voor, in het dorre gras:

    P1100240.JPG

    Opstijgen ging heel vlot, model spoort heel goed, alleen de instelhoek van de motor is niet zo goed: ik moest veel corrigeren in hoogte (naar beneden toe) om de stijghoek binnen aanvaardbare grenzen te houden.
    Ik heb nu geen zin om nog veel met die motor ophanging te morrelen, en dus zal ik het eerst oplossen met een mix naar het hoogteroer.

    Eerst enkele rondjes gevlogen in de "normale" stand (flaps neutraal). Ik had eerst zo'n 40% ailerons mee gemixed op de flaps, maar voor de eerste vlucht heb ik dat (gelukkig, bleek) teruggebracht naar 10%.
    In rol was de gevoeligheid net goed nu, ik had wat richtingsroer mee gemixed, en ik moest niets bijsturen met richting om een goede bocht te maken.
    In hoogte was die dan weer iets te gevoelig naar mijn zin, dat moet een klein beetje terug.
    Heel even de "thermal" mode uitgeprobeerd: flaps iets naar beneden, ailerons ook (camber). Model laat zich echt traag vliegen dan, maar is veel te loom in rol. Flaps bewegen niet mee in die mode, ofwel doe ik die mee bewegen, ofwel verhoog ik de uitslag van de ailerons in die mode (lijkt me logischer en veiliger).
    Speed mode (flaps en ailerons licht omhoog) inet uitgeprobeerd, de zon stond laag en dat beperkte mijn vliegzone teveel. Heel even de remkleppen uitgeprobeerd: duidelijk een effect op de neusstand: neus gaat duidelijk naar beneden.
    Dan maar een eerst landingspoging, zonder flaps eerst. Aanvliegen gaat gewoon perfect, geen enkele slecht gedrag te merken. Remkleppen zijn niet zo effectief als op de Twin Astir, en mogen dus bijna volledig uit voor het afvangen. Ze gaan duidelijk mooi synchroon, want ik kon niets van roll bemerken, op geen enkel ogenblik.
    Landing ging dus perfect, alleen wat langer dan gewoonlijk vanwege de midner effectieve remkleppen; volgende keer meer gebruiken in een vroegere fase van de landing.
    Niet veel piste over na de landing :)

    P1100241.JPG

    Ik hield het bij die ene korte vlucht, enerzijds omdat het al pokke warm aan het worden was, anderzijds omdat ik eerst een paar correcties wil aanbrengen in de zender: mix motor -> hoogteroer en remkleppen -> hoogteroer.
    Nu wil ik de overteksnelheid en -gedrag uitproberen, en de speed mode.
    Daarna eens aanvliegen met flaps.
    Ben heel blij met wat ik vanmorgen gezien heb, dit model heeft heel veel potentieel.
     
    Hans V, Hein.z en ISOLA2 vinden dit leuk.
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat ging vlot, proficiat :thumbsup:
    Is dat de plein van de condors ?
     
  14. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Neen, LAC in Lier.
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik zei het toch dat het een fijn model was.;)
    Ik heb me wel eens laten verleiden om een demo op een voetbalveld te geven.
    Dan wordt landen echt lastig over de hoge bomen.
    Ik had dus geen welfkleppen.
    Maar met de rolroeren vol omhoog spoilers helemaal open vol richting en de motor 2 standjes aan stond hij halverwege het veld stil.
    Het is een prima model.
    Hij termiekt ook best alleen hij steekt niet zo goed.
     
  16. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Jep, heel fijn! Kan niet wachten om het in thermiek uit te proberen.
    Bij het doorsteken zou de "speed" mode met de flaps negatief moeten helpen.
    En met full flaps én remkleppen moet ie volgens mij heel goed naar beneden komen.

    Vandaag ook mijn nieuwste gadget ontvangen, en kon het niet laten om het even op de ASH26 los te laten:
    P1100242.JPG
    Veel reflectie in de foto, maar met een 4S op 80% en enkele seconden op volgas, gaf die toch 740W aan, 49A. Mijn 80A regelaar heeft dus nog ruim voldoende marge.
    Leuk ding trouwens, met ppm regeling ingebouwd (geen aparte servotester nodig).
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Die van mijn broer had ook een speed stand.
    Die stak ook slecht.
    Ik heb ook de 6 meter ash gehad.
    Die stak een stuk beter.
    Maar voor het geld is het een erg fijne kist.
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Welk vleugel profiel heeft deze ?
     
  19. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    HQ 3.0/15 volgens de specificaties....
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    @Bertus Had de 6 m het zelfde profiel ?
     

Deel Deze Pagina