Beineke ASH26 4m

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Phaedra, 5 aug 2020.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik ben druk aan het zoeken maar ik weet het niet meer.

    Ik had de schueler daar staat nu dit profiel bij.
    HQ 3/14 - 3/10

    Ik weet niet of dat veranderd is want de mijne kwam ergens uit 2002.
    Het is allemaal al weer lang geleden zoals je ziet.;)

    Ik had ook de instelhoek kleiner gemaakt ligt mij bij.

    Veel van mijn bouwverslagen van toen staan helaas niet meer op het forum.
    Ik kan ze tenminste niet meer vinden.
     
  2. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Ik heb de instelhoek van stabilo op de -2° laten staan...geen idee of dat de beste waarde is.
    Als iemand me tips kan geven over hoe je dit kan beoordelen?
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Profiel dat ik bij de laatste 4 vleugels heb gebruikt HQW 2.5/12 tip HQ-W- 2.25 -10- mod xd xw voor de tip
    Instelhoek -1.25 à - 1.5 °
    Ben zeer tevreden over de zweef eigenschap en snelheid is geen probleem, heb maar in 1 kist een vario dus ik zal nog moeten ondervinden hoe snel de hoogte word afgebouwd op de speed stand, flaps en ailerons 2 mm naar boven.
    Dat is allemaal fijn afstelling , dat leer je niet met een paar vluchten
    Wat ik wel al ondervonden heb , de vleugel met de grootste koorde aan de tip toz van de wortel vlieg het slechtste span 3 m wortel 220 mm midden 220 mm tip 170 mm.
    De andere vleugels span 3 m 280 / 145 mm , span 2.5 m 250/140 mm
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat kan Berrie hier op het forum aanwezig als geen ander uitleggen.
    Dat gaat mij allemaal boven mijn pet.
    Even voor de duidelijkheid.
    Ik had dat bij mijn 6 meter ash 26 veranderd.
    Dus niet bij de 4 meter ash.
    Ik had wel winglets aan de 4 meter gemaakt.
    Gewoon omdat ik dat mooi vond.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Volgens mij heb ik die zwever een tijdje gehad. Waren kleine winglets en er zat een motor met vertraging in.
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ja klopt jij was dat.
    Dat is het enige model waar ik spijt van had dat ik die verkocht heb.;)
    Heb jij hem weer doorverkocht?
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb hem verkocht aan een forumlid, maar het was een prachtkist met enorm veel power . Met 1 accu kon ik er een hele middag mee vliegen zonder bij te laden. Met de verstoorders was landen een eitje.
     
  8. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Nog eens de telemetrie van de eerste vlucht bekeken.
    De stroom uit de BEC vertoont pieken tot 3A:
    BecA_tele.png

    De motorstroom is geheel volgens verwachting: piek van 60, neemt vrij snel af tot 50A, de regelaar is 80A, dat zit dus helemaal goed.

    EscA tele.png

    De temperatuur van de regelaar liep tot maximaal 50°C op, wat mij ook aanvaardbaar lijkt.

    Ik zag na de vlucht dat er enkele lost frames gerapporteerd waren, en als ik die over de curve van de signaalsterkte leg, dan is er niet direct een correlatie met de laagste punten in die curve

    RSSI_FL_tele.png

    Vandaag nog 2 vluchten kunnen doen, waarbij er nog een paar dingen opvielen.
    De starts verliepen met wat rugwind, en dat beviel niet zo goed; bij elke start viel de linkervleugel gevaarlijk, kon nog net een incident vermijden door volle roeruitslag; zeer nipt.
    Klim was beter nu, lichte mix op hoogteroer toegevoegd.
    Er was vanochtend best wat lichte thermiek te vinden, en met gebruik van de flaps kan dit model ongelooflijk vertragen en kort draaien, nog nooit een andere zwever (model) gehad die zo goed thermiek oppikte. Met flaps in landing stand wordt het al helemaal indrukwekkend hoe traag die kan vliegen.
    Rol is nog steeds niet voldoende met flaps in thermiek stand, die uitslagen zijn intussen aangepast.
    Beide landingen met flaps in landing stand gedaan, en wat een verschil: ik stond telkens aan het begin van de piste aan de grond, mocht remkleppen bijna terug dichtdoen om op de piste te geraken. Dat wordt even wennen, vooral omdat de snelheid zo afneemt, en dus ook de effectiviteit van de roeren. Maar het werkt wel heel goed.
    Iets dat me nu pas opviel, is dat de propeller bleef draaien als de motor uitstond. Ik had nochtans de rem aangezet; je ziet die ook duidelijk werken als het gas wordt dichtgetrokken: de prop stopt onmiddellijk.
    Na thuiskomst heb ik de regelaar nog eens aan de kabel gehangen en de instellingen nagekeken: de rem stond op 70%, ik heb die nu op 95% gezet. Ik herinner me ergens gelezen te hebben dat je die rem best niet te hoog zet wanneer je heel veel wisselt van regime, maar het nadeel is dus blijkbaar dat de prop blijft draaien.
    De instellingen zijn redelijk verwarrend (BLheliSuite): je hebt een non-damping mode die op OFF staat (dus dempen AAN), en braking, die ik dus op bijna maximum gezet heb. Ik hoop dat die prop nu wel blijft stilstaan, want ik merkte het aan de daalsnelheid met de motor uit; die was te groot voor zo'n goede zwever.

    Toen ik voor de laatste vlucht de canopy sloot, brak eht slotje af; geen goed nieuws, want omd e vleugels te verwijderen moet ik binnen in de romp zijn. Met een zeer klein schroevendraaiertje kon ik toch het slotje openwrikken, en intussen heb ik het al vervangen. Alles is dus klaar voor de volgende vlucht, met nieuwe instellingen.

    Ik kan niet genoeg zeggen hoe blij ik ben met dit model. Ik heb weer een nieuwe uitdaging gevonden in de combinatie van de flaps en de remkleppen, om die op punt te krijgen.
    Maar het is vooral een goed vliegbeeld, en zeer goed in thermiek.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Berrie vindt dit leuk.
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik had nooit last van trage rol.
    Ik vloog altijd met een vrij achterlijk zwaartepunt.
    Hij gaat dan beter thermieken.
    Van hieruit jan ik niet beoordelen of je zwaartepunt goed is maar hij lijkt wat voorlijk aan jou reacties.
    Hij wil dan wel wat sneller gevlogen worden.
     
  10. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    De trage rol is niet altijd..het ligt vooral nog aan te kleine uitslagen van de rolroeren in de thermal mode (wat positieve flaps, flaps werken niet meer samen met rolroeren).
    Hij is nog wel wat neuslastig, als ik de duiktest deed recupereerde hij nog wat te snel. Ik heb nog wel wat marge op het het zwaartepunt.
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Phedra, interessante metingen.
    Is het mogelijk de eerste serie van ~40 seconden, of de heft ervan qua tijdbasis uit te rekken en die grafiek te poste?
    Dat geeft beter inzicht hoe lang de pieken zijn.
    Ik heb een ontlader gemaakt om de belasting van de ontvanger accu in reële situaties te testen met een continue ontlading en daarbovenop pieken.
    Deze informatie kan helpen realistische ontlaadprofielen te maken.
    Wat voor en hoeveel servo's gebruik je?
     
  12. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Ik heb de volledige csv in bijlage gezet, je kijkt dan naar parameter BecA voor de stroom van de BEC, en BecV voor de spanning.
    Er zitten 3 servo's per velugel, het type mij onbekend (zitten ingebouwd, merk en type niet te zien). Verder is een nog een servo voor richtingsroer en eentje voor hoogteroer.

    Gisteren nog een paar vluchten gedaan, waarbij ik systematisch bij het loskomen uit het startkarretje een duidelijke rol naar links moest counteren. Bij nadere inspectie thuis zag ik dat het rechtse rolroer en de rechtse flap wat naar beneden stonden. Hoe dat kan is mij een raadsel, kan alleen maar betekenen dat de servo wat verschoven is, want ik heb die roeren nauwkeurig gecontroleerd voor de eerste vlucht (en toen steeg ie perfect op). Ik heb dan ook nog maar eens de instelhoek van beide vleugels vergeleken, en die staan wel degelijk perfect gelijk.
    Hopelijk is dat storende gedrag nu weg, want het is echt wel schrikken.
    In vlucht werd nog maar eens duidelijk dat het zwaartepunt inderdaad nog wel wat naar achteren kan.
    En de propeller heb ik nu niet echt meer zien draaien bij motor uit. Stilaan raakt alles in orde nu. Rol met "thermal mode" flaps was al veel beter, maar mag nog wat meer.
    Bij de laatste landing was ik nog te hoog, en zelfs met flaps en volle remkleppen moest ik hem echt aan de grond vliegen (ik landde op de kortste piste van ons terrein); ik moet met dit model rekening houden dat de remkleppen echt niet effectief zijn, en misschien de flaps uitslag wat verhogen, misschien combineren met rolroeren wat omhoog. Voor de rest wel super stabiel bij het aanvliegen en landen.
    Alleen spijtig dat het weer zo warm en klam werd, echt zeer onaangenaam weer om lang te vliegen. Na een half uurtje ben ik dan maar geland, slechts 500mAh verbruikt uit de 4500 mAh batterij. Hopelijk krijgen we nog genoeg degelijk vliegweer in de komende weken en maanden, zodat ik de afstelling kan afronden voor de winter.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Er moet wel iets mis zijn, de servo standen veranderen niet zomaar.
     
  14. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Inspectie van de rolroer servo
    P1100243.JPG

    Die kan geen kant uit, zit ook echt muurvast, ook geen overdreven speling of schade aan de tandwielen te detecteren (metal gear).
    Het enige dat ik kan bedenken is dat ik de afregeling gedaan heb met het model ondersteboven, om beter aan de koppelingen te kunnen. Er zit altijd wel wat speling op de roeren, en hierdoor misschien een verschil geïntroduceerd.
    Ik zie geen reden om hiermee nu niet te vliegen, maar hou het wel nauwgezet in het oog.
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    In mijn ervaring hielp de rolroeren omhoog echt super.
    Vandaar dat ik bij het model dat ik na die van mijn broer gebouwd heb de welfkleppen niet heb ingebouwd.
    Als je dan echt snel wil remmen geef je 2 tandjes gas bij en vol richtingsroer.
    Dat moet je wel hoger proberen want dat vereist enige ervaring.;)
     
  16. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Ik zal wat "reflex" inmixen met de remkleppen, zo kan ik er gradueel mee experimenteren.
     
  17. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Gisteravond in de klamme hitte nog een paar testvluchten kunnen doen, waaruit goed en minder goed dingen zijn gekomen.
    Het grootste probleem is niet opgelost: de ernstige linkse rol bij het starten.
    Wat ik gedaan heb om te trachten dit te verhelpen:
    • vleugels gewogen en gebalanceerd
    • alle stuurvlakken op de vleugels goed gecenterd
    • instelhoek van vleugels gemeten (aan vleugelwortel en tip) en vergeleken: zit binnen de tolerantie van de instelhoekmeter zo goed als perfect gelijk.
    Ondanks die maatregelen bleef elke start gisteren toch nog steeds een schrikwekkende ervaring: net voor het loskomen uit de dolly zie je die rechtervleugel al omhoog komen, en vlak na het loskomen gaat de linkervleugel nét niet tegen de grond. Alleen met volle stick naar rechts kan ik een ramp voorkomen. Tijdens de vlucht heb ik geen probleem.
    Er was wel redelijk wat wind gisteren, maar voor de tweede start kwam die zelfs lichtjes van links (waardoor dat je zou verwachten dat de linkse vleugel omhoog zou gaan).
    Het enige dat ik nog kan bedenken is dat de instelhoek van de motor niet genoeg naar rechts is; anders heb ik niet echt nog inspiratie. Ik moet effectief redelijk wat richtingsroer naar rechts geven bij het starten, wat dat zou bevestigen. Maar van waar komt dan die sterke rol naar links?

    Voor de rest zijn de vluchten goed verlopen. Het (grond)snelheidsverschil tegen de wind in versus met de wind mee was niet minder dan spectaculair te noemen. In landingsconfiguatie (flaps naar beneden) tegen de wind in hing het model bijna stil tov de grond. Wat veel zegt over de wind die er stond.
    Landen werd wel telkens een uitdaging, omdat ik de zon in vol tegenlicht had als ik tegen de wind in wou landen. Na een paar spannende pogingen om de zon te vermijden, met bijhorende doorstarts, ben ik dan maar met rugwind geland. Ik had nog geen reflex geprogrammeerd op de rolroeren, en daardoor was het niet makkelijk om hoogte te verliezen en een aanvaardbare grondsnelheid te houden voor de landing. Maar het lukte wonderwel, wat weer bewijst hoe veelzijdig dit model is.
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Trekt je karretje niet scheef waardoor je tegen één vleugel aandrukt? Kan er wat anders aan je karretje de oorzaak zijn?
     
  19. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Daar dacht ik ook al aan, maar voorlopig kan ik er niets verkeerd aan vinden. Het rolt mooi rechtdoor, en beide vleugels raken mooi de voorste boord.
    Ik ga nog wel een kleine verhoging aanbrengen ter ondersteuning van het voorste deel van de vleugels, zodat de flaps niet meer in aanraking komen met de rand van het karretje.
    Intussen heb ik ook een truukje toegepast om een idee te krijgen van de hoek die de motor maakt met de lengteas (een lang buisje nauwsluitend over de as van de motor schuiven, zodat die virtueel verlengd wordt), en tot mijn verbazing lijnt die bijna perfect op met de lengte as. Iets moet er verschoven zijn zijn bij het uitharden van de epoxy, want ik had er wel degelijk een hoek naar rechts aan gegeven. Dit verklaar wel waarom de boel zo naar links trok bij het starten, maar of het die rol verklaart?
    Ik ga dat probleem alleszins oplossen, ook al is het een rotklus: de neus moet er terug af, en het lager dat in de neuus zat zal waarschijnlijk terug los moeten gemaakt worden.
    Maar dit probleem moet opgelost, anders gaat het vroeg of laat eens echt verkeerd lopen bij een start.
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Heeft het niet te maken met de prop wind tegen het karretje.
    Ik bedoel de prop wind gaat in een spiraal naar achter.
    Ik had op mijn kisten veel power en trok de zwever vrij steil los al maakte ik wel eerst flink snelheid.
    Ik kan me niet herinneren dat ik er last van had.
    Ik zette mijn motoren gewoon recht.
     

Deel Deze Pagina