Beitsen van houtsoorten

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Kyak, 6 dec 2021.

  1. Kyak

    Kyak

    Lid geworden:
    14 nov 2020
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Pelt
    Hoi,

    Ik ben op zoek naar een beits om blanke houtsoorten wat meer kleur te geven. Op dit moment heb ik de walnoot en sapelli beits van Occre en het donker eiken van kolderstok.. Dit geeft toch wel een onnatuurlijk resultaat voor mij persoonlijk. Hebben jullie alternatieven die wel een mooi resultaat geven?

    Gr.
    Tom
     
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat is een lastige Kyak. Zelf gebruik ik de drie varianten van Kolderstok. Altijd even goed schudden voor gebruik . En je kan dit licht aanbrengen of juist heel nat. Zo speel ik een beetje met de kleuren. Soms wrijf ik het gebeitste ook direkt weer droog met een WC papiertje. Hierdoor blijft er net voldoende achter om iets heel licht te kleuren.
    Maar ik heb eigenlijk geen verdre ervaringen met andere merken.
     
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    Ik gebruikte altyd cetabever beits
    Maar dat is door de nutteloze moderne verfmode uit de handel
     
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.787
    Locatie:
    Ittervoort
    Heb nu een paar keer hout gekleurd met ecoline van Talens. Dit is een aquarel inkt/verf die je mooi kan verdunnen met water om het juiste resultaat te krijgen. Allerlei kleuren verkrijgbaar en geeft een egale kleur aan het hout. Nerven blijven zichtbaar ook belangrijk. Die kan je eens proberen. Als je het eindresultaat afwerkt met Deense olie, tungolie of wat dan ook krijg je een mooi resultaat.
     
  5. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    746
    Locatie:
    kop van drenthe
    Ik gebruik water beits van Clou is een poeder dat met heet water wordt bereid na afkoelen een prima resultaat voor weinig geld. Wel eerst beitsen en dan als het droog is verlijmen.
    Groet Cees
     
  6. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Ik heb een paar beitsen van het merk Rustins. Ik gebruik het meeste de licht eiken of midden eiken variant naast de walnut versie. Ik ben ermee gestart omdat ik ook de Danish Oil van Rustins gebruik als afwerking.

    Verkrijgbaar in Arnhem bij Baptist
     

Deel Deze Pagina