Belang van een goede (dure) ESC?

Kan iemand mij het belang van een goede ESC eens uitleggen?
Nu ja, het belang van een (goede) ESC (met BEC) is duidelijk: de ontvanger, servo's en motor van stroom voorzien zodat de heli niet uit de lucht valt.

Maar neem nu een 100A regelaar. Bij HK heb je die al voor een paar tiental euro's tot honderd euro.
Ga je naar Kontronik dan gaat het bedrag vlotjes over de €200, zelfs naar €300.

Wat maakt nu het grote verschil tussen een goedkope en een dure ESC?
Mijn schaalmodellen mogen gerust een betere ESC hebben, met de andere heli's (300X, T-rex450,..) vlieg ik nooit 3D en komen die ooit eens naar beneden... Tja dat is dan maar zo. (bij manier van spreken)

Dus, ik wil een goede ESC aanschaffen maar er ook geen gek geld aan geven. En kan dat bij HK, waarom niet?

Ik heb eergisteren een castle creations talon 90 besteld ideaal voor een 500/600 size alleen ik vlieg geen 3D dus daar kan ik niet over oordelen.

Groeten Hessel.

Met je bericht zeg je eigenlijk weinig.

Is een gekende ESC voor een redelijke prijs (geloof rond de €100).
Of raad je die ESC aan prijs/kwaliteit?

Waar zitten de grote verschillen (in kwaliteit?) in de ESC's?

Met je bericht zeg je eigenlijk weinig.

Is een gekende ESC voor een redelijke prijs (geloof rond de €100).
Of raad je die ESC aan prijs/kwaliteit?

Waar zitten de grote verschillen (in kwaliteit?) in de ESC's?

Ik raad die ESC aan omdat het een voor een kleine prijs een goed ding is..

De verschillen zitten vooral volgens mij in de elektronica.

groeten Hessel

Dure ESC's zijn gebouwd uit betere componenten, worden voortdurend verbeterd door verderdere ontwikkeling van de software (updates), je hebt garantie en service, de specificaties kloppen, de regelkarakteristiek is beter, dat geldt ook voor de governor en zo kan ik nog even doorgaan.

Of een dure ESC voor een bepaalde toepassing nodig is, is een andere zaak.

Goede bedenking!

Eigenlijk, doet een goedkope ESC ook z'n werk zonder risico voor de heli?
Of moet je naar de "betere" gaan om zekerheid te hebben?

In principe wel, maar reken niet op een mooie softstart.
Piekerig regelgedrag zie je vaak. In een vliegtuigje geeft dat niks, maar in een heli is dat lastig. Ga gewoon voor de middenmoot zoals een Turnigy Plush, die doen het prima en zijn toch niet zo duur.

Vaak heeft het met levensduur te maken, en het waarmaken van de specs...

Waar een hk cheap ass regelaar nog wel eens alleen in nieuwstaat de specs haalt, zal een gerenomeerd merk die specs ook na meerdere jaren gebruik nog halen.
Goedkoop is gevoeliger, soms vatbaarder voor trillingen
Kwaliteit moet ergens in zitten...

Niet gezegd dat een hk regelaar niet geschikt is voor een heli
Maar verwacht niet dat hij vele pieken over de grens accepteert. Een goede 35 amp zal regelmatige pieken van 45 accepteren, waar een cheap ass meteen uitfikt.

Pak iig een losse bec. De fets zijn gevoelig, en je wilt niet zonder besturing komen te zitten.
Goedkoop is niet erg, als je de beperkingen maar kent ;-)

Goedkoop/duurkoop is niet alleen kwaliteit maar ook merk gerelateerd en als je budget 100euro is dan is een ESC van 200 euro duur en van 90 euro goedkoop (dus dan valt een talon in de categorie slecht)

koop een CC oid en je betaald alleen al een x percentage omdat er CC oid opstaat (en geloof me ook die fikken uit:D).

Zo plak je een HK op een HK heli omdat het je geen r..t kan schelen en een BRANDED ESC op een logo/goblin/ etc. omdat je het risico wil beperken van failure

Koop waar je hem voor nodig hebt. er is niet alleen goedkoop of duur er is ook een tussenweg, echter wordt hier altijd een stempel goedkoop gedrukt als het geen CC/Kontronik,/Scorpion oid is, zelfde als met helis

Een merk regelaar zal altijd duurder zijn dan een HK regelaar.

De fabrikanten van die merk regelaars hebben een service organisatie. Zo'n organisatie kost veel geld, dat uiteindelijk de klant betaald. Maar zo'n serviceorganisatie heeft voor de klant ook voordelen.

De terugroepactie van CC van een paar jaar geleden is daar zo'n voorbeeld van.

De fabrikant ontdekt een gebrek aan zijn product en roept deze terug voor vervanging of herstel.

Ook reparaties worden door een service organisatie uitgevoerd.

Maar uiteindelijk is het de klant die kiest voor een full service product of een soort wegwerpproduct.

das precies wat ik bedoel, men kijkt alleen naar hk en de "merken" :cool: want een tussenweg is er schijnbaar niet. (turnigy, copterx, ICE, Hobbywing zijn toch ook merken???;))

En de termen van service is top ......loool, echt een cracker om de prijs te rechtvaardigen,

slecht voorbeeld trouwens van CC, eerst moeten er tig helies crashen en uitfikken voordat men in de gaten heeft dat er iets mis is (en dit was nog van verleden jaar). Noemen wij hier mosterd na de maaltijd. top zon service maar koop je dan een goed product of een betaal je dan voor de service mocht er iets fout zijn:confused:

dacht dat het hier om de kwaliteit van het product ging, als je die service vaak nodig zou hebben is het product dus eigenlijk prut alleen de service is goed.(nu weet ik wel dat iets overtrokken is, want het zijn uitzonderingen dus eigenlijk heb je de service niet nodig),

Ik zei ook, je koopt iets waar je het voor nodig hebt. je doet geen super goedkope ESC in een heli van 1500Euro, net zo min als dat je een peperdure ESC op een heli van 100Euro zet.:D

Niet elke goedkope ESC is slecht en niet elke dure ESC is goed, niet bij elke dure ESC heb je goede service en niet bij elke goedkope ESC heb je slechte service. Al zullen de verhoudingen tuurlijk in het voordeel liggen van de dure:p

Wie zegt dat een dure regelaar beter is dan een goedkope?
Er is eigenlijk (voor zover ik weet) nog maar 1 merk dat zij eigen regelaar ontwikkeld en in Europa produceert, dat is Kontronik.
En de Kontronik blijkt zeer efficient te zijn, dus zuiniger met stroom.
De rest wordt in China geproduceerd en dan wordt er een "merk" opgeplakt.
Ik ben in de fabriek geweest waar Sunrise (Himodel) regelaars gebouwd worden.
Voor F5B was de 150A regelaar te traag dus ik heb de software wat aangepast en toen was ie wel geschikt.
Bij mijn bezoekje daar bleek dat men daar de regelaars voor YGE bouwt.
YGE wil een bepaald type FET op zijn regelaar en zijn eigen (slechte) software.
In de praktijk is de Sunrise ICE 150 beter, sterker en blijft koeler.
Kost ook maar 60 euro en dezelfde regelaar kost bij YGE 300 euro.
Jeti Mezons worden ook in China gebouwd.
Ik heb er 1 meegenomen, in Jeti doosje, met jeti stickers, etc.
Het meeste wordt er verdiend door de "importeur".
Dat is het grote prijsverschil.
Ik weet niet waar de Castles gemaakt worden, ik denk zomaar in Mexico of misschien ook China.
Ik denk als je gaat zoeken je ook wel een Castle met een andere sticker kan kopen voor 25% van de prijs.

Duur of goedkoop, goed of slecht.. dat ligt aan hoe en waar je hem gebruikt.
De zwakste schakel is altijd de gebruiker die niet weet hoe hij iets in moet programmeren.

Koop gewoon wat je kan betalen en waar je goede dingen over leest.
Een merk is alleen maar een stickertje en een organisatie waar veel managers zitten die allemaal geld willen verdienen.

En over service..
Ik heb in een modelbouwwinkel gewerkt en in de praktijk is, als ie stuk is dan is de klant altijd de schuldige.
Dat bepaalt de importeur.
Als ik een defecte Sunrise regelaar heb (of Hobbyking) dan stuur je hem terug en negen van de tien keer krijg je gewoon een nieuwe.
Bij Hacker, Kontronik en zo krijg je een nieuwe als je er 65% van de nieuwwaarde voor betaald.
Dat is een zogenaamde coulance regeling.
Is trouwens ook zo bij YGE, als je de beste man zover krijgt dat hij iets voor je wilt doen.

GJ

En over service..
Ik heb in een modelbouwwinkel gewerkt en in de praktijk is, als ie stuk is dan is de klant altijd de schuldige.
Dat bepaalt de importeur.
Als ik een defecte Sunrise regelaar heb (of Hobbyking) dan stuur je hem terug en negen van de tien keer krijg je gewoon een nieuwe.
Bij Hacker, Kontronik en zo krijg je een nieuwe als je er 65% van de nieuwwaarde voor betaald.
Dat is een zogenaamde coulance regeling.
Is trouwens ook zo bij YGE, als je de beste man zover krijgt dat hij iets voor je wilt doen.
Dan heb je bij de verkeerde winkel gewerkt. Bij een échte modelbouwwinkel wordt je gewoon geholpen en weten ze dat er heus wel eens een maandagochtend model tussen kan zitten.
Dat is met alle electronica zo, soms komen ze kapot uit de doos, daar valt niks aan te doen.

Nee, dat lag niet aan de winkel, dat lag aan de importeur.
De winkel stuurt het op naar de importeur dus de winkelier heeft daar niets over zeggen.
En als je een defecte regelaar naar YGE stuurt gaat Heino heel moeilijk doen en als hij een goede bui heeft dan mag je een nieuwe kopen voor 65-70% van de waarde.
Zelfde bij Hacker, Schulze...
Kontronik heb ik geen ervaring mee maar motoren ruilen ze kostenloos om, regelaars misschien ook.
Bij Castle kan er soms moeilijk en soms makkelijk gedaan worden.
Als je loggegevens meestuurt en daarmee kan bewijzen dat je binnen de specs gebleven bent dan ruilen ze hem vaak kostenloos om.
Ik ben importeur van Markus regelaars geweest, daar werd vanaf de fabrikant gewoon gezegd, als ie stuk is kunnen ze hem weggooien, geen garantie.
En dat waren 300 Euro regelaars.

GJ

Nee, dat lag niet aan de winkel, dat lag aan de importeur.
De winkel stuurt het op naar de importeur dus de winkelier heeft daar niets over zeggen.
En als je een defecte regelaar naar YGE stuurt gaat Heino heel moeilijk doen en als hij een goede bui heeft dan mag je een nieuwe kopen voor 65-70% van de waarde.
Zelfde bij Hacker, Schulze...
Kontronik heb ik geen ervaring mee maar motoren ruilen ze kostenloos om, regelaars misschien ook.
Bij Castle kan er soms moeilijk en soms makkelijk gedaan worden.
Als je loggegevens meestuurt en daarmee kan bewijzen dat je binnen de specs gebleven bent dan ruilen ze hem vaak kostenloos om.
Ik ben importeur van Markus regelaars geweest, daar werd vanaf de fabrikant gewoon gezegd, als ie stuk is kunnen ze hem weggooien, geen garantie.
En dat waren 300 Euro regelaars.

GJ
Dan was het alsnog een slechte winkel.
Als consument heb je niks met de importeur/fabrikant te maken. Al gaat de fabrikant op z'n kop staan: als consument heb je een overeenkomst met de winkelier, en hoe de winkelier dat onderling regelt met de importeur of fabrikant doet er niet toe. Vergoed de fabrikant alles? Of juist helemaal niets?
Als consument heb je recht op een goed werkend product, ongeacht wat de fabrikant/importeur er van vindt.

Gooit de winkel het dus op 'de fabrikant vindt dit of dat' of 'de fabrikant betaald niet' dan heb je daar als consument niks mee te maken; je hebt namelijk een overeenkomst met de winkel, die dient voor een goed product te zorgen.

Ik heb een Castle regelar,

en omdat ik weet hoe ik die voor mijn belang in moet stellen,
heb ik dat ook gedaan,
van softstart over soft omschakelen na de idle's en governor is veel mogelijk,

de regelaar woord amper warm (120A voor een 700er heli)
en doet precies wat je aan hem vraagt !!

Dus dat ding heeft ook zijn prijs, die ik betaalt heb, en ik ben tevreden.

Groet
Uwe

Laatst bewerkt:
Leuk verhaal van hoe het in de ideale wereld zou moeten zijn maar probeer het eens...
Ga eens naar een goede winkel (dat wordt heel lastig want IK zou er geen een weten in Nederland) en probeer daar een defecte regelaar, waar aan gesoldeerd is omdat je de connectors en zo aan moet sluiten, vergoed te krijgen.
Dat zal lastig worden.
En probeer dan maar als klant je gelijk te halen.

Garantiegevallen lopen altijd via de importeur of fabrikant.
Als de winkelier elke regelaar zomaar om zou wisselen voor een nieuwe dan kan ie binnen een maand zijn faillissement aanvragen want hij krijgt niets vergoed van de importeur/fabrikant.
De marge op modelbouw is nu ook niet zo hoog dat je goud geld verdiend.
Ik heb destijds veel Robbe en Acoms regelaars verkocht voor autootjes.
Van de laten we zeggen 10 die defect waren hebben we er misschien 2 vergoed gekregen, de rest was reparatie tegen betaling of gewoon onreparabel.
En dat was bij alle winkels zo.
Bij 1 winkel zijn we zelfs de deur uitgescholden toen we daar terugkwamen met iets wat niet OK was.
Ik zal geen naam noemen maar hij zit in Den Bosch.
En per jaar gaf ik daar zo'n 10000 gulden uit aan modelbouw.

Het is allemaal een beetje off topic aan het worden.
Om weer on topic te gaan..
Koop de goedkoopste regelaar waar je goede dingen van hoort, ze komen toch bijna allemaal uit China.
Reken erop dat niets gratis is.
En voor de zogenaamde "service en garantie" moet je betalen, ook voor het mooie stickertje en de marketing die sommige merken doen.

GJ

Goed, ik mag dus eigenlijk aannemen dat het prijsverschil em zit in:

- kwaliteit van en controle op onderdelen
- software updates en (garantie)service
- levensduur
- constante en betere output

Ik ben niet van plan een ESC van €300 in een heli van misschien €1.000 te steken. Toch niet als een goedkopere ESC de heli ook in de lucht houdt en een dure ESC géén garantie is dat die em wel in de lucht zal houden.

Concreet ben ik in de eerste plaats op zoek voor een ESC met BEC (intern of extern ben ik nog niet uit) voor een 600-size heli met een Turnigy 600T 1100kv motor alsook een andere 600-size met een 600T 880kv motor.
Voorlopig heb ik 3 eisen:
- betrouwbaar
- goede softstart
- goede gouvernor

Ik heb al één YEP 100A ESC die toch (erg) goede reviews krijgt. Kost een €40. Maar nog niet mee gevlogen dus kan niet zeggen dat hij snel warm loopt of zo.
In principe zou ik er zo nog één bestellen. Maar ik wil gerust een andere / betere aanschaffen tot een budget van rond de €100 of zo.

Het verschil zit vaak niet in onderdelen, ook niet in de kwaliteit van de gebruikte materialen.
Levensduur is bij de meeste gebruikers ook geen issue, componenten houden het een x aantal uren uit.
Het enige dat kan slijten bij een regelaar zijn de condensatoren.
Je kan die zelf vervangen, hele goede zijn 50 cent per stuk.
Het verschil zit in:
Hoeveel mensen willen er aan verdienen (fabrikant, importeur, winkelier) en wat voor imago wil het merk achterlaten.
YGE wil duitse degelijkheid laten zien, alleen jammer dat het grootste deel uit China komt.
Castle wil "proud that i am from the USA" laten zien, sponsort ook veel wedstrijdvliegers.
Sunrise is gewoon de fabriek, of ze nou een regelaar aan jantje of pietje verkopen maakt ze niks uit.
Als ik er 100 bestel dan kan ik mijn eigen naam erop laten zetten.
Inkoop zijn de ICE150 zo'n 40 Euro, als ik er meer zou afnemen zakt de prijs.
En dan verdient de fabriek er goed op.
Dus de productiekosten van een regelaar zullen maximaal zo'n 25 euro zijn.
Dat geldt voor elke regelaar die in een lage lonenland gebouwd wordt.
Alles wat ie meer kost is transportkosten en winstmarge.

By the way, een YEP is niet hetzelfde als een Sunrise.
De YEP regelaars kunnen niet de extreem hoge stromen aan die de Sunrise aankunnen.
En de YEP regelaar heeft de YGE software, en die zit vol met fouten.

In een heli weet ik niet wat er gebeurd en wat de eisen zijn.
Softwarematig is een Castle erg fijn, maar je kan ook zoveel instellen dat je hem ook daardoor stuk kan maken.
Als ik zelf een heli zou vliegen zou ik denk ik een Castle kopen, ergens in Duitsland of uit de USA, daar zijn ze stukken goedkoper dan in Nederland.
En een Castle, omdat daar veel kennis over is (hoe je hem in moet stellen) en de Castles niet heel duur zijn.

GJ

Back