Belangrijk! Aangepaste puntentelling F5J

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
F5J is duidelijk een succes. Helaas past het daardoor allemaal niet meer, aangezien veel velden niet meer ruimte bieden dan 7 doelen. Swalmen was vorig jaar de enige wedstrijd waarbij we met 10 doelen (en dus grotere groepen) hebben gevlogen en dat was geen succes.

Ik heb de afgelopen dagen hard nagedacht over een oplossing.
De enige optie is het verkorten van de vliegtijd maar dat is te makkelijk met de huidige puntentelling, waarbij het meestal lonend is rond de 200 meter te starten

Om iedereen toch voldoende starts te bieden heb ik als wedstrijdleider daarom voor 2014 de volgende local rules ingesteld:

- De werktijd bedraagt 5 (vijf) minuten.
- De aftrek voor de starthoogte bedraagt:
* tot 75 meter 0,5 punt per meter aftrek;
* boven de 75 meter 3 punten per meter aftrek.

Ik reken op jullie begrip om iedereen voldoende starts te kunnen laten maken.

He, een soort short track F5J. Klinkt wel heel spannend en flitsend. F5J-s

Ik ben voor, zelfs als het maar een 1 april grap is, denk dat dit ook massa's supporters en fanclubs gaat opleveren.

Groet

Blacquièrdinges

Ik stel voor om de motor dan maar niet te gebruiken en je toestel zo hoog mogelijk de lucht in te werpen. Dan wordt het echt een fysieke sport!

Jb

we willen minimaal 5 rondes vliegen. Er passen 3 vluchten in een uur.
Maximale groepsgrootte gezien de velden = 7 deelnemers.

3 groepen, 5 rondes = 15 starts = 5 uur zonder pauze
4 groepen, 5 rondes = 20 starts = 7 uur zonder pauze (dat betekent 17.30u klaar....)

4 groepen van 7 betekent maximaal 28 deelnemers.
Anders ga je naar 5 groepen en dan kom je op
5 groepen, 5 rondes = 25 starts = ruim 8 uur zonder pauze. Dan ben je niet voor 19.00u klaar........

F5J groeit! Tijd voor een wat strakkere aansturing bij de start. Net als de bus en trein is er elk kwartier een start, zorg dat je klaar staat, dan kun je naar 4 vluchten per uur en is je probleem opgelost.

Om het aantal vluchten verder te verhogen, kun je ook de 2e groep laten starten halverwege de werktijd van de eerste groep. Anders is het maar zonde van de landingsdoelen, die liggen daar maar te wachten tot de groep weer komt landen. Kun je net zo goed de volgende groep alvast vanaf die doelen laten starten...

Groep 1 start, 2.5min later start groep 2...
Groep 1 komt 2.5min later landen, waarna groep 3 meteen weg kan... groep 4 volgt 2.5min later :)

Gerben

Als iedereen exakt 10 minuten vliegt is dat geen probleem. Alleen niet iedereen vliegt 10 min. Kan dan gezellig druk worden bij de landingsstip
icon10.gif

Enige bottleneck die er is zijn de loggers. Zodra de laatste landing er is kan er weer gestart worden mits de beide groepen dan voorzien zijn van een logger.

Als iedereen exakt 10 minuten vliegt is dat geen probleem. Alleen niet iedereen vliegt 10 min. Kan dan gezellig druk worden bij de landingsstip

O dat is geen probleem. We landen voortaan met 90graden crosswind. Landt je binnen 1 minuut van de max werktijd kom je van rechts landen. Landt je meer dan 1 minuut te vroeg kom je van links landen.

Enige bottleneck die er is zijn de loggers.
Niet bij deze deelnemersaantallen, dan kunnen we er gerust een paar meer aanschaffen :-)

Ik zit ook te denken om gewoon op één stip te landen. Dan heb je altijd mensen die bij gelijktijdige nadering meer risico willen nemen en zichzelf voor de volgende ronde uitschakelen, waardoor de groepen snel kleiner worden.
Dat is bij de Formule 1 natuurlijk niet anders. Wil je inhalen en neem je veel risico? Prima, zelf weten. Maar niet miepen als het mis gaat.

We kunnen natuurlijk ook een 3D landingsstip aanleggen. Gewoon 2 tafels op elkaar kunnen er 3 tegelijk op dezelfde stip landen.. En dan wel boven elkaar.

Of priklandingen verplicht stellen. Dan komt iedereen verticaal aan en dat scheelt veel ruimte. Dartpijltjes botsen ook zelden op elkaar.
Ik denk dat voor dít voorstel zéker voorstanders te vinden zijn!

Ik stel voor om het wat radicaler aan te pakken. Laten we de avond voor de wedstrijd een quiz houden voor de punten verdeling en dan de wedstrijddag lekker paar vluchtjes maken.
Iedereen kan in de periode tussen 10 en 17 max 5 vluchten maken waarvan de slechste 2 tellen. Die worden erna met de quiz resultaten verrekend en hebben we de winnaar.

Druk om te presteren is weg, iedereen kan mee doen geen dure super f5j kisten nodig. Dus kunne we nog meer aangroei verwachten!

F5J to win!

Geen gewone landing maar vangen. Kan je meteen van het veld en hoeft de volgende groep niet zo lang te wachten.

Back