Hallo schaalvliegers:
Afgelopen zondag een tamelijk schokkende ontdekking gedaan:
De bout waarmee de rotorkop op de as bevestigd word (bestelnummer 053) bleek bij mijn BO 105 glad doormidden te liggen en was reeds bezig zich naar buiten te werken. Gelukkig is het niet tot een crash gekomen.
Uiteraard deze bout bekeken, om uit te vinden waarom deze toch wel belangrijke
bout gebroken is.
Uit de afdrukken op de schacht valt af te leiden dat bij deze bout de afschuifkrachten op twee plekken aangrijpen: ongeveer ~3~4 mm vanaf de kop, en precies daar waar schacht en schroefdraad elkaar tegen komen.
Die laatste is van nature het zwakste punt in iedere bout, en hier is de bout dan ook gebroken.
Ieder voor zich natuurlijk, maar ik zou iedereen met een meerbladsrotor in combinatie met 12 mm as dringend willen adviseren deze bout even te inspecteren, en als de afdruk van de krachtoverbrenging te dicht bij het begin van de schroefdraad ligt, de bout te vervangen door een langere. Bijvoorbeeld bestelnummer 098, die zo te zien net 2 mm langer is en waarschijnlijk dus ook een 2 mm langere schacht heeft.
Groet, Bert
Afgelopen zondag een tamelijk schokkende ontdekking gedaan:
De bout waarmee de rotorkop op de as bevestigd word (bestelnummer 053) bleek bij mijn BO 105 glad doormidden te liggen en was reeds bezig zich naar buiten te werken. Gelukkig is het niet tot een crash gekomen.
Uiteraard deze bout bekeken, om uit te vinden waarom deze toch wel belangrijke

Uit de afdrukken op de schacht valt af te leiden dat bij deze bout de afschuifkrachten op twee plekken aangrijpen: ongeveer ~3~4 mm vanaf de kop, en precies daar waar schacht en schroefdraad elkaar tegen komen.
Die laatste is van nature het zwakste punt in iedere bout, en hier is de bout dan ook gebroken.
Ieder voor zich natuurlijk, maar ik zou iedereen met een meerbladsrotor in combinatie met 12 mm as dringend willen adviseren deze bout even te inspecteren, en als de afdruk van de krachtoverbrenging te dicht bij het begin van de schroefdraad ligt, de bout te vervangen door een langere. Bijvoorbeeld bestelnummer 098, die zo te zien net 2 mm langer is en waarschijnlijk dus ook een 2 mm langere schacht heeft.
Groet, Bert
Laatst bewerkt: