Belgische sleper De Zeehond 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marc w, 12 okt 2014.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Meer dan een jaar geleden, op de “open marine dagen te Zee Brugge” startte mijn nieuwe project.

    Een babbel met de kapitein , een afgevaardigde van de rederij , 150 zelf genomen foto’s waaronder enkele van de plans, een handvol foto’s van tijdens de bouw en een scheeps-fische met hierop zij voor en dek zicht . Hiermee zijn we van start gegaan in DELFTship. Op het einde van vorige zomer had ik een vrij correct spantenplan op de pc staan, behalve de neus en de skeg, die kreeg ik maar niet zoals het hoorde.

    Tijdens een bijeenkomst te Antwerpen van Belgische modelbouwers ging plots een deur open die mijn laatste probleem zou oplossen tijdens een gesprek met enkele aanwezigen kreeg ik de ontbrekende info in handen waardoor ik het spantenplan correct kon vervolledigen.

    Deze zomer tijdens de afbouw van de PT117 kwamen de ondertussen op schaal geprinte plans regelmatig boven en werden er overal netjes maten bij genoteerd zodat we tijdens de bouw en de zoektocht naar geschikte materialen niet steeds de meetlat zullen moeten bovenhalen.
    Hoog tijd om te starten met de bouw van de Zeehond , de trots van onze Belgische vloot te Oostende.

    De begin fase zal langzaam verlopen vermits ik ik nog alllerlei andere klusjes te klaren heb om dan tijdens de wintermaanden op volle bouw snelheid te komen. Natuurlijk leggen we de lat opnieuw een beetje hoger en gaan we schaal 1/35 aanhouden om de nodige details te kunnen aanbrengen.

    beknopte technische info:
    Lengte: 39.5 m / 113 cm
    Breedte: 10 m / 28.5 cm
    aandrijving : 4 blads schroef in draaibare straalbuis + boegschroef
    extra uitrusting 3 blusmonitoren, sleep haak en lier

    enkele foto’s van het 1/1 model gevonden op het www:



    Het eerste deel van ons nieuw bouw verslag.
    Nog wel geen spectaculaire vorderingen maar de werkbank kan niet meer ingenomen worden door wat anders , wat al zeker een pluspunt is.
    De spanten waren afgedrukt en ik heb deze geplastificeerd, zo kan ik steeds 1 spant weg knippen en houd ik een stevige mal over om de volgende af te tekenen.

    De achterste 11 spanten zijn reeds overgebracht op het hout en liggen klaar om uit te zagen.



    Momenteel liggen 21 spanten en een kiel uitgezaagd te wachten.
    volgende werken zijn: deze controleren een beetje bij te schuren en de breeklijnen, bovenkant reling en onderkant dek, half inzagen.
    Zo kan ik na het beplanken de spanten makkelijk verwijderen tot onder het dek.
    Ondertussen gaan we op zoek naar een stevige bouwplank om de spanten en kiel op vast te zetten.

    Hiermee is de start genomen.
    Vgr Marc
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2017
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik ben benieuwd, het lijkt me in ieder geval een uniek model, en ook te gebruiken als blusboot, met die 3 spuitmonden. Succes met de bouw.
     
  3. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
    mooi slepertje
    succes met de bouw
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ]kleine update om te laten zien dat we nog bezig zijn.
    de uitgetekende spanten zijn nu bijna allemaal uitgezaagd en voorzien van een passing met de kiel.
    De boeg en kont zijn als laatste nu nog aan de beurt. Daarna nog even bekijken of er geen spanten dienen bijgemaakt te worden in het midden.
    Alles staat nog losjes in elkaar en is zeker niet uitgelijnd, het gaat enkel om de passing met de kiel voorlopig.

    we blijven stilletjes bezig
    vgr Marc
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2017
  5. r.driesse

    r.driesse

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Ridderkerk
    Dat wordt weer een mooi bouwverslag, veel suc6, ga ik zeker volgen.
    mooie schaal ook om te gaan bouwen.
     
  6. OVL

    OVL

    Lid geworden:
    6 nov 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Grimbergen, Belgie
    Ziet er goed uit Marc,
    eindelijk eens een Belgische boot :banana::thumbsup:
     
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Laatst bewerkt: 20 jul 2017
  8. bmweetje3

    bmweetje3

    Lid geworden:
    30 sep 2011
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Velden
    zo dat is weer een hele klus, ziet er goed uit. Gaan we volgen.
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    De afgelopen dagen s 'avonds voldoende tijd gevonden om enkele plankjes op zijn plaats te lijmen .
    [​IMG] waren wel redelijk brede en/of lange [​IMG]
    We zijn constructie lijm ( broes lijm ) aan het gebruiken zodat ik kleine foutjes toch nog kan corrigeren. ( spanten zagen met een ele wipzaag is toch niet mijn sterkste troef, en elke mm verschil zie je inderdaad bij een knikspant )

    Eerst zoveel mogelijk rondom ter hoogte van het dek de eerste repen hout geplaatst, daarna zijn we de bodem plaat en eerste knik beginnen aan te brengen.
    De scheg staat er nog los op, deze moet nog verdikt worden en de boring voor de as zou ik nog graag uitvoeren voor alles vast zit aan elkaar.

    straks nog enkele plankjes trachten te lijmen.
    we blijven bezig , tot later
    vgr Marc
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2017
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Laatst bewerkt: 20 jul 2017
  11. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    dat ziet er al heel goed uit :)
    ik ben benieuwd hoe hij word
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wel een lastig model hoor zo'n knikspant.
    Het strak houden van die knikken zal de grootste moeite kosten straks met plamuren en schuren.
     
  13. ronny de zeeman

    ronny de zeeman

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    245
    Locatie:
    oostende
    dag marc,
    heb ge de tekeningen voor de scheg?
    word nog een aardig werkje,om ze te bouwen
    groeten,ronny
     
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    @Baggeraar, dat was een deel van de uitdaging, tot nu toe heb ik de knik lijnen aardig weten te handhaven. Hopelijk lukt dit straks inderdaad ook nog.
    @ ronny, de tekeningen heb ik maar daar stopt het voorlopig, dus nog wel wat werk voor de boeg de komende dagen.

    ik blijf jullie op de hoogte houden van de vorderingen, en als ik problemen tegenkom hang ik wel aan de bel.
    vgr Marc
     
  15. OVL

    OVL

    Lid geworden:
    6 nov 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Grimbergen, Belgie
    Ziet er haal goed uit Marc,

    prachtig werk !!!!!! :D:D
     
  16. Denbee

    Denbee

    Lid geworden:
    13 dec 2008
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Gorinchem
    Mooi project van een mooi schip, Marc. Ik ga dit volgen!
     
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Merci , voor al jullie positieve feedback die ik reed mocht ontvangen over dit project
    e voila,
    de kont is ook dicht, meteen wat bij geschuurd en op de plaatsen waar het fineer hol was komen staan meteen wat plamuur er tegen aan.
    De romp zelf is kaar om in een dekentje met epoxy te hullen.
    Maar eerst de scheg nog definitief maken en plaatsen, dat is voor een volgende keer.

    vgr Marc
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2017
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    en dan het voorlopig laatste deel van dit hoofdstuk, de scheg.

    we zijn begonnen met de roer doorvoer te boren en een voorlopig buisje geplaatst zodat uitlijning met de schroef as wat nauwkeuriger kan uitgevoerd worden.
    De boring voor de as kon ik niet vroeger maken , daar ik er geen rekening had bij gehouden bij het fabriceren van de spanten kon ik pas de doorvoer maken na het beplanken. De boring viel namelijk op de kruising van een spant en de kiel die ik nu volledig heb weggenomen.
    we hebben gekozen deze in styroduur te maken en later te bekleden met epoxy. daar de zijkanten recht liepen volstond het om boven en onderzijde te vervaardigen, daar een laag isolatie plaat tussen en maar schuren tot de gewenste vorm was bekomen.
    Later nog een stukje kunststof er tussen gelijmd voor de aller dunste kanten.
    En dan plots een beetje paniek want ik kreeg de schroef niet tussen scheg en roer??????? Na wat vergelijken met de bouwtekening kwam al vlug het verlossende antwoord, de roer koning was een spant verkeerd geboord. Oef dat was vlug opgelost. En dan zeg ik zelf soms nog ,alles 2x meten en nameten voor ge boord of zaagt.
    Uiteindelijk staat ze er dus op, het enige dat nog rest is de romp in de epoxy zetten en de valse kiel en roer hiel plaatsen.
    Helaas zal dat even moeten wachten want ik moet al het materiaal hiervoor nog gaan bij elkaar sprokkelen.

    Natuurlijk nog een hoop fotokes om mijn verhaal een beetje duidelijker te maken.

    tot later, vgr Marc
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2017
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ga meteen de daad er bij het woord voegen en we gaan verder.
    Vermits ik op het www uiteenlopende info vond met betrekking tot verwerking van epoxy bij lage temperaturen ben ik afgelopen week eens een babbel gaan maken met de epoxy/polyester expert hier in de buurt ( herstelt alles aan wagens).
    Zijn antwoord was simpel , hoe kouder en vochtiger de temperatuur, hoe langer word het uithardings-proces, des te sterker word de epoxy, zolang je maar boven de 5°C blijft. Voor polyester ligt het wat ingewikkelder maar daar had ik geen boodschap aan.
    Dus nieuw doekje en 0.5L epoxy meegebracht.
    Deze voormiddag alles netjes op maat geknipt en alle benodigde attributen klaargelegd. En daarna maar mengen , roeren, rollen, deppen,.......
    fotokes zullen intresanter zijn vermoed ik [​IMG]
    Momenteel Staat ze in het tuinhuisje, daar zakt de temperatuur iets minder tijdens de nacht. En nu maar wachten tot alles uitgehard is zodat we weer verder kunnen. vgr Marc
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2017
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    mr boat zegt:
    UITHARDINGSTIJD EN NAHARDEN
    De uithardingstijd (of pot life) wordt mede bepaald door de omgevingstemperatuur. Ideaal is ca. 18-20 graden. Bij een lagere temperatuur kan er nog prima gewerkt worden alleen zal het uitharden dan langer duren. Wij raden aan om epoxy niet te gebruiken bij een temperatuur lager dan ca. 10 graden.


    Harjon:
    Epoxyharsen bij voorkeur niet verwerken beneden 18°C. Het is zeer zeker van belang dat de temperatuur van epoxyhars en verharder ca. 20°C. is. De harder is al na een korte uithardingtijd ongevoelig voor vocht, terwijl ook bij lagere temperaturen tot ca. 10°C. nog een redelijke uitharding wordt verkregen.

    --:
    WEST SYSTEM 205 Verharder is samengesteld op basis van een chemisch geactiveerde
    polyamine. Deze zorgt voor een goede uitharding bij temperaturen vanaf 5 °C. Deze verharder
    heeft snel uithardende eigenschappen en verkort de verwerkings- en uithardingstijd. Hierdoor
    wordt de kans op een onvolledige uitharding bij lage temperaturen praktisch uitgesloten.
     

Deel Deze Pagina