Belgische sleper De Zeehond 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marc w, 12 okt 2014.

  1. ward

    ward

    Lid geworden:
    2 jul 2006
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Roeselare (West-Vlaanderen)
    mooi, mooi, "details", wauw zeg! Op schaal 1/35, moeten die details wel aandacht hebben.
    Vakkundig in elkaar geknutseld:worship:
    grt
    Ward
     
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    En we zijn weeral enkele weken verder, het schilderen gaat elke avond een beetje verder en zo zijn we toch al een flink stuk opgeschoten.
    In plaats van afplak tape heb ik dit keer geopteerd voor maskol vermits er weinig rechtdoor was leek me dit moeite om te proberen.
    We zijn nog niet helemaal klaar maar wat tussendoor foto's worden hopelijk wel gewaardeerd.
    en ondertussen zijn we hier beland, sommige onderdelen staan nog in dry-fit.
    en dan is er nog een werkblad met nog niet helemaal klaar.
    en als deze ook klaar zijn kunnen we terug gaan bouwen aan het bovenste gedeelte van de mast.
    tot later , Marc
     
  3. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Maskol, nooit van gehoord, weeral iets bijgeleerd.
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Heb het van een figuur schilder maar word in veel takken van de modelbouw gebruikt.
    het is een flexibele rubberlaag waar geen verf onderkruipt maar toch makkelijk lost.
    grote voordeel is natuurlijk dat het alle vormen volgt, had het vooral gekocht om mijn leds mee in te smeren voor het spuiten van de stuurhut.
     
  5. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Slim! Erg handig inderdaad. Vroeg het me ook al af maar dit schept duidelijkheid.
     
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Het doet een bouwer toch deugd dat er steeds geïnteresseerden zijn die blijven komen kijken naar de vorderingen.

    Een nieuwe reeks foto's en een beetje toelichting over de vooruitgang van het schilderwerk en definitieve montage.
    voor de stuurhut hebben we nog een stoel, stuurwiel en enkele tassen getekend en laten uitprinten waarna deze konden geschilderd en geplaatst konden worden.
    Op de kaarttafel meteen ook enkele zee en havenkaarten gedrapeerd.
    Vermits ik toch aan het tekenen was meteen ook een test versie van de basissteun voor de blusmonitors getekend en laten printen.
    En dan een totaal plaatje , de gele schoorstenen en het dak van de stuurhut zitten nog los. Alle overige onderdelen zijn definitief vast gezet.
    onderaan in het midden tussen de bovenmast, die alvast een eerste laagje verf heeft ontvangen en het interieur van de stuurhut, het gemonteerde steuntje voor de blusmonitor
    En dan nog eentje vanaf voor en achter, de zijde tegen de muur is bijna gelijk aan de gefotografeerde vandaar dat ik nu het schip niet heb gedraaid om ook hiervan een foto te nemen. Maar die heb je zeker nog te goed bij een volgende update.
    Hopelijk tot snel , Marc
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.540
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Complimenten met de uitvoering, ik had ook meer details in het stuurhuis van mijn Dockyard V willen aanbrengen.
    Nu is de Dockyard V geen zeegaand schip, dus een kaartentafel is niet van toepassing.
    Helaas heb ik het stuurhuis gebruikt voor de aansluiting van de stoomfluit en de keteldruk manometer..

    Mooi werk, ik kijk uit naar je volgende verslag.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er mooi en natuurgetrouw uit, Marc. Mag ik vragen hoe je de zeekaarten hebt gemaakt? Bij voorbaat dank. Gr. Klaas.
     
  9. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Giessenburg
    Het wordt een prachtig model Marc
     
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    gezocht en gevonden op het www, is toevallig een kaart van onze vlaamse kust de haven van oostende en zeebrugge , vond het wel heel toepasselijk.
    Ik heb ze verkleind naar 2x3 cm en uitgeprint op dun papier, je kan er wel je weg niet meer op vinden zo klein, maar vanop afstand lijkt het net echt.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    @ stoompomp , vermoedelijk zie ik je eind van de maand in Veldhoven ( stoomgroep zuid ) wij staan er met de club MVT ,stoom en elektrische schepen, de zeehond komt ook mee.
    misschien zijn er ook nog wel andere aanwezig aldaar?
    @ alle andere geïnteresseerden , bedankt weer voor jullie reactie .
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.540
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik ben aanwezig bij de NVM afdeling Rotterdam.
    Hopelijk heb ik dan de nieuw ontworpen keteldruk gestuurde vlamregeling gereed.
     
    Marc w en Jan Walpot vinden dit leuk.
  13. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Giessenburg
    Hoi Marc, leuk je te ontmoeten in Veldhoven en bedankt voor je waardering voor de Maarten. Ik heb nu de kans gehad jouw Zeehond in het echt te bewonderen en ik vind het een stoer schip waarop jij ook trots mag zijn.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  14. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Dat ziet er allemaal weer piekfijn uit Marc ! Ik ben zelf geen liefhebber van Maskol, het spul is niet altijd even makkelijk precies aan te brengen en het verwijderen ervan kan lastig zijn (zeker als het in kieren gelopen is). Ik gebruik zelf graag Bruynzeel kneedgum, is ook erg handig om kleine onderdelen tijdelijk te bevestigen (bv voor spuiten).

    Als ik me niet vergis heb je Italeri PT boat figuren gebruikt als bemanning ?

    Groet,

    Arjan
     
    Marc w vindt dit leuk.
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dat heb je goed opgemerkt Arjan
     
  16. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    wauw marc een topmodel ziet er super uit ik heb wat gemist maar :worship:
     
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Na de grote opkuis in de tuin en de vernieuwing van onze slaapkamer en berging in het voorjaar en dan weer de vakantie in de zomer geeft buiten de vaardagen in de club niet veel vrije avonden om te bouwen.
    Toch vinden we hier en daar nog een vrij uurtje (te delen met dat andere bouwproject van mij) om verder te werken aan dit schip zodat ik nog eens met een kleine update mag komen aandraven.
    Half juni, op de opendeurdag van de club zijn gelukkig enkele foto's genomen waarop duidelijk te zien is dat alle verlichting rond en op de scheeps-kajuit tot ter hoogte van de schouw uitlaat branden.
    Voor ik verder kon met het bovenste gedeelte van de mast vond ik dat er best eerst een werkende blusmonitor op de beide platforms kon gebouwd worden om slopen te voorkomen. Op de foto's van de club kan je reeds een ontwerp waarnemen dat haalbaar was om te vervaardigen na aanpassing van enkel afmetingen die nog niet helemaal juist waren.
    Zo gedacht zo gedaan, en de afgelopen weken heb ik 3 stuks in elkaar geknutseld met gedeeltelijke hulp van de 3D printer met eigen ontwerpen.
    Nu nog 2 van deze dingen voorzien van een mini servo en daarna kunnen ze opgebouwd worden en werken ze hopelijk op het platform net zoals op de testtafel.

    tot later maar weer, Marc

    ps, voor zij die me nog niet kennen, op de eerste foto kan ik mij net niet verbergen achter de zeehond [​IMG]
     
    ISOLA2, Jan Walpot en k-k vinden dit leuk.
  18. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Marc,
    Ziet er heel netjes uit. Ben ook bijna op het punt dat de 2 FIFI's gemaakt gaan worden. Worden alleen statisch. Maar qua uiterlijk duidelijk wat ingewikkelder dan die van jou. Zien er overigens ook netjes uit en dan nog werkend ook!!! Mooi werk.
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dank Sjoerd,
    ik heb gedwongen een vereenvoudigde versie moeten maken.
    Heb wel enige pogingen gedaan maar de 3 achter elkaar liggende bochten voor de hoogte regeling kreeg ik niet werkend (water doorlatend) gemaakt. Vandaar dat het ook langer heeft geduurd dan gepland,maar nu zijn we terug aan het bouwen ipv ontwerpen.
    Hopelijk gaat het nu terug wat vlotter.
     
  20. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Snap het probleem Marc. Tja, en dan moet je een keus maken. Wil ik persé een werkende FIFI of doe ik daarmee mijn model te kort? Ik kies in dat geval (meestal) voor een kopie van het origineel. Komt ook omdat ik een werkende FIFI geen meerwaarde vind geven aan mijn model. Ook het idee van water in je romp pompen vind ik geen prettig idee.:(
     

Deel Deze Pagina