Belgische sleper De Zeehond 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marc w, 12 okt 2014.

  1. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    964
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Marc, helemaal eens met Klaas. Je hebt een prachtig model neergezet. We kijken uit naar de vaarbeelden...
     
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.279
    Locatie:
    Turnhout belgie
    blaas, blaas,kuch- kuch, zo, het stof ook even afgeblazen van dit verslagje.
    We zijn ondertussen een jaar verder maar buiten de testvaart heeft de zeehond nog geen water gevoeld.
    Vanaf halfweg dit bouwverslag was ik er van overtuigd dat om Arduino te introduceren in dit model omdat mijn 8 kanaal zender ontoereikend bleek te zijn om een makkelijke bediening te verkrijgen.
    Maar vermits het meer dan 35 jaar geleden was dat ik op de schoolbanken nog wat geprogrammeerd had wil ik al 3 jaar een cursus arduino hiervoor volgen om dit schip werkend te krijgen.
    Helaas dichtste les locatie op minstens een uur rijden , dat heb ik er 's avond niet voor over na de dagtaak.
    Ondertussen maar begonnen met zelfstudie en wat uitproberen.

    20220118_205919[1].jpg

    20220102_142138.jpg

    Heb oinmiddels ook een gsm houder gemaakt om op mijn zender te zetten en in MIT App inventor een programma geschreven om de arduine via bleuthoot te bedienen.
    verder heb ik nog een motorschield en relais strip gekocht.
    momenteel is mijn grootste probleem de juiste code te schrijven of te vinden voor de bediening van de 4 motoren die de kraan in werking stellen.
    Heb in de app knoppen gemaakt die je continu moet vast houden om de motoren te laten draaien en tip toetsen om de relais aan of uit te schakelen, maar ik kan nergens de code vinden om dit in de arduino om te zetten ?????
    Iemand een tip om me verder te helpen?
     
    k-k, Hans 1961, Bert V en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.279
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Veel valt hier niet te schrijven , vooral omdat momenteel op een ander gedeelte van het forum hard word nagedacht en geëxperimenteerd.
    voor de geïnteresseerden " het modelbouwsoftware " hoekje.
    De eertse resultaten laten zich stilaan zien maar we zijn nog net niet waar we willen eindigen :)
    vgr,Marc
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.279
    Locatie:
    Turnhout belgie
    oei-oei, moet hier bijna weeral blazen :) Het heeft zelfs naar mijn maatstaven langer geduurd dan verwacht voor we het software hoekje opnieuw hebben kunnen verlaten.
    Gelukkig kan ik nog wat foto's plaatsen van werkzaamheden.
    zo heb ik naast de zodiac ook een rek met 4 boeien geknutseld die eveneens overboord gezet kunnen worden.
    helaas ga ik wel moeten kiezen welke van de twee ik op het dek wil plaatsen want voor beide samen is er helaas geen plaats.
    Eveneens is de grote stevige transport kist ondertussen een feit.
    grote volgende stap gaat dus zijn om alle het relais en arduino bord in te bouwen en alle draadjes aan te sluiten, we gaan ons best doen om dit nog voor de start va het vaarseizoen rond te krijgen, zal maar niet te veel beloven :)
    afsluiten doen we natuurlijk met nog wat foto's die mijn geklets wat verduidelijken.
    50 (1).JPG

    50 (4).JPG
    50 (5).JPG
    50 (6).JPG
    50 (7).JPG
    opweg naar de laatste werkzaamheden,
    Marc
     
    Herby63, Chrisoot, speedy bob en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.279
    Locatie:
    Turnhout belgie
    na de laatste foto van vorig verslag is de zeehond opnieuw op de werktafel beland.
    Omdat het al enkele jaren geleden was toen ik de eerste basis bedrading had aangebracht, en ik toen nog het idee had om 2x 12V en een 6V batterij in het schip te steken.
    Alles eerst maar eens herbouwd naar 2x 12V en enkel spanningsregelaars. Daarna de nieuwe elektronica een plaatsje geven in het elektronica rekje of elders op het schip.

    boven zicht van het rekje welk ik ook aan de zijkant kan vast klikken zodat er een groot ruimte vrijkomt om in de buik van mijn schip te kunnen friemelen.
    51 (2).jpg
    51 (3).jpg

    bovenaan in het rek de 2 spanningsregelaars met daarnaast de geluidsmodulle ( komt van de aller bekende oosterse winkel en ik heb geen idee wat dit gaat geven)
    gevolgd door de futaba ontvanger en geheel R de bleuthoot ontvanger
    op het midden verdiep de Arduino met motorschield
    en daaronder, onderste boven gemonteerd het relais bord voor de verlichting.
    onder in het ruim ook nog de relais voor de batterijen en eentje voor het rek aan/uit te schakelen.

    51 (6).jpg

    Er moeten nog heel wat draadjes aangesloten worden maar het idee en de basis is een feit.
    achter de grote opening maar nog onder de stuurhut een box en versterkertje voor het geluid.
    Op de andere zijde van de stuurhut zitten de open roosters die het geluid naar buiten moeten laten komen.
    ook zijn hier 3 schakelaars te vinden op via de relais batterij 1 en 2 aan/uit te schakelen en nog eentje om het gehele arduino gebeuren te schakelen.

    51 (4).jpg

    51 (5).jpg

    tot slot nog even een blik onder het luik in het achter dek , dat enkel open kan voor grote onderhoudswerken.
    Hier zie je de draden al toekomen om de kraan te gaan besturen en dieper in het ruim de bekabeling afkomstig van de kraan.
    Hier diend nog een printplaatje tussen te komen zodat de beveiligings eindschakelaars die in de kraan zitten ingebouwd kunnen opgenomen worden in de besturing.

    51 (1).jpg

    zo, jullie zijn weer een beetje op de hoogte van de vorderingen.
    tot later, Marc
     
    speedy bob, Herby63, norwin en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.279
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Zo, na een geslaagde operatie aan de R schouder en de 6 weken verplichte rust met draagdoek die 24/24 aan moest gehouden worden en tenslotte enkele weken oefeningen zijn we terug net zover dat we opnieuw wat kunnen verder werken.
    Eerst de boot maar eens terug op de werktafel gezet en opnieuw even overlopen wat er nu nog allemaal moest gebeuren.
    ondertussen op het achterdek nog wat items netjes vast gezet en op 1 liertje al wat kabel opgewonden.
    verder nog een spanningsregelaar extra ingebouwd om de beide radars te laten draaien.
    straks nog even trachten de arduino opnieuw te programmeren zodat enkele motoren van de kraan wat trager draaien.
    Daarna dan nog een poging ondernemen om de geluidskaart werkende te krijgen.
    maar eerst nog de servo in een van de bluskanonnen vervangen, ik had deze blijkbaar vastgelijmd tijdens de montage van het kanon waardoor de tandwielen herschapen zijn in ronde schijfjes :(

    20220526_183332[1].jpg

    20220526_183340[1].jpg
    hopelijk tot snel , want op 5 juni moet ze varen, de tewaterlating en bijhorende festiviteiten zijn reeds gepland :)
     
    Herby63, Lena La, Stoompomp en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Fijn dat je weer verder kan Marc, knap dat je het geduld er voor kon opbrengen!
     
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.279
    Locatie:
    Turnhout belgie
    merci, als je het verslag doorneemt merk je dat er regelmatig een pauze is, soms omdat het niet anders ging maar soms helaas ook omdat ik het zelf niet echt meer zag zitten en even wat anders nodig had. Maar ze gaat af geraken zoals ik het in het begin voor ogen had. :)
     
    Zeiler, ISOLA2 en Jan Walpot vinden dit leuk.
  9. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Die pauses kennen we allemaal denk ik, allemaal met onze eigen redenen. Feit is dat het fijn is dat we het weer oppakken en afleiding vinden, en het misschien wel tot een einde brengen!
     
    Jan Walpot en Marc w vinden dit leuk.
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.279
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ze blijft tegenspartelen maar het gaat nog steeds vooruit.
    de geluidskaart , een copie van benedini, afkomstig uit azie voor een prikje gekocht blijft weigeren naar behoren te werken.
    zolang ze aan de pc hangt komt er wel wat uit maar met veel storing ertussen en vanaf de zender bedienen ???????
    Alles er daarom maar uitgehaald, we gaan ons er eens in verdiepen terwijl het niet is ingebouwd.
    Verder nog wat naamborden, pictogrammen en vlaggen aangebracht.

    62 (2).jpg

    62 (4).jpg 62 (3).jpg

    Hierna de slangen van de blusmonitoren nog even gekoppeld en hier en daar nog met een kwastje verf bijgestipt.
    Tijd om het zwembad ,dat nu toch niet gebruikt word wegens niet warm genoeg , te gebruiken als test vijver.
    alle functies even getest, boegschroef maakt wel wat veel kabaal maar blusmonitoren spuiten plots maar half zover als enkel jaren geleden tijdens de testen....???
    Terug aan de kade en na openen van het dek werd snel duidelijk wat er loos was, ergens heb ik een flinke lek op de water leidingen.
    gelukkig geen elektronica schade en bleef het bij enkele 10tallen ml water hozen.
    Maar ze kan het volgend weekend mee op varend demo al zal het zijn zonder geluid en spuitende blusmonitoren.
    62 (1).jpg
    62 (5).jpg
    62 (6).jpg

    er komt dus nog een vervolgje aan dit verhaal maar we naderen het einde,
    merk net dat de schilder zijn verfpotje ook nog niet heeft gekregen :)
    vgr Marc
     
    Jan Blonk, Herby63, Gerrit-Jan en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Mooie kraan, zelf gemaakt zie ik, hoe groot is deze geworden?
     
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.279
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Alles is zelfgemaakt aan dit schip :) met uitzondering van de ronde reddingsvlotten en enkele 3d getekende en geprinte items.
    Vandaar dat het zolang geduurd heeft :)
    kijk even vanaf pagina 14 in het bouwverslag voor de kraan.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vele maanden werk, vele oplossingen bedacht.
    Ik heb je bijdrage altijd met veel plezier gelezen.
    Complimenten met het resultaat, hier mag je trots op zijn.
    Chapeau. Groet. Henk.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  14. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Giessenburg
    Het is een prachtig gedetailleerd model Marc :worship:
     
    Marc w vindt dit leuk.
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kek scheepje geworden Marc en dan tellen de uren niet zo. Althans zo ervaar ik het. En het is er niet eentje van 13 in een dozijn. Gr. Klaas.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  16. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Het ziet er verzorgd uit Marc, dat moet een hele mijlpaal zijn.

    en hoe nu verder?
     
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.279
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Als er niet telkens nieuwe mankementjes blijven boven komen geraakt het stilletjes allemaal opgelost :)
    Lek in de waterleiding gelokaliseerd en hersteld, darmpje was net lang genoeg , fitje zat enkel cm boven het 3weg verdeelblok.
    Was er ook nog een schakelaartje dat niet altijd schakelde. vermoedelijk te warm geweest bij het vast solderen van de schakeldraden.
    Morgen nog eens testen in het zwembad met open romp, wil wel zeker zijn voor ze de grote plas opgaat zondag.
    Luik op achterdek is definitief gedicht met 4 schroefjes en wat vaseline ertussen zodat een eventuele dek golf niet naar het ruim kan.
    sleep lier is eveneens vol kabel gedraaid, rest naast het maken van enkel verfpotten nog het vastzetten van de sleepbolder met epoxy , deze staat nu in 2gaten van 1.5cm diep ( houten blokje onder het dek)
    geluid module gaat helaas voor later zijn. Net zoals het plaatsen van de ankers, merkte net de lege ankerkluizen op en kan die rotdingen nergens meer vinden.
    Gaan dus nieuwe voor gemaakt of besteld moeten worden.
    En dat zal het dan zowat zijn vermoed ik.
    Hopelijk na het weekend wat exa foto's en filmpje van op de grote plas. :)
    tot later, Marc
     
    Herby63, Gerrit-Jan en k-k vinden dit leuk.
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Toch spijtig dat ze af is, maar denk dat we weldra iets nieuws van je kunnen verwachten :thumbsup::worship:
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.279
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ben al bezig René , de A950 Valcke gaan we van de zomer mee verder, is wel een stuk kleiner en minder zwaar, 1/50 ipv 1/32.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Je hebt hem mooi gebouwd, complimenten.
     
    Marc w vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina