Belgische sleper De Zeehond 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marc w, 12 okt 2014.

  1. Verschuuren23

    Verschuuren23

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Prinsenbeek
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Nog eens een up-date van de werken.
    Naast het schuren van de romp wat inmiddels is afgerond en een mal voor het dek te maken, hebben we ons de afgelopen weken vooral bezig gehouden met het in huis halen van de nodige onderdelen zoals batterijen,schroef,schroef as,ontvanger, servo's,....
    Alleen een roer vinden is wat moeilijker, dit bestaat namelijk uit een straalbuis die over de vaste schroef draait. Nu waren er wel enkele behulpzame bouwers die dit wel zouden willen trachten de draaien uit een stuk messing of brons als ik hen dat bezorgde.Toch wil ik de eer aan mezelf houden en zelf een manier trachten vinden om het te fabriceren. Ik ga dus een poging doen om met behulp van glasvezeldoek en epoxy een straalbuis te maken voor een schroef van 65mm. Om een lang verhaal kort te maken bekijk je maar even onderstaand foto verslag van het vervaardigen van de verloren mal waarrond straks het doek word gewikkeld tot ik voldoende wanddikte heb verkregen.

    nu nog waxen en dan maar klodderen
    vgr Marc
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2017
  3. ronny de zeeman

    ronny de zeeman

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    245
    Locatie:
    oostende
    marc,
    ik heb voor de straalbuis drie stukken pvc buis gebruikt die ik open zaagde en dan terug in elkaar lijmde met hard pvc lijm telkens de zaag snede laten verspringen.
    dan de boel volgens tekening gedraaid op de draaibank,
    groeten ronny
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Misschien heb ik niet hard genoeg gezocht maar ik heb geen buis van 65mm binnen kant gevonden.Vandaar dat ik een andere manier ben gaan zoeken.

    Waarom makkelijk als moeilijk ook kan??? Durf ik af en toe wel eens in de praktijk brengen.
     
  5. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Goeie tip die ga ik ook nog gebruiken, zo kan eigenlijk elke diameter maken hé!!!

    Mooi model trouwens ik ben ook hier al vaste klant!

     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2015
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Toch maar een klein verslagje van de afgelopen deprimerende week.
    vorig weekend stond alles klaar om te starten aan de te fabriceren staalbuis en wat ander gekleef aan de romp.

    Zaterdag avond nog geen vuiltje aan de lucht, zondag begon ik al wat zenuwachtig te worden want de epoxy wou niet uitharden en ik had zowat de ganse romp aan de binnen zijde besmeerd.
    zondag avond zo goed als door het het lint, toen mij euroke viel dat ik maar 10% verharder had gebruikt ipv de bedoelde 30%.
    Na een slapeloze nacht toch eens diep in en uitgeademd en de romp op de verwarming geplaatst.Mogelijk hard alles nog uit maar dan wel zeer langzaam was de redenering. Helaas, pindakaas...... Vrijdag alles in de wagen gezet en naar de zaak gereden waar ik alles aankoop.

    Vermits de aangebrachte epoxy met teweinig harder nog zeer sterk kleefde,heb ik de raad gekregen alles nog eens een nacht op de verwarming te plaatsen om zo de meest vloeibare vorm te verkrijgen. Zaterdag morgen opnieuw een beker aangemaakt , maar nu met 60% harder en dit goedje zo goed mogelijk door de slechte laag gemengd met een vrij harde borstel.Vandaag lijkt voor 95% mijn probleem met de romp opgelost. Voor de straalbuis heb ik de mal kunnen verwijderen zonder schade. Het gedane werk ligt in de vuilnisbak. Buiten het feit dat het niet uitharde , zag het er wel goed uit. Goed voor een 2de poging later in de maand. De Romp ga ik nog enkel dagen gerust laten en hopelijk is tegen het einde van de week alles weer normaal.
    niet zo vrolijke groetjes
    Marc
     
  7. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    :( Dat is knap kl073 Marc!

    Even uithuilen, de boel even laten liggen en wat anders gaan doen, en dan met een verse blik over een tijdje weer verder als u weer een beetje goesting hebt.
    De romp is aan de buitenkant in ieder geval erg mooi, dus het lijkt me dat de schade herstelbaar zou moeten zijn.

    Succes en sterkte!
     
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    merci , Gelukkig had ik de buitenkant nog niet gespoten, anders was de ramp erger geweest. Nu zitten er hier en daar wel epoxy vinger afdrukken op. Maar die zijn makkelijk terug weg te schuren . Als de boel geschilderd had geweest, zou ik dat werk ook overnieuw hebben moeten doen.

    Zonet bij mijn thuiskomst zo snel mogelijk de romp gaan controleren.
    Gisteren kleefde alles nog , zoals het hoort met epoxy.
    Vandaag alles netjes hard :) :) :) het gaat dus goed komen.
    De boel eerst maar even laten door harden en dan gaan we volgende week opnieuw van start. Welliswaar met wat vertraging maar dat is niet zo erg.
    opnieuw wat vrolijkere groetjes
    Marc
     
  9. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Door snelle correctie op advies van de verkooppartij uiteindelijk de spreekwoordelijke sisser? Nice job.
     
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Merci Niels, Raad vragen als het mis gaat loont meestal.

    Vermits aanvallen nog steeds de beste verdediging is blijven we niet te lang treuren om gedane zaken.
    eerst een foto van de blinkende kei harde binnenkant. [​IMG]
    Ondertussen zijn de stoot rubbers bevestigd zodat we de water afvoer gaten netjes kunnen aftekenen en uitzagen. Daarna kunnen de dekken er in,..... maar ik loop nu weer te snel.
    Laat ik beginnen met de straalbuis. gisteren de start laag gezet en vandaag de 2de laag. Morgen eerst het overtollige materiaal afsnijden, zo kunen we de wanddikte iets nauwkeuriger bepalen. Waarschijnlijk volgt dan daarna de eindlaag om voldoende wand dikte te bekomen.

    voila dat was nog eens een update die ik met plezier geplaatst heb.
    vgr Marc
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2017
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Als een mens gelukkig is omdat wat hij in elkaar aan het knutselen is ,best aardig lukt, volgen de updates wat sneller.

    Laatste laag was dus een feit en na enkel dagen drogen kon ik er niet meer af blijven.
    De boel in een hout draaibankje geklemd om de buitenkant mooi rond te maken.
    de binnen mal verwijderd, en al wat grof vijl en schuurwerk om de bramen te verwijderen.
    Het stukje roerblad gefabriceerd en dan natuurlijk een eerste passing met de schroef.
    1.5mm speling ,als het echt niet lukt kan ik eventueel de binnen diameter nog vergroten.
    Helaas heb ik hier en daar wat lucht bellen ontdekt. Deze zullen de komende dagen onder handen genomen worden.

    Tot later
    Marc
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2017
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Romp ziet er stoer uit, met die fenders.
     
  13. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Grappig, zoals je nu de foto's hebt genomen lijkt het wel de romp van de banckert.
     
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ze hebben inderdaad wel wat van elkaar weg, Toch zijn ze op een andere scheepswerf vervaardigd ( Duitsland en België ) met bijna 15 jaar er tussen.

    Als ik eens rond kijkt in de haven merk ik dat de de meeste slepers deze zeer karakteristieke vorm delen dus zo eigenaardig zal het dan niet zijn in deze tak van de scheepvaart.
     
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Na het afwerken van de straalbuis en het inkapselen van de stoot rubbers werd het stilaan tijd om de water aflaten in de borstwering gaan te boren en vijlen.
    Het aftekenen slorpte al gauw enkele avonden op, geen risico's nemen want zodra de boor of zaag er in gaat is er geen weg terug meer.
    Uiteindelijk starten we aan de eerste gaten maar al snel gooit de fout van begin vorige maand opnieuw roet in het eten.
    [​IMG] [​IMG][​IMG] en nog meer was er op dat moment te horen.
    Bij nader onderzoek bleek alle epoxy die rechtstreeks in contact is gekomen met de latere herstel laag in orde is, maar de epoxy tussen de glasvezeldoek en het schip is niet overal uitgehard. Eigenlijk een beetje logisch want die oude laag hebben we niet kunnen mixen met de nieuwe.
    Na enkele dagen van bezinning toch maar een steekmesje gezocht en begonnen met alles wat loskwam uit de romp te slopen.
    Vandaag een kwastje genomen en de hele binnenkant uitgewassen met aceton tot alle kleefbrij verdwenen was.
    We staan dus op dit moment weer waar we een maand geleden ook stonden.
    Ik neem nu eerst maar eens even tijd om te ontspannen met mijn gezinnetje want iedereen heeft vakantie volgende week en de weerman zegt dat het zonnetje gaat schijnen.[​IMG] toch weer een lichtpuntje [​IMG]
    En daarna .......... gaan we opnieuw aan de slag.
    vgr Marc
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2017
  16. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    hai Marc,

    hoe heb jij de fenders gemaakt en gelijmd?
    ziet er zeer realistisch uit

    gr.
    Pim
     
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Pim, ik heb hiervoor een vloer trekker ( aftrekker ) gebruikt.
    2stuks aan 1,5€ /stuk , 1 om te experimenteren en 1 voor de definitieve fenders uit te snijden.
    Je moet het snijden met een nieuw scherp mesje en naast de rubber een plankje leggen van dezelfde dikte om haaks te blijven met je mes , je drukt anders het rubber een weinig samen waardoor je niet overal dezelfde dikte krijgt. ik heb het gelijmd met epoxy maar heb later vernomen dat dubbel klevende plak band waarmee ze die crome lijstjes op de auto's kleven beter zou zijn omdat die flexibel blijft en epoxy niet.
    vgr Marc
     
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    gisteren vol goede moed opnieuw gestart, de nieuwe stukken glasvezeldoek op maat gesneden om het boeisel aan de binnen zijde aan de romp te verankeren.
    Zonet de nodige epoxy aangemaakt ( met voldoende harder deze keer ) en de doek geïmpregneerd.

    Eveneens een start gemaakt met de nodige aanpassingen aan de straalbuis om deze straks te bevestigen aan de hak.

    vgr Marc
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2017
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    We hebben de smaak terug te pakken, [​IMG] [​IMG]
    Batterij compartiment gemaakt en de voorste machine kamer een kleurtje gegeven.
    Achteraan de volledige aandrijving en besturing eens in dry-fit gemonteerd.
    Hier en daar nog wel wat moeten bij schuren tot het geheel netjes paste.
    Volgende werk alles deftig uitlijnen en fixeren zodat het kan vastgelijmd worden.

    ik kan nog even verder, tot later,
    vgr Marc
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2017
  20. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Heel mooi, met belangstelling volg ik de bouw!
     

Deel Deze Pagina