Belgische sleper De Zeehond 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marc w, 12 okt 2014.

  1. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Marc de diameter van je pijp is prima hoe dikker de pijp des te eerder verspreid de rook in mijn dikke schoorsteen 50 mm rond moet een dunnere pijp worden gemaakt omdat de rook eerder verspreid .
    je lont moet heel dun zijn anders smelt je weerstand dicht en gaat hij kapot ik heb 3 glasvezeldraden met een dun plukje watten en daaromheen een dun koper draadje gewikkeld dat zomaar net in het midden van de weerstand er rond heb gedraaid .
    hieronder het verschil tussen de 2 pijpen rechts dik en links de dunnere uitvoering. P1070151.JPG
     
  2. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    erwin, kan je eens een foto nemen van het bovenstaande a.u.b. dat zou o.a. helpen voor mijn rookgenerator probleem.
     
  3. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Beagle dat kan wel ik moet er wel een openmaken ik heb er geen in aanbouw op het moment .
    je hoort van me heb je het snel nodig?
     
  4. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Marc , Beagle hier een foto van de (lont) van de rookgenerator hij is nog nieuw de oude was versleten toevallig 2 weken terug vervangen. DSC_0235.JPG
     
  5. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    Thanks nu heb ik een idee wat je bedoelde.
    dat was in feite mijn vraag. hoeveel van die strengen moet je aanbrengen als je b.v. de rook productie wil vergroten..
     
  6. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Beagle dat maakt weinig uit denk ik dan zou ik 2 weerstanden in een bakje maken als je de weerstand helemaal met draden omwind smelt het rond de weerstand en gaat hij snel stuk .
    De rook productie van de generator is voldoende en ik heb flinke pijpen erop je moet alleen een lange dunne pijp hoger binnen in de schoorsteen laten uitkomen onderin verspreid de rook snel en heb je minder uitstoot .
    De aluminium pijpjes bij mij zijn 4mm binnen diameter.
    Die op de foto is afkomstig van Victronic maar ik bouw ze hetzelfde met een iets grotere bak.
     
  7. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Het is bijna een jaar geleden dat dit project stil gevallen is, maar nu de tussen projecten , Springer Tug en de Sea Commander varende zijn nemen we een nieuwe start. Helaas zijn al mijn foto's verdwenen, met dank aan PB maar ik zal ze tussen door opnieuw invoegen zodat het verslag opnieuw leesbaar word.
    De eerste wanden van de stuurhut zijn momenteel gelijmd en aan het drogen binnen kort alvast de eerste foto's van het vervolg.
    vgr Marc
     
    Dennist vindt dit leuk.
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    na het drogen van de lijm was het plamuren aan de beurt, straks nog even schuren en daarna deuren en ramen en patrijspoorten plaatsen.

    ps: voor de geïnteresseerden, we zijn eveneens een nieuwe romp gestart in
    Historische Zeilschepen

    vgr Marc
     
    Dennist vindt dit leuk.
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    het voelt goed aan om nog eens te kunnen zien en zeggen dat er opnieuw een fase is afgewerkt.
    De ruwbouw van de dagverblijven en stuurhut is een feit. Er moet natuurlijk nog veel gebeuren maar deze stap was toch een 1ste belangrijke in de verdere afbouw.

    vgr Marc
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  11. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Nu begint het op een echt schip te lijken Marc. Mooie opbouw/stuurhut trouwens.
     
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    thx Sjoerd, is inderdaad meteen een ander zicht.

    Verder met de uitwerking van het idee voor de neer haalbare mast om het transport te vereenvoudigen.
    Al snel had ik beslist dat de L en R schoorsteen het vaste punt zouden vormen. De grote vraag was alleen hoe laat ik een darm voor aanvoer water en een bussel draden voor de verlichting het scharnier passeren?
    Na wat testen Bleek een buis als scharnier waarlangs meteen ook de darm en kabels door konden passeren de oplossing.
    Hierna konden we aan de slag en werden de nodige stukken kunststof gezaagd versneden en geschuurd om later in elkaar gelijmd te worden.
    De basis is ondertussen klaar en een tijdelijk scharnier laat even zien welke richting ik uit wil.
    voor volgende weken staat het definitieve scharnier nog op de planning en het plamuren en schuren.
    Tot later maar weer , vgr Marc
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Marc, nog even over zelfgemaakte rookgenerators:

    Ik heb er twee in mijn 1:150 Titanic; eentje voor de 1e schoorsteen, de andere voor schoorsteen 2 en 3. (4e schoorsteen gaf geen rook, was een dummy)
    In het begin had ik ook moeite om de rook "mooi" uit de lange en brede schoorstenen te laten komen.
    Ik heb dat opgelost door een 5mm messing buisje in de schoorstenen te lijmen; 2 cm onder de top steekt dat door het "deksel" van de schoorstenen. (Graupner had de bovenzijde van de schoorstenen dichtgemaakt)
    Het messing buisje heb ik aan de bovenzijde dichtgesoldeerd, en een paar millimeter onder de bovenzijde heb ik aan alle zijkanten gaatjes geboord. Nu komt de rook aan de zijkanten van de missing buisjes er uit en verspreidt zich eerst voordat het uit de schoorsteen komt. Op die manier heb ik een redelijk "dikke" pluim op de schoorstenen staan.

    In mijn "Thames Tug" (in aanbouw) heb ik te maken met een lange, vrij dikke schoorsteen die bovendien afneembaar moest zijn i.v.m. transport. Daar had ik het probleem dat een deel van de rook terugzakte in de scheepsromp. Opgelost door het allerkleinste computerventilatortje in de schoorsteen te monteren en op dezelfde voeding te zetten als de ventilator van de rookgenerator. De voedingsdraad hiervan loopt in de schoorsteen. Op die manier "trekt" dat extra ventilatortje de rook beter naar boven. Om iets meer rook uit die schoorsteen te krijgen heb ik twee gloeispiralen in de rookgenerator aangebracht die parallel staan. Het scheelt iets qua rookopbrengst, maar verwacht daar geen wonderen van. Wil je echt meer rook, dan zul je twee aparte rookgeneratoren moeten maken.
     
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    merci voor de extra info Roel,
    ondertussen al wel wat uurtjes besteed aan het verbeteren van de rook generator die momenteel in mijn springer is gemonteerd.
    Ik heb hiervan al heel wat opgestoken. Momenteel loop ik met het idee om het element uit een E sigaretje te gaan gebruiken. mijn broer spaart er enkele zodat ik daar van de winter wat mee kan gaan experimenteren.
     
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    De laatste vakantie dagen zitten er op, morgen terug aan het werk. Gelukkig voor de modelbouw komen er opnieuw enkele avonden per week vrij om te bouwen.
    Gelukkig heb ik toch nog enige vooruitgang kunnen maken tijdens de vakantie.
    De bemanning ( + eentje voor een ander project ) staan in de verf. De ogen waren wel niet naar mijn zin dus die moeten nog even opnieuw gedaan worden.
    Deze keer met een loep die wat meer vergroot dan mijn brilletje.
    De mast begint stilaan meer vorm te krijgen, hetzij langzaam aan.
    Meer heb ik voorlopig niet te melden maar hopelijk snel wat meer nieuws.


    vgr Marc
     
  16. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Het idee van de mast is goed en de uitwerking ziet er ook goed uit. Ben benieuwd hoe het er uitziet als jezelf tevreden bent.;)
     
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    momenteel gaat het nog zoals gepland , en anders beginnen we straks opnieuw.
    Ondertussen zijn de mini servo's binnen die de bluskanonnen moeten laten draaien.
    Zoals verwacht net iets te groot, ga dus ergens iets moeten vinden om die enkel mm te compenseren.
    Grootste vraag is of ik ze ga inbouwen zodat ze kunnen vervangen worden mochten ze stuk gaan of breek ik de behuizing half af en bouw ik ze echt in, levenslang en tot na ze de geest gegeven hebben.
    iemand ervaring met de levensduur van micro servo: Hype IQ-060
    vgr Marc
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De levensduur valt wel mee, tandwielen breken als je er tegen stoot of met de hand beweegt.
    Dat is mijn ondervinding met de mini servo's, bij vliegtuigen , al 6 X tandwielen vervangen bij mijn vliegtuigen op 12 maand tijd, kan je als setje kopen.
    De metaalversie zijn sterker maar hebben meer speling en maken meer lawaai.
    Maar ik denk dat je op een schip minder kans hebt om te stoten en je moet daar ook niet mee landen :)
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Bedankt Rene' ,ze dienen enkel om Blusmonitor te laten draaien
     
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    en meteen maar een update van de werken.

    na wat frees, boor en snijwerk paste de top servo in de mast met ernaast nog een water darm.
    de 2 onderste servo's gaven minder problemen om in te bouwen.
    Uiteindelijk valt het te groot uitvallen nog best mee en eenmaal alles geschilderd is gaat er nog weinig van opvallen.
    Helaas moet ik nu eerst wat materiaal bestellen voor er opnieuw aan de mast verder kan gewerkt worden.
    We denken dan vooral aan verlichting en relingen maar ook het pvc buisje dient nog vervangen te worden door siliconen slang die veel soepeler is.
    Ondertussen kan ik alvast een start maken met de Lier, werksloep, kraan, .... oei nog zoveel keuze .
    Misschien al eens een primerke aanbrengen en een eerste laagje verf , oeps, nog meer keuze, we gaan dus nog niet stil vallen.

    en omdat de ogen ook wat willen enkel foto's.
    de papieren staander dient natuurlijk nog vervangen te worden maar geeft weer hoeveel je uiteindelijk nog gaat zien van de servo's.

    tot later maar weer
    vgr Marc
     
    ISOLA2, Bert V en Dennist vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina