Belgische sleper De Zeehond 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marc w, 12 okt 2014.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ik heb het al meermaals gezien maar had er op mijn schepen nog geen opstaan, De uitdaging is dus geworden; een werkende sleep lier te bouwen .
    moeilijkste uitdaging was het geheel laten lijken op en het aanhouden van de afmetingen terwijl ergens een motor zat verborgen.
    Met een beetje aanpassen van de as diameter heb ik de motor in de trommel kunnen onderbrengen.
    Hoor ik sommigen al denken waarom de motor niet onder deks plaatsen want dat is toch veel makkelijker? Wel , daar zitten de batterijen dus geen plaats voor een motortje hoe klein dan ook.
    Na enkele weken is de ruw bouw klaar en kunnen we starten aan de afwerking.
    Meteen ook nog wat foto's over het maken van onderdelen met eenvoudige hulpmiddelen.
    tot later vgr Marc
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Alles zelf maken grote uitdaging, maar ook grote voldoening:thumbsup:
     
  3. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Super mooi liertje Mark. Vind het ook knap hoe je de verhaal rol hebt gemaakt. Top.
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    We zitten nog niet terug aan ons normaal winter bouw tempo maar daar zal het weer wel voor iets tussen zitten.
    Toch wat vorderingen om te laten zien aan de sleep lier, rest enkel de bedienings kast nog in de uitsparing.
    hopelijk tot snel met meer
    vgr Marc
     
    Jan Walpot en ISOLA2 vinden dit leuk.
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    de afgelopen weken de lier volledig afgewerkt samen met nog wat steunen voor de werksloep,en voor het achterdek schijven en een verticale verhaal rol.

    en we gaan rustig verder
    vgr Marc
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Je maakt wat je ziet :thumbsup:
     
  7. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Wel tekst geen foto's
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ik zie de foto's wel brouwser IE 11
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Natuurlijk staat er nog meer op het dek, zoals een escape hatch (3 in totaal) en nog een kleinere lier.
    Na deze staat mijn spuit plank echt wel vol en ben ik verplicht even te stoppen met bouwen.
    Volgende week eerst de garage( spuitcabine) stofvrij maken en ondertussen alles ontvetten zodat we een avondje kunnen vullen met primer spuiten.
    Ook even mijn werkblad efkes opruimen want ik hou nog net genoeg ruimte vrij om een foto te nemen.
    Op de luiken ontbreekt nog wel het wiel maar dat is voor later.
    tot later, vgr Marc
     
    MikeMohawk en speedy bob vinden dit leuk.
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zoals reeds gemeld had ik ondertussen al verschillende onderdelen klaar en was het hoog tijd om de spuitbus eens boven te halen.
    Na alles grondig ontvet, de verschillende onderdelen in de primer gespoten. Zoals steeds merk je dan dat hier en daar nog wat meer geschuurd of bij geplamuurd moet worden.
    Maar voor ik hier mee start, even een groepsfoto op het achterdek. Zodat ik kan zien wat nog niet gebouwd is en of er eventueel problemen ontstaan, gelukkig van dit laatste is momenteel geen sprake.
    Hier en daar nog wat bluswater kranen en beluchters voorzien op het achterdek waarna ik kan beginnen denken over de planken dekvloer.
    op het voordek mis ik nog een ankerlier, die gaan we dus ook nog moeten starten een van de volgende avonden.
    Werk genoeg dus.
    tot later, vgr Marc
     
    Tazz 19 en ISOLA2 vinden dit leuk.
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    De grote ontbrekende op het achterdek zijn natuurlijk de kraan en zodiak.
    Ik had reeds in een vroeg stadia beslist dat de kraan werkend zou worden zodat de werkboot kon uitgezet worden.
    Maar wat heb ik er aan als de zodiak dan niet kan varen?
    Eerst toch maar eens wat proberen en uittesten dacht ik.
    isolatie schuim heb ik reeds meerdere malen gebruikt om een mal te vervaardigen en een print vanaf het WWW is ook niet zo moeilijk.
    Nadat de mal was vervaardigd heb ik deze maar met krantenpapier en behanglijm ingepakt. ( vond epoxy nogal ver gezocht voor een test bootje)
    Na droging enkel lagen vernis erover in de hoop dat het waterbestendig zou blijven tijdens de testen.
    en uiteindelijk een drijftest met gewicht ( 50gr ) is maar net voldoende en geeft weinig vrijheid in de afwerking.
    en hier zijn we nu dus beland,
    Tenslotte vond ik in een doe-het-zelf rond foam om kieren te dichten , misschien kon ik hier het drijfvermogen mee opkrikken, de zodiak had tenslotte toch nog van die rubberen banden nodig. eerst het papier terug een nachtje laten drogen want op 1 plek was de vernis toch niet volledig waterdicht en dan morgen opnieuw even testen of ik meer draagvermogen heb kunnen creƫren.
    vgr Marc
     
    ISOLA2 en Bert V vinden dit leuk.
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Geweldig.
    Papier en behangplak.
    Er was hier ooit iemand die maakte alleen bootjes van plastic. (herstel polyester)
    Zijn spreuk was "hout is voor in de kachel".
    Wat zal hij dan hier over te zeggen hebben. . .
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Zo, na wat verder testen is de mal 0,5 cm verhoogd waardoor ik meer dan 30 gr extra gewicht kan toevoegen.
    Ik maak de epoxy romp dus wat hoger en als alles er in zit gaan we de exacte hoogte bepalen.
    Eventjes wachten dus op de pakjes dienst voor we hieraan verder kunnen.

    De overblijvende tijd tussen kerst en Nieuwjaar heb ik opgevuld met het maken van de ankerlier.
    Ketting moet met het zelfde post-pakketje aankomen,
    Ondertussen nog hobby werk genoeg om niet stil te hoeven zitten.
    vgr Marc
     
    Emmerson Vandermeersch vindt dit leuk.
  14. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Mooi liertje! Nog even door je verslag gebladerd. Wordt ook een erg leuk slepertje!
     
    Marc w vindt dit leuk.
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    na een maand stilte maar niet zonder bouwen opnieuw een update.
    halfweg 2016 viel dit bouw verslag voor een 1ste x stil nadat er wat was misgelopen bij de laatste spuitwerken aan de romp.
    Ondertussen zijn we toch al even terug aan het bouwen aan dit schip maar ben ik nu op een punt gekomen dat het fout gelopen spuitwerk dient hersteld voor we verder kunnen met de montage van de dek apparatuur en stuurhut.
    Hoogtijd dus om die romp terug op de werktafel te plaatsen en de verf te corrigeren.
    Eveneens hebben we de afgelopen weken de eerste prille stapjes in het 3D tekenen gezet en heeft een clublid enkele test printjes voor mij gemaakt.
    Het betreft hier enkele raam kozijnen en het bedienings-paneel voor de winches vanaf de Brug.
    Volgende weken gaat er dus nog wat getekend moeten worden om ook het ontbrekend hoofd bedienings-paneel te kunnen printen.
    Ramen zijn nog dry-fit tot ook de ontbrekende stuks zijn geprint, daarna kunnen deze ook ingebouwd worden.

    tot later maar weer,
    vgr Marc
     
    Jan Walpot, Geert G, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Met het nodige schuur ontvet en afplak werk de afgelopen weken, is de romp eindelijk opnieuw gespoten en de waterlijn deftig aangebracht.
    Nu nog eens zoeken achter de decals die ik 1.5jaar geleden besteld heb zodat deze nog kunnen aangebracht worden voor de blanke laklaag gezet wordt .

    In de stuurhut zijn ondertussen de ramen en patrijspoorten gemonteerd, ook hier volgt nu nog wat schuur en spuitwerk.
    Eveneens heb ik een start genomen met het schilderen van het interieur zodat ook hier weldra de laatste details aangebracht kunnen worden.
    tot later maar weer,
    vgr Marc
     
    MikeMohawk en ISOLA2 vinden dit leuk.
  17. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Mooi Marc, je romp ziet er ook klasse uit zo.
     
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Na het uitharden van de verf op de romp was het tijd om enkel de-cals aan te brengen en de dek attributen hun definitieve kleurtje te geven.
    Na het opschuren van de stuurhut deze ook nog even in de grondverf gezet.
    Hierna de romp nog even van een extra laagje matte lak voorzien en daarna was het tijd om het eerste dek af te werken.
    en nu het achterdek nog [​IMG]
    straks moet ook hier nog een laagje matte vernis over.
    vgr Marc
     
    Jan Walpot, ISOLA2, Bert V en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    :thumbsup:Prachtig
     
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    na het voordek komt ook het einde van de binneninrichting der stuurhut in zicht.
    Een zee-kaart op de kaart-tafel en beeld op de radar schermen is zowat het enige wat ik nog wil toevoegen.Ondertussen deze ook gevonden en dienen ze enkel nog geprint te worden op de juiste schaal.
    Verder nadert ook de voltooiing van de verschillende attributen op het achterdek zodat de houten planken stilaan kunnen gezaagd gaan worden en geplaatst.
    Maar eerst die gigantische bolder met sleephaak nog in elkaar knutselen.
    Ik heb gekozen deze in koper buis van 15 en 12 mm te vervaardigen daar dit op enkel tienden van een mm de juiste maat benaderd.
    Je kan wel merken aan mijn soldeer geklodder dat niet niet de makkelijkste klus was.
    Voor nuttig gebruik is ook de haak volledig uit koper maar heb wel de afwerking verzorgd met wat kunststof plaat daar dit voor mij toch nog steeds het makkelijkste werkt.
    tot later, Marc
     

Deel Deze Pagina