! Belgische TamiyaCup 2012 !

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Olii, 3 jan 2012.

  1. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    ergens op rc tech gelezen dat Tamiya de pit shimizu 571 en 572 rubber banden onder tamiya label gaat uitbrengen, probleem van zoeken naar goede banden opgelost ;-)
     
  2. ..l3art..

    ..l3art..

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    145
    zoals speedy aangeeft zal de motor volgend seizoen brushless worden, en zonder sensor, om de vertiming van de motoren tegen te gaan.
    De Tamiya 16T of 18T motoren zijn hier dus de mogelijkheden.

    Banden zijn we nog niet uit..


    Voor de België Nederland finale op 23 september in Rucphen hebben we al wel een reglement, dit zal volgende week online geplaatst worden.


    Voor de Formule 1:


    [FONT=Comic Sans MS, cursive][FONT=Comic Sans MS, cursive]Motor[/FONT]
    • [FONT=Comic Sans MS, cursive]Tamiya formule motor 32T[/FONT]
    • [FONT=Comic Sans MS, cursive]Carson Cupmachine[/FONT]
    [FONT=Comic Sans MS, cursive]BE Banden[/FONT]
    • [FONT=Comic Sans MS, cursive]VRIJ, max velg /band breedte 45mm [/FONT]
    [/FONT]
     
  3. Eric295

    Eric295

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    187

    Hoi,

    bedankt voor de informatie, dit is al een duidelijke richting...
    De Tamiya brushless motor zonder sensor zijn toch nog vlot verkrijgbaar hoop ik want ik heb gezien dat ze worden vervangen door motoren met sensor..(http://www.tamiya.com/english/info/110112_brushless/index.htm)

    want als dit zo is dan gaat dit ook de richting uit van de Tamiya banden met logo die je bijna nergens kan vinden, zelfs niet in online winkels in Azië...

    Dus deze motoren zijn legaal voor de F1 in 2013:
    Tamiya #54252
    Tamiya #54181

    Groet,
    Eric
     
  4. speedy107

    speedy107

    Lid geworden:
    25 mrt 2007
    Berichten:
    41
    Locatie:
    De Kempen, Belgie
    De motoren worden niet vervangen, deze krijgen een gelijkaardige sensorless motor.

    de 16T sensorless en een 14.5 sensored kunnen in princiepe in dezelfde klasse rijden.
    de ene motor heeft misschien meer acceleratie en de andere dan weer meer topsnelheid.
    Het zijn twee verschillende motoren en het ligt aan de rijder zijn skills om te zeggen met welke motor deze het liefste rijd.

    De 18T sensorloze motor blijft ook bestaan.

    We kunnen perfect sensorloos blijven rijden omwille van vertiming, waar ik ook wel voor ben.
    De sensorloze motoren zijn nog steeds gemakkelijk te vinden en wanneer je deze hebt gekocht ben je toch een tijdje zoet met 1 motor.

    Welke motor? 16T of 18T? daar moeten we nog achter zien te komen :)
    de 16T is vrij aggressief in het uitkomen van de bocht, het vergt wel wat oefening om dat onder de knie te krijgen.
    De 18T daarintegen rijd veel soepeler
    Hiervoor zullen we moeten wachten op het regelement van de Tamiyacup Belgie.

    Succes
     
  5. ErikJan

    ErikJan

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik zeg: "blijf lekker bij de vertrouwde en goedkope Carson cup en Formula 32T motoren".
    Alle huidige rijders hebben deze al en nieuwe rijders hebben voor minder dan €50 een uitstekende motor met nieuwe regelaar.
    Er is nog niemand geweest die mij met argumenten heeft kunnen overtuigen van de noodzaak om in de F1 (of mini) over te moeten stappen naar brushless.
    (en dat terwijl ik al in 2005 een van de eerste was die met een BL/Lipo combi reed )
     
  6. Eric295

    Eric295

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    187
    Zo'n Tamiya brushless kost ook maar ongeveer $55usd en zoals je dan wel weet is daar amper onderhoud aan, tegenwoordig kost het al een fortuin om een setje originele Tamiya koolborstels te vinden.
    Ik vind dit een super idee, nu nog het bandenprobleem en alles is top!

    Maar als je interesse hebt, ik heb nog 2 nieuwe Formula Tuned motors te koop met bijhorende koolborstels ;-)
    Groet,
    Eric
     
  7. speedy107

    speedy107

    Lid geworden:
    25 mrt 2007
    Berichten:
    41
    Locatie:
    De Kempen, Belgie
    Hey EricJan,
    Het is geen verplichting om naar BL over te stappen, het zou een toevoeging aan het regelement worden.

    Je mag en kan evengoed met een brushed setje (CCM of Formula Tuned) blijven rijden)
    Deze set heeft ook zijn voor en nadelen tov de BL combo dus de rijder kan in princiepe perfect (testen) en kiezen waarvoor hij kiest. (en naar zijn eigen portemonee kijken)

    Qua snelheid moet de CCM zeker niet onderdoen aan de T16BL of T18BL, op het ene circuit zal je je voordeel halen met de BL combo maar op een andere haal je je voordeel weer uit de Brushed combo. (hoewel ik persoonlijk vind dat de BL combo meer torque heeft dan de brushed combo :))

    Ik denk wel dat wanneer we over de banden en andere regeling krijgen (vrije keuze ofzo) dat er veel meer klasse verschil naar boven gaat komen dan dat we Brushed of Brushless gaan rijden.
    Dit komt omdat de Tamiya band MET sterretjes momenteel moeilijk te vinden is blijkbaar (hoewel ik dat persoonlijk niet ondervind :))
    Naar het schijnt gaat Tamiya de Pit Shimizu banden waarschijnlijk introduceren (produceren, overnemen of iets dergelijks) zoals je verder in dit topic kan lezen maar dat zou dan enkel over de rubber banden gaan neem ik aan. Dan is het foam banden probleem nog niet opgelost.

    Er zijn perfecte oplossingen voor het foam van de F1 maar daar zal nog wel eens over gediscuseerd worden in het topic of het topic van de Tamiyacup :)

    correct me if i'm wrong :)
     
  8. Ally

    Ally

    Lid geworden:
    14 jan 2006
    Berichten:
    205
    Locatie:
    noord-belgie
    misschien kunnen de toekomstige belgische regels voor 2013 beter besproken worden op het tamiya.be forum zelf, om zo geen fragmentatie te krijgen van de info. verre van alle belgische piloten zijn op de hoogte van deze thread die dan eigenlijk nog over iets anders gaat ook (belgische cup 2012).

    de bespreking van de belgie-nederland regels in rucphen 2012 is hier wel op zijn plaats.
     
  9. Eric295

    Eric295

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    187
    Ik vind dit eigenlijk wel een meerwaarde om dit hier ook te bespreken, een goede en interessante feedback en tips van onze noorderburen is altijd welkom....
     
  10. Eric295

    Eric295

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    187
    Hoi,

    geef dan eens een link waar deze Tamiya banden op voorraad zijn?? ik ken bijna alle Aziatische online shops en niet alleen de engelstalige...;)
    Op Ebay staan er ook te koop, maar voor de prijs dat die kosten heb je 4 paar van een ander merk..

    Groet,
    Eric
     
  11. speedy107

    speedy107

    Lid geworden:
    25 mrt 2007
    Berichten:
    41
    Locatie:
    De Kempen, Belgie
    F103 Tamiya F1 chassis parts list

    vwoila :)
    Heb niet gezegd dat het de goedkoopste zijn maar hier zijn ze wel op voorraad.

    Op Ebay koop ik ze ook geregeld maar die zijn wel duurder.

    succes :)
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2012
  12. Eric295

    Eric295

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    187
    Inderdaad, dit is ook zo goed als de 'enige' online shop in de ganse wereld die deze banden nog heeft....als je de prijs + verzendingskosten in acht neemt dan is het veel goedkoper dat ze de banden vrij laten...
    Het zou toch maar raar zijn dat een beginnende Tamiya piloot in Belgie zijn legale banden moet gaan kopen in de USA.....

    Groet,
    Eric
     
  13. speedy107

    speedy107

    Lid geworden:
    25 mrt 2007
    Berichten:
    41
    Locatie:
    De Kempen, Belgie
    daar ben ik het eigenlijk ook wel mee eens.
    Niet iedereen heeft de tijd of zin om lang te zoeken naar de juiste band + prijs.
     
  14. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Ik was wat weekjes met vakantie, maar hier ontstaat wel een leuke discussie over banden en motor. Even mijn mening, gebaseerd op hoe we de laatste jaren F1 rijden bij Hotwheels in Deventer.

    Banden: we laten foam toe en dat bevalt eigenlijk heel goed, net zoals in de DTC, dus merkvrij. Hierover hebben we in Deventer weinig tot geen discussie. We rijden meestal met GP-banden. Omdat de grip in Deventer vrij goed is, heb ik vorig jaar eigenlijk nooit gesmeerd. Dit jaar is het er toch weer van gekomen (is overigens toegestaan), maar of ik er blij van wordt, nee niet echt. Het helpt wel, dus je moet er eigenlijk in mee, maar persoonlijk doe ik het liever niet (het blijft zeker met foam toch wel een geklieder).

    Motor: we rijden in Deventer ook met de 32t en met de CCM. Er wordt gekeken naar een BL variant voor komend jaar. Afgelopen jaar heb ik in Rucphen op zaterdag getest met de Carson 16t motor (zwarte motor), sensorloos, het grote nadeel van deze motor vond ik dat het vermogen bocht uit er met een grote klap inkomt, waardoor de auto lastig controleerbaar wordt (naar mijn idee overpowered voor de F1). Daarna zette ik de CCM erin, en het vermogen werd veel soepeler overgebracht. Mijn voorkeur zou wel uitgaan naar sensored, maar ik zou weleens wat meer combinaties willen testen.

    Mvg
    Marcel
     
  15. Ally

    Ally

    Lid geworden:
    14 jan 2006
    Berichten:
    205
    Locatie:
    noord-belgie
    Wij hebben hetzelfde ondervonden met de 16T sensorless van tamiya: te aggressief onderaan, zelfs met de punch setting op 0.
    Met de 18T sensorless tamiya en punch op de helft gaat het lekker en controleerbaar.
     
  16. Eric295

    Eric295

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    187
    Ik las net op het Tamiya België forum dat er getest is geweest met GP banden, dit is een goede zaak tov die Tamiya banden, maar wat betekent dat? dat we verplicht gaan zijn om met GP banden te rijden in 2013??

    Indien wel, hoe gaan ze dat controleren dat het GP foam is (want GP besteld ze ook maar ergens bij een fabrikant die ook deze foambanden maakt voor diverse andere merken.;)....

    Groet,
    Eric
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2012
  17. Ally

    Ally

    Lid geworden:
    14 jan 2006
    Berichten:
    205
    Locatie:
    noord-belgie
    banden zullen dan vrij zijn. niet enkel GP's.
     
  18. damon

    damon

    Lid geworden:
    9 aug 2012
    Berichten:
    244
    Hallo

    Ik heb een hot bodies tcx. .
    Mag je daarmee ook meedoen aan tamiya cup?

    Mvg
     
  19. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Nope dat mag niet.
    Het is een merkencup dus alleen Tamiya auto's.
    Je kan met jou auto wel mee doen aan het nationale kampioenschap BK.
    Voor de regels daarvan zal je ffies google moeten raadplegen.

    mvg Roy
     
  20. damon

    damon

    Lid geworden:
    9 aug 2012
    Berichten:
    244
    Heb je site van die bk's?

    Vind het gelijk niet

    Grtzz
     

Deel Deze Pagina