Belgische wet ivm (RC)-luchtfotografie

Wist niet goed waar dit draadje thuishoort, in het ModelbouwCafé of hier, maar aangezien het voor mij niet echt borrelpraat is, hier toch maar.

Ik beoefen sinds 2006 de RC-luchtfotografie, op recreatieve (lees NIET-lucratieve) wijze, tot nu toe zonder problemen en enkel met positieve en bemoedigende reacties...tot volgende e-mail binnenliep zojuist:

"Geachte,

Hierbij wil ik U mededelen dat wat U doet, tegen de regels is van de luchtfotografie, U mag enkel fotos nemen vanuit een toestel waarbij het bestuur der luchtvaart een toelating tot luchtfotografie heeft uitgeschreven, U hebt geen toelating nodig om luchtfotos te nemen !! maar het TOESTEL moet wel een toelating hebben van de technische keuring. Dit document moet aan boord zijn bij elke fotovlucht
Dit kunt U terugvinden in het bewijs van Luchtwaardigheid van elk toestel, en de gezagvoerder van het toestel moet een beroepspiloot zijn.

Samengevat, U bent in overtreding met de Luchtvaartwet.

Ik hoop dat U mij begrijpt, en onmiddellijk stopt met het nemen van de luchtfotos, wij betalen 380€ per vlieguur voor het huren van een toestel om in orde te zijn met de wetgeving.
Vergeet niet dat U bij een inspectie van het bestuur der luchtvaart (directoraat generaal luchtvaart) de oorsprong van uw luchtfotos moet kunnen voorleggen, kenmerk van het luchtvaartuig, inschrijvingskenmerk van het toestel, naam van de houder en naam van de piloot.

Hopende U van dienst geweest te zijn, ik veronderstel dat U hiervan niet op de hoogte was, indien U doorgaat met de luchtopnames laat ik U dagvaarden.

Luchtfotografie door Tom Govaerts

Deze mail is uitgeprint en verzonden naar de Federale Overheidsdienst Mobiliteit dienst vergunningen en Vervoer Mr ir De Cock J hoofd dienst vergunningen.

Hoogachtend

Heli-Team
Luchtfotografie
"

Let wel, het gaat hier dus wel om de Belgische wet.

Ikzelf ben een leek op juridisch vlak. Het enige wat ik nagevraagd heb, is dat ik in orde was met mijn "familiale verzekering" mocht ik andermans eigendom beschadigen door met m'n "schuimpje met camera wild te vliegen" en dat bleek in orde te zijn...

Ik kan ernaast zijn maar ik heb de indruk dat de persoon die bovenstaande e-mail stuurde niet op de hoogte is van het feit dat de foto's genomen werden uit een radiobestuurd vliegtuig, geen fullscale vliegtuig dus...

Zoals gezegd, ik ben niet echt op de hoogte van het juridische aspect maar op de website van FOD Mobiliteit en Vervoer waar ie het over heeft vond ik deze "recent" aangepaste wettekst: http://www.mobilit.fgov.be/data/aero/reg/kr060805a.pdf

Is de persoon in kwestie aan het bluffen omdat ie eventueel zijn broodwinning wil beschermen of heeft ie gelijk en overtreed ik de wet?

Volgens mijn eerste indruk is het dat eerste en ben ik hoogstens in overtreding met een of ander wet op de privacy omdat ik mijn beste foto's ook openbaar maak op onderstaande website, overigens wel zonder toestemming van eventuele landeigenaren...

Wie heeft raad, tanx

Kan mij niet voorstellen dat je in overtreding bent .

Stuur de mail stuurder maar het pdfje wat je hat gevonden .

In duitsland hadden ze het 2004 al vrijgegeven om met modellen foto's te maken .

Mvg Johan

Ik zou zeggen hij bluft en jij moet nu terug bluffen met het pdfje dat je ons voorspiegelt.

hallo

pas op met raad geven want belgie is nederland en ook duitsland niet
er gelden lokale wetgevingen die van gemeente tot gemeente kunnen verschillen
zo ook wat wild vliegen betreft is er wel degelijk een wetgeving
in nederland kan heel veel in belgie niet

wat wel vervelend is dat is dat ik na het bezoek van zijn website heb gezien dat hij ook boven mol aan het vliegen is
en laat ons daar nu net met de duikboten zitten
is hij dan wel in regel met de wetgeving??????
ik ga effe een mailtje naar hem doen wat frequentie betreft

groetjes raf

Wat er gezegd wordt in die brief komt me eigenlijk wel bekend voor , en zou er zeker niet zomaar vanuit gaan dat die persoon bluft.
:idea: Je zou de vraag eens kunnen stellen aan de VML (niet zeggen dat het om wild vliegen gaat)

note: Tot enkele jaren geleden was het in Nederland ook nog verboden.

Gezien het belgisch rechtsapparaat werkt volgens een razend tempo van meerdere jaren tussen aanklacht en uitspraak kun je gerust nog even verder doen :)

Controleer bij gemeenten en bij de VML eens de exacte regelmenten. Update je website even niet en blijf rustig verder vliegen.
Stuur een mailtje naar die persoon dat je tijdelijk zal stoppen, maar alles zult natrekken bij bevoegde instanties. Als zij zeggen dat het toegelaten is, dat je dan vrolijk verder gaat.

Maak hem ook even duidelijk dat dit modelbouw is en het zonder comerciëele doeleinde doet.

Grtz Matanza

Hmmm, uit je PDF blijkt dat je geen toelating nodig hebt, waar ze het vandaan halen dat je alleen vanuit een fullscale vliegtuig mag fotograferen weet ik niet :?

Van goede wil zijn ze niet, voordat ze overleg met jou plegen sturen ze al een brief... Daarbij gooien ze meteen met bedragen die hun op moeten hoesten voor luchtfoto's, blijkbaar vormt de kwaliteit van jouw foto's een bedreiging voor hun werk, zie dat maar als een compliment :thumbsup:

Ik heb nog even gezocht, de brief die hun zgn. stuurde is naar "Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer" gegaan. Ik heb daar even rondgekeken, lijkt erop dat alleen de burgelijke luchtvaart onder die regelementen valt, vliegtuigen, helicopters, vergunningen boordwerktuigbouwkundigen etc.
Stond ook nog ergens iets van aangepaste regels voor ultra light vliegtuigen. Modelvliegtuigen ben ik niet tegen gekomen. :rolleyes:

Kwam dit document ook nog tegen, kijk eens op pag 19.
Geen idee waar modelbouw in Belgie onder valt, maar het lijkt erop dat mijnheer de Cock niks met die brief kan beginnen...

Dit heeft misschien wel te maken met de wijziging in de wet die jij gevonden had. Belgie heeft er een puinhoop van gemaakt en is al meerdere keren door de Europese unie op de vingers getikt.

Als ik moest gokken, zette ik m'n geld op "bluf" van degene die dit mailtje verstuurden.

hallo

beglië maak van alles een puinhoop en daar zijn ze wel goed in

wat het gekeurde model van de briefschrijver aangaat denk ik niet
dat het een keuring zou doorstaan
een camera vastgemaakt met elastiekjes is nu niet echt een veilige manier om een camera vast te maken op een model
de kans dat een elastiekje het begeeft en de kamera omlaag flikkert is namelijk heel groot en geen enkele keurings instantie zou dit goed keuren

ik zou gewoon eens een mailtje doen naar de betreffende dienst en vragen of ze een of ander reglement hebben wat kan aantonen dat je vliegtuig een keuring moet ondergaan

wat het zwart vliegen betreft daar doe je wel een niet veroorloofde daad mee
normaal mag je alleen op modelvliegpleinen vliegen
want het gevaar dat je andere stoord die BV met boten op hun club aan het varen zijn of een auto club die ook aan het rijden zijn
want ook het zwart rijden en varen mag niet
zie de zeil sectie die op het galgenweel wilden gaan varen met M&M zeilbootjes die zijn ook van een kale reis terug gekomen

groetjes raf

Het lijkt me toch een rare situatie.
Enerzijds begrijp ik 'Heli team' wel, het is ten slotte hun broodwinning.
Anderzijds heb je het KB van 2006 dat toch wel duidelijk is in zijn bewoording.

Ik zou toch contact opnemen met die mensen, en hun vriendelijk vragen waarom ze denken dat je in overtreding bent (want dat je volgens KB ... geen specifieke vergunning voor lucht fotografie nodig hebt).
Eventueel kan je dan nog aansturen op een compromis.

Ik zou in ieder geval de website voorlopig 'on hold' zetten in afwachting van dit compromis.

succes,
Luc

Ik vermoed dat ze denken dat het om fotografie met 1:1 toestellen gaat.
Fotograferen vanuit RC toestellen bestaat nog niet zo lang, het lijkt me sterk dat de wetgever hier al iets voor heeft, mede omdat het slechts een paar mensen betreft.
Camera aan elastiek? Modelvliegers hebben al tientallen jaren bewezen dat ze een flinke verbrandingsmotor goed en permanent kunnen bevestigen, dan zal men zich over een camera geen zorgen maken.

Storm in glas water, lekker doorvliegen en filmen en de schrijvers van die onsympathieke brief zo af en toe eens een pas geschoten plaatje sturen.

Er zijn echt wel wetten in Belgie betreffende modelbouwvliegtuigen volgende formulieren bewijzen dat:

http://www.mobilit.fgov.be/data/forms/aero/GDF012nl.doc

Kijk ook eens hier met name bij "LUCHTVAARTTERREINEN, VERTONINGEN EN EVOLUTIES"

Formulierencontainer

Maar om nu een bewijs van luchtwaardigheid te gaan aanvragen voor een modelbouwvliegtuig...Ik zie je het formulier al invullen: 1ste lijn Registratie OO-KUL.
En ik zie me zelf nog geen luchtwaardigheidsinspecties in naam van EASA uitvoeren op een modelbouwtoestel van minder dan 10kg en dan een C of A afleveren...

Laat maar doen die heli-piloot, je kan hooguit een brief krijgen van Mobilit en Verv met een vraag naar uitleg, antwoord daar maar op dat het een modelbouwvliegtuig betreft en alles puur hobby is.

In Nederland hebben we natuurlijk ook het "Besluit Luchtfotografie" en daarbij is het ook hartstikke verboden een camera mee te nemen in een luchtvaartuig, en daarmee foto's te maken zonder in het bezit te zijn van een vergunning van de Minister van Defensie ... (alleen uit een vliegtuig dat volgens een "gepubliceerde dienstregeling" vliegt mag het wel) ... deze regel wordt veelvuldig overtreden (zonder al te veel gevolgen) ... maar als je hier (semi) professioneel luchtfoto's maakt is het aanvragen van een vergunning wel verstandig ...

Wist niet goed waar dit draadje thuishoort, in het ModelbouwCafé of hier, maar aangezien het voor mij niet echt borrelpraat is, hier toch maar.

Ik beoefen sinds 2006 de RC-luchtfotografie, op recreatieve (lees NIET-lucratieve) wijze, tot nu toe zonder problemen en enkel met positieve en bemoedigende reacties...tot volgende e-mail binnenliep zojuist:

"Geachte,

Hierbij wil ik U mededelen dat wat U doet, tegen de regels is van de luchtfotografie, U mag enkel fotos nemen vanuit een toestel waarbij het bestuur der luchtvaart een toelating tot luchtfotografie heeft uitgeschreven, U hebt geen toelating nodig om luchtfotos te nemen !! maar het TOESTEL moet wel een toelating hebben van de technische keuring. Dit document moet aan boord zijn bij elke fotovlucht
Dit kunt U terugvinden in het bewijs van Luchtwaardigheid van elk toestel, en de gezagvoerder van het toestel moet een beroepspiloot zijn.

Samengevat, U bent in overtreding met de Luchtvaartwet.

Ik hoop dat U mij begrijpt, en onmiddellijk stopt met het nemen van de luchtfotos, wij betalen 380€ per vlieguur voor het huren van een toestel om in orde te zijn met de wetgeving.
Vergeet niet dat U bij een inspectie van het bestuur der luchtvaart (directoraat generaal luchtvaart) de oorsprong van uw luchtfotos moet kunnen voorleggen, kenmerk van het luchtvaartuig, inschrijvingskenmerk van het toestel, naam van de houder en naam van de piloot.

Hopende U van dienst geweest te zijn, ik veronderstel dat U hiervan niet op de hoogte was, indien U doorgaat met de luchtopnames laat ik U dagvaarden.

Luchtfotografie door Tom Govaerts

Deze mail is uitgeprint en verzonden naar de Federale Overheidsdienst Mobiliteit dienst vergunningen en Vervoer Mr ir De Cock J hoofd dienst vergunningen.

Hoogachtend

Heli-Team
Luchtfotografie
"

Let wel, het gaat hier dus wel om de Belgische wet.

Ikzelf ben een leek op juridisch vlak. Het enige wat ik nagevraagd heb, is dat ik in orde was met mijn "familiale verzekering" mocht ik andermans eigendom beschadigen door met m'n "schuimpje met camera wild te vliegen" en dat bleek in orde te zijn...

Ik kan ernaast zijn maar ik heb de indruk dat de persoon die bovenstaande e-mail stuurde niet op de hoogte is van het feit dat de foto's genomen werden uit een radiobestuurd vliegtuig, geen fullscale vliegtuig dus...

Zoals gezegd, ik ben niet echt op de hoogte van het juridische aspect maar op de website van FOD Mobiliteit en Vervoer waar ie het over heeft vond ik deze "recent" aangepaste wettekst: http://www.mobilit.fgov.be/data/aero/reg/kr060805a.pdf

Is de persoon in kwestie aan het bluffen omdat ie eventueel zijn broodwinning wil beschermen of heeft ie gelijk en overtreed ik de wet?

Volgens mijn eerste indruk is het dat eerste en ben ik hoogstens in overtreding met een of ander wet op de privacy omdat ik mijn beste foto's ook openbaar maak op onderstaande website, overigens wel zonder toestemming van eventuele landeigenaren...

Wie heeft raad, tanx
Ik zou eerder kiezen om even naar een jurist te stappen, de wetgeving is nu eenmaal iets heel specifieks en ik weet niet of je het weet maar juridisch advies kan je in principe gratis krijgen. Het koninklijk besluit waar je naar verwijst, heft een regelgeving uit 1939 op maar er wordt daar niet bij vermeld of er nieuwe regelgeving is. Dus zomaar besluiten op basis van een wet die afgeschaft is, lijkt me ook weer niet verstandig.

Ik zou eerder kiezen om even naar een jurist te stappen, de wetgeving is nu eenmaal iets heel specifieks en ik weet niet of je het weet maar juridisch advies kan je in principe gratis krijgen. Het koninklijk besluit waar je naar verwijst, heft een regelgeving uit 1939 op maar er wordt daar niet bij vermeld of er nieuwe regelgeving is. Dus zomaar besluiten op basis van een wet die afgeschaft is, lijkt me ook weer niet verstandig.

Enig idee waar ik dat advies gratis kan krijgen?
Ik denk dat ik er voor alle zekerheid maar maar beter niet van uit dat de boze e-mail schrijver bluft en ik zal het een en ander navragen.

Is er zoiets als een rechtswinkel in belgie? Misschien daar eens je licht opsteken, of die kerel ff bellen en uitleggen wat je doet, modelvliegtuig ect, wellicht is het hele probleem dan al opgelost.

Enig idee waar ik dat advies gratis kan krijgen?
Ik denk dat ik er voor alle zekerheid maar maar beter niet van uit dat de boze e-mail schrijver bluft en ik zal het een en ander navragen.

In principe kan je elke jurist om GRATIS raad vragen.Vraag het wel best via de telefoon.Als die man ermee akkoord gaat.Kan hij je gratis advies verschaffen.

Vóór de komst van GPS was het jarenlang zeer gebruikelijk dat in zweefvlieg- en zeilvliegwedstrijden, de keerpunten gefotografeerd werden als bewijs. Daar is in geen enkel ander land ooit moeilijk over gedaan.
Dit is de tijd van Google Earth... de hele wereld is uit de lucht gefotografeerd, zonder toestemming van de Belgische overheid.

je kan ook altijd even de De Wetswinkel | Welkom ! proberen.

Ik weet niet of zij echt tot in detail alles kennen en weten, maar misschien kunnen zij je wel doorsturen naar de juiste instanties.

Ik kom echter wel op de website van een vliegclub volgende (wet)tekst tegen:
www.ebul.be - Wetgeving luchtfoto's

Hieruit zou blijken dat heel de regelgeving omtrend luchtfotogafie opgeheven is. In dat geval zijn ze bij Heli-team ofwel niet op de hoogte van de huidige regelgeving, ofwel is het pure intimidatie. Ik denk trouwens dat dit dezelfde wettekst is dat je zelf in PDF formaat aanhaalde.

In dit geval zou je simpel kunnen stellen, dat zij jou totaal niets kunnen maken ivm het aspect "luchtfotografie"
Een ander aspect is echter, of jij zelf wel in de regel bent door met jou model zomaar overal "wild" te vliegen. Ik denk dat je je misschien beter hier op focust. Vaak is wildvliegen zonder maar verboden, maar dit heeft in de meeste gemeentes te maken met milieu-vervuiling (lawaai overlast van motor) - iets waar je met electro denk ik ook geen probleem mee hebt.

Misschien kan je inderdaad aangehaald PDF document toesturen, en hen beleefd doch kordaat duidelijk maken dat je er niet van houd dat zij je proberen te intimideren en met wetten schemeren die niet langer geldig zijn.

Anderzijds, willen zij waarschijnlijk gewoon zo min mogelijk concurrentie, en ik vrees dat er een kans bestaat dat ze het mss wel eens over een andere boeg zouden kunnen gooien, zoals inderdaad wetgevingen ivm wildvliegen...

Bedankt allen voor de reacties.

Ik heb mijn licht opgestoken bij het VML, de Vereniging voor ModelLuchtvaarsport, en kreeg dit als antwoord van de ondervoorzitter:

"Beste Tom,

Zoals U weet ben ik buiten mijn activiteiten in de modelluchtvaart ook lijnpiloot in de full scale luchtvaart. Bovendien ben ik instructeur en aangesteld als examinator door het DGL.
Ik denk dus wel iets te weten over de reglementen, en kan je dit bevestigen:

Dhr. Sels heeft gedeeltelijk gelijk, maar tevens gedeeltelijk ongelijk.
Sinds 5 augustus 2006 is er een koninklijk besluit gepubliceerd dat het verbod op luchtfotografie opheft. Iedereen mag dus als fotograaf vanuit een luchtvaartuig foto's nemen, zonder daar een vergunning voor te moeten aanvragen. Een Privaat Vliegtuigbestuurder die tijdens een vlucht een foto maakt van bv. zijn huis of een eigendom enz... is volledig in orde met de wet. Zo ook de modelpiloot die met zijn modelluchtvaartuig foto's maakt is perfect in orde met de wet.

Er is echter een tweede aspect: Je kan foto's maken voor private doeleinden en voor commerciële doeleinden. In het eerste geval is er geen enkel probleem. Maar in het tweede moet je een exploitatievergunning hebben. Dit wil in duidelijke taal zeggen dat, zolang er geen commerciële bedoeling is, (de piloot wordt niet betaald om de vlucht uit te voeren en/of de foto's zijn enkel voor privaat gebruik, wat wil zeggen dat ze niet verkocht worden voor publicatie of andere doeleinden) mag je vanuit de lucht met eender welk toestel foto's nemen.

Van het moment dat er eender welke financiële transactie gebeurt, en dit kan zijn zoals o.a.boven vermeld:
- piloot wordt betaald om de vlucht uit te voeren, zelfs al zijn de foto's voor privaat gebruik;
- de foto's worden te koop aangeboden
- de eigenaar van het gefotografeerde onderwerp wordt betaald om zijn eigendom te laten fotograferen
m.a.w. als er iemand iets aan verdient, dan beschouwd het DGL deze aktie als luchtarbeid en moet je daar een exploitatievergunning voor hebben.

Dhr. Sels voert fotovluchten uit met zijn helikopter en wordt daarvoor betaald. Dit vereist dus een exploitatievergunning, en kost hem centen. Logisch dan ook dat een privaat persoon zonder deze vergunning zijn foto's niet mag laten renderen, maar zo lang je enkel foto's maakt voor privaat gebruik, zonder enige commerciële bedoeling is dit toegestaan.

Met vriendelijke groeten,
"

De heren Sels Rudi en de Cock Johan (van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer afdeling Vergunningen) stonden gelijk in CC van de mail, dus ik denk dat de persoon die me antwoordde redelijk overtuigd is van zijn woorden.

En de persoon achter BirdsEye Kite Aerial Photography wist me te vertellen dat er pas een vergunning vereist is vanaf het moment dat de fotograaf ook daadwerkelijke in het vliegtuig aanwezig is. Deze man heeft in het verleden zelfs gewerkt in opdracht van de overheid...

In verband met de privacy lijkt het me sterk dat ik daar de mist in ga. Kijk maar eens naar sites van ballonvaarders die dikwijls foto's aanbieden.
Wel probeer ik geen foto's te plaatsen op m'n site waarop individuele personen herkenbaar zijn. Dat lijkt me voldoende.

Wat dus volgens mij overblijft is het "wildvlieg"-aspect. Hierover ga ik me eens inlichten bij de Wetswinkel, bedankt Dazzler.
Trouwens, met wat gezond boerenverstand kom je ook al een eind. Je moet natuurlijk niet gaan vliegen boven een stadscentrum of overbevolkt strand...
Als nu blijkt dat ik met het wildvliegen geen wetten overtreedt, dan ga ik eens deftig antwoorden richting Heli-Team!

Back