Bell 212 . 600 size van Roban

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Helikapoter, 29 jan 2022.

  1. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Afgelopen weken begonnen aan de Roban 212 met het Flasher 600 mechaniek .
    Vorig jaar al de Flasher mechaniek gekocht om te plaatsen in een Jet ranger romp , die was eerder gecrasht met een Trex 600 mechaniek . eerst heb ik de Flasher als "pod and boom gevlogen en dat ging perfect ( gewoon een hele fijne machine om te vliegen ) , Helaas was er aan de 600 Jet Ranger romp toch wat meer (spuit) werk te doen en verfspuiten en voorbewerken is in mijn hobbyruimte niet te doen , dus heb ik maar een nieuwe romp besteld bij https://scaleflying.de/ en daarvan wou ik een mooi Semi schaal heli van maken met nog wel er leuke details maar niet al te veel details zoals de vele kunstwerken die je hier wel voorbij ziet komen , gaat me in hoofdzaak wel om het vliegen .
    De heli wordt geleverd in een enorme doos en ook de ombouw set voor de zijplaten zit er bij zodat het mechaniek en prachtig in wordt verwerkt en niet zichtbaar is in het interieur .
    Naar eigen inzicht heb ik de staartservo verplaatst naar het mechaniek toe om gewicht op de staart te besparen en ook de steunen ga ik daarom niet gebruiken. Verder zeggen de foto's genoeg
    Wordt vervolgd
     
    renetl50, PH-JGR, corsairk en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    langzamerhand gaan we steeds een stapje verder , mechaniek is nu vliegklaar en gemonteerd op een test plank met onderstel voorzien van de nieuwe Spirit Gtr Fbl unit die je direct vanaf
    een Jeti zender kan instellen , zeer mooi systeem met heel veel mogelijkheden tot Gps aan toe.
    Ook aan de (semi) schaal cockpit nog wat aan toegevoegd , control sticks en pitch control .
    Omdat het niet compleet door de ( schuif) deur kan heb ik alle delen met krachtige magneten gemonteerd zodat het ook er eenvoudig in en uit kan worden gehaald ( zie fotos)
    Ook zelf een neusschot gemaakt om van buitenaf een mooier schaalbeeld te krijgen

    Wordt vervolgd,

    H :)
     
    jaapio, AHoogendijk en Michel Glorius vinden dit leuk.
  3. de oude

    de oude

    Lid geworden:
    9 okt 2009
    Berichten:
    311
    Locatie:
    noord limburg
    Mooie heli Arno
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  4. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    De eerste vlucht met het aangepaste mechaniek gedaan en gezien de vele waarschuwingen die ik had gekregen over schuddende staart had ik op voorhand al enige
    aanpassingen gedaan , ten eerste de aandrijfas in de staartpijp zeer zuiver uitrichten in lagers en 2 lagers toegepast , plus een as lager in de korte pijp die omhoog gaat .
    De tandwielen in de lagers geborgd , meeste assen en tandwielen in set gingen erg makkelijk uit de lagers , en kunnen veel problemen geven.
    De servo voor de staart aansturing zit volgens beschrijving op een steun op de staart buis , ik heb deze in het chassis gemonteerd en met een haakse Vario hevel en een Mikado koolstof stuurstang en steun aangestuurd
    Hier de opname van de eerste test vlucht :

    Nu ook de verlichting er op gemonteerd die vanaf de zender kan worden aangestuurd ,
    Ik vond de ramen niet erg helder en kwam er achter dat er nog beschermfolie op zat terwijl ik ze al er in had geplakt alsook op de reeds ingelijmde raampjes , weer even extra (dubbel) werk maar wel eer van je werk
    Van de week nog een paar afstel vluchten op het test plankje , dan gaat het mechaniek in de romp en zal ik weer een paar filmpjes maken
    Het was tevens de eerste keer dat ik de nieuwe Spirit GTR FBL unit in gebruik heb , ideaal met alles in te stellen vanaf de zender , het GPS systeem moet ik nog gaan testen en heeft diverse bijzonder functies
    ( waarover later)
     
    PH-JGR en peterjohan vinden dit leuk.
  5. PH-JGR

    PH-JGR

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Capelle aan de IJssel
    Hallo Arno,

    Ik heb op de Robans expo zitten van - 30 waardoor het soepeler/rustiger op de kop wordt bij nick en rol.
    Zal je wel weten maar ik schrijf het toch ff.Mooie heli trouwens.
    Groeten,Leo
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  6. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Het heeft even geduurd door prive omstandigheden, maar uiteindelijk is de 212 op wat "fine-tunen" klaar en heeft gevlogen < zijn nog veel dingen af te stellen om het helemaal af te krijgen maar mechanisch
    is alles nu goed voor elkaar , Ik ben een hele tijd aan het proberen geweest om de Spitit GTR unit + Geo link goed werkend te krijgen , helaas is me dat niet gelukt (?) en moest ik "terug" grijpen naar de Micro Beast pro met att
    hold en rescue , ik hoop ooit de Spirit goed te krijgen met hulp van een expert . In ieder geval gaat de bell de komende weken meerdere vluchten maken om hem goed af te stellen en aan het model te wennen , Met ruim 6Kg is
    het een zware heli voor een 600 mechaniek met 700 bladen en een 6 cellen pakket ( 5000) , Ik heb aan de onderzijde een kabel snijder ( Cable cutter) geplaatst die bij het inladen in de auto dan net weer afbreekt , dus of ik nog meer antennes en accessoires monteer moet ik nog overdenken , anders is het bijna niet te transporteren zonder (kleine) schade's . Al met al was/is dit een mooie grote heli geworden en met redelijk veel mechanische aanpassingen is het voor de ervaren bouwer een mooie betaalbare schaal helikopter geworden .
     
    hermor, PH-JGR en jaapio vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina