Bell 222 - UNI 40 mechaniek

Ik wil jullie graag voorstellen aan mijn nieuwe project.
Ik wil een Heim UNI 40 mehaniek in een Bell 222 van Fun-Key fusalages bouwen. Dit met zoveel mogelijk schaal details te behouden.
Het gaat om deze romp van Century (Fun-Key):
Bild%202701.jpg

Dit is een 50 klasse romp. Bijna perfect voor mijn mechaniek.
Het mechaniek:
G1291.N.jpg

UNI%2040.JPG

Uni%2040%20and%20I.jpg

Ik moet nog wat doen voor het mechaniek er in kan:
  • Extra spanten inbouwen
  • verhoogde bodemplaat (+/- 40mm)
  • Mechaniek verkleinen voor de cockpit
  • Staart draainen van de romp
  • Torqtube verlengen
  • Buik glad maken
  • etc., etc., etc. :confused:

Hoe ver ben ik al:
  • De spanten zitten er in
  • De bodemplaat waar het mechaniek op komt is gereed voor montage
  • De servo's zitten onder de kop met 120 graden CCPM aansturing
  • Het mechaniek is verkleind, de voorbouw is vervallen.
  • De staart is omgedraaid, alleen nog de hekrotor bevestigen en afwerken
  • Buik heeft geen uitstulpsel meer, alleen nog afwerken.
Bell%20222%20_1_.jpg

Bell%20222%20_2_.jpg

Groetjes Rob.

Hey Rob,

Kei leuk man! Doet me een beetje denken aan een Black Hawk. Is dit gewoon dezelfde romp, als die van die Coast Guard heli die jij hebt? Ga dit draadje iniedergeval zeker volgen!

Groetjes,
Tim

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie kit zo te zien, zal je draadje ook volgen.
Welke kleuren krijgt hij? Bouw je naar een voorbeeld?

Maak er wat moois van :-D

Gr, Roy

Ik ga hem bouwen als de CS-HDX.

Bell%20222%20CS-HDX%20_1_.jpg

1217621F.jpg

Dit vind ik een mooi strak kleurenschema. Er zit niet teveel poespas aan (antennes, cabelcuttters, etc). Mooie alu kleur stluitingen. En een strak leder cockpit interieur.

Kan helaas niet vinden waar de landingslicht uitklapt. Of deze schuin achter de neuspoot of achter de piloot onder de buik zit.

Vanochtend de verlichting besteld bij Optotronix - RC Scale Elektronik
En het dashbord is ook al binnen.
0912323947.jpg

Groetjes Rob.

Das een hele mooie, maar ook een pittige om te spuiten.
Mooi dashboard zeg, is die ook verlicht?

Succes met bouwen!

Gr, Roy

Daarom wil ik hen ook naar een spuiter toe brengen. Hij doet dit voor zijn hobby en het misschien wel voor een leuk prijsje. Dan hoef ik ook geen rekening te houden met type lak en primer. Hij doet dit tussen de rest door en kan wel wat langer duren, als het maar goed is.
Een clublid heeft vorige maand zijn Wilga (2,36m span) naar hem toe gebracht. En wat ik heb gehoord wordt het een plaatje.

Het dashboard wordt ook verlicht. Als je dan toch bezig bent dan maar meteen goed.
Je kunt hem vinden op Skyhunter hobby. Zij hebben zelfs komplete kits speciaal voor de A350 50/600.
X9V_YrxeBf0[/media] - Scale cockpit / LED

Groetjes Rob.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben al weer wat verder met de Bell 222.
De plaat waar de staatrotormechaniek tegen aan geschroefd wordt, zit er er in. Dit ondersteund door een stukje 160gr/m² glasmat voor versteveging.
Bell%20222%20_5_.jpg

Ook heb ik de bodemplaat uitgesneden en de verhogingen in de romp gelijmt. Dit allemaal met 12 uurs epoxy ingesmeerdt tegen de brandstof. Dit zorgt direct voor een sterker triplex en verbindingen worden dan ook meteen megenomen.

Bell%20222%20_4_.jpg

Aan de rechterkant van de foto is goed te zien waar ik de buik heb moeten inslijpen. Daarna dit terug gevouwen en een 160gr/m² glasmatje over het geheel gelijmt met epoxy. Dit om starks een vlakke buik te kunnen krijgen.

Bell%20222%20_3_.jpg

De bodemplaat ligt er nog los op, zadat ik nog het mechaniek precies kan positioneren waar ik het hebben wil.

Wordt vervolgd...

Groetjes Rob.

Zo... de bodemplaat zit er in. Het mechaniek moest iets hoger komen. Dit heb ik gedaan door 3mm triplex plaatjes onder de bevestegings punten te doen. Ik met alleen nog de tunnel maken voor de koeling van de motor.

Bell%20222%20_6_.jpg

Na nader da foto's van de CS-HDX te bekijken is de hoogte van de kop en dus de bladen aardig goed. Ook is de ruimte voor he mechaniek voor een cockpit goed te zien. De fles houdlijm en doosje ligt er in voor contragewicht.

Bell%20222%20_7_.jpg

Hier is de staart mooi te zien. Netjes aan de linker kant, waar deze dus hoort. Je kunt ook zien dat ik nog ruimte heb om van 550mm bladen naar 600mm te gaan. Dit waneer een flybarless rotorkop met een goed stabilisatie systeem voor de Heim of Vario op de markt komt. Maar dat is toekomst, eerst eens bouwen en vliegen :lol:.

Bell%20222%20_8_.jpg

Bell%20222%20_9_.jpg

Dit wordt het lagerhuis voor de staartaandrijving. Deze komt op de hoogte van de horizontale stabilo. Ook komt er één net achter het mechaniek, z'n 75mm van de koppeling af.

Hopelijk laat het weer voor het weekend wat vliegen toe en zal er wienig worden gebouwd. Ik hoop volgende week weer nieuws te hebben en dan aan de staartaandrijving en tunnel ben begonnen.

Wordt vervolgd...

Groetjes Rob.

Ja hopelijk, wordt dit weekend een beetje fatsoenelijk weer..
Maar, ziet er allemaal goed uit Rob!
Toevallig ook nog een deadline wanneer die af moet zijn?

Tim

cockpit

Mooi ding hoor, ben dan altijd weer jaloers op diegene die er een mooie cockpit in kunnen zetten ipv een joekel van een brandstoftank en darmen van kabels.

Nu je toch zo gedetailleerd bezig bent, hier een mooie link van een bouwer die o.a. een sleutelhanger-fotolijstje wel heel creatief gebruikt heeft in zijn cockpit, succes met de bouw en misschien tot op een meeting, hier de link:

ScaleRCHelis.com • View topic - Airwolf Instrument Panel with Display

vriendelijke groet,

Frans

@Tim
Ik heb geen deadline voor me ingesteld. Er moet nog zoveel gebeuren voor dat er weer mee kan worden gevlogen. Ik bouw rustig verder en kijk wel houlang het duurt.

@Frans

Dat ziet er gaaf uit z'n paneel voor de Airwolf. Leuk gedaan met een sleutelhanger-fotolijstje.
Zelf heb ik al een paneel voor de Bell 222. Hier komen ook leds achter om de instrumenten te verlichten. Wat ik zelf moet maken is: het radio gedeelte, midden console en het switchboard aan het plafond.
Als ik met leds op het instumenten paneel wil verwerken moeten dit smd leds worden. Mischien nog een optie als we zover zijn.
Ook moeten de deuren nog handmatig open kunnen. De voorste 2 en achter 1. De linker achterdeur is voor het tanken, laden en schakelaars.

Het wordt dus nog een heel karwei om dit voor elkaar te krijgen.

Groetjes Rob.

Toch maar even een foto van het mechaniek gemaakt. Deze is nu aanzienlijk korter. De brandstoftank, uitlaat en staartservo zijn niet gemonteerd.

Bell%20222%20_10_.jpg

De tank en staartservo worden in de romp gebouwd. Dit voor makelijk onderhoud aan het mechaniek.

Bell%20222%20_11_.jpg

Bij de vorige post was op de één na laaste foto een rand te zien. ik stoorde mij nogal aan deze rand. Deze rand zat er in voor versteveging, maar dit heb ik opgelost door een stuk carbon roving in de naad te lijmen.

Bell%20222%20_12_.jpg

Hier is nog duidelijk te zien dat de roving van boven tot langs de deur naar onderen loopt.

Bell%20222%20_13_.jpg

Hier is nog een foto van het lagerhuis met lager voor de staartaandrijving. Het lager blijft op zijn plaats doormiddel van twee schroeven met ringen.

Wordt vervolgd...

Groetjes Rob.

Kijk nog een paar, foto's om het wat duidelijker te maken!

Tim

zou dat lager zo niet los kunnen trillen rob ???en van het mechanikje blijft niet veel meer over .meer cockpitruimte:mrgreen:

mvgr johan snijders

Nee, het is een precies passing en de ringen drukken het lager achter tegen aan vast. Dat gaat nergens heen. Het is nog een questie van goed uitlijnen.

Groetjes Rob.

Deuren zijn er uit.

Zo weer wat verder. Ik ben maar alvast begonnen aan de cockpit en de achterdeur er uit te halen.

Bell%20222%20_14_.jpg

Hier kun je goed zien wat de zaagsnede is na het uithalen van de achterdeur. Ik denk dat ik niet mag klagen. Dit is met een 0,8mm vreesje gedaan op een dremel.

Bell%20222%20_15_.jpg

Hier kun je de deuren die er zijn uitgehaald goed zien. De twee voordeuren en de linker achterdeur. De voordeuren om een leuke optie te krijgen als statisch model en de achterdeur voor tanken, aan uit schakelaar en motor afstellen.
De bodem van de cockpit is verstevigd met twee hardhouten latjes van 10 x 5 mm. Je kunt het net zien onder het gewicht. Even een accu van een accuboormachine gepakt.

Bell%20222%20_16_.jpg

Hier de rechter voordeur. De rechter achterdeur blijft zitten. De spanten, harthouten latjes en roving doen hun werk om de romp weer stavigheid te geven. De bodem van de cockpit zal nog steviger worden als de bodemplaat er in komt.

Wordt vervolgd...

Groetjes Rob.

ACL en Navigatie systeem

Ik heb even een bestelling ontvangen uit Duitsland van Optotronix Online Shop.

Dit is een programeerbare ACL (Anti Collision Light) en navigatie verlichting. Ook zit er twee landingslampen bij. Één daar van moet samen met de landingsgestel uitklappen uit de romp.

237_0.jpg

De ACL ProControl Prog.

Met dit systeem kun je 4 licht kanalen aansturen. Waarvan kanaal 1 - 400mA continu en kanalen 2,3,4 - 750mA continu.
Programeerbare standen:
  • OFF
  • ON
  • Flash - Simpel flits
  • Flash asy - Simpel flits asynchroon aan de ACL dubbel flits loopt
  • Flash 2 - Dubbel flits (ACL)
  • Flash 2+1 - Dubbel flits met na gloei effect (ACL)
  • Strobe - Flits met 5-voudige na gloei effect (ACL)
Met een 2S 1000mA a 1500mA LiPo extern te voeden. Hoef je niet bang te zijn dat je vliegaccu onder dit licht duel lijd.
Echt iedeaal voor je schaal heli of vliegtuig.

Een filmpe van hun site: T-Rex met ACL

Groetjes Rob.

Back