Bell 47

Goeden dag.

ik heb mijn Oude bell47 Benziene maar weer eens uit het stof getrokken..
maar nou liep ik tegen een paar probleempjes aan.

de motor (23cc) wil nog steeds niet lekker optoeren.
en ik vermoed dat het de carbarateur is. hij 4 takt een beetje.
weet iemand zo de standaard setting van de carb?

Tevens wou ik graag weten wat voor toerental ik op de kop kan draaien.
vloog altijd met een Laag toerental maar wat is veilig ?

734544_401216743310454_338715196_n.jpg

Dan zul je toch even met iets meer info moeten komen, zoals merk en type, rotordiameter etc etc.

Eventueel welke brandstof/olieverhouding gebruik je (moet Euro 95 met 2.5% synthetische olie zoals Castrol RS), anders heel voorzichtig en met uiterst kleine beetjes de L-naald indraaien tot hij lekker loopt, en dan absoluut niet magerdere gaan dan strikt noodzakelijk voor een continue loop bij hoover.

Groet, Bert

Er is mij ooit Verteld dat het een oude Vario is..
maar wat daar van waar is geen idee..
heb er nu wel een Vario canopy en glas op zitten.

maar goed er zitten nu dus Vario bladen op van 680mm..
maar ben nog op zoek naar Grotere bladen denk 700 ? of 720.

en de heli is Rechts draaiend klopt dat ?

Kwa brandstof gebruik ik nu aspen in de heli

Daarom vroeg ik het: de rototrkop LIJKT Vario te zijn, maar Vario's zijn op een paar uitzonderingen na, linksdraaiend, en alle versies van de Bell 47G die ik van Vario ken, waren dat ook.
Maar het kan zijn dat iemand er een oude rechtse versie van de Benzin Acro in gehangen heeft, of anders is het mogelijk een ander merk mechaniek met Vario kop.

De foto is niet superscherp, maar ik herken het mechaniek wat er in zit zo in de gauwigheid in elk geval niet als een BenzinTrainer mechaniek zoals dat er oorspronkelijk in zou moeten zitten. Maar dat kan aan mij liggen.

De uitlaat is Vario, het landingsgestel en staart LIJKEN op Vario.

Hoe dan ook, rotorbladen van 680 mm (rotordiameter plm 1.55) zou tussen de 1300 en 1500 RPM prima moeten vliegen.
Zelf vlieg ik met een viertakt versie met 162 cm diameter en die vliegt prima met rond de 1100 RPM, stabiel genoeg en lekker ontspannen sturend, maar helaas wat weinig vermogen (ligt niet aan het toerental, een 15 cc viertakt is gewoon niet sterker dan dat)

Groet, Bert

oke nou dan zou dat hier ook wel moeten rond de 1200 rpm moet dus alleen nog iets hebben om te meten..

hier nog een paar foto`s michien kan je daar meer uit halen
rotor kop is idd Vario die heb ik er zelf opgezet

529606_401722966593165_19554155_n.jpg

64403_401722999926495_1208118327_n.jpg

547409_401722933259835_1174702265_n.jpg

Dit lijkt mij een zelfgebouwd samenraapsel, gezien de afwerking van het geheel en de bevestiging van de staart aan het mechaniek.

Mechaniek doet me vaag denken aan Hirobo (maar ik heb nog nooit een Hirobo benzine heli van dichtbij bekeken), wellicht een oude Schlueter, maar dat is allebei een wilde gok.

Wat het ook is, ik kan het niet thuisbrengen.

Zelfs de uitlaat, waarvan ik aanvankelijk dacht dat het een Zimmermann/Vario demper was, is nader bekeken iets wat ik niet direct herken.

Ik kan je er niet veel verder mee helpen, behalve dan dat je met 160 cm rotor of groter vrij waarschijnlijk met 1200 RPM goed uit gaat komen.

Groet, Bert

Dit lijkt me een Kalt Baron GS (zelf ook jaren mee gevlogen), met vario delen aangepast.

Gr,
Arno

Back