Bell Osprey denktank

Stevo

Forum veteraan
Mensen,

Na enkele jaren over dergelijk toestel te hebben gedroomd in een ver verleden kwam het idee weer bij me op toen ik hem op de Phoenix sim aan het proberen was.

Waarom nu?

Electro staat op punt voor dergelijke kisten
Zenders hebben meer toeters en bellen en zijn betaalbaar geworden
Electro kost ook niets meer en heeft vermogen genoeg

Ik zou hem eerst in een testuitvoering willen maken (carbon + depron) en de tilt rotors worden gewoon met servos gedraaid.

Iemand ideeën?

Ik hoor het wel

Stevo

Even ter verduidelijking zo dat we zien waar het over gaat.

bell-boeing-v-22-osprey.jpg

Je wilt hem in depron maken met carbon verstevigingen?
En de rotors met servo's laten tilten?

Als je nou eens een bepaalde afmeting geeft om te beginnen?
Op zich geen slecht idee.

Als het bijvoorbeeld een indoorkistje moet worden (in eerste instantie).
Neem de afmeting. Het geschatte gewicht. Deel door 2, 2 motoren met het halve vermogen aan stuwkracht van wat je nodig hebt. 2 regelaars.

Had je zoiets in gedachten?

Edit: Is de bladhoek van de propellers trouwens niet verstelbaar? Zodat 'ie niet naar beneden dondert als hij verticaal moet landen? Hoe wou je dit doen?

Groet.

Trouwens, het humeur is over hoor:p

Dat moet toch goedkoper zelf te maken zijn?

Bijvoorbeeld. 2 flybarless 250 size (minimaal, volgens mij zijn er geen kleinere koppen) rotorkoppen. Elk 1 servo voor de pitch. Verder gewoon 'bestuurbaar' met roeren als op een vliegtuig?? Alhoewel ik die hier niet zie. http://www.rotormast.com/rm/components/com_virtuemart/shop_image/product/V_22_Osprey_Prof_4c31473fba260.jpg
(Op de werkelijke Osprey zitten wel gewoon hoogte en richting. Zie CV-22A (02-0024) Osprey Walk Around Page 1)

2 servo's voor het tilten van de rotorkop. 1 per kant.
2 motoren. Afhankelijk van de grootte, maar gerekend minimaal 2x45cm (diameter van de rotorbladen) +/- + 25 voor de romp. Dan zou je op 125-130 cm zitten? Gokje.
Hoogte+richtingsroer servo's. Eventueel flaps (2 servo's.). Opnieuw zie walkaround.
Intrekbaar landingsgestel? 2 servo's/ geen servo's met 'servoless retracts'.

Hoeveel kanalen heb je beschikbaar Stevo?

Iemand anders zin om deze opsomming te kopiëren en af te maken??

Groet.

Mooie link Didier, thx maar budget is niet dat;)

Ik dacht op het elan van van die mulitcopters (quad-octo)

2 brushless motors met hun ESC.

Ik heb 2 goeie 6Kg Futabaservos liggen voor het "tilten"

Ik dacht een vliegklaar gewicht van 1Kg oid.

Ik ga morgen eens checken bij de lokale hobbyshop of ik wat carbon kan scoren.

De tilt rotors zouden in vertikale stand ook wat naar achteren/voor moeten kunnen bewegen (via de tiltservos) om vooruit/achteruit te kunnen vliegen. Als de éne kant vooruit getilt wordt en de andere kant achterwaarts moet het ook mogelijk zijn om te draaien. Eventueel bijgestaan door een 2-tal gyro's op pitch en yaw.

Na transitie zouden toegewijde ailerons/rudder/hoogteroer de zaak kunnen overnemen.

Het is de bedoeling om (vliegtuig)props met vaste pitch te nemen om te vermijden dat het zwaar zwaar wordt allemaal.

Ik vermoed dat het meeste werk in het afregelen/mixen van de verschillende aansturingen zal liggen naast de eigenlijke bouw uiteraard.

Ik ga maar even een paar dingen proberen vanavond ;-)

Het is een denktank hé, shoot!

Je zou deze firmware voor het KK-board hiervoor kunnen gebruiken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Stevo, ik moet heel even zoeken, maar ik denk dat ik nog voldoende onderdelen heb liggen van een oude MS composite Hornet fixed pitch heli die je hiervoor zou kunnen gebruiken. Als ik mij niet vergis heb ik 2 frames en 2 rotorkoppen met bladen. Ik zal het komend weekend eens op zoek gaan in mijn rommelhok.

Je kan dan het gehele frame gebruiken om de aandrijfunit van te bouwen en die kan je dan weer monteren op het tiltsysteem.

Theo, kees holco en de anderen

Dank voor de input.

Ik wil het zo eenvoudig mogelijk houden dus ik ga even door op een fixed pitch prop setup.

Het idee is inderdaad het mulitcopter principe vandaar dat ik hem ook hier poste.

Ik heb me de nacht suf gedacht en met de Aurora, taileron to flapperon mix (vleugeltype 4 servos) moet ik al de basisfuncties kunnen verzorgen zodat een toegewijd board niet onmiddelijk nodig lijkt (als dat niet zo is dan hoor ik het graag)

2 gyrootjes (gebruik tevreden de HK 401) moeten het meest complexe van de setup zijn buiten het programeren van de zender dan.

Ik wil een Vlaamse, eenvoudige oplossing voor een complex toestel. Misschien droom ik, ben ik naief en weinig realistisch. Het is komkommerrtijd hé. Aan jullie om me op andere gedachten te brengen.;)

Ik heb eens een test gedaan met die 6 Kg servos en die hebben brute power genoeg.

Voor een setup (motors/esc) hou ik me aanbevolen, Ik zie al parkflyers van 400 gram op 3 s een pull out doen vertikaal omhoog vanuit een torque roll. 2 van die motoren leveren het dubbele aan trekkracht uiteraard te verminderen met het gewicht die 2 motoren en hun setup inhouden.

Die black molie is een goeie uitgangspositie (buiten het feit dat het nog steeds een veredelde tricopter is en spuuglelijk is). Vooral de servoaansturing van de hoofdmotoren is ook wat ik in gedachten heb maar dan direct op de as van de 6Kg servo)

Dit lijk me een goeie uitgangspositie om te starten.

Ik wou een multicopter bouwen alla Plotterwelt maar dit lijkt me nog meer een (bouw) uitdaging.

Stevo

De echte Osprey gebruikt een swashplate voor cyclic en collective control in helicopter mode.
Heb je dat bij een schaal model niet nodig?
En zo nee, hoe stuur je dan elevator en aileron?

Tim

Het is de bedoeling om (vliegtuig)props met vaste pitch te nemen om te vermijden dat het zwaar zwaar wordt allemaal.

Als je vaste pitch neemt, maar wel een VTOL-optie wil hebben, besef dan wel, dat je op toeren verticaal omhoog gaat. Ik denk dat het makkelijker precies te besturen is, wanneer je wel instelbare pitch hebt.

groet.

De echte Osprey gebruikt een swashplate voor cyclic en collective control in helicopter mode.
Heb je dat bij een schaal model niet nodig?
En zo nee, hoe stuur je dan elevator en aileron?

Tim

Wanneer het toestel de motoren naar voren tilt, heb je het standaard 'vliegtuig'hoogteroer en rolroeren.

@Stevo: Verder, wanneer je wel pitchcontrol hebt, dus een cp-kop, kan je natuurlijk meer snelheid maken. Je hebt namelijk de toeren, plus de grotere spoed van de (verstelbare) propeller.

Back