bellt cp v2 staart

• Topicstarter Topicstarter cezzo
  • Startdatum Startdatum
C

cezzo

Guest
ik heb een vraag over het afsetellen van de staart die blijft heen en weer gaan bij welke instelling dan ook op de gyro die is stock en ok een stock servo :(
de tail servo staat loot recht 90%
wie weet hoe ik dit kan op lossen zo dat hij weer strak blijft staan:D

Laatst bewerkt door een moderator:
cezzo
Dat doe je met de Gain-knop (op de zender) en dus niet op de gyro zelf

Met het afstellen van de ‘gain’ kun je de gevoeligheid van de ‘gyro‘ instellen. Hiermee zorg je dat de ‘gyro’ weet hoeveel de servo(arm) verplaatst moet worden, gezien de zijdelinkse beweging die de staart van de helikopter maakt, in een gegeven situatie.

Als de staart tijdens de vlucht een beetje van links naar rechts waggelt dan dien je ‘gain’ iets losser te zetten (-). De ‘gain’ zorgt er dan voor dat de staart actiever maar minder stabiel wordt.

Als de staart tijdens de vlucht een ernstig naar links en naar rechts beweegt en kun je dat niet corrigeren, dan dien je de ‘gain’ iets vaster te zetten (+). De ‘gain’ zorgt er dan voor dat de staart zich stabieler gedraagt maar ook dat de reactie minder actief wordt

Groeten
Martin

waar ik de gain ook op zet als ik hem naar de - draai gaat hij rondjes draaien en daar tussen blijft hij bewegen als ik hem naar + draai worden de bewegingen kleiner

maar word niet stabiel

cezzo
Heb je hem wel op HH mode staan?
Daarnaast vraag ik me af of je servo niet wat verschoven moet worden
Groeten
Martin

HH mode ?? ben nog een noob sorry

tail staat op 0 pitch en de servo 90% dus das goed toch ?

Cezzo
Wat je kunt doen is hem op een draaibaar krukje of zo zetten (en goed vastmaken), en dan:

Om het afstellen van de helikopter af te ronden doe je het volgende:
1. Maak de verbinding met de accu los, als deze al is aangesloten;
2. Zet de ‘idle up’ schakelaar, links boven op je zender, op normaal vliegen (duw deze schakelaar van je af);
3. Zet de ‘Heading lock mode’ schakelaar (GYRO.SW) in stand 0 (Heading lock mode);
4. Zet de zender aan en wacht totdat deze gereed is (het lampje op de zender niet meer knippert);
5. Sluit de accu aan op de helikopter en houd hem zo stil mogelijk. Als gevolg daarvan worden ondermeer alle servo’s automatisch in de neutrale stand geplaatst;
6. Spin de helikopter langzaam op, maar gebruik zeker niet meer dan 50% gas. De helikopter zal stevig trekken aan je draaitafel, en ongelukken wil je voorkomen nietwaar. Kijk, na het opspoelen, of de staart op zijn plaats blijft, ook als je met het gas speelt. Is dat niet zo voor dan de volgende stappen uit:
a. Teken, om de huidige instelling vast te houden, eerst de plaats van beide beugeltjes, met een fijne niet watervaste (kun je de streepjes later weer wegvegen) viltstift, af op de staartbuis;
b. Maak de schroefjes die in de twee beugeltjes zitten waaraan de servo hangt zo los dat je de servo een beetje kunt verschuiven. Hierdoor verschuif je de servo met alles wat eraan vast zit, en dus verander je ook de plaats van de ‘tailpitch-slider’ op de staartas. De vrije ruimte op de staartas is dan niet meer exact aan beide zijden van de ‘tailpitch-slider’, maar dat hindert nu niet meer;
c. Maak vervolgens de beugeltjes weer vast
d. Heb je één en ander aangepast begin dan weer bij punt 1 en controleer of je nieuwe instelling goed is. Stel daarna de ‘limit’ opnieuw in.

Staat de staart stil dan gaan we controleren of hij dat ook blijft doen als je de ‘Heading lock mode’ schakelaar (GYRO.SW) in stand 1 (Normal mode) staat. Om dat te doen voer de eerder stappen uit., maar in plaats van in stap 3 de ‘Heading lock mode’ schakelaar (GYRO.SW) in stand 0 te zetten zet je hem zet je hem in stand 1 (Normal mode). Ten gevolge van afwijkingen in de zender en de ‘gyro’ kan het voorkomen dat de staart je de helikopter nu niet stil blijft hangen. Met andere woorden: je krijgt hem niet zo afgesteld dat hij in zowel ‘Normal mode’ als wel in ‘Heading lock mode’ stil blijft hangt. Helaas kan je dat, bij mijn weten, alleen bereiken als je een zender hebt waarin je de sub-trim (niet te verwarren met het trimschuifje op de zender) kan instellen. De standaard zender ondersteund dat (helaas) niet. In dat geval rest je niets anders dan in ‘Heading lock mode’ (stand 0) te vliegen en tijdens het vliegen niet tussen ‘Normal mode’ en ‘Heading lock mode’ te schakelen. Dit omdat dit in sommige gevallen kan leiden tot een oncontroleerbare staart.

Als de staart een beetje van links naar rechts waggelt of hij ernstig naar links en naar rechts beweegt dan dien je de ‘gain’ aan te passen. Zie bladzijde 100 voor meer informatie over het afstellen van de ‘gain’.

Tenslotte kijken we of de ‘delay’ goed is ingesteld. Maak een pirouette (draai de helikopter met de ‘rudder-stick’ een slag in de rondte) en zet de ‘rudder-stick’ daarna weer inde netrale stand. De staart dient dan direct stil te staan. Is dat niet zo pas dan de ‘delay’ (vertragingstijd) aan. Gebruik je de standaard servo dan zal de stand zich normaal gesproken tussen de 70% en 80% te bevinden.

Groet
Martin

Cezzo
Met andere woorden: je krijgt hem niet zo afgesteld dat hij in zowel ‘Normal mode’ als wel in ‘Heading lock mode’ stil blijft hangt. Helaas kan je dat, bij mijn weten, alleen bereiken als je een zender hebt waarin je de sub-trim (niet te verwarren met het trimschuifje op de zender) kan instellen. De standaard zender ondersteund dat (helaas) niet.
Groet
Martin

Om een goede afstelling te verkrijgen, moet je de servo stang/rod of the de servo beugel zolang verschuiven tot dat de heli zowel in HH als in N mode het zelfde eigenschappen hebben. Je mag bij geen enkel geval een sub trim gebruiken,; deze zal nooit werken in de HH mode. Dus de servo link zodanig te verstellen/verschuiven. Bovendien moet de tail blade een hoek van ongeveer 8 graden hebben bij de neutrale stand, zowel bij de HH en N mode.

ik wil zelf ook een anderen zender halen maar ben er nog niet uit welke

Om een goede afstelling te verkrijgen, moet je de servo stang/rod of the de servo beugel zolang verschuiven tot dat de heli zowel in HH als in N mode het zelfde eigenschappen hebben. Je mag bij geen enkel geval een sub trim gebruiken,; deze zal nooit werken in de HH mode. Dus de servo link zodanig te verstellen/verschuiven. Bovendien moet de tail blade een hoek van ongeveer 8 graden hebben bij de neutrale stand, zowel bij de HH en N mode.

Ik ga dat eens proberen, maar heb er (nog) niet veel vertrouwen in. Dank voor de tip
Groeten
Martin

Back