Belt-CP springt schijnbaar willekeurig

• Topicstarter Topicstarter heli-jack
  • Startdatum Startdatum
H

heli-jack

Guest
Hoi,

Belt-CP, mi goed afgesteld (servo's, blades, pitch, tail), komt goed op toeren.
Plotseling (ergens half-stick) springt de heli plots op alsof er ineens meer lift is. De heli is dan nagenoeg onhandelbaar.

Wie kent dit probleem en helpt mij verder?

Alvast bedankt!

als je de motor los haalt zie je de swash dan omhoog schieten op dit moment? Zoja, dan is het je Pitch Curve.
Zo nee, dan is het je throttle curve die snelheid maakt op dat punt.

Wat is nagenoeg onhandelbaar, niks reageert of zit het hem in je vliegervaring?

Ik heb dit ook gehad met mijn kds 450. Het bleek onbalans te zijn in mijn rotorkop waardoor mijn servos vanaf ongeveer half gas begonnen te flippen doordat ze wss te veel kracht moesten uitoefenen om in hun positie te blijven staan.
Dus kan zijn scheve rotoras, of de bladen die niet dezelfde pitch hebben, of dat de rotorkop niet goed gebalanceerd is.
kijk ook eens of de rotoras mooi vast zit en niet naar beneden of onder kan schuiven waardoor de pitch willekeurig verandert

Heb ook nog een esky cp gehad en die deed dat ook, was een slecht scharnierend pitch systeem waardoor het geblokeerd zat en half gas ineens loskwam

Laatst bewerkt:
Filmpje

Ik vlieg met de standaard bediening dus kan geen curves instellen.

Ik heb wat shots gemaakt, staan op youtube:

x8U1mChmypk[/media] - Belt CP kuren...

Het effect is het duidelijks als de stick terug gaat, net voorbij het midden hoor je dan "plof", op de standaard gebeurd er dan verder niets, in het echte leven schiet de machine een meter of wat in de lucht....

De rotorkop lijkt er verder goed uit te zien en ook de pitch functioneert zonder haperen. Hoe kan ik dat verder het beste uittesten?

Laatst bewerkt door een moderator:
Configuratie

Het is een standaard-standaard Belt, alleen de rotorbladen zijn vervangen door carbonflappers.

Ik begrijp niet goed wat het wisselen van servo's op zou kunnen lossen of hoe het probleem zou kunnen verschuiven (war naar toe dan?).
kZal in ieder geval de hoofdas/kop nog eens checken op speling ed.

Tips/suggesties blijven meer dan welkom!

Jack,

kun je ons eens vertellen of met een filmpje wat jij precies ziet als de motor uit staat, hoe je pitch travel verloopt.

Het vorige filmpje heb ik weliswaar een keer of 5 bekeken, maar ik kon niet goed zien wat er met je swashplate gebeurde.

Hij leek meer zijn balans kwijt te zijn op een gegeven moment.

Als hij plotseling meer lift zou krijgen moet je dat terug kunnen zien op je pitch travel als de motor uit staat, lijkt mij.

ik hoor t wel.

Ik denk dat het probleem in jou zender zit.
Heb je het "juiste" ccpm programma?
Als je twijfelt, denk ik dat je t beste een nieuw programma kunt maken.

Aan je filmmateriaal kun je zien dat het lijkt of er iets blokkert.
piepeklon had het daar ook over, misschien is t dat?

succes

Ik twijfel zelf ook tussen een electronisch of mechanisch probleem.
De zender/ontvanger lijkt me OK. Dat is de std. bijgeleverde kit, niet super natuurlijk maar moet toch in eerste instantie voldoen om een beetje te vliegen.
De ESC is ook nog standaard, ik lees wat berichten om die te vervangen ivm brandgevaar etc. Misschien zit daar het probleem?

Als het mechanisch is dan kan je het uitsluiten door de linkjes naar de servo's even los te gooien en met de hand de swash omhoog en omlaag te bewegen en te voelen of hij net als in het filmpje soms even op slot slaat.
Is het dat niet dan is het een vreemd electronisch probleem moet ik zeggen...
Lijkt wel of hij even alle spanning verliest, of dat de potmeter van de stuurknuppel een slecht gebiedje heeft.
Vind dat tikje wat je hoort toch meer op een mechanisch probleem lijken eigenlijk.

Die hele tuimelschijf staat te schudden als een gek, het lijkt wel een excenterpers met heel korte slag. Dat had mijn king V2 niet, die draaide heel mooi rond. De rotoras is krom of excentrisch.

In het begin bij het optoeren mag hij even schudden. Dit wordt veroorzaakt door het niet helemaal recht staan van de bladen. Na enkele tellen moet dit over zijn omdat de centrifugaal krachten de rotorbladen recht hebben gezet en recht houden.

Ik zou het dus in het mechanische zoeken.

Ook de tik die in het filmpje te horen is heeft een mechanische oorzaak. Het is net of er iets blijft haken waar het dan ineens overheen schiet. De servo's drukken door en bouwen een spanning op in de armpjes en de rest van het systeem. Dat schiet dan ineens los met als gevolg een plotselinge, snelle verstelling van de pitch. Hierdoor springt de helicopter ineens omhoog. Hoe hoog hij springt is waarschijnlijk afhankelijk van jou reactiesnelheid.

Ook lijkt hij een moment heel zwaar te gaan draaien waar hij na verloop van tijd overheen komt.

Aldus mijn theorie op afstand.

Vraagje, heeft de Belt CP (ik ken hem niet) een vrijloopratel zoals je bij de Schluter mechanieken ook wel zag? Ik hoor namelijk een ratel in één van de filmpjes.

Ik weet dat het link is, maar ik wil hem eigelijks in de lucht zien, zien wat hij werkelijk doet. Dar draaiplateau waar hij op vast zit beinvloed hem negatief en versterkt of verbergt juist bepaalde dingen.

Ik denk dat het probleem in jou zender zit.
Heb je het "juiste" ccpm programma?
Als je twijfelt, denk ik dat je t beste een nieuw programma kunt maken.

Aan je filmmateriaal kun je zien dat het lijkt of er iets blokkert.
piepeklon had het daar ook over, misschien is t dat?

succes

Als het goed is heeft hij de Esky 0406A. Dat is ook de standaard zender van de King. Daar zit geen computer of wat dan maar ook in. Er zit een simpele mixer op die je kan vergelijken met de optionele mixer module van de Robbe F-14. Elektronisch, maar wel "hands-on", dus niet via een programma. Mocht er iets van een programma in de 0406A zitten, dan is dit op geen enkele wijze te programmeren dan wel anderzijds te beinvloeden in de zin van opnieuw programmeren of programmas aanpassen zoals bijvoorbeeld het uitnemen van een eprom of dergelijke die het programma bevat. Daarom denk ik ook dat het niet aan de elektronica ligt.

Als het goed is heeft hij de Esky 0406A. Dat is ook de standaard zender van de King. Daar zit geen computer of wat dan maar ook in. Er zit een simpele mixer op die je kan vergelijken met de optionele mixer module van de Robbe F-14. Elektronisch, maar wel "hands-on", dus niet via een programma. Mocht er iets van een programma in de 0406A zitten, dan is dit op geen enkele wijze te programmeren dan wel anderzijds te beinvloeden in de zin van opnieuw programmeren of programmas aanpassen zoals bijvoorbeeld het uitnemen van een eprom of dergelijke die het programma bevat. Daarom denk ik ook dat het niet aan de elektronica ligt.

Als ik zo dat verhaal van jou lees, zou ik t ook in t mechanische deel zoeken inderdaad.
Ik weet ook niet om welke zender het zou gaan.

Ja ik zou het op de manier uitproberen, zoals Eric al eerder beschreef door de 3 linkjes van je swashplate los te klikken en even handmatig je swash bedienen en voelen of hij enige weerstand ondervind.

Ben benieuwd

Het kan zijn dat hij dan niets voelt, hoewel die vreemde tik ook hoorbaar was zonder dat de rotor draaide. Maar het zou ook weer kunnen dat die tik hoorbaar was omdat de bladen niet juist (recht zoals hij vliegt) in de bladhouders zaten. Om te achterhalen wat het precies is, zijn dit zoort details erg belangrijk.

In geval van een kromme as zou het kunnen zijn dan je met de hand niets voelt, maar dat hij al draaiende door die slingerbeweging op een bepaald punt een mechanische weerstand opbouwd.

Bekijk het (tweede?) filmpje maar eens goed, laat alles wat je ziet buiten beschouwing en concentreer je opde beweging van de tuimelschijf ten opzichte van de as. Dan zie je dat dit behoorlijk slingert. Ik durf te schatten dat dit zeker 1.5 tot 2mm is. De bovenkant van de mast slingert nog meer. Dit haalt zonder twijvel de helicopter uit balans en oefend krachten uit op plaatsen waar dat niet moet.

Jumping Belt

Allen bedankt voor het meedenken en de tips.

Rotoras was iets krom, ook wat speling, maar met losse links geen weerstand te voelen op de tuimelschijf.
Inmiddels de as vervangen door een echt rechte as maar helaas houdt het probleem aan.

Met gevaar voor eigen leven (of toch op z'n minst interieur schade) de Belt binnenshuis live laten hoppen, zie de link: Mw9t_arw6eI[/media] - JumpingBeltCP

Zelf verdenk ik toch nog steeds de ESC, te meer omdat het probleem met een vollere lipo lijkt te verschuiven naar een ander toerengebied/stickpositie.
Vreemd is nog dat het er op lijkt dat de hop bij een volle lipo in een lager toeren/pitch gebied komt, bij een legere de bat komt het bij een hoger toerental...

Hallo Heli jack,

Leef jij nog??

ik heb dat filmpje eens goed bekeken maar ...... hoe is het afgelopen??

Ben je er al uit, heb je al iets gevonden?

Het kan zijn dat hij dan niets voelt, hoewel die vreemde tik ook hoorbaar was zonder dat de rotor draaide. Maar het zou ook weer kunnen dat die tik hoorbaar was omdat de bladen niet juist (recht zoals hij vliegt) in de bladhouders zaten. Om te achterhalen wat het precies is, zijn dit zoort details erg belangrijk.

die vreemde tik is volgens mij gewoon het omschakelen van de schakelaar naar idle up op de zender toch??

groet

Even een gekke suggestie:

Sloop hem, en zet hem eens opnieuw in elkaar.

De regelaar hoef je niet te verdenken (mijns insziens). Volgens mij loopt er ergens iets aan of vast als hij wat sneller gaat draaien. Check de snaar van de staart, staat deze niet belachelijk strak?
Anders kunnen je lagers eventueel nog bagger/kapot zijn, waardoor deze vastslaan bij bepaalde toerentallen.

Voor dat probleem in de kop.. (is naar mijn idee een apart probleem)
Trek de linkjes (stangetjes vanaf de servos) eens los, een probeer eens of je de swash met de hand soepel heen en weer krijgt. Dit moet soepel gaan, er mag gewoon geen hapering of stroeve plek in zitten.

Probeer dan meteen eens of je servo's het probleem ook hebben als de swash niet aangekoppeld zit. Weet je meteen of de electronica in orde is. Om de servo's per stuk te testen, moet je ze een beetje tegenhouden tijdens het bewegen. Een servo die niet goed is, zakt dan door zijn hoeven.
Let wel: Beetje kracht, gewoon licht tegenhouden. Anders sloop je ze zelf tijdens het testen :rolleyes:

Kijk ook vooral eens naar de bovenkant van de kop, in je pitchmovement film zie ik daar wat langs elkaar lopen wat precies iets kruist als de tik voordoet (de armen bij de flybar).
Ook zie ik dat je flybar op een gegeven moment wordt "opgetild" (aan de zijkant goed te zien) bij meer pitch geven. Zit er niet teveel pitch op?

Probeer ook de rotorbladen eens met de hand de pitchbeweging eens te laten maken (servos los van de swash), kijk of dat soepel gaat.

Iig, als je de kop fase voor fase uit elkaar haalt en constant alle bewegende delen blijft checken, moet de oorzaak eruit springen...
Het feit dat de hele swash tegengehouden wordt, geeft naar mijn idee aan dat de fout ergens bovenin gezocht moet worden, waarbij vooral de armen bij de flybar en de rotorbladhouders (ze hebben een nette naam, kan er even niet opkomen :mrgreen:) verdacht zijn.

Heel verhaal, ik hoop dat je er wat mee kan...
Haal tijdens het testen alsjeblieft wel de motor even van het tandwiel, en trek 2 draden los. Een opstartende heli tijdens het knutselen is niet echt handig..

Back