Belt CP V2 - Rotorbladen

• Topicstarter Topicstarter cmjansen
  • Startdatum Startdatum
C

cmjansen

Guest
Hi all,

Na een crash met mijn Belt CP V2, heb ik mijn swashplate vervangen. Rotorbladen zijn gelevelled, servo armen staan allemaal in een hoek van 90 graden. Swashplate staat horizontaal.

Wanneer ik nu de throttle verhoog, wordt de swashplate aan de achterkant omhoog geduwd door de servo waardoor de rotorbladen voorover hellen.

heeft iemand enig idee waar dit door veroorzaakt wordt en wat ik hieraan kan doen???

Alvast bedankt!

Wanneer je je throttle verhoogd zouden eigenlijk alle drie de servo's omhoog moeten bewegen.

Heb dus het vermoeden dat je pitch en aileron servo keduuk zijn en je deze moet vervangen of je hebt een uitdaging met je ontvanger...

Misschien kun je het proberen, als de servo's niet stuk zijn, om de servo's 'om te polen', zeg maar de servo's kunnen in twee standen staan, normal en reverse, en het wil nog wel eens helpen om ze van de ene in de andere stand over te zetten. Dat heb ik zelf ook gedaan bij een soortgelijke situatie en dat werkte. Alleen als de servo's niet stuk zijn, tenminste, dan moet je er gewoon anderen opzetten.

en pas op dat je niet je gas reversed op je zender ! die fout maak je maar 1 x.... hier getuige.. LOL

heli stuift van de grond, en is met aan en uit zetten van de zender weer zo ongeveer naar de grond gekomen zonder al te veel schade vanaf een meter of 10 denk... over ff warm krijgen gesproken !

Misschien kun je het proberen, als de servo's niet stuk zijn, om de servo's 'om te polen', zeg maar de servo's kunnen in twee standen staan, normal en reverse, en het wil nog wel eens helpen om ze van de ene in de andere stand over te zetten. Dat heb ik zelf ook gedaan bij een soortgelijke situatie en dat werkte. Alleen als de servo's niet stuk zijn, tenminste, dan moet je er gewoon anderen opzetten.

Ompolen kan niet bij de standaard esky servo's. Koop je nieuwe en andere kijk dan wel uit dat ze dezelfde kant opdraaien als de standaard esky servo's. Op je standaard zender kunt je dat helaas niet zo omdraaien dat je gas goed blijft werken

Groeten
Martin

servo's

je kunt standaard de kanalen op invert zetten, maar dat helpt niet als er maar 1 servo beweegt ipv alle 3 (bij pitch)
bij vervangingsservo's had ik het probleem dat ze verkeerd om liepen, en dan werkt inverten niet omdat de pitchcurve in de zender (als je de standaard e-sky) gebruikt niet omgepoold kan worden. als oplossing heb ik de nieuwe servo's open gemaakt en daar de 2 draden op het motortje en de 2 buitenste van de potmeter (registratie vd stand) omgewisseld. resultaat is dat de servo inwendig is omgepoold en uitstekend werkt op de e-sky.
in mijn geval HET-RC digital servo's

je kunt standaard de kanalen op invert zetten, maar dat helpt niet als er maar 1 servo beweegt ipv alle 3 (bij pitch)
bij vervangingsservo's had ik het probleem dat ze verkeerd om liepen, en dan werkt inverten niet omdat de pitchcurve in de zender (als je de standaard e-sky) gebruikt niet omgepoold kan worden. als oplossing heb ik de nieuwe servo's open gemaakt en daar de 2 draden op het motortje en de 2 buitenste van de potmeter (registratie vd stand) omgewisseld. resultaat is dat de servo inwendig is omgepoold en uitstekend werkt op de e-sky.
in mijn geval HET-RC digital servo's

Juist. Neem tower pro sg90. Goedkoop, goed en draaien in de juiste richting.

Groeten
Martin

servo's

volgens de plaatselijke modelzaak zouden alle digitale servo's dezelfde draairichting hebben, is dat dan onjuist of is de e-sky (belt V1) een beetje anders dan anders ?

Is echt niet zo of anders gezegd de beste man verkoopt alleen servo's die dezelfde draairichting hebben.

In een beetje zender kun je de draairichting wijzigen. In standaard zender die bij de Belt CP zit kan dat ook, maar het probleem is dat je met het wijzigen van de voorste servo ook je gas ompoold, en dat wil je echt niet.
Groeten
Martin

en pas op dat je niet je gas reversed op je zender ! die fout maak je maar 1 x.... hier getuige.. LOL

heli stuift van de grond, en is met aan en uit zetten van de zender weer zo ongeveer naar de grond gekomen zonder al te veel schade vanaf een meter of 10 denk... over ff warm krijgen gesproken !

Dan ben ik benieuwd hoe je dát voor elkaar hebt gekregen ;)
Als ik bij mijn Belt V2 (en King V3) de accu aansluit met gas stick open reageert hij niet op gas, (ik moet eerst 1x gas naar 0 zetten)

En ook (maar dat heb ik niet van mijzelf) schijnt het zo te zijn dat de maingear niet bestand is tegen direkt van 0 op 100% gas te gaan. (Alle tanden worden gestript)

Groet,
Robbie

dat ging dus wel... en de heli was al aan voor ik reversde,
als je dan de zender uit zet veranderd er aan de heli niets...buiten dat alles op neutraal gaat
ik heb wel een 35MHz versie, misschien dat de 2.4 Ghz anders reageert
ik ben me wel kapot geschrokken en had dus niet meer de helderheid om de stick omhoog te gooien...dat had het gas dicht gedaan op dat moment

Ik kan me goed voorstellen dat je je wild schrikt :confused:
Is in 1 keer weer duidelijk dat dergelijke helikopters geen speelgoed zijn...

Als ik de Belt (en ook de King) start, kijk ik altijd eerst of alles 'goed' staat, m.n. de Idle-up schakelaar naar achteren. En als ik dan gas geef merk ik nog steeds bij mezelf een verhoogde hartslag :rolleyes: . . .

Dan is het vliegen met de Honey Bee FP V2, toch echt wel "easy-going-fun" zonder stress.

Hoe dan ook, ik trek je verhaal absoluut niet in twijfel. Was alleen benieuwd hoe (dan kan ik er ook nog wat van leren, zou liever niet willen dat mij dit overkwam)

Groet,
Robbie

nee dit wil je idd niet mee maken, ik had maar een klein beetje schade gelukkig, maar het kan gemakkelijk een total loss worden !

Even de TS helpen:

Reversing switches op de Esky ET6I zender:
Ail(eron): NOR
Ele(vator): REV
Thr(ottle): NOR
Rud(der): REV

En natuurlijk moeten alle servo's vlot bewegen, niet haperen of rare geluiden maken.

Bij een flinke crash krijgen de servo's navenant 'op hun donder' en dan is er een gerede kans dat er tandwieltjes (zijn kunststof) in de servo('s) beschadigd zijn.
Vervangen daarvan is wel de beste optie, maar je kunt ook:

fmrTPEfc-3M[/media] 8g Servo repair - YouTube

Succes !

Groet,
Robbie

Laatst bewerkt door een moderator:
Back