belt cp

Beste allemaal,

Sinds kort heb ik belangstelling gekregen voor rc helicopter vliegen en ben ik bezig een goede beginnershelicopter te vinden. Geen zorgen, heb al die threads al wel gelezen. Ik kies bewust voor een cp helicopter.

Ik kan via internet een tweedehands standaard versie Belt Cp kopen voor 145 euro. Daar zit dan een Esky 1.8A lipo EK2-0855 lader erbij. Volgens eigenaar onbeschadigd.
Mijn vraag is het volgende: kan iemand mij vertellen of dat een redelijke prijs is voor een gebruikte Belt cp van een paar maanden? (een nieuwe heeft namelijk garantie)
Of kan ik beter wachten op de nieuwe Esky versies en zal de nieuwprijs sowieso dalen naar dit bedrag?

tweede vraag, met de kans dat het tot een domme vraag bestempeld wordt maar ik kon het antwoord echt niet vinden:
een nieuwe standaard Belt cp is circa 189 euro. Een nieuwe standaard KDS 450s is te vinden voor 209 euro maar er zit een betere gyro op en zender is ook beter? Toch lijkt de KDS 450 veel minder populair. Wat zijn de meningen hierover?

alvast bedankt voor de (positieve ;)) reacties,

kokwai

Laatst bewerkt:
Kan je als totale newbie wel oordelen of die 2dehandse Belt in orde is? Veel verkopers beweren vanalles, maar of het ook zo is..

hallo allemaal

ik zit in hetzelfde schuitje als mijn bovenbuurman met het verschil, dat ik geen gebruikte Belt CP wil kopen, maar verder ben ik even blanco.

ik ga dit draadje volgen

Willem

Laatst bewerkt:
Welkom op dit forum beide!

De keuze voor een goede CCPM heli om mee te beginnen is niet echt eenvoudig als je een blijvend laag budget in je hoofd hebt.
Een CCPM heli, ongeacht welke,vliegt goed mits goed afgesteld en afgeregeld in de zender.

Mijn mening...
Als je de mechanische regels blijft volgen dan vliegt het, hoe je ermee vliegt hangt af van de combinatie van piloot en instellingen.
Hoe lang de instellingen stabiel blijven hangt echter weer af van de kwaliteit van je heli en electronica.
De belangrijkste vraag is waar je wilt vliegen, buiten of binnen...of beide.
In de regel vliegt een heli makkelijker/stabieler naarmate hij groter wordt.
Hoe kleiner hoe gevoeliger.
Binnen ga je meestal niet groter dan een 450 (325 mm bladen).
Buiten eigenlijk vanaf 450, maar liever groter.

Als je echt wil starten, zonder enige vliegervaring, binnen en buiten, zou ik niet voor de goedkoopste CCPM heli's kiezen.
Zeker als je serieus wilt gaan oefenen, met kleine stapjes, en met het streven om weinig of niet te crashen.
Dan zou ik Kiezen voor iets degelijks waar je echt onderhoudsvriendelijk mee kan vliegen en dus weinig hoeft te sleutelen en instellen.
Is duurder in aanschaf, maar bespaart je veel op langere termijn.
Zowel in het leerproces als in kosten.

Veel plezier,
Eric

Hoi Erik,

Bedankt voor reactie. Ik ben het met je eens dat investeren bij aanschaf uiteindelijk goedkoper is. Dat was mijn reden om aan een Belt cp en/of KDS 450s te denken: omdat het niet de goedkoopste cp helicopters zijn, maar tegelijkertijd ook niet het duurst qua onderdelen (vergeleken met een grote Trex). Ik ben niet van plan te crashen, maar wil niet zeggen dat het me gaat lukken. :)
Ik begrijp van je dat een 450 class in principe ook geschikt is voor buiten. Vooralsnog wil ik in deze klasse starten.

In principe had ik neiging naar de KDS 450s, maar gezien de aanbieding van de gebruikte Belt cp moest ik weer twijfelen. Het scheelt toch circa 70 euro bij aanschaf, wat weer een barebone Belt is voor reserveonderdelen.
Belt cp: is volledig plastic, is het minder duurzaam dan aluminiumframe van 450s? Voordeel is weer goedkopere onderdelen. Kan je me iets vertellen over de prijs van 145 euro?

gr. kokwai

Ps. iemand uit omgeving Arnhem die actief is in rc helivliegen?

Hallo Erik

Ik sluit me aan bij @Scaphoid, alleen telt bij mij het budget een stuk minder.
De keuze is omdat ik sterk de indruk krijg dat een Belt CP wat meer bij mijn leeftijd past.

groet
Willem

Plastic of alu.. Als je als newbie een stevige crash maakt is het toch stuk.

Yep, dat klopt.
Ik heb dan ook besloten om eerst eens stevige met een simulator aan de gang te gaan, dat crasht kosteloos ;) voordat ik tot aanschaf van een heli overga. Ondertussen heb ik me dan beter kunnen oriënteren op het type heli waarmee ik wil gaan vliegen.

gr. Willem

Hoi Erik,

Bedankt voor reactie. Ik ben het met je eens dat investeren bij aanschaf uiteindelijk goedkoper is. Dat was mijn reden om aan een Belt cp en/of KDS 450s te denken: omdat het niet de goedkoopste cp helicopters zijn, maar tegelijkertijd ook niet het duurst qua onderdelen (vergeleken met een grote Trex). Ik ben niet van plan te crashen, maar wil niet zeggen dat het me gaat lukken. :)
Ik begrijp van je dat een 450 class in principe ook geschikt is voor buiten. Vooralsnog wil ik in deze klasse starten.

In principe had ik neiging naar de KDS 450s, maar gezien de aanbieding van de gebruikte Belt cp moest ik weer twijfelen. Het scheelt toch circa 70 euro bij aanschaf, wat weer een barebone Belt is voor reserveonderdelen.
Belt cp: is volledig plastic, is het minder duurzaam dan aluminiumframe van 450s? Voordeel is weer goedkopere onderdelen. Kan je me iets vertellen over de prijs van 145 euro?

gr. kokwai

Ps. iemand uit omgeving Arnhem die actief is in rc helivliegen?

Hoi..
Een KDS450S is een jaartje korter op de markt en daarom nog relatief onbekend. Verder is een vliegende Belt-cp voor die prijs niet echt duur. Maar laat hem je dan wel voor vliegen. Waarschijnlijk zitten er ook nog wel wat reserve onderdelen bij al noem je die niet.
Hoe de staat verder van de Belt is kan alleen een belt-cp eigenaar goed bepalen want die dingen hebben best wat byzonderheden die op zich niet erg hoeven te zijn.

Als je toch voor nieuw gaat zou ik de Belt-cp (trouwens ook een 450 klasse) vergeten en voor de goedkopere King2 of voor de KDS450s gaan..

Verder zijn er verschillende heli vliegers in jou omgeving.. Trouwens voor een aardige orientatie zou je binnenkort naar duiven kunnen gaan..

Benno

Nou dan lok je het zelf uit..

Ik heb de belt-cp gehad naast een King2 welke ik nu nog steeds heb.
De Belt-cp wil best aardig vliegen maar is een beetje sloom. Ik heb de belt-cp dan ook wel vergeleken met een vliegende baksteen.. Ik heb nu een GL450CT ( een KDS achtige T-rex cloon) en vindt die veel beter vliegen. Maar de King vind ik nog steeds het leukste omdat ik daar ondertussen mee kan gooien en smijten.. Het is een beetje het verschil tussen een Minicooper en een gemiddelde station wagen.
Beide brengen je waar je wilt maar met de station wagen rijd je daar rustig en stabiel heen en de minicooper scheurt overal tussen door...

Brengt me op de vraag welke heli vliegt het makelijkste..
Omdat de besturing bij de belt-cp indirecter is en trager lijkt hij makelijker te vliegen maar zullen de correcties minder snel zichtbaar zijn.
Bij de King2 heb je dit probleem niet maar die is dan ook wat meer bewegelijker en dat moet je dan ook weer allemaal corrigeren..

De belt-cp komt standaard met een BL motor terwijl die upgrade bij de King2 een noodzakelijk iets is. Beide Heli's kun je prima vliegen met 2200mah lipo's maar met de belt-cp vlieg je dan 9 tot 10 minuten terwijl de king wel 13 tot 14 minuten kan doorvliegen. Dus meer vlieg minuten per accu lading.. Dit komt omdat de king ruim 200 gram lichter is wat wel merkbaar is bij stabile hooveren in windkracht 3 a 4 maar tijdens het vliegen niet meer uitmaakt..

Samengevat.
Als echte beginner raad ik een King2 aan.. Als je toch voor een 450size wilt gaan kies dan de KDS450s en nog beter een C.
Als je haast hebt neem dan de King2. anders nog effe wachten op de King3 met BL motor en standaard HH Gyro die begin jan. leverbaar zou zijn..

Benno

In de helisport moet je nuanceren...

Omdat de besturing bij de belt-cp indirecter is en trager lijkt hij makelijker te vliegen maar zullen de correcties minder snel zichtbaar zijn.
Bij de King2 heb je dit probleem niet maar die is dan ook wat meer bewegelijker en dat moet je dan ook weer allemaal corrigeren..

Dit kan veranderd worden door de linkjes anders op de servo's te plaatsen zodat ze meer uitslag hebben... Toch?

En de motor upgraden op de King? Das toch geen noodzaak zeker?

In de helisport moet je nuanceren...

Dit kan veranderd worden door de linkjes anders op de servo's te plaatsen zodat ze meer uitslag hebben... Toch?

En de motor upgraden op de King? Das toch geen noodzaak zeker?

Ken jij de Belt-cp of de King2 eigenlijk wel??
anders zou je deze opmerkingen niet maken..

Of te wel.. Niet dus..
en jazekers....

Benno

Ik ken de heli's ook niet maar er zijn een aantal dingen die veel invloed hebben op het vlieggedrag.
Dat geld dus voor iedere helikopter, niet alleen voor de Belt en de King.
Een aantal belangrijke punten:
  • Massa/kracht verhouding (zeer belanrijk)
  • Bladen (zeer belangrijk)
  • Plaatsing van het zwaartepunt / gewichtsverdeling in de heli.
  • Aandrijving, dus lipo, motor en tandwielverhouding met resulterende headspeed.
  • paddle keuze/gewicht (snelheid van nick en roll).
  • De maximale verdraaiing van hoofdblad hoek en paddle bladhoek (afhankelijk van rotorkop en instelmogelijkheden)
Ik heb even gekeken naar de CCPM kop van de Belt CP en de King V2, en die lijken op zicht identiek (zie foto).
Er zijn zowiezo behoorlijk veel overeenkomsten, dus zit het verschil in vlieggedrag waarschijnlijk grotendeels in het gewicht.
Dus bij het maken van een keuze moet je kijken wat je "moet" upgraden om aan gelijkwaardige setup te komen, en wat je heli dan ongeveer gaat kosten en gaat wegen.
Het gewicht heeft namelijk veel invloed op vliegtijd en het vlieggedrag.
Het is wel weer zo dat meer gewicht (binnen de grenzen van het ontwerp) en wat meer headspeed de heli stabieler maakt, wat een pluspunt kan zijn als er wat wind staat.

Grt.
Eric

Bijlagen

• Esky koppen.jpg
    Esky koppen.jpg
    69,9 KB · Weergaven: 104
Laatst bewerkt:
De belt-cp komt standaard met een BL motor terwijl die upgrade bij de King2 een noodzakelijk iets is. Beide Heli's kun je prima vliegen met 2200mah lipo's maar met de belt-cp vlieg je dan 9 tot 10 minuten terwijl de king wel 13 tot 14 minuten kan doorvliegen. Dus meer vlieg minuten per accu lading.. Dit komt omdat de king ruim 200 gram lichter is wat wel merkbaar is bij stabile hooveren in windkracht 3 a 4 maar tijdens het vliegen niet meer uitmaakt..

Een King2 met een 2200 mah accu ?

Dat meen je toch niet :???: veel te zwaar voor dit kleine hummeltje.

Ik heb er 1300 mah HC lipo`s op en is al zwaar zat.

Een King2 met een 2200 mah accu ?

Dat meen je toch niet :???: veel te zwaar voor dit kleine hummeltje.

Ik heb er 1300 mah HC lipo`s op en is al zwaar zat.
Ik heb er wel eens lichter in gehad maar de 2200 bevalt me het beste omdat de COG dan perfect is.. Ik vlieg al ruim 7 maand met 2200mah 15c en 25C waarbij de laatste eigenlijk wat te dik zijn..

Dus 2200mah 3S 15C gaan prima..
samen met een 3900 Kv motor en een 10T pinion geeft dat voldoende lift. en kun je nog prima 3D mee vliegen..

Benno

Leuke discussie, om er even op in te haken heb ik de volgende vraag.
Als ik "out of the box" kijk naar de CP-2 en de King3 van E-sky zie ik, als beginnend heli vlieger maar kleine verschillen, kan iemand aangeven wat nu echt het verschil is tussen beide? Denk dat plantjes zijn eerdere opmerking goed in de richting zit, maar meer info (en details) zijn altijd welkom!

Dit alles vanuit mijn achtergrond dat ik met een Lama v4 ben begonnen, nu met de honeybee FP aan het hooveren ben en als ik die onder de knie heb wil ik door naar CP (maar welk Esky model gaat dat worden is "the question"). 8)

beste allemaal,

Intussen heb ik toch de Belt Cp gekocht, afgezien van de tip van een van de rotorbladen verder onbeschadigd. Motor draait hard....

Ik zoek alleen een goede trainingskruis, maar ik twijfel.
Kennelijk zijn er meerdere soorten. Een kleine kruis EK1-0221 die niet geschikt is voor de Belt Cp. Ik lees ook iets over EK1-0221A, die wél geschikt zou zijn, maar deze kan ik nergens vinden in de nederlandse webwinkels.
Er zijn ook grotere kruizen die merkloos zijn, en volgens de beschrijving geschikt zijn voor grotere helicopters? Omdat ze merkloos zijn kan ik geen reviews vinden..
Iemand ervaring met een goede? Liefst een die zorgt dat de helicopter een stuk van de grond staat, zodat het ook evt harde landing kan opvangen.
bvd,
kokwai

Back