Belt CPX blades en main gear.

Ik heb van Cannonballs een Belt CPX overgenomen. HIj is goed aangekomen en netjes verpakt. Nog bedankt daarvoor.

Hier heb ik een setje blades voor nodig en een main gear.
Ik heb op v-nix.nl al een setje gevonden Afmetingen? voor 8.50
wooden-main-blade-ek4-0009r
66513_EK4-0009R-300x250.jpg

Maar daarnaast verkopen ze ook nog

Main blade - EK4-0009 Afmeting 315 x 32.5 x 4.5 mm voor 7.50
Belt-CP Main Blade - EK4-0015 Afmeting: 315*32.5*4.5 voor 21 euro. Maar dat lijkt mij veel te duur.

Welke kan ik het beste kopen om te hoveren met een belt cpx? Of kan ik beter totaal andere bladen van align oid kopen? Kan ik ook grotere blades kopen? Zoja wat zijn daar de voor/nadelen van?

Hetzelfde geld eigenlijk voor de main gear. Ik heb gelezen dat het plastic van de belt vrij zacht is. Weet iemand of een gear van een beter materiaal/merk kan gebruiken die in mijn cpx past?
De gear waar het om gaat is deze: Main gear Esky
EK1-0584-300x250.jpg

Voor 5,60 kan je er natuurlijk wel een paar van in slaan(lager zit er al in). Maar als er kwalitatief nog veel betere zijn heb ik dat liever. (afhankelijk van de prijs)

Laatst bewerkt:
Zelf heb ik die van 7,50. Dit zijn plastic blades. Ze doen het goed. Zijn wel ietsie zwaarder maar daar merk ik verder niks van. Let wel, het plaatje komt niet helemaal overeen. Er kan nog een blauwe of een rode sticker op zitten.

Wat is het verschil tussen die van 7.50 en die van 8.50 dan?

Ben benieuwd welke je bedoelt Martin. Ik ga zoeken.

Even voor de duidelijkheid. Belt CP of Align blades passen ook allemaal? Is dat allemaal universeel?

maar dan zit je nog steeds met t feit dat de achterkant langer is en je die af moet veilen... en hij die veilt aan bladen noem ik niet snugger.

maar dan zit je nog steeds met t feit dat de achterkant langer is en je die af moet veilen... en hij die veilt aan bladen noem ik niet snugger.
Oo ik bedoelde ook bladen van de zelfde maat,
sorry dat heb ik dan gemist...

Ik volg jullie niet. Veilen aan bladen ?
Anyway heb 10x dus 5 setjes gekocht op eBay. Die rooie van mijn ts. Moet helemaal uit china komen maar dat maakt me niet uit. Moet toch nog l leren hoveren met mijn honeybee FP.

Zou het hoveren met de belt gemakkelijker gaan ?

Ik volg jullie niet. Veilen aan bladen ?

Vijlen aan bladen: zouden ze dan niet te zwak worden en in volle vlucht afbreken??? En hoewel ik absoluut geen expert ben vind ik de houten bladen meer aan te raden, omdat deze bij een crash afbreken. De fiber-versterkte kunbststof exemplaren breken wel niet maar dan breekt er wel iets anders...

Zou het hoveren met de belt gemakkelijker gaan ?

Ik heb een King V3, en die vind ik veel stabieler dan de Honey Bee. Ik denk dan dat de Belt CPX (groter en zwaarder) nog stabieler zou moeten zijn...;););)

Maar Jorrick, als je nog niet kunt hoveren met de Honey Bee, ben ik wel benieuwd naar jouw ervaringen met de Belt CPX :p

Groet,
Robbie

Vijlen aan bladen: zouden ze dan niet te zwak worden en in volle vlucht afbreken??? En hoewel ik absoluut geen expert ben vind ik de houten bladen meer aan te raden, omdat deze bij een crash afbreken. De fiber-versterkte kunbststof exemplaren breken wel niet maar dan breekt er wel iets anders...

Ik heb een King V3, en die vind ik veel stabieler dan de Honey Bee. Ik denk dan dat de Belt CPX (groter en zwaarder) nog stabieler zou moeten zijn...;););)

Maar Jorrick, als je nog niet kunt hoveren met de Honey Bee, ben ik wel benieuwd naar jouw ervaringen met de Belt CPX :p

Groet,
Robbie
moet sowieso nog een paar week wachten op blades en gears van ebay uit china dus dat duurt nog wel even.

Tja ik zit zelf wel een beetje in een dubio, als het hoveren makkelijker is dan is het natuurlijk leuker om te oefenen maar als het fout gaat, is de kans groot dat het weer een duur grapje wordt.

De honeybee heeft ook geen head hold gyro of wel? Hij blijkt namelijk niet altijd dezelfde kant op wijzen. Daarom vind ik het hoveren ook zo moeilijk omdat ik hem redelijk op hoogte kan houden en daardoor kan ik veel concentratie in de rechter stick stoppen (kan niet op de termen komen) Maar om dat ook nog eens de staart naar je toe te houden.

Ik weet zeker dat ik het ooit wel onder de knie krijg maar ik vlieg gewoon te weinig. Hier in de buurt kan ik niet binnen vliegen en buiten vliegen moet ik ook even op pad.
Nouja nou lieg ik een beetje want ik heb een redelijk veldje in de buurt maar daar lopen veel mensen en kinderen en ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die over je schouder mee kijken. Helemaal als je het nog niet kan.
Ik word er zenuwachtig van en daardoor gaat het alleen maar slechter.

Tja ik zit zelf wel een beetje in een dubio, als het hoveren makkelijker is dan is het natuurlijk leuker om te oefenen maar als het fout gaat, is de kans groot dat het weer een duur grapje wordt.

Vandaar dat ik de houten bladen "beter" vind. De rotor spint zo snel rond, dat als ze ergens tegenaan komen, de forse kinetische energie ergens moet blijven. De fiber-kunststofbladen blijven dan heel, maar dan gaat er heel veel in de rotorkop kapot. Kost dan wel niet zoveel maar is een crime om weer op te bouwen en af te stellen. De houten bladen verspinteren helemaal, maar dan blijft de rest redelijkerwijze heel, en ben je met een paar minuten sleutelen weer 'klaar' :D:D:D

De honeybee heeft ook geen head hold gyro of wel? Hij blijkt namelijk niet altijd dezelfde kant op wijzen. Daarom vind ik het hoveren ook zo moeilijk omdat ik hem redelijk op hoogte kan houden en daardoor kan ik veel concentratie in de rechter stick stoppen (kan niet op de termen komen) Maar om dat ook nog eens de staart naar je toe te houden.

Nee de Honey Bee FP heeft geen 'heading hold gyro' maar een 'rate gyro'
Voor de King V3 (en volgens mij ook de Belt CPX) kun je met de zender kiezen uit deze 2 (schakelaar links aan de voorzijde).
De 'heading-hold-gyro' stuurt de staart terug in de stand waarin deze stond, de 'rate-gyro' stuurt alleen iets tegen. Werkt wel beter dan bij de 'rate-gyro' icm staartmotor bij de Honey Bee, maar superstrak werkt het niet...;)

Ik weet zeker dat ik het ooit wel onder de knie krijg maar ik vlieg gewoon te weinig. Hier in de buurt kan ik niet binnen vliegen en buiten vliegen moet ik ook even op pad.
Nouja nou lieg ik een beetje want ik heb een redelijk veldje in de buurt maar daar lopen veel mensen en kinderen en ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die over je schouder mee kijken. Helemaal als je het nog niet kan.
Ik word er zenuwachtig van en daardoor gaat het alleen maar slechter.

Ja, je "moet" gewoon ontzettend veel oefenen. En met publiek (die eigenlijk gewoon zitten te wachten totdat jij de helikopter in de grond hebt geprakt :rolleyes::rolleyes::rolleyes: (geen schooner vermaeck dan leedvermaeck) wordt het helaas niet beter.

Groet,
Robbie

Sleutelwerk heb je altijd, hout of carbon of fiber maakt niet uit.
meestal is de hoofdas en de feathering shaft krom..
Hoofdas zie je redelijk snel zonder iets te demonteren, feathering shaft zie je bijna niet (maar kan wel gekke problemen geven)

En mensen controleren dat niet omdat ze denken: ''Mwaaa, zijn houten blaadjes, assen zijn nog wel recht, stond immers op t forum'' en vervolgens verschijnt er weer een topic met als titel: ''Heli trilt en vliegt niet goed''....

Schade heb je sowieso, of je nou Hout of Carbon blades vliegt. heb zelf HK carbon blaadjes een keer geprakt, die braken af bij de root, verdere schade was 1 hoofdas, en 1 servo... heb mn belt cp(1e heli) met hout ook een keer goed aan stront gekregen dus het zegt allemaal niks. waar t wel in scheelt zijn de kosten.

Misschien was ik niet helemaal duidelijk maar ik bedoelde een duur grapje met de CPX in vergelijking met de honeybee fp.

Als ik met laatstgenoemde crash dan is er vaak alleen een ring like push rod kapot. (even afkloppen)

Het is gewoon een beetje frustrerend aangezien een collega van mijn broer ook net is begonnen met het vliegen en hij al lang kan hoveren en voorzichtig heen en weer kan vliegen met zijn Walkera cb 180d.
En dan denk ik, ben ik nou zo'n kneus dat ik niet kan vliegen of vliegt die walkera nou 20x zo gemakkelijk als mijn honeybee.

[...]
Het is gewoon een beetje frustrerend aangezien een collega van mijn broer ook net is begonnen met het vliegen en hij al lang kan hoveren en voorzichtig heen en weer kan vliegen met zijn Walkera cb 180d.
En dan denk ik, ben ik nou zo'n kneus dat ik niet kan vliegen of vliegt die walkera nou 20x zo gemakkelijk als mijn honeybee.
Ik heb wel eens met zo'n walkera FP gevlogen en dat was gemakkelijker dan de honey bee. Met een beetje wind, 10km/u ofzo, moest ik echter volledige stick uitslagen maken om de heli er traag tegenin te vliegen. Met die gewichtjes op 45 graden is het gewoon een heli met ander stuurgedrag dan de honey bee met 90gr flybar. Bovendien had die walkera ook iets van elektronische stabilisatie ofzo.

Die honey bee vliegt toch wat als een zwabber door het feit dat het een FP met vrij lage headspeed is. Eens gewend aan een CP vind ik dat persoonlijk gemakkelijker omdat het veel directer stuurt. Als je crasht met de honey bee heb je tov een CP, mcp x uitgezonderd, vaak veel minder of geen schade wat met het leren wel een voordeel is.

Ik heb wel eens met zo'n walkera FP gevlogen en dat was gemakkelijker dan de honey bee. Met een beetje wind, 10km/u ofzo, moest ik echter volledige stick uitslagen maken om de heli er traag tegenin te vliegen. Met die gewichtjes op 45 graden is het gewoon een heli met ander stuurgedrag dan de honey bee met 90gr flybar. Bovendien had die walkera ook iets van elektronische stabilisatie ofzo.

Die honey bee vliegt toch wat als een zwabber door het feit dat het een FP met vrij lage headspeed is. Eens gewend aan een CP vind ik dat persoonlijk gemakkelijker omdat het veel directer stuurt. Als je crasht met de honey bee heb je tov een CP, mcp x uitgezonderd, vaak veel minder of geen schade wat met het leren wel een voordeel is.

+1:D:D

daarbij komt nog als je de honeybee goed kunt hooveren zal een cp heli makkelijker gaan .dit kan je met de cb180 niet zeggen compleet ander vlieggedrag dus oefen maar lekker door met je honeybee dit is een prima beginners heli hier leer je beter mee vliegen dan de walkera cb180;)

Sorry voor het wat later reageren (maar jammer genoeg heb ik ook andere bezigheden :confused:), dus bij deze (ben nu toch thuis, 1 van de kinderen ziek...)

Sleutelwerk heb je altijd, hout of carbon of fiber maakt niet uit.
meestal is de hoofdas en de feathering shaft krom..
Hoofdas zie je redelijk snel zonder iets te demonteren, feathering shaft zie je bijna niet (maar kan wel gekke problemen geven)

Ben ik het mee eens (m.n. de feathering shaft is knap kwetsbaar :(), maar omdat de houten bladen wat lichter zijn, blijft het (mijn ervaring, ik zeg dus nietg dat dit 'de absolute waarheid is') dan ook daarbij. Bij de carbon-fiber bladen is er vaak nog meer kapot....

En mensen controleren dat niet omdat ze denken: ''Mwaaa, zijn houten blaadjes, assen zijn nog wel recht, stond immers op t forum'' en vervolgens verschijnt er weer een topic met als titel: ''Heli trilt en vliegt niet goed''....

Natuurlijk moet je 'altijd alles' controleren (en er dus niet vanuit gaan, dat 'het wel goed zal zijn'). Ik heb nog steeds respect voor een CP helikopter, snap donders goed dat dit geen speelgoed is; en bij onjuist gebruik erg gevaarlijk kan zijn ;)

Groet,
Robbie

Misschien was ik niet helemaal duidelijk maar ik bedoelde een duur grapje met de CPX in vergelijking met de honeybee fp.

Als ik met laatstgenoemde crash dan is er vaak alleen een ring like push rod kapot. (even afkloppen)

Of de rotorhead :rolleyes:. Zijn allemaal dingen van hooguit een paar euro. Hoewel een CP véél stabieler vliegt straft deze een foutje genadeloos af; en dan begint het gesleutel (en het vele afstellen wat je bij een FP niet hebt) opnieuw.

Een kneus ? Nou dát denk ik niet! Vergeet niet dat je een Honey Bee continu moet sturen. Een Walkera CB180D heeft een 45° flybar, dus als je de sticks loslaat 'blijft hij stil hangen'. Ik kan met mijn NE Bravo SX (heeft ook een 45° flybar), flink rondscheuren, wat ik met de Honey Bee (nog) niet kan.

Ben ik het 100% mee eens (hoewel de CB180D geen electronische stabilisatie heeft :) )

daarbij komt nog als je de honeybee goed kunt hooveren zal een cp heli makkelijker gaan .dit kan je met de cb180 niet zeggen compleet ander vlieggedrag dus oefen maar lekker door met je honeybee dit is een prima beginners heli hier leer je beter mee vliegen dan de walkera cb180;)

Inderdaad! Ik oefen me blauw :confused: met de Honey Bee, en langzaam maar zeker krijg ik hem onder controle. Ik heb ook een King V3, en deze is i.t.t. de Honey Bee niet bestand tegen mijn vliegkunsten :murder: (of, dat denk ik eerder, mijn vliegkunsten zijn niet bestand tegen de King V3 :rolleyes::rolleyes::rolleyes: )

Groet,
Robbie

Back