Belt of torque tube?

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe 500 size heli, en ik vroeg me af wat de voor en nadelen zijn van met een riem of met een torque tube te vliegen..
ik vlieg nu 2 jaar met een riem, en heb er geen klagen van maar misschien zijn er toch redenen om nu over te schakelen naar een torque tube?

Grt Dennis

TT: Meer geluid, meer bewegende delen, meer kans op strippen bij de grond raken.
Belt: kans op breken door slijtage zonder dat je het ziet, (valt op een 500 wel mee). meer ''rotzooi''(de zwarte prut van het slijten), en je zal de heli moeten grounden.

Ik geef de voorkeur aan een belt sinds ik mn logo heb.

Bij een belt kan je governor gain hoger zetten, waardoor je heli directer reageerd op rpm change. Een torque tube kan daarbij strippen.

TT: en je zal de heli moeten grounden.

Ik geef de voorkeur aan een belt sinds ik mn logo heb.

Hoe moet ik mijn 500 grounden (aarden)? Ik weet dat het de staartbuis betreft, om statische elektrischiteit af te voeren. Maar hoe maak ik de verbinding met het chassis?

Alvast bedankt,

ETienne

Bij een belt kan je governor gain hoger zetten, waardoor je heli directer reageerd op rpm change. Een torque tube kan daarbij strippen.

Dat heeft er niet veel mee te maken hoor...

Grounden doe je door de staartas aan de (alu) tailboom te verbinden dmv een draadje van de tailboom naar de staartaslager, en vervolgens bij het frame vanaf de tailboom naar de motormount en de - draad van de regelaar./

Leuk, verschillende mensen, verschillende ideen :mrgreen:
Ik persoonlijk heb weer wat meer met TT's

Niet vanwege performance oid (indien goed geinstalleerd geloof ik niet dat er verschil tussen de twee te merken zal zijn voor de gemiddelde piloot), komt gewoon omdat ik bij tandwielen kan zien wat de slijtage doet.
Bij een belt zie je dat (bijna) niet.
Ook de belt bijstellen als de heli met kouder weer gevlogen wordt, het algehele raadsel "wat is strak, en wat is te strak" etc (ik kan er nu wel mee omgaan, maar het gevoel ontbreekt mij gewoon een beetje)

Een TT is wat meer jbf als je eenmaal netjes kunt landen
Een belt zal iets meer gevoel vereisen om te bepalen wanneer hij vervangen moet worden.. (ik heb het iig niet :mrgreen:)

Hoe moet ik mijn 500 grounden (aarden)? Ik weet dat het de staartbuis betreft, om statische elektrischiteit af te voeren. Maar hoe maak ik de verbinding met het chassis?

Alvast bedankt,

ETienne

Beetje silconenspray op de riem volstaat meestal al. Combinatie van een 'aarding' leggen en de spray is helemaal top ;)

Dat heeft er niet veel mee te maken hoor...

Grounden doe je door de staartas aan de (alu) tailboom te verbinden dmv een draadje van de tailboom naar de staartaslager, en vervolgens bij het frame vanaf de tailboom naar de motormount en de - draad van de regelaar./

Hoe maak je een draadje vast aan een staartaslager? Kan je de verbinding met de tailboom maken door een schroefje (zelftapper) in de tailboom te schroeven?

En begrijp ik het goed, dat je de (-) min draad van je ontvanger, dus de min draad van de BEC moet "aftakken" en aan het chassis (bv. motor steun) moet leggen van de heli?

Ik vlieg nu met 2 stuks 500's en deze zijn niet geaard.

Groet,

ETienne

Laatst bewerkt:
Beetje silconenspray op de riem volstaat meestal al. Combinatie van een 'aarding' leggen en de spray is helemaal top ;)

WD40, heb ik wel eens gelezen, of is siliconenspray beter. Heb beide in de kast staan...

Is dit voor het behoud van je belt belangrijk om hem "gesmeerd/nat" te houden?

Grt. ETienne

Hoe maak je een draadje vast aan een staartaslager? Kan je de verbinding met de tailboom maken door een schroefje (zelftapper) in de tailboom te schroeven?

En begrijp ik het goed, dat je de (-) min draad van je ontvanger, dus de min draad van de BEC moet "aftakken" en aan het chassis (bv. motor steun) moet leggen van de heli?

Ik vlieg nu met 2 stuks 500's en deze zijn niet geaard.

Groet,

ETienne

Gewoon het draadje strippen, en de aders tussen het lager en de behuizing leggen, en dan het lager erin drukken, als je een alu tailcase hebt is het niet nodig bij de staart. wel bij het frame.

Niet - draad van de bec, maar van de ESC, Dus waar je de lipo er in prikt;)

Ok,

Ik heb alu tailcase, maar hoe maak ik een draadje vast (electrisch contact) aan mijn tailboom. Moet ik een gaatje boren en een zelftapper erin schroeven, loop je dan niet het risico dat deze zelftapper je draaiende belt beschadigd.

Ik neem aan dat de aluminium tailboom geanodiceerd is, en ik weet niet zeker of dit wel elektrisch geleidend is. Zou ik even met universeelmeter kunnen nameten.

Groet,

ETienne

Back