ben begonnen met de bouw van de 3e micromagic..

Jongelui, in de derde week van januari komen dr weer 40 binnen....
snelheid is dus gewenst, de vorige 80 !! waren in 1 1/2 week uitverkocht, en de eerste aankomende productiedraai in duitsland is geheel door het mm forum gereserveerd...... Ook geldt nog steeds de MM pakketprijs.....

(beetje sluikreclame) :oops: :oops: :oops: ..........Peet.............8)

Robert zei:
Hmm.. Roel, ik wil er eigenlijk ook nog een bijbouwen en dan helemaal "lichtgewicht" maken... Indoorontvanger, microservo's koolstof mast... eens even kijken of dat inderdaad helpt... Misschien ga ik hem ook nog wel lipoliseren.. (van de vliegers afgekeken..)

Moet ik even een paar foto's voor je maken, je weet al dat het helpt :wink: . Weet je nog, "wie het eerst om die tak is en terug" :rolling:

Mast en bomen: koolstof (heel voorzichtig uitboren, dunwandig ging me al te ver)
Zeilen: Hitec HS225BB (geen indoor)
Roer: Hitec HS55
Ontvanger: Hitec Feather met nu juist lekker lange antenne
Accu: 2s1p Lipo 560 met 6V Liposafer
Zelfbouw 5V regelaar

Verder geen fratsen, voor mijn gevoel komt het verder ook op de zeilkunst aan...

OK OK, ik zal maar niet schetsen hoe dat wedstrijdje eruit zag... :rolling:

En Roel, in mijn MM zit geen onderwatergenua :D

Micromagic lichter maken kan prima. Kleinere servo´s er in, AAA- baterijen e.d. en je (mijn) boot viel in gewicht af van 838 gram naar 813 gram. Leuk, maar je moet dan geen sterke wind krijgen zoals zondag 11/1/´04. Zeilservokapot getrokken, dus deze servo zal weer door een oude servo worden verangen (of tóch maar weer een kleine servo kopen ?), waardoor gewicht weer zal toe nemen. Of besluiten om een boot te gebruiken voor weinig wind en de andere boot voor meer wind ?
Handig dus wanneer je tenminste twee boten (25 (´Nou moe´) en 125 (Juffrouw J.)) hebt.

Uitproberen en grenzen van zo´n eenvodige boot is minstens even leuk als ´t zeilen zelf. Veel plezier en wie weet tot aan de waterkant.

Frank
´Nou moe juffrow J.`

Frank,ik ben bang dat je mooie lichtere servo een beetje te lang heeft staan trekken in de uiterste stand....als dat gejutter dan te lang duurt,dan smelt er ergens iets door.
Veel Micro Magic-piloten schaffen zich een Hitec 225
servo aan,maar deze servo heeft een iets langere slag,je kunt je zeilarm dus iets inkorten(12mm.) en
daardoor heb je nog meer trekkracht.
Weet je dit niet,dan bestaat de kans dat je je zaakje te strak trekt,met gevolgen.....

Lobke NED 17

Model Zeil Groep Noord
www.mzgn.nl
De RC-zeilgroep voor alles wat zeilt :lol: :lol: :lol: :lol:

Ha allen,

Wanneer je een 2e of zelfs 3e mm. gaat bouwen, dan kun je juist eens gaan proberen om ´m lichter te maken. Zie bouwtips op o.a. www.micromagic.nl, www.vghm.nl, www.mzgn.tk, etc. Hoe lichter hoe meer de uitdaging, maar tegelijkertijd ook hoe makkelijker servo´s kapot gaan bij iets te veel wind.

Veel plezier alvast met bouwen.

Mijn 2e mm. woog 813 gram, maar is inmiddels weer wat aangekomen omdat de te lichte servo ´t begaf bij te veel wind.

Veel plezier

Frank
25/125
´Nou moe juffrow J.

Ik had dit draadje al een tijdje niet meer ingezien, en had het stukje over lichter maken dus nog even gemist. Ik wil daar nog wel even iets over zeggen ;)

Zondag 18 januari 2004 ben ik op Madesteijn geweest. Daar was het lekker vaarweer, en waren veel Micro's. Wat schetste mijn verbazing daar.... Een standaard Micro Magic, MET navigatie verlichting aan boord, voer daar een volledig geoptimaliseerde MM voorbij... Niet 1 keer, maar regelmatig.

Waar het een beetje op leek, was dat door de gewichts reductie, het scheepje niet meer diep genoeg lach, en daardoor teveel over de golven klapte, en te weinig sneed in de golven.

Ik weet niet of dat het geval is geweest, maar zoals gezegd leek het er wel op.
Indien je inderdaad een lichtere MM hebt gemaakt nu, zou ik graag horen wat jou ervaringen zijn. Dan weet ik zelf wat ik ga doen als ik er ook straks ooit een keer 1 heb ;)

Marco.

@Rob, nee helaas, nog niet af. Moet op dit moment mijn spaarzame tijd aan andere zaken besteden ... helaas.. Maar ga er binnenkort mee verder.

Robert

Hallo Marco,

Het was voor de meeste Micro Magic-piloten onder ons op die dag inderdaad een hele interessante ontdekking die we voor de zoveelste keer hebben mogen aanschouwen.
NED 143 van Edwin die daar ook rond voer mag gerust worden gezien als absoluut de meest opgevoerde Micro Magic die je op dit moment in Nederlandse wateren kunt tegenkomen,maar die Zoef De Haas die daar met verschillende Leenboten het veld wist schoon te vegen liet zien dat je gewoon door eruuuug goed te zeilen makkelijk kunt winnen met een 100%standaard Micro Magic.Die gene die het beste zeilt,en zijn zeiltjes het juistste heeft afgesteld,en dan ook nog eens de minste stuurfouten maakt,die gaat als eerste over de finish.
Voor mij was deze ervaring HET bewijs dat de klasseregels zoals destijds opgesteld voor dit snelle dartele bootje goed voldoen,en dat er mijns inziens geen enkele reden is om deze regels zo nodig te moeten aanscherpen.
Een uit estetisch oogpunt verwijderde stootrand,of een eigenzinnig afgeschuind spiegeltje geven ons modelbouwers nu juist DE kans om ons scheepje een eigen smoeltje te geven,en zolang een standaard MM uit de doos zelfs met "kit-sails" kan winnen tussen de meest fantastische bloemfolie/Mylar-tuigjes ,denk ik dat deze boot juist door deze simpele klasseregels hard op weg is om de complete modelzeilwereld te gaan veroveren,want ze lopen domweg uit de doos zo hard als ze maar kunnen harder willen ze toch niet.......maar we blijven het toch proberen! :D :D

Thijs Oosterheert
Lobke NED 17
Model Zeil Groep Noord
www.mzgn.nl

Inmiddels heb een nieuwe servo gekocht, inderdaad zo een als door Thijs geadviseerd. Alleen de zeilarm nu nog wat inkorten en dan weer verder proberen.
Jullie hadden op 18/1/´04 erg lekker zeilweer. Jammer genoeg zat ik toen in de auto en reed ik steeds verder van ´t zeilwater af. Volgende keer beter, want volgens de diverse agenda´s (bv. www.vghm.nl en www.mzgn.nl) komen er heel wat zeildagen aan. Genoeg kans dat we elkaar ergens ontmoeten. ´T voordeel van dit jaargetijde is nu eens dat er voor ´t bouwen, (forums)lezen e.d. eens tijd is.

Frank
´Nou moe juffrouw J.´

Back