Ben buckle Double diamond demon

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door eclipse86, 19 feb 2017.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,
    de tekening hangt al een geruime tijd aan het plafond, en nu dat ik toch moet wachten op onderdelen voor de fokker ben ik er dan toch maar aan gestart.

    de bouw gebeurd niet 100% volgens de tekening, ik gebruik zoveel mogelijk reststukken, en maak het mezelf makkelijk door enkele lasercut onderdelen.
    de tekening klopt ook niet 100% op sommige plaatsen, dus daarom heb ik ook een deeltje hertekend...

    de staartdelen klaar om op te schuren:

    [​IMG]
    wat te veel plamuur gebruikt (wordt dan toch afgeschuurd)
    [​IMG]

    onderkant romp ligt nu deels te drogen, straks nog een eindlijstje erop en de neus is nu nat aan het drogen, en daarna gaan we de neus verlijmen(nog niet aan de romp want eerst moet het landingsgestel op zijn plaats, die deze week geplooid wordt)

    [​IMG]
    de neus even snel samengezet, begint vorm te krijgen

    [​IMG]

    De setup wordt electro, op dit youtube filmpje vliegt hij met een laag kv OS brushless motor met een 16inch prop op 4cellen 5000mah. jammergenoeg weet ik het type van motor niet, heb hem al gemaild enkele weken geleden maar geen reactie...
    tips of suggesties altijd welkom...
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Als je die crasht dan heb je dat met opzet gedaan.

    Mooi ding!


    jan.
     
  3. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Lekker langzaam, een leuke kist veel plezier ermee!

    Groet Aad dB.
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    haha idd ik denk het ook:)
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    voorlopige stand van zaken:

    stabilo en rudder (klaar om op te schuren 108gram) dus ik denk inclusief scharnieren en geschuurd toch onder de 100gram haalbaar(zonder cover)

    de romp zoals hij er nu bijstaat 250 gram ongeschuurd. wat nog toevoegen, triplex delen voor het landingsgestel, dan de cabane zijkanten, vleugelbevestiging, en alles rondom de motor....

    ik denk dat 500gram wel haalbaar moet zijn
    [​IMG]
    [​IMG]

    het landingsgestel wordt deze week geplooid uit 4mm staal, dan kan ik deze monteren en de romp onderaan verder afwerken (moet voor het coveren gebeuren jammergenoeg)

    dan moet ik beginnen aan de vleugels denk ik, en eens nadenken over een geschikte setup, en waar ik de servo's ga plaatsen, ik denk dat ik voor 2 simpele analoge standaard servo's zal gaan... (of mss 3stuks, op elke elevator 1 en eventueel lichtjes meemixen met rudder, als dit effect geeft) zowizo pull pull alles

    we zien wel
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke even zitten denken over een setup (in die beslissingen vraag ik meestal raad op dit forum en heeft me nog nooit teleurgesteld in mn keuzes!)

    op het plan staat voor elke 60-75 2stroke engine. ik heb deze vergeleken met de os motoren die je nu kan kopen(meer power als vroeger al, maar het gaat mij vooral om gewichten.
    de os65ax weegt inclusief uitlaat 653 gram, en de os 75 weegt 756 gram, tel daar dan nog een 400gram benzinetank bij en een standaard 40grams servo kom je aan een setupgewicht uit van om en bij de 1093 a 1200gram uit...

    een 250gram brushless motor is waarschijnlijk al genoeg qua power maar natuurlijk niet qua gewicht, en zeker niet om een mooie grote prop rond te draaien.

    de diamond uit het filmpje is verkocht heb ik net vernomen van die persoon, die vloog met een brushless laag kv motor van os met een 16inch prop op een 4cell 5000mah en kon makkelijk 45min vliegen zei hij.... welke motor weet ik dus niet.
    nu ben ik dus op zoek naar een passende setup die alleszinds zijn specs benaderd. lange vluchttijd, grote prop, weinig amps...

    mag in principe een hobbyking motor zijn, want dit model kan ook niet alle dagen vliegen... ik vroeg me ook af of ik als lipo de multistars niet kan nemen, die zijn qua capaciteit een pak meer voor minder gewicht, nadeel is dat het maar 10c is...

    we zien wel:)
     
    classicracer vindt dit leuk.
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Laatst bewerkt: 20 feb 2017
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Heb je een idee wat het gewicht zal zijn zonder de aandrijfsetup (regelaar lipo motor)
    Veel power heb je niet nodig om te vliegen, hoe minder power hoe liever zelfs denk ik :)

    Moest je mikken op 120-150 W/kg ga je zeker genoeg hebben. Dit ding vliegt vanzelf weg...
    Welke lipo zou je willen gebruiken? De 4S 5000?

    Heb even met eCalc rondgeklikt, een motor met een kv=400 zou eigenlijk genoeg moeten zijn.
    Helaas zijn dat meestal al zwaardere motoren (diameter 50 en zo) en die zijn al te krachtig.

    Eigenlijk denk ik dat je op zoek bent naar een (en nu komt het...) een motor voor een quadcopter.
    Licht en toch een lage kv waarde.
    Heb met eCalc eens een selectie gemaakt...

    upload_2017-2-21_0-20-51.png
    upload_2017-2-21_0-21-2.png

    rekenoefening in eCalc
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2017
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Eens aangenomen dat het toestel zonder setup 1450 gram weegt, met een multistar quadcopter motor.

    upload_2017-2-21_0-23-37.png
     
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ja idd, denk je dat zoiets genoeg zal zijn?

    ik denk dat het probleem hem zal vinden dat ik gewicht in de neus nodig zal hebben... en dat hij daarom wellicht voor een 400grams motor gekozen had...
    idee nog niet, woensdag eventueel eens beginnen aan de vleugels daarna zou ik al iets meer moeten weten, om de romp verder af te bouwen zou ik natuurlijk wel een motor moeten hebben, zodat ik het motorschot op de juiste plaats kan zetten...
    het aantal getrokken amps is idd wel belachelijk weinig
     
  11. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Waarom geen mooie viertakt brandstof pruttel erin? Wel een mooi project verder.
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Qua neusgewicht: grotere lipo? Nog langer vliegen
     
  13. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    idd grotere lipo,

    ja een 4takt zou idd zeer mooi zijn, maar ik heb geen methanol meer(enkel electro en benzine)
    en een 2de reden is dat ik hier niet wekelijks mee kan vlieg zeker niet als er teveel wind staat, een electro motor kan je zo aan de kant zetten ( de lipo gebruik ik dan in een ander model) maar een methanolmotor moet je veel meer aan onderhouden, kuisen en smeren , anders roest hij...

    ook trillingen, vettigheid,....

    en nog een leuke extra van de electro is de rem erop en dan kan ik makkelijk ook rondjes zweven zonder dat de motor draait...

    toch bedankt voor de tips al
     
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,
    ik heb niet meer verder gekeken voor de setup, ik zal dit doen denk ik nadat ik het meeste gemaakt en eventueel gecoverd heb...

    zowizo komen er slechts 2 standaard servo's in analoog... simpel houden dus.

    de romp op zijn wielen, en klaar om morgen volledig opgeschuurd te worden. enige wat nog moet gebeuren is de complete neusbinnenkant(doe ik pas nadien)

    de vleugel en staartmontage. de vleugel ga ik denk ik met 4 bouten doen ipv met rekkers. het stabilo weet ik zo nog niet

    [​IMG]

    en de vleugel ook al deels present:

    hier moet nog heel wat aan gebeuren, ik heb ze nu uitgelijnd en zijn aan het drogen . de aansluiting vleugeltip en LE kloppen nog niet, hiervan zijn ze ook niet echt duidelijk op plan, en blijkbaar waren er nog mensen met dit probleem achteraf bekeken...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ben eruit kwa bespanning, ik ga toch voor oracover gaan ipv oratex enzo...
    eerst had ik een vintage schema in gedachten met sierlijke letters enzo, maar ik denk dat ik voor een meer gekend schema ga van Dusty...(of toch die kleuren gebruiken...)
    ook speelt de gedachte om er heel wat leds in te steken(daarvoor ook al die uitsparingen in de vleugelribben voorzien, maar ik twijfel hier nog over...
    [​IMG]
     
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    rudder en stabilo geschuurd en voorzien van scharnieren, enkel nog de stuurhevels erop zetten...

    nu twijfel ik om de bevesteging op de romp en de aansturing. want de staart zou toch demonteerbaar moeten worden aangezien die toch zeeeer groot is.

    bevesteging zoals standaard is met elastieken/rekkers. dit kan natuurlijk, maar ik ben toch eventueel voorstander van een pinnetje met 2 boutjes maar moet dan zien dat dit kan, (wellicht enkel achteraan pinnetje en vooraan 2 breekboutjes)

    maar dan zitten we nog met aansturing. als ik op het internet kijk zijn er die pull pull nemen maar ook bv push pull...
    natuurlijk bij pull pull en afneembaar maken zit je met heel wat friemelwerk.

    ik dacht dan om voor het rudder te werken met pull pull, maar onder het stabilo met een vaste bevesteging, zodat bij het plaatsen van het stabilo het rudder werkt (dus onder het stabilo een soort servohoorntje waarop alles bevestigd zit

    en voor hoogte is het wel mogelijk om een kleine servo in het stabilo te werken met push pull ( maar hoe klein/licht mag ik gaan voor deze servo) en voor het zwaartepunt is dit mss niet zo interessant....

    hmm bedenkingen dus...

    [​IMG]
     
  16. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    update,

    bijzonder veel uitslag op het hoogteroer is er niet omdat het rudder in de weg zit, aanvankelijk was er vroeger zelfs geen hoogteroer, maar ik vraag me toch af of dit wel genoeg is??
    [​IMG]

    de vleugels even er voorlopig op geplaatst en de vleugelverbinders zijn nu aan het drogen, ze komen perfect over elkaar dus dit zit goed!
    [​IMG]

    [​IMG]

    o en als ik nu een 700gram in de neus leg, dan is het zwaartepunt redelijk oke...
     
    strutter en Ariel vinden dit leuk.
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Je kan ook nog kiezen om je E motor een stukkie verder naar voren te brengen...
    scheelt weer lood
    of je accu door laten steken.. door het schot heen, zodat hij (deels) onder de motor komt te liggen

    uitslagen zijn best in orde.. heeft niet veel nodig.
    Door de (relatief) lange staart komt dat best goed.
    Hij heeft alleen een korte neus, dus je gewicht van besturing etc zal vlot naar voren toe moeten..
     
  18. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,

    idd, de motor (die ik dus nog moet kiezen, die multicopter motor mss) zo ve rmogelijk naar voren plaatsen, en de lipo ja die kan ook in het voorste gedeelte van de romp alleen moet ik eens kijken hoe ik deze erin moet steken. de 2 servo's komen waar het dashboard moet zitten...

    vandaag eventueel lichte bekabeling in de staartdelen doen voor ledjes nadien, en dan coveren van deze delen,

    de romp is op zich sterk, maar met de staartdelen erop torst die toch wat, dit zal wel beteren met cover erop, hopelijk genoeg...
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    het is geen racer of 3d toestel ;-)
    komt best goed...

    Stel, je wilt iets aan het torsen doen, gewoon net als bij vakwerk een schuine ligger tussenlijmen.
    dit kan gewoon een licht balsadingetje zijn. Dat zouden 4 van die balkjes zijn..
    Hoeft niet, maar kan.
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Van welk model is die dikke romp op de foto van post #14?

    Herken ik daar een Fokker?


    jan.
     

Deel Deze Pagina