Beste mensen,
ik ben al weer een weekje terug van mijn vakantie naar Fiss, Oostenrijk.
Mijn verblijf daar had ik om het Flying Circus gepland. 5 dagen ervoor en 5 erna. 5+4+5= 14 dagen modelzweefplezier optima-forma.
Oude bekenden van voorgaande jaren gezien, weer een praatje met ze gemaakt. Na de 2 voorafgaande jaren begin ik al zo'n beetje een bekende van het evenement te worden.
Dagen voorafgaand aan het Flying Circus lekker gevlogen op het modelvliegveldje bij het dorp. Voor de lichte/thermiek omstandigheden gevlogen met de Libelle van Hollein, en bij weer wind ( 1e dag ! ) lekker rondgevlogen met de X'Race van Airtech ( ook wel bekend op de duitse forums/winkels onder naam SIXTY, micro-SPIDER, TOPLIGHT Standard ).
Eind van de middag, soms al vanaf 15:00 uur had de wind de neiging om van de berg te komen, dan schakelde ik nog over op mijn Sportwing van Freescale ( ex-Conzelmann ).
Waarschijnlijk iets te veel gevlogen en geworpen met de Sportwing: op de 1e dag van het evenement had ik een lamme rechterschouder ( toch al niet top ). Tijdens de 4 dagen van het evenement herstelde mijn schouder zich langzaam. Dus voor mij veel kijken naar toestellen in de lucht, op de grond, praten met bekenden. Nog wat mid-airs gezien, waaronder 1 waarbij 2 zwevers van een fabrikanten-team tijdens een synchroon-vlucht iets te synchroon in dezelfde air-space vlogen. Doet toch pijn als je dan 2x €400,-zwever + 2x €300,-electronca naar de grond ziet dwarrelen.
Dit jaar stond de wind constant op de Noord-helling van de Schönjöchl.
De Zuid-helling is eigenlijk de Hammer-Thermiek-zijde. Ook een gevolg van het ook daar zeer warme weer? Maar goed, tegen het einde van de middag trok de wind aan op de Noord-kant en dan was het tijd voor de Hangfräsen. Huilend en fluitend kwamen de zwevers dan voorbij gevlogen, om dan weer op hellingwind en brede thermiek snel weer hoogte te tanken voor het de snelle voorbij( duik-)vlucht.
Na afloop evenement nog heerlijk een paar dagen rustig wat met achterblijvers gevlogen op het veld bij het dorp.
Op mijn laatste dag op uitnodiging/andringen van een duitse vliegmaat toch met materiaal de Schönjöchl ( 2500 meter hoog ) op.
Tegen 12:00 uur gestart met de Libelle, na een aantal worpen ( mijn schouder deed het ineens weer bijna zonder problemen !) thermiekbelletje gepakt, verder van de berg weg kunnen vliegen en de echte goede thermiekbellen uit het dal kunnen gebruiken. Stijging 2-5 meter/sec. Dus wel goed opletten want voor je het weet is je zwevertje (1,50m) uit het zicht. Maar met veel drukken en kunstvluchten de Libelle lekker op ( een veilige ) hoogte kunnen houden. Je weet maar nooit of er die HammerBart 5-10++m/s stijgen voorbij komt en je zwevertje een lift omhoog geeft.
Even een wat rustigere periode meegemaakt, gekeken naar de Alpina 4001 elektro van de duitse vliegmaat. Hij kon wat makkelijk de hoger en verder weg gelegen plekken bereiken.
Zie http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=49428&highlight=Fiss
's Middags trok de wind weer aan hebben we beiden met onze snellere kleine zwevers gevlogen.
Thermiek-zweven is leuk, maar dit is SUPERGE*L zoals onze Oosterburen zeggen. 400 meter hoogte opbouwen, neus naar beneden en aanduiken en op ooghoogte vlaktrekken en voorbij zien suizen/fluiten/gillen, weer van de berghelling af sturen richting dal combinatie hellingwind-en-thermiek in en in 1 minuut weer 300 meter hoogte getankt te hebben, weer lekker hoogte omzetten in snelheid.
Verslavend??
Welnee.
Morgen weer?
Graag!!!!!!!!!!!!!!
http://www.rc-network.de/forum/attachment.php?attachmentid=32641&d=1153647490
De linker mijn X'Race, de rechter is de Focus ( Aerosport Becker) van Tobias.
Als iemand nog een goede snelle hellingzwever zoekt: de Focus.
Daarna komen nog ( de duurdere ) Erwin 2 of helemaal mooi de SRTL.
Deze twee zijn ook perfect geschikt om mee te DS'en.
Mijn eerste vluchtdag op 2500 meter is voorspoedig gelopen, heerlijk gevlogen en alles weer heel de berg af.
Volgend jaar Fiss?
Natuurlijk!
Flying Circus?
Bijna zeker weer, gewoon leuk de bekenden weer te ontmoeten.
Misschien ook wel zelf nog vliegen tijdens het evenement, hoewel het soms met een man of 15-20 in delucht zijn mij nog wat onprettig aanvoelt. Gelukkig is de air-space erg groot, mid-airs komen dan ook niet vaak voor ( 3-4 per evenement!). Kijken of ik volgend jaar er toch de ballen voor heb, of een hele oude kist!!
Misschien zie ik jullie volgend jaar daar wel!.
Hans.
ik ben al weer een weekje terug van mijn vakantie naar Fiss, Oostenrijk.
Mijn verblijf daar had ik om het Flying Circus gepland. 5 dagen ervoor en 5 erna. 5+4+5= 14 dagen modelzweefplezier optima-forma.
Oude bekenden van voorgaande jaren gezien, weer een praatje met ze gemaakt. Na de 2 voorafgaande jaren begin ik al zo'n beetje een bekende van het evenement te worden.
Dagen voorafgaand aan het Flying Circus lekker gevlogen op het modelvliegveldje bij het dorp. Voor de lichte/thermiek omstandigheden gevlogen met de Libelle van Hollein, en bij weer wind ( 1e dag ! ) lekker rondgevlogen met de X'Race van Airtech ( ook wel bekend op de duitse forums/winkels onder naam SIXTY, micro-SPIDER, TOPLIGHT Standard ).
Eind van de middag, soms al vanaf 15:00 uur had de wind de neiging om van de berg te komen, dan schakelde ik nog over op mijn Sportwing van Freescale ( ex-Conzelmann ).
Waarschijnlijk iets te veel gevlogen en geworpen met de Sportwing: op de 1e dag van het evenement had ik een lamme rechterschouder ( toch al niet top ). Tijdens de 4 dagen van het evenement herstelde mijn schouder zich langzaam. Dus voor mij veel kijken naar toestellen in de lucht, op de grond, praten met bekenden. Nog wat mid-airs gezien, waaronder 1 waarbij 2 zwevers van een fabrikanten-team tijdens een synchroon-vlucht iets te synchroon in dezelfde air-space vlogen. Doet toch pijn als je dan 2x €400,-zwever + 2x €300,-electronca naar de grond ziet dwarrelen.
Dit jaar stond de wind constant op de Noord-helling van de Schönjöchl.
De Zuid-helling is eigenlijk de Hammer-Thermiek-zijde. Ook een gevolg van het ook daar zeer warme weer? Maar goed, tegen het einde van de middag trok de wind aan op de Noord-kant en dan was het tijd voor de Hangfräsen. Huilend en fluitend kwamen de zwevers dan voorbij gevlogen, om dan weer op hellingwind en brede thermiek snel weer hoogte te tanken voor het de snelle voorbij( duik-)vlucht.
Na afloop evenement nog heerlijk een paar dagen rustig wat met achterblijvers gevlogen op het veld bij het dorp.
Op mijn laatste dag op uitnodiging/andringen van een duitse vliegmaat toch met materiaal de Schönjöchl ( 2500 meter hoog ) op.
Tegen 12:00 uur gestart met de Libelle, na een aantal worpen ( mijn schouder deed het ineens weer bijna zonder problemen !) thermiekbelletje gepakt, verder van de berg weg kunnen vliegen en de echte goede thermiekbellen uit het dal kunnen gebruiken. Stijging 2-5 meter/sec. Dus wel goed opletten want voor je het weet is je zwevertje (1,50m) uit het zicht. Maar met veel drukken en kunstvluchten de Libelle lekker op ( een veilige ) hoogte kunnen houden. Je weet maar nooit of er die HammerBart 5-10++m/s stijgen voorbij komt en je zwevertje een lift omhoog geeft.
Even een wat rustigere periode meegemaakt, gekeken naar de Alpina 4001 elektro van de duitse vliegmaat. Hij kon wat makkelijk de hoger en verder weg gelegen plekken bereiken.
Zie http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=49428&highlight=Fiss
's Middags trok de wind weer aan hebben we beiden met onze snellere kleine zwevers gevlogen.
Thermiek-zweven is leuk, maar dit is SUPERGE*L zoals onze Oosterburen zeggen. 400 meter hoogte opbouwen, neus naar beneden en aanduiken en op ooghoogte vlaktrekken en voorbij zien suizen/fluiten/gillen, weer van de berghelling af sturen richting dal combinatie hellingwind-en-thermiek in en in 1 minuut weer 300 meter hoogte getankt te hebben, weer lekker hoogte omzetten in snelheid.
Verslavend??
Welnee.
Morgen weer?
Graag!!!!!!!!!!!!!!
http://www.rc-network.de/forum/attachment.php?attachmentid=32641&d=1153647490
De linker mijn X'Race, de rechter is de Focus ( Aerosport Becker) van Tobias.
Als iemand nog een goede snelle hellingzwever zoekt: de Focus.
Daarna komen nog ( de duurdere ) Erwin 2 of helemaal mooi de SRTL.
Deze twee zijn ook perfect geschikt om mee te DS'en.
Mijn eerste vluchtdag op 2500 meter is voorspoedig gelopen, heerlijk gevlogen en alles weer heel de berg af.
Volgend jaar Fiss?
Natuurlijk!
Flying Circus?
Bijna zeker weer, gewoon leuk de bekenden weer te ontmoeten.
Misschien ook wel zelf nog vliegen tijdens het evenement, hoewel het soms met een man of 15-20 in delucht zijn mij nog wat onprettig aanvoelt. Gelukkig is de air-space erg groot, mid-airs komen dan ook niet vaak voor ( 3-4 per evenement!). Kijken of ik volgend jaar er toch de ballen voor heb, of een hele oude kist!!
Misschien zie ik jullie volgend jaar daar wel!.
Hans.