Benamingen en diverse vraagjes

• Topicstarter Topicstarter Leo20
  • Startdatum Startdatum
L

Leo20

Guest
Hoi, ben helemaal nieuw met kleine rc micro heli's.

Staat er hier ook ergens een lijstje met benamingen zoals:

Co-Axial, fixed pitch, yaw, ruder, airleron en meer van die termen?

Ik heb al een paar draadjes gelezen maar kom deze benamingen niet 1,2,3, tegen. Ik kan wel alles Googlen, maar dacht hier zal wel iemand ooit een lijstje voor de beginner hebbebn gemaakt. Scheelt weer een hoop tijd.
Dan zou ik graag willen weten wat het verschil is tussen 2,3,4,5,6, kanaals.

Hartelijk dank!!

Heel mooi forum ;)

Ik ken geen lijstje, maar kan wel het een en ander uitleggen:

co-axiaal: 2 rotoren boven elkaar, die tegengesteld draaien
Fixed pitch betekent dat de instelhoek van de rotorbladen niet kan worden versteld tijdens de vlucht
yaw = rudder = draaien om de verticale as
aileron = naar links of naar rechts kantelen, van achteren gezien. Bij een heli zorgt deze stuurfunctie ervoor dat de heli zijdelings kan "sliden"

2 kanaals betekent dat je slechts 2 functies kan besturen. Meestal zijn dat hoogte en rudder
3 kanaals voegt daar vooruit/achteruit (ook wel "nick" of "elevator" genoemd) aan toe
4 kanaals betekent dat je ook ailerons hebt, dus zijwaartse beweging
6 kanaals betekent dat je ook controle over de gyro instelling hebt en de hoek van de rotorbladen kan verstellen, wat ook wel CP of Collective Pitch wordt genoemd.

re

Ik ken geen lijstje, maar kan wel het een en ander uitleggen:

co-axiaal: 2 rotoren boven elkaar, die tegengesteld draaien
Fixed pitch betekent dat de instelhoek van de rotorbladen niet kan worden versteld tijdens de vlucht
yaw = rudder = draaien om de verticale as
aileron = naar links of naar rechts kantelen, van achteren gezien. Bij een heli zorgt deze stuurfunctie ervoor dat de heli zijdelings kan "sliden"

2 kanaals betekent dat je slechts 2 functies kan besturen. Meestal zijn dat hoogte en rudder
3 kanaals voegt daar vooruit/achteruit (ook wel "nick" of "elevator" genoemd) aan toe
4 kanaals betekent dat je ook ailerons hebt, dus zijwaartse beweging
6 kanaals betekent dat je ook controle over de gyro instelling hebt en de hoek van de rotorbladen kan verstellen, wat ook wel CP of Collective Pitch wordt genoemd.

Thanks, en de tegenhanger voor Collective Pitch hoe noemt men die dan?

Back