Benodigde vermogen van een elektro motor (7 kilo vliegtuig)

Hallo,

Ik zoek een motor voor een 7 kilo 3D kist dus met ongeveer 14 a 15 kilo trekkracht.
Nou heb ik gelezen dat je als stelregel 200 watt per pond moet nemen.
Dit zou dus neerkomen op een 2800 watt voor een 7 kilo kist.
Wie heeft een vergelijkbaar toestel of wie heeft hier wat meer leesvoer over.

Mvg,

Daniël.

Die motor lijkt inderdaad geen slechte keus :)

Of deze HXT (ik vindt HXT net iets beter dan Himodel :)) https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3890

200kv dus een grotere prop mogelijk van de 250kv van himodel

This is a very strong and reliable motor. I´m using the HXT 63-74 with a lanyu 24x8 prop, and Sentilon 80A 2-12S High Voltage BESC, with 4 x HXT D9 5s 2200 mA, arranged as 10s2p on a 25% CAP 232. I tell you THIS I A MONSTER, with full throttle it runs 10 feet then goes straight into the sky and continous at full speed, the model weight is around 13lb.

Okee die kist is slechts 6kg maar toch :)

Ja, strecker is veel duurder maar ook wel iets beter. Als je kijkt naar de himodel en hextronix motoren die 1/4 kosten van een strecker en bijna net zo goed presteren dan weet ik het wel. Wil je ultieme performance en boeit geld niet, dan strecker. Wil je ook nog een accu kunnen kopen dan een HXT oid :)

Als accu zou ik eens naar een Hyperion pakket kijken. Beter betaalbaar dan flightpower en zelfde performance. HXT D9 paketten doen het ook perfect maar iets zwaarder, en ik vermoed dat dat voor daniel zijn toepassing wel veel uitmaakt ;)

Ook een goede keus maar wat een prijs......

Als strecker zou de 560.40 mooi kunnen.

- HXT 60 euro :)
- Himodel 140 euro
- Axi 280 euro
- Strecker 560 euro

Lijkt me toch vrij duidelijk dat een goede keus is :) De eerste 3 presteren gelijk, of het scheelt 2% max ;) De strecker zal zeker meer vermogen leveren bij hetzelfde ingaande vermogen maar 10% maximaal verschil, ik denk minder.

HXT 200kv
Axi 225kv
Himodel 250kv
Strecker 250kv

Als je zo kijkt draait de HXT een grotere prop wat voor 3D werk het meest efficient is. Kan je een 24 inch prop alleen niet kwijt kan je beter een andere nemen.

Jemig wat is strecker toch weer duur...... :)

mmh, vergeet die strecker maar, hun gewichten kloppen nooit dus die zou veel te zwaar zijn ;) Dan zou de 435.40 ook wel goed zijn maar die zit al weer op 270kv. Wel 330 euro :) stukken beter.

Ja nou ergens snap ik dat niet van Rolf Strecker hij bouwt gewoon goede motoren die in de praktijk ook zeer goed blijken te zijn en waarom dan toch niet de juiste gegevens op zijn site te zetten.
Maar ja het zijn toch goede moteren dat blijkt wel uit meerdere topics.
Maar ja............

Mvg,

Daniël.

Ik snap niet wat er zo verkeerd gevonden wordt van Axi. Echt prima motoren, die je nog flink mag overbelasten in een piekvermogen.
AXI 5330/24 op 10-12S Lipo met een stroom van rond 60-80A moet toch ook wel kunnen.
Voor €250 erg veel motor voor je geld.

Nog meer power kan ook, AXI 5345/14 op 12S lipo 120A.
Echter zal dit te zwaar worden voor een 7Kg kist.

Moet er wel zeggen dat ik nog nooit een strecker geprobeert heb. Maar waarom zou ik die uitproberen als ik nergens fatsoenlijke gegevens kunnen vinden? (in mijn ogen ben je dan geen serieuze fabrikant.... :roll: :cry: )

Geloof me, axi begint aardig minder rendement te krijgen (op enkele na) als je meer dan 4W per gram eruit vraagt. Een strecker heeft daar nauwelijks last van.

Axi veel motor voor 250 euro??? Valt tegen. Een HXT is net zoveel motor voor veeeeeeel minder geld. Ik merk geen prestatie verschil tussen die 2 merken :)

@Tandango,

Ik heb je uitleg doorgelezen en heb een paar vragen:
Ten eerste mijn conclusie:
3D vliegklaar 7 kilo
3D kist motor is dan 1/8 tot 1/6 van het vliegklaar gewicht dus:
gewicht van de motor 7 kilo x 1/6 = 1.16 kilo
vermogen motor 3D 3,5 watt per gram dus:
1160 gram x 3,5 gram = 4083 watt
3D prop weinig spoed grote diameter 4 x 4 KW 16 KG trekkracht
berekening van de capaciteit:

capaciteit bij 10 cellen lipo's bij gem. van 3,5 volt
200 watt per kilo
7 kilo x 200 = 1400 wattuur
10 minuten = 1400/6 = 233 watt/
I = P/U 233/35 = 6,67 Ah accu's
I = P/U 1400 wattuur/ 35 volt = 40 Ah / 6 = 6,67 ah
6,67 is dus 80 % 100/80 x 6,67= 8,33 Ah

capaciteit bij 12 cellen lipo's bij gem. van 3,5 volt
200 watt per kilo
I = P/U 233/42 = 5,56 Ah accu's
I = P/U 1400 wattuur/ 42 volt = 33,33 Ah / 6 = 5,55 ah
5,55 is dus 80 % 100/80 x 5,55 = 6,95 Ah

capaciteit bij 14 cellen lipo's bij gem. van 3,5 volt
200 watt per kilo
I = P/U 233/49 = 4,75 Ah accu's
I = P/U 1400 wattuur/ 49 volt = 28,57 Ah / 6 = 4,76 ah
4,76 is dus 80 % 100/80 x 5,55 = 5,95 Ah

Vraag 1:
Die verhouding 2,5 watt/gram voor een normale kist en die 3,5 watt/gram voor een 3D kist zit dat ik in feit dat je een normale kist het meest met 2/3 gas vliegt en een 3D kist het meest met 1/2 gas vliegt. Want ik heb het idee dat dat met het vermogen te maken heeft dat omgezet word in warmte.
Vraag 2:
Waar komt die faktor 4 vandaan die je gebruikt bij het bereken van de theoretische trekkracht berekening.
Vraag 3:
Ik begrijp dat die Kv ergens staat toerental per volt maar waar staat Kv nou eigenlijk precies voor. Hoe zit dat nou als je dat uit moet rekenen neem je nou gewoon de spaning waarop je wil vliegen en het maximale toerental dat je wil hebben.

Mvg,

Daniël.

vraag 1: ja, onder andere, je wilt in een 3d kist hoog vermogen bij laag gewicht, dan maar iets minder rendement. Bij een normaale kist maaken die paar extra gram niet uit.
vraag 2: geen flauw idee...
persoonlijk geef ik geen f@%# om trekkracht, ik kijk enkel naar watt/gram en de propmaat. tot nu toe nog nooit probleemen gehad met pull out oid. zodra je 350W/kg of meer heeft en een grote prop voor de kist is het goed.
punt 3:
Kv is toeren per minuut per Volt. een 100kv motor op 10V zou 1000 toeren draaien (onbelast) vaak word dat 80% +- belast maar dit is minder belangrijk dan het volgende; kv, ingaande spanning en prop bepalen de opgenome stroom. (Oke gewicht, iR en dergelijke ook in mindere mate.)

Je zegt trouwens 1/8 motorgewicht/vliegklaargewicht
ik zou persoonlijk gaan voor Watt/kg totaal en watt/g motor
350W of meer afhankelijk van je vliegstijl zou 2500W-2800W maken ik houd 3,5 W/g voor een buget motor aan en 4,5 voor de top motoren. dus 700-800g buget of 550-650 voor de strecker/lenher oid.
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3890 zou ik je ook aanraden, tenzij je geld over hebt.
De servo's ontvanger accu en regelaar zijn veel belangrijker om een beetje geld in te stoppen (zie je veel eerder terug in vliegeigenschappen).

nando zei:
ik zou persoonlijk gaan voor Watt/kg totaal en watt/g motor
350W of meer afhankelijk van je vliegstijl zou 2500W-2800W maken ik houd 3,5 W/g voor een buget motor aan en 4,5 voor de top motoren. dus 700-800g buget of 550-650 voor de strecker/lenher oid.

Nu zeg jij dus 3,5 watt/gram voor een gemiddelde motor en voor de top motoren 4,5 w/gram wat je eigenlijk zegt is iets over het rendament.
Maar deze gegevens komen deze uit de praktijk of waar haal je dat vandaan.
Wat gevoelsmatig zeg ik dat voor strecker van 550-650 gram voor voor een 7 kilo kist te licht is.

Mvg,

Daniël.

Lastig allemaal ;) Die factor 4 voor trekkracht per W is uit ervaring. Je haalt maximaal 4kg trekkrecht uit een motor waar je 1000W in stopt. Dit met een goede prop en laag kv motor, voor 3d ga je hier uiteraard voor.

Een strecker mag je veel hoger belasten per g dan een goedkope motor. Dit geld voor elke goede lrk motor omdat de nu eenmaal een hoger rendement hebben bij een hoge W/g. Een 640g strecker mag probleemloos 3000W piek hebben. Een normale 640g zou ik beneden de 2500 proberen te houden zodat je een wat beter rendement krijgt. Een te grote prop smoort een goedkope motor, een lrk blijft veel beter kracht leveren.

Verder is die 1/6 gewicht/motor misschien wat veel. 1/8 moet ook goed werken. Ligt aan de motor maar ook wat je wilt. 1/2 trekkracht wil je dus dan zeker niet te klein maar te groot wordt de boel te zwaar wat ook weer niet goed is.

Ik zou aanhouden 4W/g bij volgas, je vliegt toch meestal 1/2 gas. 350W/kg voor een climbout mogelijk, 450 voor een sterke climbout. Dus 3150W (450x7) ingaand. / 4W/g levert dit een motor van 787.5g, Je haalt (afhankelijk van je prop keuze) met een zo groot mogelijk prop tegen de 12.6kg trekkracht. Dit met een prop met de spoed kleiner dan de diameter.

Je kan het rendement van de motor vergroten door hem iets zwaarder te kiezen. Dit ligt er helemaal aan hoe je met gewicht uit komt. Een lichtere kist is voor 3d natuurlijk beter dus dan iets besparen op motor en accu doet wonderen. Ik had een 1.55m freestyle kist met een zware strecker uitgevoerd en 8s lipo. Ding woog 3100g en had 1700W ingaand vermogen. dit leverde iets over de 6kg trekkracht met een 16x8 APC E prop. Vermogen was erg leuk maar het gewicht lag 400g hoger dan bedoeld (2700g). Het vloog niet super licht, wel strak en krachtig. Ik heb er nu een combi in zitten die 350g lichter is en iets van 1100 ingaand verbruikt met een 14x7 prop. Dit gaat minder hard omhoog maar nog steeds voldoende. De kist voelt compleet anders aan, veel wendbaarder en stabieler bij lage snelheden. Vliegt veel lekkerder zo. Daarom niet te zware setup kiezen, dat is niet altijd in je voordeel.

Back